مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
عقل شناسی
معرفت شناسی اومانیسم
معرفت شناسی پسینی
معرفت شناسی پیشینی
معرفت شناسی تجربه عرفانی
معرفت شناسی رئالیستی
معرفت شناسی عقلی
معرفت شناسی فمینیستی
معرفت شناسی کانتی
معرفت شناسی کلاسیک
معرفت شناسی مدرن
معرفت شناسی معاصر
معرفت شناسی نوین
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
هرمنوتیک
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 695
عنوان :
تحلیلی بر «شاکله» در فلسفه کانت
نویسنده:
مجتبی سپاهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شاکله
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته)
,
معرفت شناسی کانت
کلیدواژههای فرعی :
مفهوم تجربی ,
شاکله سازی ,
شهود تجربی ,
زمان ( ماهیت ) ,
عقل(منطق) ,
مفاهیم محض فاهمه ,
احکام تألیفی پیشینی ,
شهود محض(قسیم شهود حسی وعقلی) ,
حس(قوه حاسه) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
شاکله مقولات ,
شاکله مقوله کمیت ,
شاکله مقوله کیفیت ,
شاکله مقوله نسبت ,
شاکله مقوله ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
«شاکله» از محوری ترین مفاهیم فلسفه معرفتی کانت است. کانت در فلسفه خود اساس کار را بر شهود محض و مفاهیم محض قرار داد و شهود تجربی و مفاهیم تجربی را بدون شهود محض و مفاهیم محض، برای دستیابی به شناخت عالم واقع کافی نداشت. تألیف و ترکیب این دو را که در واقع ترکیب «حس و عقل» است لازمه دستیابی به شناخت دانست. از نظر کانت مفاهیم محض برای این که ما را در رساندن به واقعیت خارج ذهن کمک کنند باید پیوندی با واقع داشته باشند. این پیوند از طریق ارتباط با شهود محض حاصل می شود. این شهود محض همان «زمان» است. بنابراین مقولات ناب باید با «زمان» پیوند داشته باشند. پیوند مقولات با «زمان» از طریق «شاکله» صورت می گیرد. شاکله دار شدن مقولات توسط قوه خیال صورت می گیرد. این قوه مفاهیم محض را با شهود مرتبط می کند. این مقاله در صدد تبیین مفهوم درست شاکله و چگونگی نسبت آن با مقولات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش خیال در فرایند ادراک از نظر ابن عربی
نویسنده:
داود اسپرهم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن عربی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل ( جوهر )
,
عرفان نظری
,
معرفت شناسی عرفانی
,
تخیل(راه های معرفت)
,
معرفت شناسی ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
محدوده عقل ,
راه کشف و شهود ,
عالم برزخ ,
انسان کامل (کلام) ,
کارکرد عقل ,
عوالم دو قطبی ,
قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
حضرت خیال(انسانی) ,
ظهور عالم مثال ,
خیال(معرفت شناسی) ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
طبیعت خیال ,
کارکرد خیال ,
خیال برزخی ,
خیال و تاویل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
تا پیش از ابن عربی و بنابر سنت دیرینه به یادگار مانده از حکمای یونانی، محدوده ادراکات انسانی منحصر به عالم حس و عالم عقل بود. چون حس برای عقل به عنوان ابزار شناخت محسوب می شد، عقل، مدرک نهایی شمرده می شد. این عقل که موید به منطق بود علاوه بر اینکه مرجع کامل ادراک بود، داور نهایی نیز به حساب می آمد. در آن سنت فکری همه یافته ها از صافی عقل منطقی باید عبور داده شود تا صحت و سقم آنها معلوم گردد. ابن عربی طرحی نو می افکند و چالشی بزرگ پیش روی عقل منطقی سنتی می نهد. بی جهت نیست که مستشرقان وی را پرنفوذترین و بزرگترین نظریه پرداز نیمه دوم تاریخ اسلام دانسته اند و ملاقات وی را در سن نوجوانی با ابن رشد- پیر فلسفه آن روزگار پایان راهی کهن و آغاز راهی نو تلقی کرده اند. راه نوی که ابن عربی پی افکند، گرفتن مرجعیت عقل و سپردن آن به خیال بود. اما خیالی که او مطرح ساخت معنایی منحصر به فرد داشت. امروزه پس از ظهور پست مدرنیسم و مورد تردید قرار گرفتن فرضیه های جدید در باب ماهیت انسان و عقلانیت و ابطال بسیاری از مسلمات، اشتیاق به بازنگری در تاریخ تفکر و اندیشه شرقی نیز رو به افزونی نهاده است. از این رو ابن عربی برای ما و محققان مغرب زمین هم زمان اهمیتی ویژه یافته است. از این رو، لازم ا ست همه جوانب آراء و افکار وی با آگاهی های امروز مطالعه شود. این مقاله به دنبال تبیین دیدگاه ابن عربی در باب خیال و نقش و کارکرد آن در ساحت ادراک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبناگرایی راسل و علامه طباطبائی
نویسنده:
یحیی صولتی چشمه ماهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
علوم انسانی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
برتراند راسل
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مبناگرایی به عنوان دیدگاهی توجیه نگر، به توجیه ساختار معرفت می پردازد. براین اساس می توان گفت که مبناگرایی رویکردی است معرفتی که به توجیه باورهای استنتاجی می پردازد. راسل درتجربه گرایی خویش،به ارائه مبناگرایی می پردازد. علامه طباطبائی در مبحث بدیهیات به این رویکرد می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودی اصل امتناع تناقض
نویسنده:
محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناقض منطقی
,
تناقض وجودی
,
اصل امتناع تناقض
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
اصالت وجود ,
عدم ,
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
شناخت حضوری وجود ,
سفسطه ,
کاربرد های اصل تناقض ,
معقول ثانی منطقی ,
سوژه ,
درک عدم ,
انتزاع مفهوم عدم ,
مفاهیم بدیهی ,
احکام تقابل ,
درک وجود رابط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در باب جنبههای منطقی اصل امتناع تناقض بحثهای فراوانی مطرح شده است. به نظر میرسد حصر توجه به زوایای منطقی و عدم تبیین وجودی از اصل امتناع تناقض سبب تبدیل شدن آن به مسألهای صرفاً منطقی گردیده که نقش آن در گزارههای فلسفی بیشتر به صورت غیر مستقیم و بالقوه نمایان میشود، در حالی که با تبیین وجودی نحوهی شکلگیری این اصل بنیادین، علاوه بر تأمین جنبهی هستیشناختی اصل امتناع تناقض، در پی توجیه ریشه و مبنای منطقی این اصل، میتوان جایگاه فلسفی آن را نیز تغییر داد. تبیین وجودی اصل امتناع تناقض ناظر به تبیین دو طرف آن، یعنی وجود و عدم و همچنین به منزلهی فاعل شناسا است که در نهایت، منجر به شکلگیری اصل امتناع تناقض در ساحت وجودی فاعل شناسا میگردد و بر این اساس، فاعل شناسا همه چیز را از دروازهی امتناع تناقض فلسفی مینگرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسه فی الآثار الاجتماعیه و الفردیه للجهادین القتالی و جهاد النفس من منظور الثقلین
نویسنده:
هادی عبدالله
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
قرآن
,
کمال انسانی
,
رفتار اخلاقی
,
علامه محمدحسین طباطبایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تربیت
,
قرآن
,
عبودیت
,
morality
,
رابطه فردی- جمعی
,
رابطه فردی- جمعی
,
1281- 1360
,
محمد حسین
,
محمدحسین
,
training
,
محمد حسین
,
1281- 1360
,
اصلاح اجتماعی
,
social reform
,
training
,
رابطه فردی- جمعی
,
training
,
محمد حسین
,
1281- 1360
,
اصلاح اجتماعی
,
social reform
,
training
,
رابطه فردی- جمعی
,
محمد حسین
,
1281- 1360
,
اصلاح اجتماعی
,
training
,
training
,
اصلاح اجتماعی
چکیده :
در این نوشتار به بحث درباره آثار فردی و اجتماعی جهاد اصغر و جهاد اکبر (جهاد با نفس) از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده است. نویسنده در سه فصل ابعاد مختلف جهاد و در راه خدا و جهاد با نفس و تهذیب آن را بررسی نموده است. او در فصل اول کلیاتی در باره مفهوم لغوی و اصطلاحی جهاد فی سبیل الله (جهاد شرعی) و جهاد با نفس ارائه کرده و با بیان روایاتی در زمینه جهاد یا قتال در راه خدا، فضیلت جهاد در راه خدا و آثار آن و نقش آن در دعوت به سوی خدا و توحید را تشریح نموده و موضعگیری جاهلیت را در مورد جهاد و قتال بیان کرده است و اهداف جهاد و آثار اجتماعی آن در جهت اصلاح امور بشر را از منظر قرآن و اهل بیت( منعکس نموده است. وی در فصل دوم نمونههایی از جنگهای صدر اسلام و جنگهای امیرالمومنین( در دوران حکومتش، جنگ و جهاد امام حسین( و آثار مهم اجتماعی و تربیتی آن را بیان کرده و جنگ امام حسین( با یزید را عامل فروپاشی حکومت امویان، بیداری امت اسلام، احیای سنت شهادت و جهاد در اسلام، عامل جلوگیری از گمراهی امت اسلام و ثبات و استواری دین اسلام عنوان کرده و آن را نمونه بارز امر به معروف و نهی از منکر معرفی نموده است. در فصل سوم، نویسنده ابعاد مختلف جهاد اکبر (تهذیب نفس) مورد بررسی قرار داده و از منظر آیات و روایات آثار فردی و اجتماعی جهاد با نفس مانند از بین رفتن محبت دنیا و کسب فضایل اخلاقی فردی و اجتماعی را شرح و بررسی کرده و دیدگاههای برخی از علمای اخلاق را در مورد ابعاد فردی و اجتماعی جهاد با نفس با رویکردی قرآنی و روایی منعکس نموده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس از دیدگاه علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
قمر مهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
علوم انسانی
,
کلام
,
علامه محمدحسین طباطبایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
جوهر مجرد
,
نفس انسان
,
Theology
,
1281- 1360
,
PHILOSOPHY
,
محمد حسین
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این پایاننامه مشتمل بر پنج فصل است: فصل اول: کلیات، تاریخچه نفس و معانی نفس و روح در لغت و قرآن مطرح شده است. فصل دوم:به تعریف نفس و اثبات آن پرداخته شده و دلایل متعددی از فلاسفه و بالخصوص از علامه طباطبائی اقامه شده است. فصل سوم: به اثبات "تجرد نفس" اختصاص دارد و توضیح داده میشود که نفس یک حقیقت مجرد و جدا از بدن میباشد. فصل چهارم: سخن در باب حدوث یا قدم نفس است به فرض اینکه حادث است حدوث آن روحانی است یا جسمانی؟ در این موضوع بین فلاسفه اختلاف شدید وجود دارد. افلاطون اعتقاد به قدیم بودن نفس دارد، ابنسینا برخلاف آن به حدوث نفس معتقد است البته حدوث روحانی نفس نه جسمانی ولی ملاصدرا و شاگردان وی از جمله مرحوم علامه طباطبائی قائل به حدوث جسمانی نفس میباشند. فصل پنجم: درباره ارتباط نفس و بدن میباشد و نظرات فلاسفه در این زمینه ارائه شده است از جمله افلاطون به اصالت نفس قائل است و بدن را فرع آن میدند و ارتباط نفس و بدن را از نوع ارتباط مرغ با آشیانه میداند ولی ارسطو نفس و بدن را درحقیقت مستقل و ارتباط بین آن دو را از نوع ارتباط بین صورت و ماده میداند ولی ملاصدرا و علامه طباطبائی بنابر حکمه متعالیه بین نفس و بدن هیچ جدائی نمیبیند و نفس را مرتبه عالی و بدن را مرتبه نازل آن حقیقت میدانند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفت و گویى در باب حکمت متعالیه
نویسنده:
غلامرضا فیاضی، حسن ممدوحی، محسن غرویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
حرکت اشتدادی نفس ,
معرفت شناسی ملاصدرا ,
علم النفس ملاصدرا ,
علم نفس ,
راه کشف و شهود ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
ماهیت ,
حرکت جوهری ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
قرآن ,
نوآوری های ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
حكيم صدرالمتألّهين (ملاصدرا) از جمله معدود فرزانگانى است كه در زمينه حكمت و فلسفه، گوى سبقت از سايران ربوده، چنان كه ديگران را بال پرواز تا بلندآسمان كمال او نيست. او توانست با ابتكار منحصر به فرد خويش، دو مشرب مشائى و اشراقى را در محل «حكمة متعاليه» با يكديگر آشتى دهد و در فلسفه اى مبتنى بر «وجدان و برهان» و «عقل و شهود» ارائه دهد. در حاشيه برگزارى همايش جهانى بزرگداشت مقام علمى حكيم الهى، ملاصدراى شيرازى، در خرداد ماه 1378 و به پاس تجليل از خدمات اين حكيم فرزانه، بر آن شديم تا با برگزارى ميزگردى در اين زمينه، ارباب معرفت را بيش از پيش، با پرتوهاى علمى و حكمى اين فيلسوف الهى آشنا سازيم. بزرگانى همچون حجج اسلام و المسلمين غلامرضا فيّاضى، حسن ممدوحى و محسن غرويان در اين گفت و گو به ما افتخار دادند كه از حضور اين سروران كمال امتنان را داريم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جاودانگى اصول اخلاقى و نظریه اعتباریات
نویسنده:
محسن جوادى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امور اعتباریه صرف
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت(کلام) ,
اصول اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت اخلاق هنجاری ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
باید و نباید در نظر علامه طباطبایی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
باید و نباید اخلاقى ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
Moral action ,
ادراکات عملی ,
ادراکات نظری ,
حکم عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تقسيم ادراكات آدمى به دو بخش نظرى و عملى و به تبع آن، انقسام حكمت به نظرى و عملى، ميراث تفكر يونانى است كه در حوزه انديشه اسلامى مورد قبول عام واقع شد و متفكران مسلمان با پذيرش تفكيك مذكور، حاصل تامل و تفكر خود را در دو بخش حكمت نظرى و عملى به صورت مكتوب براى ما به يادگار گذاشتند. ادراكات عملى به آن دسته از ادراكات گفته مى شود كه به صورت مستقيم به عمل انسان مربوط مى شود مثلا اينكه بايد به عدالت رفتار كرد، بايد به وعده وفا كرد و امورى از اين دست كه عهده دار بيان بايسته يا شايسته بودن انجام عملى و يا ترك آن است. در مقابل، ادراكات نظرى به آن دسته از اداركات اطلاق مى شود كه ارتباط مستقيم با عمل انسانى ندارند مثلا علم به كروى بودن زمين يا زوج بودن عدد چهار و امورى از اين دست. در این مقاله به بررسی اخلاق بر اساس تبین این دو با توجه به نظریه اعتباریات پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فلسفی مقوله جهل از دیدگاه رابرت پراکتور و نتایج این بررسی برای نظریه های ترویج علم
نویسنده:
آرش موسوی ، سارا نعمت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترویج علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
جهل شناسی
,
مشارکت عمومی در علم
,
رابرت پراکتور
کلیدواژههای فرعی :
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اخلاق ,
رسانه ,
فناوری ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
استقرا ,
معرفت ,
فلسفه علم ,
تجارت ,
الگوی نقض ,
جهل استراتژیک ,
چکیده :
معرفتشناسی در فلسفه مبحث شناختهشدهای است ولی جهلشناسی که نقطهى مقابل معرفتشناسی میباشد، موضوعی نوپا و نیازمند پژوهش است. هر چند در طول تاریخ در مورد جهل جسته و گریخته تفکر و بحث شده است و گاه تعاریفی از سوی فلاسفه و منطق دانان برای آن ارائه شده است ولی هیچگاه مانند معرفتشناسی به صورت یک حوزه مطالعاتی مستقل به آن نگاه نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. رابرت پراکتور اولین کسی است که مطالعه پیرامون جهل را به عنوان حوزهای مستقل آغاز کرده و عنوان جهلشناسی را برای این حوزه پیشنهاد داده است. مقوله ترویج علم نیز در چند دههى اخیر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم بصیرتهای خوبی در این زمینه بوجود آمده است. در این مقاله سعی شده است الگوهای مشارکت عمومی در علم با دیدی جهلشناسانه بررسی شود تا اصلاحات مثبتی در جهت بهبود این الگوها صورت گیرد. لازم به ذکر است بررسی جهلشناسانهى مشارکت عمومی در علم موضوعی است که تا کنون مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت وجوه اختلاف در آراء سیاسی متفکران مسلمان (غزالی، خواجه نظام الملک، ملاصدرا وابن سینا)
نویسنده:
مجید ابن علی جمکرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
امامت
,
خلافت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه یونان
,
اندیشه سیاسی
,
سنت ملکداری ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده:در واکاوی اندیشههای سیاسى متفکران و دانشمندان مسلمانو نحوهاستفاده از منابع درون دینى براى امکان زیست بهتر جامعه معاصر خویش به تعارضاتی میرسیم که با رویه وحدت در اسلام همخوانی ندارد. یکی از راههای شناخت وجوه اختلاف در آثار این دانشمندان بررسی عوامل زیربنایی و بنیادین در تولید آن اندیشههاست .اندیشههای سیاسی، با تأثیرپذیری از گفتمان حاکم بر دانشمندان آن ونیز از معرفتشناسی و انسانشناسی است که بر اساس آن احکام خود را در مورد جامعه و سیاست بیان میکند؛ ازاینرو شناخت اندیشه سیاسی مسلمانان برای رسیدن به وجوه اختلاف آنها نیز منوط به شناخت بنیادهای تعارض بخش در اندیشه آنهاو نیز فهم مبانی معرفتشناسیو انسانشناسی آنان است؛ تا از این رهگذر چگونگی بیان اندیشههای سیاسی با وجوهی متفاوت در آراء آنها روشن شود . لذا در این پژوهش ابتدا گفتمانهایی که بر اندیشمندان موردمطالعه تأثیر گذاشتهاند با عنوان بنیادهای تأثیرگذار بر اندیشه متفکران بررسی میشود و در ادامه از رهگذر معرفتشناسی و انسانشناسی به وجوه اختلاف در آراء سیاسی آنها میپردازیم . در انسانشناسی شناخت طبع انسان ازلحاظ اینکه سمتوسوی آن بهسوی خوبیها یا بدیهاست، تبیین سلسلهمراتب انسانها در جامعه و تأکید بر طبع مدنی آنها، و در معرفتشناسی بررسی کفایت یا عدمکفایت عقل برای کشف قوانین زندگی بشر در نظر متفکران ، ما را به شناخت وجوه اختلاف آراء سیاسی اندیشمندان رهنمون میشود.در پژوهش حاضر، هدف ما بررسى وجوه اختلاف در آراء و افکار اندیشمندان مسلمان (غزالی،ملاصدرا،خواجه نظام الملک و ابنسینا) است.پرسش اساسى پژوهش این خواهد بود که بنیادهای ایجاد تعارض در اندیشه متفکران مسلمان چیست؟و وجوه اختلاف در آراء سیاسی متفکران موردنظرناشی از چه عواملی است فرضیه پژوهش این است که طبق بررسیهای بهعملآمده چهار عامل یا گفتماناساسی ۱-خلافت ۲-امامت ۳-سنت ملکداری ایرانی و۴-فلسفه یونان باعث ایجاد اختلاف در آراء سیاسی اندیشمندان مسلمان شده است کهدر این پژوهش موردبررسی قرار میدهیم و در ادامه با بررسی موردی اندیشمندانموردنظر به قیاس اختلافات در اندیشه آنها میپردازیم. روش انجام کار،از نوع کتابخانهای است که ضـمن جـمعآوری دادهها و اطلاعات لازم به تجزیهوتحلیل آنها میپردازد. کلیدواژه: اندیشه سیاسی ،خلافت،امامت،سنت ملکداری ایران،فلسفه یونان ،انسانشناسی، معرفتشناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید