جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
تقریری نو از مسئله شر براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی حسینی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
چکیده :
مسئله قرینه‌ای شرّ تنها استدلال ملحدان علیه خدا است؛ و نیز مسئله منطقی شرّ به مثابه مشکلی در میان خداباوران مطرح است. مسئله این مقاله این است که آیا نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی می‌تواند با اعتباری دانستن<br /> شرور، پاسخی برای این مسئله باشد؟ از نظر علامه طباطبایی همه مفاهیم و گزاره‌های عملی در برابر ادراکات اخباری و حقیقی، اعتبار جعل و قراردادهای انسانی‌اند درجهت رفع حوائج و نواقصی زیستی و وجودی و فرونشاندن تمایلات و رغبات برخاسته از آن نیازها. ازجمله این اعتبارات حسن و قبح و به تبع آن خیر و شر است. ویژگی و معیار مهم در اعتباریات آن است که ما ناظر به غایات متصورمان آنها را مثلاً خوب یا بد، خیر یا شر محسوب می‌کنیم نه اینکه امور به لحاظ نفس الامری چنین باشند. البته ادراکات اعتباری به جهت اثر و کار کرد و غایتی که بر آنها مترتب است ونیز منشاء وجودی و زیستی فردی یا جمعی که دارند مرتبط و مترتب بر واقع هستند و لذا معرفت بخش و معقولند هرچند برهان بردار نیستند و البته عقلانیت آنها از نوع دیگری (عملی) است. در پرتو «اعتباری» دانستن شرور به نظر می‌رسد هم مساله منطقی شر و هم مساله قرینه‌ای آن و هم منافات نداشتن وجود شرور با نظام حکیمانه الهی، تقریری خردپذیرتر می‌یابد. علاوه بر اینکه احساس و تجربه شر هم به عنوان یک واقعیت بشری به رسمیت شناخته می‌شود و انکار نمی شود.
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
فلسفه شرور از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
اسفار , تفسیر کشف الاسرار (میبدی) , لطف الهی , غایت خلقت , روحیه جهادی , دلیل لمی و انی , شر در قرآن , فلسفه شر , محدودیت علم انسان , روحیه شکیبایی , ایجاد مظهر , ایجاد خلیفه , جهنم جاودانه , تفسیر المیزان (کتاب) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , صفات الهی , امتحان الهی , خلافت الهی , علم مخلوق , هدایت الهی , جاودانگی اعمال , خلود اهل نار , رحمت الهی , علم الهی , وسوسه شیطان , خلق آدم (ع) , حکمت الهی در خلقت انسان , شرور (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , شر , خلود , سعادت اخروی , معاد(فلسفه) , مرتبه احدیت , عالم ( امکانی ) , واجب تعالی (اسماء ذات) , اصطلاحنامه علوم قرآنی , تقوا , مجاهده , دروغ , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه دین , مایکل پترسون , جان هیک , ابن عربی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , محمدعلی اسدی‌نسب , مسأله شر(فلسفه دین) , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
میزان پذیرش و قابلیت اتکا به تجربه دینی در برابر وحی
نویسنده:
مصطفی مناقب، احمد رضا بسیج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه, تابستان/1391
صفحات :
از صفحه 111 تا 137
شمول گرایی فراگیر: بررسی نظریه نجات ملاصدرا
نویسنده:
محمدصادق زاهدی، علی صداقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , اسفار , خود محوری , حقیقت محوری , شواهد الربوبیه , کلیسای کاتولیک , کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) , انحصار گروی , 01. خداشناسی (کلام) , اولیاء الله , معاد(کلام) , بهشت , جهنم , شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , الهیات(کلام جدید) , کثرت گرایی دینی , الهیات جامع ادیان , الهیات مسیحی , حکمت متعالیه , وحدت تشکیکی وجود , درجات بهشت , اشقیاء , سعداء , قرآن , رذایل اخلاقی , فضایل اخلاقی , گناه ذاتی , آموزه ی تجسد مسیحی (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت (ادیان زنده) , فلسفه دین , مایکل پترسون , کارل رانر , جان هیک , ابن عربی , حضرت عیسی(ع) , حضرت آدم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , پیروی از پیامبر (ص) , شمول گرایی فراگیر , انحصارگرایی اسلامی , ملکات حمیده اخلاقی , مرتبه وجودی انسان , اسفل السافلین , اعلی علیین , ملکات رذیله اخلاقی , وجود تشکیکی انسان , محمدصادق زاهدی , ویلیام وینرایت William Wainwright , سید حسین نصر , ملاصدرا شیرازی , محمد لگنهاوزن
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
خدا، تأثرناپذیری و رنج: نقد و بررسی آموزۀ تأثرناپذیری الوهی
نویسنده:
میثم مولایی , نادر شکراللهی , ام البنین طاعتی جلیسه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران(پردیس فارابی), پاییز /1394
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
  • تعداد رکورد ها : 9