جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
مقایسه‌ی نظریه‌ی اعتمادگرایی آلستون و پلانتینگا (با تأکید توجیه بر باورهای دینی)
نویسنده:
اکرم عسکرزاده مزرعه، علی علم الهدی، جلال پی‌کانی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
حس الوهی , فضیلت عقلانی , پلانتینگا , ویلیام آلستون , صدق و کذب , اثبات خدا , ادراک حسی , درون گرایی , قوای معرفتی , برون گرایی , فاعل شناسا , توجیه (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , اثبات وجود خدا , نظریه انسجام گرایی , معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) , علیت , فلسفه دین , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , لیندا زاگزبسکی Linda Zagzebski , ویلارد ون اورمن کواین , علوم تجربی(معرفت شناسی) , نظریه مطابقت , اعتمادگرایی (معرفت شناسی) , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , طبیعت گرایی معرفت شناسانه(اصطلاح وابسته) , مساله گتیه , نظریه کارکرد صحیح , خطای ادراک حسی , اعتماد گروی , معرفت شناسی باور , شخصیت اخلاقی , نظریه روال باور ساز تجربه دینی , باور دینی صادق , شرط دورن گرایانه باور , داده های دینی , اعتمادپذیری , شخصیت دینی , محسوس باطنی , معیار اعتمادپذیری , سعید رحیمیان
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
بررسی تطبیقی برخی از مسایل مرتبط با ایمان از دیدگاه مولانا و کی‌یرکگور
نویسنده:
سعید رحیمیان، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1388
چکیده :
بررسی آثار مولانا و کی?یرکگور نشان می‌دهد که هر دو اندیشمند تقریبا در اصولی مانند ایمان و اخلاق، ایمان و جهش، هم چنین رابطه?ی ایمان با شیطان و ایمان با تقدیر به یک نقطه می?رسند. هر دو تکلیف را بیان خواست خداوند و شیطان را مانع ایمان می?دانند و به بحث جهش در ایمان ارزش زیادی می‌دهند. اما در بحث ایمان و عقل هر کدام به راه خود می‌روند. مولانا قلمرو ایمان را شامل متعلقات خردپذیر و خردگریز می?داند، اما کی?یرکگور این مباحث را افزون بر خردگریز بودن خردستیز هم می?داند؛ هر دو متعلق ایمان را عالم غیب و کارکرد ایمان به غیب را در همین دنیا می?دانند و هر دو تفرد را مورد بررسی قرار می‌دهند.<br /> در این جستار کوشش شده است که با رویکردی تطبیقی و با استناد به آثار این دو متفکر، تشابهات و مشترکات فکری و اعتقادی آنها درباره‌ی ایمان واکاوی شود.
صفحات :
از صفحه 59 تا 83
مفهوم کودکانه خدا در شعر معاصر ایران و آمریکا
نویسنده:
سعید رحیمیان,عظیم جباره,سودابه شکرالله زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , زمستان/ 1389
صفحات :
از صفحه 133 تا 160
کاوشی در رابطه با ایمان و معرفت فلسفی
نویسنده:
نعمت الله بدخشان، محمد مزیدی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , ظن , ایمان , علم حصولی , عقل گرایی حداکثری , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , ایمان و عقل , رویت قلبی خداوند , معرفت فلسفی , عقل‌گرایی , علم حضوری , راه کشف و شهود , شناخت فطری (معرفت شناسی) , قرآن , معرفت فطری , یقین منطقی , اختیاری بودن فعل ایمان , رویکرد عاطفی , عقل گرایی انتقادی , ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , عقل و دین , عقل و ایمان , عقلانیت دینی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , عقل ( جوهر ) , قرآن , یقین , امام خمینی , علامه حلی , ملا احمد نراقی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , اتین ژیلسون , سورن کی یر کگور , جان لاک , نصر حامد ابوزید , ابن عربی , مولوی , حضرت عیسی(ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , ایمان , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , معرفت جازم , سعید رحیمیان , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
رابطه ایمان و معرفت، که گاه تحت عنوان هایی چون ایمان و عقل، علم و دین و حکمت و شریعت مورد بحث قرار می گیرد، در میان متفکران مسیحی و مسلمان، از بحث های مناقشه انگیز و دامنه دار بوده است. در این باره، میان متکلمان مسیحی، سه رویکرد مختلف به ایمان به وجود آمده است که عبارت اند از: عقل گرایی حداکثری، ایمان گرایی و عقل گرایی انتقادی. در میان متفکران مسلمان نیز نظریاتی کم و بیش مشابه با این رویکرد ها مطرح بوده است. هر چند رویکرد غالب در میان این متفکران، رویکرد عقلی بوده، ولی رویکرد عاطفی و ایمان گرایی نیز در میان آنان طرفدارانی داشته است. این نوشتار می کوشد تا چگونگی رابطه میان ایمان و معرفت فلسفی را از منظر متفکران مسلمان مورد نقد و بررسی قرار دهد و در تبیین ماهیت و نوع معرفت مرتبط با ایمان دینی، معرفت فطری را توصیه می کند تا رهیافتی به پژوهش های مفصل تر بعدی قرار گیرد. بر این پایه، ابتدا معرفت به دو قسم معرفت فلسفی (حصولی) و معرفت فطری (شهودی) تقسیم و برخی لوازم آن ها بیان شده و بر اساس آن، نظریات مطرح درباره ماهیت معرفت مرتبط با ایمان نیز به دونظریه، یعنی نظریه فلسفی و نظریه فطری تقسیم گردیده است. در ادامه، نظریه فلسفی ایمان با رویکردی تحلیلی - انتقادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالاتی بر آن وارد شده است و در ضمن بحث و نیز در قسمت پایانی، نظریه فطری ایمان بر پایه آموزه های کتاب و سنت مطرح گردیده است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 114
  • تعداد رکورد ها : 15