مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
فرا معرفت شناسی
>
امکان معرفت(معرفت شناسی)
انکار معرفت(سوفسطائیه)
شکاکیت(معرفت شناسی )
نسبیت معرفت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
معرفت و باور در جمهورى 7ـ5 (2)
نویسنده:
گیل فاین
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق
,
رابطه باور و معرفت
,
خطاناپذیری
,
شروط توجیه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
مُثُل
,
ارسطو
,
افلاطون
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
معرفت شناسی افلاطونی
,
باور صادق موجه
,
تعریف معرفت(اصطلاح وابسته)
,
استنتاج از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته)
,
معرفت در رساله تئتتوس
,
دیالکتیک افلاطون
,
محاوره منون
,
شناخت سلبی معرفت
,
مشاهده گرایی
,
یارعلی کردفیروزجایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
باورها
,
این همانی یا هو هویت.
,
امتناع اجتماع نقیضین
,
باور غیر پایه
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
مبناگرایی تجربی
,
مبناگرایی غیرتجربی
,
تکثر معرفت
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
,
معرفت خطاپذیر
,
معرفت خطاناپذیر
,
مبناگرایی درون گرایانه
,
مبناگرایی برون گرایانه
,
باور خودموجه
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حضوری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی کلاسیک
,
مبناگرایی معتدل
,
معرفت شناسی اسلامی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
قرآن
,
یقین
,
افلاطون
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
بدیهی(اولی تصوری و تصدیقی)
,
بدیهیات اولیه
,
بدیهیات ثانویه
,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین
,
فطریات
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی)
,
استدلال دور معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال تسلسل معرفتی)
,
قاسم پورحسن درزی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسى از دیدگاه شهید مطهرى (ره)
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, تابستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
مفاهیم منطقی
,
معرفت حقیقی
,
سرچشمه معرفت
,
مطابقت علم با واقع
,
منشا تصدیقات
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
جوهر
,
عرض
,
قضیه خارجیه
,
حسن معلمی
,
دیوید هیوم
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
تصدیق(مقابل تصور)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه)
,
نظریه مطابقت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منابع معرفت شناختى ارزش ها
نویسنده:
آفرین محمدی، کریم خانمحمدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, فروردین/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اعتقاد به معاد
,
القائات شیطانی
,
اهل بیت(ع)
,
راه کشف و شهود
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
جامعه جهانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه حسی
,
وحی الهی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
شیخ مفید
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
یقین
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
الهامات غیبی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
عقل ابزاری
,
معرفت شناسی ارزش ها
,
ارزش های شیعی
,
بینش دینی
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت در قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
عین
,
تعریف علم
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
معرفت صادق
,
قرآن
,
سفسطه
,
نسبیگرایی
,
سوفیسم
,
امکان معرفت
,
نظام عالم وجود
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصل واقعیت
,
شکاکیت محدود
,
معرفت در قرآن
,
معرفت حصولی گزاره ای
,
مفهوم معرفت
,
شکاکیت عام
,
آگاهی حصولی
,
مخاطب امر الهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
نظام عالم
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
معرفت
,
یقین
,
سفسطه
,
عبدالله جوادی آملی
,
میزان
,
علم
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بهرهگیری از قران کریم در پاسخ به پرسشها و چالشهای علوم انسانی و به طور خاص فلسفه و معرفت شناسی، افقهای جدیدی را به روی علوم انسانی میگشاید. این مقاله تلاشی است برای کشف برخی از این پاسخها دربارهٴ یکی از مهمترین مباحث معرفتشناسی، یعنی امکان معرفت. مقالهٴ حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به یکی از معانی معرفت در قرآن کریم و تطبیق آن بر معرفت حصولی گزارهای، دیدگاههای مختلف فلاسفه را در باب اصل واقعیت و امکان فهم آن بیان و سپس به دیدگاههای قرآنی میپردازد. نتیجهای که مطلوب این نوشتار است، تأکید قرآن کریم بر اصل واقعیت، امکان معرفت انسان به آن و نفی شکاکیت و نسبیت گرایی عام میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وثاقت معرفت عقلانى در تفسير الميزان
نویسنده:
عباس قربانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, فروردین/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
حجیت عقل
,
سوفیست
,
نهایه الحکمه
,
تعقل
,
آیات تکوینی
,
وثاقت گروی
,
بدایة الحکمة
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
اعتماد به عقل
,
بداهت مفهوم علم
,
وثاقت معرفت عقلی
,
مصداق علم
,
آیات تشریعی
,
امر بدیهی علم
,
اشکال عدم ثبات
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
ماتریالیسم
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر قرآن
,
سفسطه (منطق)
,
افلاطون
,
فلسفه دین
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی)
,
حس گرایی (مانع معرفت)
,
بدیهیات اولیه
,
مبناگروی(مقابل انسجام گروی در توجیه)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقل ابزاری
,
علم((تصور از طریق حد تام)، اصطلاح وابسته)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اسفار
,
باور پایه
,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
بدیهیات
,
علم حصولی
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
برهان تسلسل
,
خطاناپذیری
,
توجیه
,
درون گرایی
,
خطاپذیری
,
معرفت یقینی
,
مبناگرایی معتدل
,
این همانی یا هو هویت.
,
امکان معرفت
,
وظیفه گرایی معرفتی
,
فطریات
,
امتناع اجتماع نقیضین
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
مبناگرایی تجربی
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی باور پایه
,
باور استنتاجی
,
مبناگرایی غیرتجربی
,
هستی شناسی معرفت
,
تکثر معرفت
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
,
ساختار معرفت
,
ناوظیفه گرایی
,
پیدایش بدیهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی تجربی
,
مبناگرایی کلاسیک
,
مبناگرایی معتدل
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
امور بدیهی
,
یقین
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری)
,
باور موجه
,
بدیهیات اولیه
,
بدیهیات ثانویه
,
اصل امتناع اجتماع نقیضین
,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین
,
فطریات
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
قاسم پورحسن درزی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نظریة مبناگرایی یکی از دیرینهترین و مهمترین رهیافتها در معرفتشناسی تلقی میشود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کردهایم و از دو شکل مبناگرایی درونگرایانه و برونگرایانه، دومی را بررسی میکنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آنها را کاویدهایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برونگرایانه این است که باورهای ما به دو دستة پایه و استنتاجی تقسیم میشوند و همة باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقالة حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آنکه کاستیهای نظریة مبناگرایی نشان داده میشود به این کاستیها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخهایی داده شود.<br /> علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان میدهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص میکند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع میکند؛ ثالثاً، روش دستیابی به معرفت یقینی را تبیین میکند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست برمیشمارد.<br /> خطاپذیری و خطاناپذیری و درنتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسیترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، دربارة معرفت یقینی، که باید درنهایت همة معرفتها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژهای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ میتوان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزلپذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد.<br /> مهمترین دستاورد علامه، در حوزة معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دستیابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید