آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
الف. پیشوایان اشاعره
>
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 184
عنوان :
عوامل پیدایش فرقه کلامی معتزله
نویسنده:
سعیده سادات شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
معتزله (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
علت پیدایش علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مرجئه قدریه ,
اصل وعد و وعید ,
خابطیه ,
عدل الهی ,
عصر ترجمه ,
عقلانیت دینی ,
روش عقلی شناخت دین ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عقل(منطق) ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقلانیت معتزلی ,
علم کلام قبل از اسلام ,
تعصب عربی فرق کلامی ,
اثر فرهنگی فتوحات اسلامی ,
روش شکاکانه معتزله ,
ریشه های سیاسی علم کلام ,
ریشه های قومی علم کلام ,
تاثیر معتزله از فلسفه یونان ,
منزله بین المنزلتین ,
فرق معتزله ,
حدثیه ,
چکیده :
فرقه کلامی معتزله در قرون ابتدایی شکوفایی دین مبین اسلام، در پی سلسله عوامل داخل جامعه مسلمین و خارج از آن ظهور کرد. این فرقه کلامی که در طول سالیان پایانیاش به رشد قابل توجهی رسید، متأثر از شرایط اعتقادی، اجتماعی و سیاسی زمانه بود. برخی مستشرقین با اغراقگویی، عوامل شکلگیری این فرقه را به عوامل خارجی منحصر کردهاند؛ حال آنکه با سیر در اوضاع و شرایط درون جامعه اسلامی در آن دوران، نمیتوان نقش آن را در شکلگیری این فرقه نادیده گرفت. حتی میتوان در فرقه معتزله نیز عواملی را جست که سبب بروز اختلافات درون فرقهای گشتهاند. در این نوشتار عوامل پیدایش فرقه کلامی معتزله و کلام درون فرقه معتزلی مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 138 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه نفس و بدن در دیدگاه حکیم مؤسس آقاعلی مدرس : سال 5، شماره 4 : حکمت معاصر
نویسنده:
محمدرضا ارشادینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
معاد جسمانی
,
مدرس زنوزی
,
رابطه نفس و بدن
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
حکمت متعالیه
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
بدن پویا به سوی نفس ایستا
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
حرکت جوهری ,
قوس نزول و صعود ,
بدن دنیوی ,
علم النفس ملاصدرا ,
ترکیب اتحادی نفس و بدن ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
ودایع نفس در بدن ,
رویکرد اثباتی ,
آموزه حقیقت و رقیقت ,
حرکت جوهری ,
بدن دنیوی ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
غایتگروی ,
رویکرد سلبی ,
حرکت جوهری بدن ,
درجات تشکیکی بدن ,
ظاهرگرایی اشعری ,
آموزه ظاهر و مظهر ,
رابطه ایجاب و اعداد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
معاد جسمانی در تاریخ اندیشه دینی، کلامی، و فلسفی، مسئله بوده و هست. حکمت متعالیه در بیان کیفیت مسئله و حل آن به پردازش مبانی و مبادی متفاوت آن اقدام کرده است. ازجمله مهمترین این مبادی، معرفت نفس و شناخت اصول آن است. حکمای متعالی با نگرش «جسمانیت الحدوث روحانیت البقا» به نفس، پرداختن به سایر مبادی را هموار کردهاند. اما گزینش این مبنا خود مشکلساز شده؛ زیرا سبب شده است رابطه بدن مادی و نفس مجرد در معاد جسمانی مخاطرهآمیز بهنظر آید. حکیم مؤسس سعی کرده در نظریه خود بر اساس «بدن پویا به سوی نفس ایستا» حرکت و بر مبانی استوار حکمت متعالیه در معرفت نفس و مبانی هستیشناختی تکیه کند. اما نتایجی که از این مبادی و مبانی میگیرد مغایر با آن چیزی است که رهاورد منطقی آن محسوب میشود؛ این نتایج، در نگاه تحلیلی، چرخشی است به سوی نتایج کلامی و نمیتوان آن را پایدار بر مبانی صدرایی تلقی کرد. تحلیلهای حکیم مؤسس میتواند چالشهای اساسی را نمایان سازد و مشکلات راه را برای بهدستآوردن تصوری دقیقتر از این باور بنیادی دینی بر ما هموارتر کند تا بنای اندیشه و اعتقاد، بر پایه سست ظاهرگرایی نهاده نشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه انسانوار انگاری صفات خداوند در آراء ابوالحسن اشعری و ابن تیمیه
نویسنده:
پدیدآور: امالبنین حیدری امین ؛ استاد راهنما: میثم توکلی بینا ؛ استاد مشاور: محمد رنجبر حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
مکتوب حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به تحریر، بررسی و انتقاد از مواضع ابوالحسن اشعری و ابن تیمیه در باب صفات غیرخبری و خبری خداوند و تفسیر انسانوارانگارانه از این صفات پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اندیشه اشعری و ابن تیمیه علی رغم مخالفت موردی که میان آنان نمود مییابد، در اصل و اساس یکسان بوده و به مبدأ فکری واحد، که همان توقف در ظواهر، بدون توضیح چند و چون مسائل است، باز میگردد.اینان در برداشت از اکثر صفات غیرخبری و تمامی صفات خبری خداوند به تصوری انسان وارانگارانه از ذات الهی مبتلا شده به گونهای که تصویر خدا در مکتب اشعری با تصویر خداوند در ساختار فکری ابن تیمیه از نظر میزان انسان وارگی تفاوت خاصی مشاهده نمی شود. آنان علی رغم تلاش برای خالص ساختن دین از عناصر بیگانه و زدودن انحرافات فکری رایج در زمانه خود، از عرضه یک فکر مبرهن، منسجم و کارآمد بازماندهاند. بخشی از این فقدان به اصول فکری و منهج خداشناسی ایندو باز میگردد، که با توقف در تعابیر تحت اللفظی دین و تفسیر ظاهرگرایانه ازصفاتِ خبری و غیرخبری خداوند، عملا خدایی انسانوار را معرفی کردهاند. این نگرش عامداً و با توجه به روش خداشناسی خود از ورودِ تفصیلی به بحث صفات الهی طفره رفته، چرا که پیشاپیش عقل بشری را فاقد توانایی کافی در شناخت حقیقت شناخته است. در نتیجه به خدایی میرسیم که هم واجد اوصافی مثل دست و سایر اندامهای انسانی است و هم از این اوصاف و صفات مبرا است! در مقابل این فکر جامد و ظاهربین، اندیشه کلامی امامیه با تکیه بر میراث عقلی و نصوص مذهبی خویش دیدگاهی را عرضه میکند که طبق آن خداوند با صفات غیرانسانوارِ خود ضمن حضور مداوم در عالم وجود، در حکم نفَس و همراه همیشگی بندگان خویش است و در همه حال رحمت واسعه او بر غضب موردی و تربیتی وی غلبه دارد. صفات انسانی ملحق به این خدا جز از مجرای تأویل عقلانی ادراک نمیشوند و البته رابطه روحانی انسان با خدای غیرانسانوار خود به مراتب سریعتر و صمیمانهتر از رابطه اشعری و ابن تیمیه با خدایی است که در حد فاصل انسانیت و الوهیت به صفات انسانی ملحق شده و دستِ افهام بشر را از فهم چند و چون انسانی شدن خویش کوتاه ساخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانوارانگاری صفات خدا: بررسی مقایسهای دیدگاه ابوالحسن اشعری و ابنتیمیه
نویسنده:
ام البنین حیدری امین ، میثم توکلی بینا ، محمد رنجبر حسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
این مقاله عهدهدار مقایسه دیدگاه ابوالحسن اشعری و ابنتیمیه در باب صفات غیرخبری و خبری خداوند و تفسیر انسانوارانگارانه از آن با روش توصیفیتحلیلی است. در مقوله صفات غیرخبری، ابنتیمیه غالباً رویکرد سلف خویش را در پیش گرفته و بحث را به همان طریقت مطلوب اهل سنت مرتبط دانسته، اما اشعری در استدلال برای اثبات آن صفات کوشیده است. علیرغم اختلافات جزئی که میان آنها دیده میشود، به نتایج مشابهی دست یافتهاند که همان معرفی خدا با صفات انسانوار است. اما در مبحث صفات خبری، اختلاف چندانی میان این دو متکلم دیده نمیشود. زیرا اندیشه این دو در اصل و اساس یکسان بوده و به مبدأ فکری واحدی، که همان توقف در ظواهر، بدون توضیح چند و چون مسائل است، باز میگردد. در حقیقت، اشعری و ابنتیمیه در غایت در موضوع خداشناسی اختلاف فراوانی با هم ندارند و عملاً از عرضه فکر منسجمی باز ماندهاند. بخشی از این فقدان به منهج خداشناسی این دو باز میگردد که با تفسیر ظاهرگرایانه از صفات خدا عملاً خدایی انسانوار را معرفی کردهاند. این مقاله وجوه انسانوارانگاری خدا را در تفکرات این دو متکلم نشان میدهد و بیان میکند که هر دو عملاً از معرفی اسلام ناب به پیروانشان عاجز ماندهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق، مقایسۀ رویکرد کرکگور و اشاعره
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سورن کرکگور
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اخلاق دینی
,
خلق
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق تطبیقی
,
اخلاق اگزیستانس
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
اخلاق مسیحی ,
حسن و قبح ,
فعل حرام ,
معتزله (اهل سنت) ,
تکلیف ذاتی ,
تکلیف عقلی ,
حسن و قبح عقلی ,
حکم اخلاقی ,
حسن و قبح شرعی ,
الهیات مسیحی ,
اگزیستانسیالیسم ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
ملاک فضیلت ,
مرحله دینی (در اندیشه کیرکگور) ,
اطاعت الهی ,
دلالت شناسی اخلاقی ,
مرحله اخلاقی ,
تسلیم در برار عقل مطلق ,
مرحله تذوقی ,
دین و مفاهیم اخلاقی ,
دین و معیار اخلاقی ,
دین و معرفت اخلاقی ,
دین و الزام اخلاقی ,
دین و انگیزش اخلاقی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
از نظر کرکگور، اخلاق در مرحلۀ دینی ـ که سومین مرحله از مراحل زندگی است ـ محقق میشود و مؤلفۀ اصلی آن، تسلیم در برابر امر مطلق دین است. ارزشهای عام، کلی و عقلی در اخلاق، اعتباری ندارند. اخلاق از نظر اشاعره با مؤلفۀ حسن و قبح و تکلیف دینی، الاهی و شرعی، از حسن و قبح و تکلیف ذاتی و عقلی، دوری میجوید. از این رو، در اخلاق کرکگور و نیز در اخلاق اشاعره، عقل جایگاهی به منزلۀ معیار اخلاق، معرفت اخلاقی، الزام اخلاقی و انگیزش اخلاقی ندارد؛ و این مراتب، کاملاً در اختیار دین است. این مقاله ضمن نشان دادن اخلاق دینی کرکگور و اشاعره، اختلافهای آنها را نیز در این رویکرد مشترک بیان میکند. اشاعره از بدو امر، دلالت و حکم اخلاقی را از دین میگیرند؛ اما کرکگور در اصل برای عقل، دلالت و حکم قائل است، اما امر مطلقِ دین، باعث میشود دلالت و حکم عقل به تعلیق درآید؛ همچنین بر خلاف آنکه کرکگور مفاهیم ارزشی و الزامی اخلاق را با عقل درمییابد، اخلاق اشاعره، حتی در ساحت معنا و مفاهیم اخلاقی نیز به دین وابسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح فصوص الحكم
نویسنده:
خواجه محمد پارسا؛ مصحح: جلیل مسگرنژاد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مركز نشر دانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شرح فصوص الحکم
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب عرفان اسلامی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
01- فصوص الحکم: ابن عربی (متون عرفانی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
وحدت وجود ,
علم واجب ,
قرب به خدا ,
مراتب (عرفان نظری) ,
مقامات (عرفان) ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
مقام توحید(عرفان) ,
من عرف نفسه فقد عرف ربه (حدیث) ,
وجود (عرفان تطبیقی) ,
خدا (عرفان تطبیقی) ,
حق (عرفان تطبیقی) ,
شماره ديويي:
297 /82
چکیده :
شرح فصوص الحكم ابن عربي (پارسا) یکی از شروحی است که توسط ابوالفتح محمد بن محمد بن محمود حافظى بخارى، ملقب به «پارسا» بر کتاب فصوص الحكم ابن عربي انجام شده است.این شرح داراى امتيازات چندى است به شرح زير: پارسا، اساس شرح را بر شرح شارح نخستين قرار داده است و با احاطه كاملى كه بر افكار ابن عربى داشته، شروح معتبر اين كتاب را نيز زير نظر داشته است. خواجه پارسا در شرح خود، نه تنها به شرح مصطلحات قوم توجهى عميق دارد، بلكه به شرح معضلات متن فصوص و عقايد ابن عربى نيز توجهى خاص دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح العقائد فی علم التوحید
نویسنده:
عبدالرحمن الجزیری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
12. احکام کلامی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
16. کلام عقلی ,
19. مسایل کلامی ,
افعال عباد ,
رؤیت خدا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
سمع الهی ,
کلام الهی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
صفات خدا ,
عقل ( جوهر ) ,
هیولی ,
قیامت ,
قیامت کبری ,
قدرت واجب ,
ماده ( جوهر ) ,
جوهر((اصطلاح وابسته)، مقولات کانت) ,
بصر الهی ,
کد کنگره:
BP 217 / 4 / ج 4 / ت 9
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب توحیدی است که در آن به مباحث توحیدی ای از قبیل بحث های درباره علم کلام ، جواهر و ماده و ... می پردازد بعد از آن شروع به بحث توحید و یگانگی خداوند و صفات علم ، تکلم و... را ادامه می دهد و در قسمت پایانی بحث سمعیات را مطرح می کند مثل رویت الهی ، قیامت و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوارق الالهام فی شرح تجريد الكلام
نویسنده:
خواجه نصیر الدین محمد بن محمد الطوسي؛ شارح: مولی عبدالرزاق لاهیجی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
19. مسایل کلامی
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فلسفه اسلامی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
المباحثات: فخر رازی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
ادله توحید (کلام) ,
اعتقاد به توحید ,
معرفت اصول دین ,
امور عامه ,
احکام علت Causes ,
احکام کلی وجود ,
احکام ایجابی وجود ,
احکام سلبی وجود ,
جوهر ,
احکام واجب الوجود ,
اصل علّیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
چکیده :
شوارق الإلهام في شرح تجريد الكلام يكى از مشهورترين و معتبرترين آثار كلامى و فلسفى علامۀ شهير و حكيم و متكلم و عارف متأله مولى عبدالرزاق بن على بن الحسينى اللاهيجى است. اين كتاب شرح مفصل و مستوفاى متن «تجريد الاعتقاد»خواجه نصيرالدين طوسى است. «شوارق الالهام» یكى از دو شرح لاهيجى بر متن تجريد است.جلد اول تا آخر بحث علت و معلول و جلد دوم از مباحث جواهر و اعراض آغاز و تا مسأله ششم از بحث صفات خداوند(مسألۀ كلام) ادامه دارد و پس از آن ناتمام مانده است؛ یعنى مقدارى از بحث اثبات صانع و صفات او و بحث نبوت و امامت و معاد نوشته نشده است و يا اگر نوشته شده چاپ نگرديده است. علامه لاهيجى شرح خود را با يك مقدمۀ مفصل علمى دربارۀ تعريف، موضوع، فايده و مرتبۀ علم كلام طى چهار مطلب آغاز كرده است.سپس دربارۀ امتياز و اعتبار «تجريد الكلام» در بين متون كلامى متقدمان و متأخران بحث مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تفسیری - کلامی علامه طباطبایی در صفات خبری
نویسنده:
اسماعیل دارابکلایی، روح الله ترابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
صفات خبری
,
مبانی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
تفویض
,
هرمنوتیک
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
تنزیه خداوند ,
صفات خدا ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
تفسیر قرآن ,
قرآن مجید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
صفات خبری خداوند متعال، از جملۀ مباحث کلامی و تفسیری است که در قرآن و روایات آمده است. صفات خبری آن دسته از صفات خداوند هستند که عقل بر آنها دلالت روشنی ندارد و تنها به آن سبب که در متن دینی (اعم از قرآن و حدیث ) به خداوند نسبت داده شده اند، می توان آنها را به خداوند نسبت داد. شناخت صحیح و دقیق صفات خبری و دستیابی انسان به این معرفت، به درک بهتری از باری تعالی منجر می شود. تفسیر این صفات از دیرباز مورد نزاع متکلمان بوده و بدون تردید دیدگاه های افراطی وتفریطی کلامی در این موضوع پیامدهای زیانباری را برای امت اسلامی در پی داشته که تاریخ فرقه ها و گروه های اسلامی گویای این مطلب است. آیات صفات خبری خدا از جملۀ آیات متشابهی است که برای فهم بشر سنگین بوده و زمینه ساز به وجود آمدن فرقه های مختلف در میان مسلمانان شده است.در باب صفات خبری چهار شیوه کلی وجود دارد:1. نظریۀ اثبات صفات خبری همراه با تشبیه؛2. نظریۀ توقف و تفویض؛3. نظریۀ اثبات صفات خبری با قید بدون کیفیت؛4. نظریۀ تأویل.با تبیین صفات خبری در تفسیر، می توان به این نتیجه رسید که اعتقاد به تجسیم خداوند مورد پذیرش هیچ یک از آنها نیست، در این مقاله می کوشیم دیدگاه مفسر بزرگ شیعه، علامه طباطبایی را به دست آوریم؛ ایشان معتقد است با پیروی از اهل بیت و گرفتن اصل معنا با حذف لوازم، باید معنای نهایی و جدی کلام خداوند، در آیات صفات خبری را پس از در نظرگرفتن تمامی قراین، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی، به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 567 تا 592
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المتکلمون في ذات الله وصفاته والرد عليهم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مکتبة مدبولي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول سلفیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
اندیشه سلفیه
,
صفات الهی
,
نقد سلفیه بر اشاعره
,
نقد سلفیه بر معتزله
,
نقد سلفیه بر فلسفه و کلام
,
کلام سلفیه
,
اشاعره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 184
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید