جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه فعلیه
>
صفات ثبوتیه فعلیه الهی
>
عدل الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 625
عنوان :
ویژگی های آثار استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
منصور پهلوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
ویژگی آثار مطهری
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
بدعت در دین ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
بدعت ,
عدل الهی ,
علم سودمند ,
مسایل ضروری ,
بی طرفی در تحقیق ,
خدمات متقابل اسلام و ایران ,
حماسه حسینی ,
معرفی بدعت ,
آسان نویسی ,
لحن مشفقانه ,
داستان راستان ,
مسئله حجاب ,
علل گرایش به مادی گری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
آثار استاد مطهری در میان آثار سایر نویسندگان معاصر دارای ویژگیهایی است که توجه به آنها ارزش آثار استاد را نمایان تر می سازد. عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از: آسان نویسی مطالب دشوار و حل مشکلات و پاسخگویی به سئوالات، بررسی مسائل ضروری و مفید بودن و سودمندی و پاسخ به انتقادها، بی طرفی در تحقیق و عدم تعصب و معرفی بدعت ها و تحریف ها و لحن مشفقانه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه علیت در قرآن و روایات و تاثیر آن در تفکر عقلی
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق از عدم
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
اصل علّیت
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
خالق ,
عدل الهی ,
نظام طبیعت ,
علیت خداوند ,
چکیده :
قانون عليت بيانگر نظام حاكم بر آفرينش، روابـط پديـدها و دسـتگاه شـناخت اسـت و برای آن نمی توان مبدأ تاريخی تعيين كرد. اين قانون در قرآن پذيرفته شده است. آيات ناظر به عليت را می توان در سه قلمرو تأثير اسباب متافيزيكی، تأثير و تأثر اسباب طبيعی و تأثير و تأثر انسان در نظام هستی دسته بندی كرد. در برخی آيات مسئله عليت با تعبيـر خلقت و در برخی ديگر با تعبير سبب تصديق شـده اسـت. در متـون روايـی نيـز مسـئله عليت، با تعابير خالقيت، سببيت و دلالت تصديق شده است. واژه معلول به طور صـريح در كلام اميرمؤمنان آمده است: «كل قائمٍ فی سـواه معلـول». بـه عقيـده نگارنـده ايـن كلام علاوه بر تصريح اصل عليـت، مـلاك و منـاط نيازمنـدی اشـيا بـه علـت را قيـام و وابستگی به غير معرفی می كند، نه حدوث و امكان. تفسير خاص از مسئله خلق از عـدم توسط امامان شيعه وارد ادبيات كلامی و فلسفی شده و انديشه متفكرانی همانند كنـدی را تحت تأثير قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد، نبوت و امامت در رساله اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید : سال 4، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
معاد
,
شیخ صدوق
,
نبوت
,
شیخ مفید
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
خوارج ,
سهو النبی ,
حشر ,
العصمه ,
الشفاعة ,
الجبر و التفویض ,
الرجعه ,
حوض کوثر ,
میزان ,
رجعت ,
سوال قبر ,
تفویض ,
وعد و وعید ,
صراط المستقیم ,
جور ,
الصراط ,
حساب ,
بهشت و جهنم ,
قریش ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
التقیة ,
رجعت ,
عصمت ,
احادیث شفاعت ,
شفاعت ,
عقبات قیامت ,
ظلم ,
وعد و وعید ,
آیات شفاعت ,
اعراف ,
اهل بیت(ع) ,
تفویض ,
عقبات صراط ,
عصمت امام (ع) ,
سؤال قبر ,
سهو النبی(ص) ,
عدل الهی ,
میزان اعمال ,
وحی الهی ,
وحی به انبیا ,
تقیه شیعه ,
حدیث حوض کوثر ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
وحی ,
حلال و حرام ,
اعراف ,
پزشکی اسلامی ,
احوال بعث ,
معاد روحانی ,
حساب ,
صراط ,
میزان ( موقف ) ,
قرآن ,
ترک جریده برای تقیه ,
طب شرعی ,
رساله الاعتقادات ,
خوارج (مذاهب اسلامی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
طب دینی ,
ثبت اعمال ,
شأن انبیاء ,
شأن حجج الهی ,
شأن ملائک ,
ظالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعهای از دریافتها و نگرشهایشان را در اختیار آیندگان گذاشتهاند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشههای پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخوردهتری را در اختیار محققان قرار میدهد. از اینرو حائز اهمیت فراوان است. در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاههای صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت میپردازیم. در بحث معاد، همرأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشمگیری در آن دیده میشود. مقاله با محوریت رساله الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل مسئله شرور و عدل الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار، غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
مجتبی نبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
امام محمد غزالی
,
قاضی عبدالجبار
,
علوم انسانی
,
ظلم
,
نظام احسن
,
عدل الهی
,
شرور
,
خیر
,
خیر (اسماء فعل)
,
ظلم
,
مسأله شر(فلسفه دین)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیدهقاضی عبدالجبار شرور را در تنافی با عدل الهی نمی داند و معتقد است جمیع معتزله خداوند متعال را منزه از نسبت شر و ظلم می دانند. وی از طرفی خالق شرور را خداوند می داند، و از طرف دیگر خداوند را منزه از فعل شر حقیقی می داند، بلکه او را فاعل شر مجازی یعنی ضرر حسن می داند. و قاعده عوض را به عنوان راه حلی در رابطه با امراض، ضررها و شرور دیگر و سازگاری آنها با عدل الهی ارائه کرده است.از منظر غزالی می توان سازگاری عدل الهی با شرور را ناشی از چند مقدمه دانست که عبارتند از عقیده او مبنی بر شرعی بودن حسن وقبح، و نیز رد قبح ذاتی ظلم، و همچنین نظریه وی در مورد عدل الهی که خداوند را مالک مطلق و بی بدیل همه چیز می داند و چون از نظر وی مالکی غیر از او متصور نیست تا تصرف در ملکش ظلم محسوب شود، ظلم را در باره او بی معنی شمرده است. همچنین وی نظام احسن را هم تایید کرده است، و شرور را لازمه حسن خلقت و نظم اتم آن می داند.یکی از مطالب مهمی که ملاصدرا در رابطه با تناقض شرور و عدل الهی مطرح کرده است مسئله نظام احسن است، او معتقد است که عالمی بهتر از عالم موجود امکان وجود ندارد، که اگر بهتر از این جهان امکان داشت، هر آینه باید ایجاد می شد. زیرا این امر از دو حال خارج نیست؛ یا آنست که خدا به آن علم دارد و یا علم ندارد. اگر علم داشته باشد و ایجاد نکرده باشد با جود مطلق و فیاضیّت خداوند ناسازگار و بر خلاف حکمت الهی است. و اگر هم علم نداشته باشد لازمه آن انکار یا محدودیت علم خداوند و استناد نقص به ذات حق است. از دیگر مبانی مهم صدرا در حکمت متعالیه در مورد مبحث شرور عدمی بودن آن است، که وی با بهره گیری از دو شیوه برهان عقلی و توجیه موارد جزئی، به بررسی آن پرداخته، و آن را با برهان عقلی اثبات کرده است.واژه های کلیدیشر، الم، خیر، عدل الهی، ظلم، نظام احسن، عوض، قاضی عبدالجبار، غزالی و ملاصدرا.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث
نویسنده:
راضیه حیدری، سهراب مروتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اخلاق محموده
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حسن خلق در قرآن
,
حسن خلق در حدیث
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
انسان شناسی ,
جهان شناسی اسلامی ,
مسئولیت اجتماعی ,
اعتدال ,
قوای باطنی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اهل بیت(ع) ,
عدل الهی ,
انسان کامل (کلام) ,
جهان شناسی ,
ارزش (منطق) ,
مکارم اخلاقی ,
انسان شناسی اسلامی ,
انسان کامل ,
قوای باطنی نفس ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
اعتدال ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
انسان شناسی اخلاق ,
آخرت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ضد ارزش ,
رفتار صحیح ,
دستور اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
حسن خلق، موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسن خلق برخورد کنند. لازمهی این دستور پی بردن به مبانی نظری حسن خلق است، زیرا زمانی امید آن میرود که حسن خلق آنچنان در جامعهای همه گیر شود که مبانی نظری آن از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهمالسلام به درستی استخراج شده باشد و هر فردی دقیقا بداند که باید چه نوع نگاهی به خدا، انسان و جهان داشته باشد که باعث بروز رفتارهای صحیح اجتماعی شود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین معنای دقیق واژه حسنخلق، مبانی نظری آن در سه دسته خداشناسی، انسانشناسی و جهانشناسی بررسی شده و در هر دسته با استناد به آیات و روایات مشخص شود که هر کدام از این موارد چه تاثیری در حسن خلق دارند. نتیجه به دست آمده اینکه حسن خلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند، انسان و جهان بستگی دارد و تاثیر این معارف و نگاهها در خوش اخلاق بودن فرد نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، بنیادیتر و با اهمیتتر به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدل الهى و زنا زاده
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد:
1. عوامل وراثتى و ژنتيكى
2. عوامل محيطى.
3. اختيار و انتخاب.
سه امر ياد شده، از عوامل متغير هستند كه هيچ گاه شرايط مساوى را براى افراد انسان ها به وجود نمى آورند و اين تفاوت ها از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظلم به فلسطین و عدل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش شما به دو مطلب بايد اشاره كرد. يك : تمام دانشمندان اسلامي اتفاق دارند كه خداي سبحان دو نوع اراده دارد: يكي اراده تكويني و ديگري اراده تشريعي . اراده تكويني الهي كه تخلف ناپذير و حتمي و به طور حتم و يقين انجام خواهد شد, درباره انسان و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدل الهى و برترى سادات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اينكه بيشتر سادات با ايمان از دنيا مىروند- به فرض صحت- منافاتى با عدالت خداوند ندارد؛ زيرا مقتضاى عدالت خداوند، آن است كه حق هر كس را با توجّه به قابليتها، اعمال، نيات و گفتار او، به وى عنايت فرمايد. سادات نيز همچون انسانهاى ديگر، در عين مختار بود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدل الهى و لقمه حرام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توجّه به چند اصل، ما را در فهم بهتر پاسخ يارى مىدهد:
يك. حكمت الهى يا غايتمندى افعال خداوند
براساس دلايل متقن و موجّه، ما اعتقاد داريم كه افعال الهى غايات و اغراض خاصى دارد. مقصود از غايتمندى فعل خداوند، اين است كه فعل او، مشتمل بر مصالح و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوشبختى و تيره بختى و عدل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نظام حكيمانه جهان
ما معتقديم: چون خداوند، عالم، قادر و خيرخواه مطلق است، نظام و جهان هستى را به بهترين وجه خلق كرده است. «1» همچنين معتقديم: خداوند جمال هستى را با يك سرى نظامها و قوانين ثابت و پايدار- كه ذاتى جهان است- اداره مىكند. به بيان دي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 625
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید