جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه فردوسی (مشهد)
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه فلسفه و حکمت اسلامی
>
سید جلال آشتیانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
عنوان :
تحلیل متناقض نمایِ «ثبوت عقول مجرده درصقع ربوبی در عین اثبات ماهیت برای عقول»، از منظر صدرالمتالهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
توحید
,
علم الهی
,
ملاصدرا
,
عالم عقول
,
الله
,
صقع ربوبی
,
ممکن الوجود
,
جوهر (منطق)
,
عالم امر
,
اشارات و تنبیهات
,
امکان ذاتی
,
طبیعت وجود
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
جوهر مجرد
,
عقل ( جوهر )
,
عقل ( جوهر )
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
علم واجب
,
عالم ( امکانی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
ماهیت حقیقی
,
ماهیت اعتباری
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم امر
,
اقسام جوهر
,
ماسِوی الله
,
قاعده ترکب
,
مطلق تعین وجودی
,
نوعیت مجردات
,
انقسام ماهیت
,
العرشیه
,
قاسمعلی کوچنانی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بنابر قاعدۀ ترکّب هر ممکنی از وجود و ماهیت، ماهیت به معنای منطقی خود یا همان "حدّ الشیء"، برای تمامی ماسوی الله که ممکن هستند ثابت است. همچنین برهان های اثبات توحید واجب الوجود نیز، غیر از واجب الوجود واحد را متّصف به امکان ذاتی می نمایند. با این حال و طبق تصریحات صدرالمتالهین، جایگاه عقول مجرّده در صقع ربوبی بوده که طبق اذعان ایشان، مقام «أمر» و خلوّ از امکانات ماهوی است.<br /> مسالۀ اصلی این پژوهش، تبیین دقیق این تناقض ظاهری بوده که بر اساس شیوۀ تحلیلی – توصیفی و در ضمن اشاره به کلماتی از صدرالمتالهین در اثبات و نفی ماهیت از مفارقات نوریه صورت می پذیرد. پس از تبیین تناقض ظاهری، سعی بر بیان رهیافتی برای جمع بین اثبات و نفی ماهیت از عقول مجرده می شود که همانا پیشنهاد معنایی متفاوت از ماهیت منطقی بوده که أعمّ از آن نیز می باشد. معنا مذکور "مطلق تعیّن وجودی" است که با استفاده از آن، مواضع اثبات و نفی ماهیت از عقول توجیه و تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای فلسفی حرکت جوهری در مسایل نفس و تکامل آن
نویسنده:
فاطمه عابدینی، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
حرکت جوهری نفس
,
حرکت جوهری
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
معاد جسمانی
,
زندیق
,
تجرد برزخی نفس
,
جسمانیه الحدوث
,
حشر
,
التناسخ
,
تغییر جوهری نفس پس از مرگ
,
حدوث جسمانی نفس
,
الصراط
,
النار
,
روز قیامت
,
عالم قبر
,
مغایرت نفس و بدن
,
جسمانیت نفس
,
تجرد عقلانی
,
بقا و خلود نفس
,
حدوث جسمانی
,
بقای روحانی نفس
,
جسمانیت نفس در حدوث
,
عالم محسوسات
,
اتحاد نفس با عقل فعال
,
تجرد برزخی
,
ابطال تناسخ
,
حقانیت مرگ
,
حیوان
,
اهل جهنم
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
اجتماع حدوث و ابدیت نفس
,
تکون تدریجی نفس
,
تعدد نوع انسان
,
طفره در عالم
,
صراط دنیا
,
صراط آخرت
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم ماده
,
ابطال تناسخ
,
جهنم
,
حدوث عالم جسمانی
,
عالم قیامت
,
معاد جسمانی
,
حشر
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
بقاء نفس
,
حرکت جوهری
,
احوال قبر
,
تناسخ
,
موت طبیعی
,
صراط
,
جهنم کفار
,
کافر
,
سید جلال آشتیانی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عباس جوارشکیان
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
یکی از مهمترین نظریههای فلسفی که تأثیر شگرف در برخی مسائل فلسفی بر جای نهاده است نظریه حرکت جوهری است. این نظریه، نظریه جامعی است که منظری جدید بر بسیاری از مسایل فلسفی میگشاید، از جمله این مسائل، مسئله حرکت نفس است که صدرا بر خلاف فلاسفه پیشین، آن را از نوع حرکت جوهری (ذاتی) دانست. حرکت جوهری نفس از آن روی مهم است که دارای نتایجی است که اکثر آنها تبیین عقلانی مسائل قبر و قیامت است. آن چه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است استخراج نتایج مهم این حرکت از قبیل: جسمانیت نفس در ابتدای حدوث، اجتماع حدوث و ابدیت نفس، حل مشکل ثنویت نفس و بدن، تکون تدریجی نفس، اختلاف نوعی انسانها به حسب باطن، اتحاد نفس با عقل فعال، مرگ طبیعی و حق بودن آن، محال بودن تناسخ، انواع تجرد برزخی و عقلانی نفس، بقای نفوس بعد از مرگ، معاد جسمانی، حشر، صراط و خلود کفار در عذاب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی مواجهه صدرالمتالهین با کلام شیعی
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، محمد سهیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق, پاییز و زمستان / 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعی
,
اسفار
,
تأویل
,
آیه قرآن
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
مرتضی مطهری
,
گزاره های کلامی
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
حدیث
,
خداشناسی
,
امام علی بن موسی الرضا
,
امام باقر علیه السلام
,
ریکور
,
پیامبر
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
17. فرق کلامی
,
امامت
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
سید جلال آشتیانی
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2228-6578
چکیده :
بحثها و نوآوری های کلامی ملاصدرا، هر چند در قالبهای رایج کلامی صورت نپذیرفته، اما تحوّلی عظیم در مسائل کلامی به وجود آورد. گذشته از آن، می توان گفت مهمتر از دستآوردهای کلامی صدرالمتألهین، روش وی در دستیابی به این نتایج است؛ هر چند که توجّه بسیارِ خوانندگان آثار ملاصدرا به دستآوردهای محتوایی اندیشة او، مانع گردید که روش او در دستیابی به این نتایج، به نحو شایستهای مورد عنایت و الگوبرداری قرار گیرد.<br /> بررسی روش صدرالمتألهین در دستیابی به نوآوریهای کلامی، می تواند عامل پویایی و تحوّل کلام در عصر حاضر باشد؛ اما آن، مستلزم چارچوبی مفهومی است که در عین استواری و اعتبار، از گستردگی و شمول لازم نیز برخوردار باشد. در این نوشتار، با بهره گیری از برخی نظریههای ویژه در دانش هرمنوتیک (به طور مشخص، نظریة معروف قوس هرمنوتیکی با قرائت پل ریکور) و تبیین چارچوب مفهومی مناسب، روش کلامی صدرالمتألهین مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی امکان نوصدرایی بودن اندیشه ملّا هادی سبزواری
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پائیز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاهادی سبزواری
,
اتحاد عاقل و معقول
,
روش
,
شیخیه
,
مکتب
,
مکتب صدرایی میانه
,
گفتمان نوصدرایی
,
ساختار اندیشه
,
ادراک کلیات عقلی
,
شرح منظومه
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
سید جلال آشتیانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکرد هوش مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
هوش مصنوعی (AI)
,
رایانه
,
علم به جزئی
,
علم حضوری
,
علم نفس
,
ادراک حسی
,
قیام حلولی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
صورت حسی
,
علم واجب
,
علامه حلی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
سید حسین طباطبائی بروجردی
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری)
,
مطلق علم
,
ذهن شناسی ملاصدرا
,
مطلق آگاهی
,
عینیت کارکرد
,
تساوی کارکرد
,
کارکرد ناقص
,
فاقد کارکرد
,
تقسیم بندی علم
,
تصورات حقیقی
,
تصورات اعتباری
,
هوش مصنوعی ضعیف
,
تصورات حقیقی جزئی
,
محمد بنیانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش دین پژوهی در آثار ملامحسن فیض کاشانی
نویسنده:
فاطمه علی پور، طاهره آقامیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
کلام جدید
,
عقاید دینی
,
عصمت
,
اهل بیت(ع)
,
هماهنگی عقل و دین
,
تاویل. ملامحسن فیض کاشانی
,
کتاب وافی
,
احادیث و روایات
,
عقلانیت صوری
,
عقل و دین
,
عقلانیت ذاتی
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
هرمنوتیک
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عقل ( جوهر )
,
وحدت وجود
,
قرآن
,
آیات
,
تفسیر قرآن
,
اصول کافی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید جلال آشتیانی
,
سید محمد خامنه ای
,
دین پژوهی
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
عقل ابزاری
,
روش استدلال عقلی
,
محجة البیضاء
,
استنباط احکام دین
,
شیخ المجوسی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
مصطفی ملکیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء
,
نبوت
,
معراج
,
جبروت
,
ملکوت
,
ناسوت
,
الولایه
,
عین ثابت نفس
,
حقیقت محمدی (ص)
,
خلافت الهی
,
عالم غیب
,
ولایت الله
,
تجلی خدا در انسان کامل
,
کمال نهایی نفس
,
وحی
,
صفات خدا
,
پیامبر
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
وجوه کمالی نفس
,
مکاشفات نبوی
,
قوس نازل
,
قوس ساعد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
عالم ملکوت
,
علم نفس
,
نبوت
,
معراج پیامبر(ص)
,
مقام رسالت
,
وحی الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
عقل(منطق)
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
ظهور حقیقت محمدیه
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت)
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبهٴ جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبهٴ دانی است. مقاله حاضر مسئلهٴ مزبور را از چشمانداز عقل و نقل برمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کندوکاوی در گستره احسان در عهد عتیق
نویسنده:
حسین حیدری، خدیجه کاردوست فینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهوه
,
قوم بنی اسرائیل
,
احسان
,
تورات
,
نیک به والدین
,
کتاب اشعیا
,
اخلاق دینی
,
قرآن
,
احسان
,
سید جلال آشتیانی
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
حضرت موسی(ع)
,
سفر خروج
,
مزامیر (کتاب)
,
اخلاق در تورات
,
احسان در تورات
,
سرزمین یهود
,
غایت شریعت در یهود
,
غایت اخلاق در یهود
,
غضب یهوه
,
خشیت الهی
,
احسان به سالمندان
,
احسان به بیوه زنان
,
احسان به معلولین
,
احسان به همنوع
,
احسان به همسایه
,
احسان به یتیم
,
احسان به مستمند
,
احسان به کارگر
,
احسان به برده
,
احسان مادی
,
شمیطا
,
یوول
,
آموزه برگزیدگی
,
احسان به بیگانگان
,
برگزیدگی یهود به مثابه حکم ازلی
,
حسین حیدری
,
حسین حیدری (دانشیار دانشگاه کاشان)
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عماء در مباحث وجود شناختی
نویسنده:
فاطمه عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت و کثرت در وجود
,
خیال مطلق
,
عماء
,
سید جلال آشتیانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
مراتب وجود(خاص)
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
حقیقت وجود(صفات)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت)
,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت)
,
مقام تشبیه((اثباتی)، قسیم مقام تنزیه و مقام جمع بین تشبیه و تنزیه)
,
مقام تنزیه((اثباتی)، قسیم مقام تشبیه و مقام جمع بین تشبیه و تنزیه)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم مثال از نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، صفیه واسعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
افلاطون
,
سهروردی
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
اعیان ثابته
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت متعالیه
,
معراج
,
مثال متصل
,
مثال منفصل
,
تجرد
,
قوس نزول و صعود
,
معاد جسمانی
,
هانری کربن
,
تجرد قوه خیال
,
مکاشفات شهودی
,
عالم مثال نزولی
,
عالم مثال صعودی
,
عوالم برزخی
,
مظهریت اشیا
,
اطلاع بر امور غیبی
,
کرامات
,
نشئات عالم
,
هیولا
,
عالم عقول
,
عالم مثال مطلق
,
جواهر عقلی
,
عوالم سه گانه
,
جهان نفس
,
جهان طبیعت
,
معاد روحانی
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
معجزات
,
قرآن
,
پیامبر
,
رویا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
علم نفس
,
سید جلال آشتیانی
,
علی ارشد ریاحی
,
ملاصدرا شیرازی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفهی ملاصدرا اثبات عالم مثال است.مسألهی عالم مثال،از قدیم مورد بحث بوده است که در میان فیلسوفان نامبردار جهان اسلام، حکمای مشاء،به ویژه شیخ الرییس منکر وجود این عالم بودهاند.شیخ اشراق با طرح ادلهی عقلی و با استناد به مکاشفات شهودی خود،کوشیده است وجود این عالم را اثبات کند،هرچند به این علت که خیال را منفصل میداند،در رد اشکالهای وارد بر نظریهاش موفق نبوده است. در این مقاله،بعد از طرح بحث عالم مثال از نظر ملاصدرا و ذکر اموری که با نظریهی عالم مثال نزولی قابل تبیین است،به رابطهی عالم مثال صعودی با تجرد قوهی خیال پرداخته شده،بدین وسیله علاوه بر شناسایی بیشتر عالم مثال نزولی از نظر ملاصدرا،اهمیت تجرد قوهی خیال متصل که از ابتکارات بارز و ارزشمند این فیلسوف مبرز است نیز اثبات شده است؛چرا که با اثبات تجرد این قوه، صدر المتألهین توانست بسیاری از اشکالات موجود در باب معاد جسمانی را مرتفع و عوالم برزخی در قوس صعود را اثبات کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید