جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات الهی
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
>
قضا و قدر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
عنوان :
وصال العارفین
نویسنده:
احمد زمرديان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
دعا
,
احادیث و روایات
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
ثقلین
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
راه هدایت ,
حمد الهی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
خلق آدم (ع) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قیامت ,
قضاء ,
هدایت ,
صنع الهی ,
قرآن کریم ,
اخلاص ,
خشیت ,
عبودیت ,
رضا به قضای الهی ,
قیام عاشورا ,
آیات قضا و قدر ,
قضا و قدر ,
چکیده :
شرحی بر دعای عرفه امام حسین «ع» اصل موضوع این کتاب شریف مسئله:(قرآن و عترت) و خداشناسى از دیدگاه امام حسین(ع) است باآنکه کل مطالب آن شرحى بر دعاى عرفه امام حسین(ع) مىباشد و مطالب در همین زمینه باید ارائه شود، ولى بطور کلى گفته مىشود در باره تمام ادعیه که از ائمه هدى سلاماللَّهعلیهم اجمعین رسیده تا کنون کتابها و مقالات بسیارى نوشته شده است. از نظر وجه تسمیه کتاب به نام وصالالعارفین قابل تذکر است آن است که: اگر در سیاق کلام در این دعاى شریف دقت کامل حاصل شود خواهید دریافت که بیانات امام (ع) در چه سطح والاى عرفانى است، مطالب آن دعا همانطور که در شرح متن خاطر نشان شده است تمام اشاره به نکات برجسته اصول عقاید به خصوص، مراتب توحید، توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال و توحید عبادات است و مهم این است که اظهار این بیانات همه در مراتب دقیق و لطیف مقامات عرفانى است،بطورى که سالکان الىاللَّه و طالبین به وصال قرب حق را به سر منزل مقصود مىرساند و اهل عرفان و خداجویان را به مقامات معارف الهى آشنا مىسازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرية الإرادة والإختيار في اليهودية والإسلام دراسة عقدية مقارنة
نویسنده:
رنا مازن السلایمة
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اراده تشریعی
,
اراده تکوینی
,
صفات خدا
,
آزادی اراده
,
آزادی اندیشه
,
قضا و قدر
,
مطالعه تطبیقی ادیان و مذاهب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
القضاء والقدر بمفهوم المعتزلة المعاصرة
نویسنده:
أمين نايف حسين ذياب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
المعتزلة المعاصرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحوث مع اهل السنة والسلفية
نویسنده:
مهدی حسينی روحانی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
المكتبة الاسلامية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید شیعه امامیه
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
کتب کلام شیعه
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
مقدمه ابن خلدون
,
الغدیر: علامه امینی
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
حسن و قبح ,
عدم تحریف قرآن ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
حدوث قرآن ,
حدیث غدیر ,
تجسیم ,
تحریف قرآن ,
خلق نفسی قرآن ,
قضا و قدر حتمی ,
قضا و قدر غیر حتمی ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
استمنا ,
شبهات کلامی ,
آیات قضا و قدر ,
اعمال صحابه ,
قضا و قدر ,
چکیده :
الكتاب هو رسالة تبحث في مسائل مهمة يختلف فيها الشيعة و أهل السنة عامة و الحنابلة السلفية خاصة . و قد كتب أحد كبار الوهابية مقالا في مجلة الدعوة السعودية حمل فيه على الشيعة و سب و شتم و افترى ما شاءت له قريحته و اقتضته جبلته و سمح له أدبه الجم . و الرسالة و إن كانت دراسة تحليلية لأهم المسائل الخلافية فهي رد على افتراءات الوهابية السعودية التكفيرية . و قد طرح المؤلف عدّة مواضيع أبان فيها الحق فيما تتفق فيه أهل السنة و الشيعة و فيما تختلف فيه ؛ هذا من جهة و من جهة أخرى عالج ما تعتقده الوهابية في المسائل التي خالفت فيه جميع آراء المسلمين و التي تعتبر من مسلمات الفكر الإسلامي النظري و العملي . و من أهم ما طرحه المؤلف : عدالة الصحابة ، الجبر و الإختيار ، القضا و القدر ، تحريف القرآن ، التجسيم ، الحسن و القبح ، خلق القرآن ، و عدة مسائل فقهية في الجانب العملي .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاء العليل: في مسائل القضاء والقدر والحكمة والتعليل [ط. دار التراث]
نویسنده:
ابن قيم الجوزية؛ المحقق: الحساني حسن عبد الله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
عقاید اهل سنت
,
قضا و قدر
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
جبر اختیار
,
قضا و قدر
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به یکی از مهم ترین و مخاطره آمیز ترین مسائل ایمان و اصول دین می پردازد که همان مسئله اعتقاد به جبر است، ابن قیم جوزیه دو فصل کامل در کتاب خود دارد، یکی برای پاسخ به جبر و قدر. دیگر برای پاسخ به تقدیرگرایی، علاوه بر پاسخ به آن و دیگران در فصول کتاب خود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
القضاء والقدر
نویسنده:
السيد جمال الدين محمد بن صفدر الحسيني الأفغاني
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
قضا و قدر
چکیده :
این رساله به عنوان فصلی از کتاب «رسائل في الفلسفة والعرفان» منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه بیست و یکم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
زندگی عقلانی ,
ابعاد وجودی انسان ,
جایگاه انسان ,
عرفان مثبت ,
فرهنگ کار ,
تلاش ,
تلاش انسان ها ,
عرفان امام علی (ع) ,
ارتباط انسان و مبدأ هستی ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد
نویسنده:
نور الدین عبدالله بن حمید السالمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط: الكلمة الطيبة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه اباضیه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اباضیه (خوارج)
,
معرفت اصول دین
,
اباضیه
,
13. علم کلام
,
اباضیه (خوارج)
,
خوارج اباضیه
,
کتب کلام اباضیه
,
کلام اباضیه
,
عقائد اباضیه
,
کتب اباضیه
,
4- خوارج
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
اباضیه (خوارج) ,
آیات صفات الهی ,
سنت شفاعت ,
تنزیه الهی ,
قضا و قدر ,
چکیده :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد، شرح احمد بن حمد خلیلی بر منظومه «غاية المراد في نظم الاعتقاد» تألیف نورالدین عبدالله بن حمید سالمی (متوفی 1332ق)، اندیشمند و نویسنده اباضیه است. شرح ابیات منظومه مذکور به درخواست برخی دانشجویان انجام شده است. کتاب، مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول متن غاية المراد که حاوی 77 بیت است در یک مقدمه، چهار عنوان کلی و یک خاتمه ارائه شده است. در بخش دوم نیز شرح غاية المراد با یک مقدمه از شارح و شرح کامل ابیات آمده است. شیوه شرح بدین صورت است که شارح یک یا چند بیت را که موضوع واحدی دارد، با انتخاب عنوان مناسب ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن پرداخته است. به اعتقاد نویسنده اولین چیزی که خداوند متعال بر بندگان واجب نموده، سه جمله است که از همه آنها تعبیر به «جمله» شده است. منظور از این جمله غیر از جمله مصطلح نحویون است؛ بلکه اصطلاح خاصی است که بهطور اجمال مشتمل بر معانی متعددی است. تقسیم آنها به سه جمله، بهخاطر اشتمال بر سه رکن است که هر رکن از آنها با رعایت اصطلاح نحوی، جمله مستقلی است. ارکان سهگانه عبارت است از ایمان به خدا و ایمان به رسالت حضرت محمد(ص) و نیز ایمان به کتابی که بر او نازل شده است؛ پس اولی متضمن جمله «أشهد أن لا إله إلا الله» و جمله دوم مشتمل بر «و أشهد أن محمدا رسولالله» و جمله سوم مشتمل بر «و أشهد أن ما جاء به محمد هو الحق من عند الله» است؛ لذا تعبیر به سه جمله به جهت آن است که هریک از آنها مفهوم مستقلی دارند و تعبیر به جمله واحد برای آن است که همه به یک غایت بازمیگردند که عبارت از خروج از سرپرستی کفر و داخل شدن در سرپرستی اسلام است و این محقق نمیشود مگر برای کسی که هر سه را بهجا آورد. نویسنده در آغاز تبیین «تفسیر جمله اعتقادی»، تعبیر به «اله عرش» کرده است. دلیل این تعبیر آن است که اله عرش همه مخلوقات ذیل آن را در بر میگیرد؛ پس اینگونه تعبیر کرده و مثلاً «اله خلق» نگفته است. وی عرش را اعظم مخلوقات دانسته است. در بحث ایمان، قواعد دین، ارکان دین، مسالک دین، ولایت و برائت مطرح شده است. در موضوع ولایت و برائت حقیقی، نص قطعی دال بر سعادت یا شقاوت فردی معین، شرط دانسته شده است؛ خواه آن فرد معین با اسم ذکر شده خواه با کنیه یا وصف. سپس شواهدی از قرآن کریم ارائه شده است. شارح همچنانکه ولایت امام عادل را واجب میداند، تبری از امام جور را نیز به جهت فساد و جورش لازم میخواند.در رابطه با کفر نیز دو بخش قواعد و ارکان مطرح شده است. معنای لغوی قاعده همان اصل است و اصول کفر در هر دو قسم کفر شرک و کفر نعمت عبارت است از: جهل، حمیت، کبر و حسد. شارح پس از توضیح هریک از این صفات رذیله، چنین نتیجه میگیرد که از هریک از آنها، هریک از دو قسم کفر (کفر شرک و کفر نعمت)، ناشی میشود. شارح در انتهای کتاب چنین مینویسد: «این آخر مباحثی است که خداوند متعال میسر نمود از تهذیب تعلیقهای که بر این منظومه مبارکه پیش از این املا کرده بودم و فرصت و مجالی برای کتابت شرحی شایسته در حد این منظومه فراهم نشده بود. من این شرح را - جز در موارد نادر - بدون رجوع به منبع علمی نوشتم. هدف من از این نوشتار آن بود که دانشجویان را بر فهم مراد از غاية المراد کمک کنم تا آموزش آن برای آنها آسان شود و اهدافش را بهخوبی بفهمند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نور التوحید
نویسنده:
علی بن محمد بن علی المنذری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان: ذاکره عمان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب کلام اباضیه
,
کلام اباضیه
,
عقائد اباضیه
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
وعد و وعید ,
خلود ,
قضا و قدر ,
03- اسماءُ اللهِ صفاتٌ لَهُ ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: متنی عالی درباره اصول توحید; نوشته شیخ علی بن محمد بن علی المندری؛ عمانی اصل؛ متولد و متوفی زنگبار است. شامل جمله ای و تفسیر آن است: صفات خداوند، تفسیر متشابه، قضا و قدر، ولایت و برائت، امر به معروف و نهی از منکر، خلود و شفاعت، وعد و وعید، بهشت و جهنم. این اثر در 24 محرم 1318 هجری قمری به پایان رسید. این کتابچه قبلاً چندین بار مستقل چاپ شده بود که اولین آن در زمان حیات مؤلف آن در سال 1319ق / 1901م در چاپخانه بارونیال مصر بود. همچنین با شرحی به نام «إيضاح التوحيد بنور التوحيد» از شیخ سعید بن ناصر الغیثی چاپ شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آراء و اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی پیرامون عدل الهی
نویسنده:
مریم سلامتی گیقلو استاد راهنما: مهدی نصرتیان اهور استاد مشاور: احمد کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
حکمت
,
حکمت الهی
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و عدل الهی
,
شرور و عدل الهی
,
شر
,
حکمت الهی
,
بداء
,
نظام احسن
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
حکمت الهی
,
حکمت الهی در خلقت انسان
,
شقاوت (وابسته اخص) (فلسفه اخلاق)
,
سعادت
,
شقاوت (وابسته اخص سعادت)(فلسفه سیاسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
عدل الهی از مهمترین مسائل اعتقادی میباشد که انسان بیشترین درگیری ذهنی را با آن دارد و مراجعه به آثار متخصصین کلامی و فلسفی همچون استاد مصباح یزدی از معاصرین تاثیرگذار که دارای آراء خاص فلسفی و کلامیاند، خالی از فایده نیست. ایشان کتاب مستقلی تحت عنوان عدل الهی تدوین ننمودهاند. اما نگارنده با تفحص در آثار مختلف ایشان آراء و نظرات ایشان را پیرامون عدل الهی، قواعد و مسائلش را استخراج نموده و در این رساله به نگارش در آوردهاست. استاد مصباح در تبیین و تحلیل مسئلهی عدل الهی رویکرد و گرایشی صدرایی دارند. ایشان عدل الهی را به معنای «وَضْعُ کلِّ شیءٍ فی مَوضِعِهِ»؛ هر چیزی را به جای مناسب خود نهادن، یا کاری را به وجه شایسته انجام دادن می دانند. ایشان عدل الهی را در این معنا مرداف با صفت حکمت الهی میدانند. صفت حکمت در مقام فعل الهی بدین معناست که افعال خداوند مستحکم و متقن وهدف دار است و گزاف و عبث نیست. بنابراین کار عادلانه مساوی با کار حکیمانه است. از نظر ایشان حسن و قبح عقلی معیار و میزان عدل الهی نیست. بلکه دارای نقشی ثبوتی و اکتشافی است. مصادیق الطاف الهی دو نوع لطف مقرب و لطف محصل اند. قضا و قدر الهی به عنوان احکام و قوانین و سنت جاری الهی در نظام احسن است که از تدبیر حکیمانه الهی است. قدرت اختیار انسان در سلسله قدر و قضاهای هستی یکی از تقدیرها و قضاهایی است که خداوند حکیم آن را به عنوان یک کرامت به انسان عنایت نموده تا با آن به کمال و هدفش از خلقتش دست یابد. خداوند محیط بکل شیء است. همه چیز در زمان واحد نزد او حاضر است. علم او به سعادت و شقاوت انسان عین علم حضوری است به اینکه انسان با اختیار خوب و بد به سعادت یا شقاوت خویش دست پیدا میکند. در سلسله نظام حکیمانه ی قدر و قضاهای الهی بداء یکی از مظاهر عظمت الهی و موثر بودن و تاثیر الهی در عالم هستی و مخلوقات است. از منظر استاد مصباح یزدی بداء در افعال مربوط به انسان،به معنای ظهور تقدیرات جدید در برابر انتخابهای جدید انسان است. خداوند بر اساس حکمت بالغه خود نظام را طوری میآفریندو بهگونهای تدبیر میکند که خیر ناشی از خیریت مطلقه خودش هر چه بیشتر تحقق پیدا کند. در نظام احسن شرور مورد اراده و هدف بالاصاله خداوند متعال نیست. شرور به جهت عدمی و نقصی موجودات بر می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید