مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
برهان اشراقی
برهان امکان
برهان حدوث
برهان حرکت
برهان صدیقین
برهان علة العلل
برهان نظم
برهان نفس انسانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 302
عنوان :
درسگفتار براهین اثبات وجود خدا
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین اثبات واجب
,
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
براهین خداشناسی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه و عرفان
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
چکیده :
مدخل ورود به مباحث استدلالی در باب گزاره های دینی سخن رسید به نقطه مشترک بین نظریه دورکیم و فروید وفروم ویونگ. گفتیم که ما وقتی به دنبال انگیزه های روانی و اجتماعی اعتقاد به وجود یک شیئ می رویم که وجود آن چیز قابل اثبات عقلانی نباشد. آیا واقعا اعتقادات دینی را نمی توان عقلانی کرد ؟ عمده ترین و مهمترین اصل اعتقادی، قضیه «خدا وجود دارد» می باشد. بحث دوم: اثبات وجود خدا از اینجا وارد بحث دیگری بنام اثبات وجود خدا می شویم. اقوال درباره ی وجود خدا درباره وجود خدا فیلسوفان دین به سه دسته تقسیم می شوند : ۱-وجود خدا اثبات شده است. ۲-وجود خدا اثبات نشده است. ۳-وجود خدا اثبات نشدنی است. سخن درباره قضیه «خدا وجود ندارد» نیست بلکه «خدا وجود دارد» محل کلام است. طریق استدلال بر هریک از اقوال سه گانه قول اول: بیان حداقل یک دلیل بر وجود خدا اجمالا، اگر کسی قائل شود به قول اول، این شخص باید لااقل یک دلیل عقلانی عرضه کند که نه به لحاظ منطق صوری و نه منطق مادی اشکال نداشته باشد. قول دوم: خدشه در تمام استدلالات بر وجود خدا و اما قائل به قول دوم باید تمام استدلالات بر وجود خدا از ناحیه ادیان و فیلسوفان را خدشه کند. و اما قائل به قول سوم باید راه دیگری را طی کند. قول سوم: کسانی که می گویند وجود خدا قابل اثبات نیست دو راه طی کرده اند : طریق اول: محدودیت قوای ادراکی ما چگونه عقلی که محدود است می تواند احاطه علمی پیدا کند بر خدایی که علی الفرض نا محدود است. تا وقتی که عقل بشر محدود است و خدا نا محدود فرض می شود، وجود خدا ثابت نشدنی است. این راه در فرهنگ بشری بسیار سابقه دار است. کما اینکه بعضی از عرفا چنین سخنی گفته اند. طریق دوم: متنافی الاجزا (Paradoxical) بودن مفهوم خدا مفهوم متنافی الاجزاء، مفهومی است که در دل خودش بعضی از اجزاء با یکدیگر تناقض دارند. مثل مفهوم یخ مایع. باید توجه کرد که اثبات وجود یک چیز یعنی اثبات مصداق داشتن یک مفهوم. بنابراین راه اثبات وجود یخ مایع بسته است. چون یخ آن است که جامد باشد و مایع آن است که جامد نباشد. پس وجود چیزی را باید ثابت کنیم که، هم جامد است و هم جامد نیست. و این مستلزم تحقق تناقض است. این راه دوم سابقه چندانی ندارد. طرفداران طریق دوم: بعضی از فیلسوفان در باب خدا چنین ادعایی دارند. اینها می گویند خدای ادیان و مذاهب ویژگیهایی دارد. مثلاً عالم مطلق است، قادر مطلق است، خیر خواه علی الاطلاق است. یا مفاهیم دیگری که در متون مقدس نیامده است. ولی متدینان به آن معتقد هستند. مثلا خدا واجب الوجود است، لایتناهی است و بدون زمان و مکان است. بعضی گفته اند که علم مطلق متنافی الاجزاء است و بعضی قدرت مطلق را و به همین ترتیب. از میان شش صفت مذکور، بیشتر از همه روی قدرت مطلق اشکال شده است. برخی لوازم منطقی قول سوم ۱-عدم تلازم میان قول به عدم اثبات یا عدم توانایی اثبات خدا با قول به عدم وجود خداوند نکته : اگر کسی قائل شد وجود خدا اثبات نشده است و یا اثبات نشدنی است، معنایش این نیست که خدا وجود ندارد. بلکه بسیارند کسانی که می گویند خدا وجود دارد، ولی وجود خدا تاکنون اثبات نشده است و یا اثبات نخواهد شد. پس ملازمه ای بین این دو معنا نیست. ممکن است کسی از راه فطرت و دل یا … به وجود خدا قائل شود ولی آن را عقلاً اثبات نشده بداند. مثلا کیرکگور فیلسوف و عارف بزرگ مسیحی می گوید وجود خدا عقلاً ثابت نشده است. ۲-تلازم میان قول به متنافی الاجزاء بودن خداوند و نفی خداوند بله، اگر کسی بگوید وجود خدا اثبات نا شدنی است، چرا که خدا مفهومی است متنافی الاجزاء، در این صورت بین این سخن و انکار وجود خدا ملازمه می باشد. این سه قول، هر کدام قائلین متعددی دارد. قبل از پرداختن به اقوال، ذکر چند مقدمه لازم است. بحثی منطقی و معرفت شناسانه در مدخل مباحث استدلالی در باب وجود خداوند راه های اثبات یک قضیه مقدمه اول : « xوجود دارد» این قضیه چه وقت اثبات می شود ؟ راه اول: محسوس بودن متعلق گزاره(x) راه اول برای اثبات این قضیه این است که بگویم : « xمحسوس من است» در این صورت می توانم بگویم که : «x وجود دارد» «چون اگر معدوم باشد، قابل حس نیست. حس و محسوس در اینجا به معنای اعم از حس ظاهر و باطن است. محسوس به حس ظاهر مثل رنگها، بوها، طعم ها، و محسوس به حس باطن مثل : خشم، امید، محبت، حسد و …» منکر این راه فقط شکاکان افراطی هستند که ما فعلا از رای آنان صرف نظر می کنیم. اما آیا راه دومی هم وجود دارد یا نه ؟ اگر راه دیگری در کار نباشد، ما باید اولاً دست از قول به وجود جواهر برداریم. یعنی جوهری بنام صندلی، در، دیوار، گربه، انسان و … وجود ندارد. ماده و صورت و جسم و عقل و حتی احتمالا نفس وجود ندارد، اعراض نسبی هم وجود ندارند. اعراض نفس یعنی کم و کیف هم محدود می شوند. راه دوم راه دوم را به دو تعبیر بیان می کنیم : طریق اول: لااقل یکی از آثار و خواص Xمحسوس باشد. اول اینکه – لااقل یکی از آثار و خواص Xمحسوس من باشد. طبق راه اول می گویم Aوجود دارد چون محسوس من است. و چون Aاثر و خاصیت Xاست، پس Xهم وجود دارد. طریق دوم: امری که در ارتباط با xاست، محسوس باشد. تعبیر دوم اینکه : گاهی چیزی محسوس من واقع می شود، لذا می گوییم وجود دارد، و بعد می بینیم وجود او قابل توجیه نیست، مگر اینکه به وجود شیئی دیگر قائل شوم، پس به وجود شیئی دیگر هم قائل می شوم. مثال : فرض کنید که شما دفعتا در بیابانی لم یزرع و خالی فرود آیید. بعد از قدم زدن ناگهان کاسه آش داغی در وسط بیان ببینید. فرض می کنیم محسوس شما وجود کاسه آش است. اما قول به وجود کاسه آش متوقف است بر اینکه قائل شوید در این حوالی، انسانی وجود دارد، آن شخص آشپزی بلد است، آب داشته است،نمک داشته است، نخود و لوبیا داشته است، نیازی به پختن آش داشته است. وسیله پختن داشته است، این ظرف تا چند دقیقه قبل روی آتش بوده است و … اما هیچکدام از این امور محسوس شما نبوده است، اما شما از راه دوم قائل به این امور می شوید. در اینجا امری محسوس است که جز با فرض وجود Z,Y,Xوجود او قابل توجیه نیست. حال آیا راه سومی هم وجود دارد یا نه ؟ خیر. تیغ اکام و نفی راه سوم یکی از فلاسفه و اسقف های قرون وسطای مسیحی در اینجا کلامی دارد. ویلیام اهل اکام یکی از شهرهای اروپا می گوید : اگر انسان ادعای وجود Xرا کند و بعد نه خود او و نه اثری از او را حس نکرده باشد، این شخص از دایره انسانیت خارج است. ما راه سومی برای قائل شدن به وجود Xنداریم. اگر کسی این حرف را منکر شود، باید هرامر لاطائلی را قبول کند. مثلا باید بپذیرد که اسب دو سر و شش دم وجود دارد. فلان و بهمان چیز هم وجود دارد. یعنی وجود هر شیئی دیگری در بیابانها زیر هر بوته ای، غولی خوابیده است. در حمام ها و انباری ها جن وجود دارد. در بیابنها آدم ربا وجود دارد. در دریاها نسناس وجود دارد و … اما اگر کسی این قاعده دو لبه را بکار برد، جهان خلوت و سترده می شود. لذا به این قاعده دو لبه، تیغ اکام یا استره اکام می گویند. تفاوت عارفان و فیلسوفان در قول به وجود خداوند تنها گروهی که از راه اول، می گویند خدا وجود دارد، عرفا هستند. آنان می گویند که با علم حضوری و حس باطنی خدا را می یابند. اما غیر عرفا از راه دوم قائل به وجود خدا می شوند. یا از راه حرکت و یا نظم و یا امر و نهی اخلاقی که مثبت آمر و ناهی است است و یا …
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین براهین اثبات خدا
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم: مرکزنشراسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
"این اثر به بررسی اهم براهین اثبات وجود خدا در فلسفه میپردازد. براهینی چون برهان نظم، برهان وجودی، برهان اخلاقی، برهان فطرت، برهان امکان و وجوب، برهان حرکت و حدوث، برهان امکان فقری، برهان صدیقین، برهان معجزه، برهان تجربه دینی و ... . این کتاب شامل دوازده فصل میباشد. "
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه تفسیر المیزان جلد 1
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ مترجم محمدباقر موسویهمدانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تطبیقی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
تفسیر فقهی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر تاریخی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
مؤمن ,
سحر ,
خرافه ,
کتب شیعه امامیه ,
ازدواج ,
کلام الهی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
عدل ( صفات ) ,
ولایت ,
آیات معجزه ( قرآن ) ,
آیات هدایت ,
شفاعت ,
عالم ذر ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت ,
تفضیل امت پیامبر(ص) ,
اصل امامت ,
حقانیت قرآن ,
رب (اسم، اسماء افعال الهی) ,
عالم برزخ ,
امکان نسخ ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حضرت طالوت(ع) ,
حضرت عیسی (ع) ,
حضرت موسی (ع) ,
قضا و قدر ,
کتاب نوح ,
ابلیس ,
تمایز سحر از معجزه ,
باد ,
باران ,
اثم ,
آدم و حوا ,
چشم زخم ,
صفات خدا ,
عقل و دین ,
عقل ( جوهر ) ,
علیت ,
قیامت ,
موت ,
صراط ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
هدایت ,
علم اخلاق ,
سوره حمد ,
آیات سعادت و شقاوت ,
آیات عرش و کرسی ,
نزول قرآن ,
مکاسب ,
وصیت ,
قرض ( عقد ) ,
ایلاء ,
طلاق ,
قتل (قصاص ) ,
شراب ,
ذکر (یاد خدا ) ,
تسمیه (گفتن بسم الله ) ,
سجده ,
روزه ,
نماز ,
قبله ,
طهارت ,
احیای موات ,
کفر ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
علم (فضیلت اخلاقی) ,
صبر ,
حج ,
انفاق ,
حب به خدا ,
حق خدا ,
دعا ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
تاریخ ,
علم(حصولی و حضوری) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
کد کنگره:
BP98/ط25م9041 1374
چکیده :
جلد اول شامل تفسیر آیات سوره حمد وآیات 1 تا 182 سوره بقره است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید ناب: بررسی ادله اثبات وجود خدا
نویسنده:
نويسنده:حسین شمس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - قم: حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات,
کلیدواژههای اصلی :
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
اثبات خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان ان (منطق)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
برهان انّ مطلق(معرفت شناسی)
,
مفهوم تصوری خدا
,
تقریرات برهان صدیقین
,
ملاذمه ذهنی
,
عرفان افاضی
,
عرفان اصطلاحی
,
47- ان الله تعالی هو شیء بخلاف الاشیاء و هو شیء بحقیقة الشیئیة
,
18- ان الله تعالی هو شیء بخلاف الاشیاء و انه شیء بحقیقة الشیئیة
کلیدواژههای فرعی :
نقد عرفان ابن عربی ,
نقد عرفان نظری ,
کتب نقد عرفان نظری ,
شابک (isbn):
964-424-755-8-
چکیده :
مولف در این کتاب بر آن است براهین اثبات خدا و ایمان به او را از دیدگاه مشربهای مختلف فلسفی، کلامی و عرفانی مطرح سازد .وی با الهام از سخن نورانی امام صادق (ع) "الله شیء بحقیقة الشیئیة " از راه ملازمه ذهنی و طرق دیگر، بهترین راه را برای ایمان به خدا، عرفان شهودی و افاضی میداند" . مباحث مقدماتی"، "در اثبات واجب تعالی"، "اثبات واجب از طریق برهان ان "و "اثبات از طریق برهان صدیقین "عناوین فصلهای کتاب به شمار میروند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العقائد والمعارف
نویسنده:
محمدتقی سبحانی ، رضا برنجکار
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : معارف اهل بیت الطاهرین علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
نهج الحق: علامه حلی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه السلام (لطف الله صافی)
,
کتب چاپی فارسی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات فطرت ,
اعتقاد به توحید ,
دلیل ضرورت نبوت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
فطرت خدا شناسی ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
اصل امامت ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
برهان نظم ,
راه فطرت ,
ضرورت نبوت ,
عالم برزخ ,
اختیار انسان ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
معجزات انبیا ,
وحدانیت الهی ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
افعال امام زمان (عج) بعد قیام ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
موت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
آیات برزخ ,
علم انبیا ,
چکیده :
کتاب حاضر کتابی است درباره عقاید اسلامی و اصول عقاید شیعه که به بررسی توحید، عدل ، نبوت، امامت ، معاد، فضایل اهل بیت و امام مهدی عج می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیقه بر الهیات شرح تجرید ملاعلی قوشچی
نویسنده:
تالیف شمسالدین محمدبن احمد خفری؛ مقدمه و تصحیح فیروزه ساعتچیان
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر میراث مکتوب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیر طوسی
,
ادله توحید (کلام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید وجوب
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
افعال واجب(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
علم واجب ,
قدرت واجب ,
واجب الاراده (اسماء ذات) ,
واجب الحیات (اسماء ذات) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
واجب القدرت (اسماء ذات) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شابک (isbn):
964-6781-84-5
چکیده :
بر اهل تحقيق و فنّ در مباحث عقلى پوشيده نيست كه يكى از آثار بسيار مهمّ - و گزافه نيست، اگر بگوييم يگانه - در كلام شيعه تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى است. از جمله شواهد اهمّيت آن، نگارش شروح و حواشى و تعليقات فراوان توسط بزرگان انديشه بر اين اثر ارجمند و جاودانى است. يكى از شروح نامبردار كه آن نيز مورد توجّه اهل تفكّر قرار گرفته و حواشى بسيارى بر آن نگاشته شده، شرح تجريد قوشچى است. در ميان حواشى ارزنده بر اين شرح مىتوان از حاشيه خفرى نام برد كه اين حاشيه چه در عصر وى و چه بعد از آن مورد توجّه انديشمندان و متكلّمان بسيارى قرار گرفته است. حاشيه مذكور، بر بخش الهيات شرح تجريد قوشچى؛ يعنى بر مقصد سوم از إثبات صانع تا مسئله نفى شريك (از فصل دوم در صفات صانع) نگاشته شده است. چنان كه اشاره شد، نيكويى حاشيه حاضر بسيارى را بر آن داشت تا با تحشيه و تعليقه نويسى به نقد و بررسى آراى خفرى طىّ اين حاشيه مبادرت ورزند. •
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإيمان : حقيقته، درجاته، آثاره - المجلد 1
نویسنده:
الشیخ حیدر الیعقوبی؛ مدرس: كمال الحيدري
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار المحجة البيضاء للطباعة والنشر والتوزيع ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
راه فطرت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
حقیقت ایمان
,
علم نفس
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
کشف المراد: علامه حلی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
افعال شهویه ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عقاید اشاعره ,
فطرت خداجویانه ,
فطرت خدا شناسی ,
معتزله (اهل سنت) ,
جَهْمِیّه ,
وحی ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
دلیل لمی و انی ,
الم ,
لذت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
شهوت جنسی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
واهمه ,
ایمان در اسلام ,
قوه غضبیه ,
آیات قضا و قدر ,
قضا و قدر ,
حقیت ایمان نزد فرق اسلامی ,
چکیده :
اثر حاضر، پیرامون ایمان؛ حقیقت، درجات و آثار آن، نگاشته شده است. این کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و دوازده فصل می باشد. شمولیت، نوآوری، تفصیل، تنوّع و همچنین، بررسی آراء سایر فرق اسلامی را می توان از مهمترین خصوصیات این تألیف، بر شمرد. این کتاب شامل یک مقدمه و دوازده فصل می باشد: فصل اول: نفس و قوای آن فصل دوم: سخنی دربارۀ فطرت فصل سوم: حقیقت ایمان نزد کرّامیه، جهمیّه، خوارج، معتزله و اشاعره فصل چهارم: ایمان از دیدگاه متکلمان، فلاسفه، و عرفای مکتب اهل بیت (ع) فصل پنجم: رابطۀ بین ایمان و علم و عمل فصل ششم: افزایش و کاهش درجات ایمان فصل هفتم: مراتب، درجات ایمان و مقامات مومنین فصل هشتم: پایه های ایمان و علامات مؤمن فصل نهم: حقیقت قلب؛ احوال و وظایف فصل دهم: اثر داخلی ایمان (اثر ایمان در پیراستگی و تطهیر قلب) فصل یازدهم: اثر خارجی ایمان (اثر ایمان در تحصیل ولایت خدا) فصل دوازدهم: آثار اجتماعی ایمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحائف من الفلسفة : (تعليقة على شرح المنظومة للسبزواري)
نویسنده:
سید رضا صدر؛ باهتمام سید باقر خسروشاهی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
شرح منظومه
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه صدرایی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
حدوث دهری ,
اعاده معدوم ,
شیئیت معدوم ,
حدوث ذاتی عالم ,
تعریف فلسفه ,
علم طبیعی ,
امور عامه ,
ماهیت ,
احکام ماهیت ,
عقل ( جوهر ) ,
هیولی ,
جوهر ,
فصول جواهر ,
عرض ,
علیت ,
امر عدمی ,
تناقض وجود و عدم ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
وجود ذهنی ,
ضرورت فلسفه ,
حدوث ذاتی ,
قواعد علت و معلول ,
قواعد حدوث و قدم ,
قواعد وجود و عدم ,
شابک (isbn):
964-424-734-5
چکیده :
صحائف من الفلسفة (تعليقة علی شرح المنظومة للسبزواري)، اثر سید رضا صدر، تعلیقات او به زبان عربی بر شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری است که به اهتمام سید باقر خسروشاهی به چاپ رسیده است. خسروشاهی، تمهیدی بر کتاب نوشته و در آن به معرفی اجمالی سید رضا صدر پرداخته و برای اطلاع کاملتر از بیوگرافی او به اولین شماره از مجموعه آثارش (تفسیر سوره حجرات) ارجاع داده است. خود نویسنده، درباره نگارش این حواشی و تعلیقات چنین مینویسد: «دقیق یادم نیست که تحقیقات فلسفی ما در دانشگاه قم درباره کتاب شرح منظومه حکیم متأله سبزواری، به چه مقدار و تا کجا رسیده بود که در خاطرم خطور کرد که تعلیقاتی را بر آن بنگارم؛ زیرااین کتاب بهخاطر وجود برخی عناصر و مباحث در آن، برای فهم آغازگر در این علم، دشواریهایی دارد. یکی از این عناصر، وجود برخی قواعد ادبی در میان مطالب فلسفی این کتاب است که بهخاطر تفسیر متن و تصحیح کلام به آن وارد شده است. دیگری، بحثهای عرفانی کتاب است که به دلیل کثرت اشتغال حکیم سبزواری به مباحث الهیات، به این مباحث راه پیدا کرده است؛ اما باید توجه داشت که فلسفه یک علم است و عرفان علمی دیگر. من در حواشی خودم، جز به مقدار ضرورت توضیح، متعرض مباحث عرفانی نشدهام. سومین مورد از این عناصر، ابتنای بعضی از براهین مورد استدلال در بحثی پیشین بر مبحثی پسین است؛ چنانکه حکیم سبزواری در بسیاری از موارد در فصلهای متقدم به مباحث متأخر در کتاب اشاره میکند. چهارمین عنصر هم این است که قواعد بسیاری از براهین نظری هستند (بدیهی نیستند)».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح بداية الحكمة للعلامة الطباطبائي المجلد1و2
نویسنده:
علامه طباطبایی، شرح و تحقیق:محمد مهدي المؤمن
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: ذوی القربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
بدایة الحکمة
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
قدم عالم ,
تجرد نفس ناطقه ,
ماهیت ( عام ) ,
کم ,
کیف ,
کم متصل قار ,
زمان ( ماهیت ) ,
ماهیت علت غایی ,
علیت ,
وحدت وجود ,
تقابل تضاد ,
تقابل تضایف ,
تقابل تناقض ,
تقابل عدم و ملکه ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
نظام علی و معلولی ,
کم منفصل ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
اصل علّیت ,
عمومیت علم الهی ,
قدرت الهی ,
قواعد قوة و فعل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
BBR 1401 /ب43
چکیده :
بدایة الحکمه کتاب آموزش فلسفه نوشته شده توسط علامه طباطبایی است. بدایة الحکمه کتابی فلسفی به زبان عربی از تالیفات مرحوم علامه طباطبایی است. این کتاب در واقع چکیده فلسفه صدرائی موسوم به حکمت متعالیه است که با توجه به آخرین سیر تکاملی آن تنظیم شده است. علامه کتاب بدایة الحکمه را به درخواست بعضی از نزدیکانش به منظور تدریس فلسفه در حوزه های علمیه نگارش کرده و هم اکنون به عنوان نخستین متن درسی فلسفه برای جویندگان حکمت الهی معروف می باشد. علامه بدایة را در سال 1390 هـ.ق در حالی که 67 سال از عمرش می گذشت، تالیف نمود. رعایت نظم منطقی در چینش مراحل و فصول به گونه ای که از مطالب پیشین، مطالب پسین را می توان استنتاج کرد و اهتمام به مسائل مهمتر و کلیدی و اجتناب از مباحث غیرلازم (مانند طبیعیات) از ویژگی های این کتاب است. کتاب حاضر شرح کتاب شریف بدایه می باشد از محمدمهدی مومن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة في إثبات الواجب للدواني ویلیها مناقشة علمیة جادة مع عادل ضاهر
نویسنده:
جلال الدین دوانی, عادل ضاهر؛ تحقیق: محمد أكرم أبو غوش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار النور المبین للدراسات والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 302
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید