جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 625
حکمت رجعت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حكمت هاى رجعت را نبايد به عنوان دليل عقلى قطعى در نظر گرفت؛ بلكه هر يك از آنها در جهت معقول سازى و قابل فهم كردن مسئله به كار مى آيد. فايده اين حكمت ها، آن است كه ذهن انسان را براى فهم و پذيرش موضوع، آماده مى كنند و مانع انكار بى جا و جاهلانه مى شوند بیشتر ...
ظلم از چه امورى سرچشمه مى گیرد؟ و دلیل عقلى بر عدالت خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سرچشمه «ظلم» يكى از امور زير است: 1- جهل - گاهى آدم ظالم به راستى نمى داند چه مى كند، نمى داند حق كسى را پايمال مى سازد، و از كار خود بى خبر است. 2- نياز - گاه نياز به چيزهايى كه در دست ديگران است انسان را وسوسه مى كند كه دست به اين عمل شيطانى بیشتر ...
قرآن درباره عدالت پروردگار و نفى ظلم از ساحت مقدّس او چه مى گوید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات قرآن مجيد روى اين مسئله(عدالت خداوند) بسيار تأكيد شده است، در يك جا مى فرمايد: ان الله لا يظلم الناس شيئا ولكن الناس انفسهم يظلمون؛(1) «خداوند به هيچ كس ستم نمى كند اين مردم هستند كه به خودشان ظلم و ستم روا مى دارند». در جاى ديگر مى فر بیشتر ...
چرا از میان تمام صفات خدا، عدالت یکى از اصول دین شناخته شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همه ي مسلمانان در سه اصل توحيد، معاد و نبوت با هم اتفاق نظر دارند ولي در مساله ي عدل و امامت بين مذهب شيعه اثني عشري و ساير فرق اسلامي (غير از معتزله كه در مسئله عدل با شيعه متفق است) اختلاف وجود دارد. عدل اگر چه از صفات خداوند است و در اصطلاح بیشتر ...
بطور فشرده معانی عدالت را بیان کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : غير از معناي مشهوري كه براي عدل هست (خداوند عادل است و به كسي ظلم نمي كند) معناي وسيعتري هم وجود دارد: 1 ـ عدل در خداوند يعني دوري آفريدگار از انجام هر عملي كه بر خلاف مصلحت و حكمت است. 2 ـ عدل يعني:همه انسانها در پيشگاه خداوند از هر جهت يكسان بیشتر ...
تفسیر تاریخ در پرتو آیات استضعاف و استخلاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
گروههای مختلف کلامی در مساله عدل خداوند چه نظری دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عدل از واژه‏هايى است كه هر مسلمانى با آن بخوبى آشنايى دارد؛ زيرا علاوه بر اينكه هدف از اسلام و نبوت پيغمبر (ص)، اقامه عدل است تا مردم در پرتو آن به عبوديت خدا و سپس مقام قرب برسند، يكى از صفات و ويژگيهاى خدا نيز هست. چنانكه در قرآن و روايات به اين مط بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا «عدل خداوند» در شمار اصول دین قرار گرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پیروان اهل بيت عليهم السلام ، «عدل» را جزو اصول دين مى دانند . براى تبيين اين عقيده، بررسى چند مسئله ، ضرورى است : ۱ . فرق اصول دين و اصول مذهب دين، برنامه تكامل انسان است و اصول دين ، پايه هايى هستند كه اساس و بنياد آن را تشكيل مى دهند ، به گونه ا بیشتر ...
قانون علیت و توابع آن
نویسنده:
جعفر فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
چکیده :
نگارنده در نوشتار حاضر با بیان این مطلب که یکی از لوازم قانون علّیّت، مفهوم سنخیّت است، اختلاف صاح بنظران در تبیین و توضیح مفهوم سنخیّت را واکاویده است. ایشان در ادامه به بررسی این مطلب پرداخته که قانون علّیّت به معنای نیازمندی معلول به علّت، به یک معنا درباره خدای متعال نیز مصداق دارد؛ زیرا همه موجودات معلول ذات اویند و مناسبت لازم میان معلول و علّت همان اراده ذات حق است و به این معنا که معلول همان وجود نازله علّت است، تنها مختصّ به فواعل طبیعی است. نگارنده در این نوشتار بیان م یدارد که اندیشه سنخیّت تنها در صورت پذیرش اصل علّیّت قابل طرح است؛ ولی قبول کردن اصل علّیّت، لزوماً به معنای پذیرش اندیشه سنخیَّت نیست. همچنین، با نفی علّیّت به معنای فلسفی آن، قطعاً مجالی برای طرح اندیشه سنخیَّت باقی نخواهد ماند.
صفحات :
از صفحه 195 تا 208
وجود تفاوت‏ها و تبعيض چگونه با عدالت پروردگار قابل توجيه است؟ همچنين وجود بلايا و مصایب چه ضرورتى دارد؟ چرا خداوند يكى را روزى مى‏ دهد، ديگرى را نه، يكى را زيبا و ديگرى را زشت خلق مى‏كند. يكى را هدايت مى‏ كند و ديگرى را رها مى‏ نمايد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى "عدل"، معانى مختلفى شده است كه عبارتند از: موزون بودن اجزاى يك مجموعه‌ى مركب، رعايت حقوق افراد و اعطاى حق به صاحب حق، رعايت استحقاق در افاضه‌ى وجود، و تساوى و نفى هرگونه تبعيض. اما معنايى كه مناسب سؤال است، تساوى و نفى هرگونه تبعيض مى‌باشد و مقا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 625