مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
رابطه دین و اخلاق در قرآن
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
دین و اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
غایت گرایی ,
واقع نمایی گزاره های اخلاقی ,
معاد(کلام) ,
اوستا ,
تورات ,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق) ,
گزاره اخلاقی ,
گزاره دینی ,
باورهای اخلاقی ,
اتحاد دین و اخلاق ,
تباین دین و اخلاق ,
تعامل دین و اخلاق ,
حسن و قبح اخلاقی ,
علم اخلاق ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
اخلاق حداقلی ,
فلسفه دین ,
رویکرد تجربی-بیانی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
اعتباری((مفاهیم ارزشی)، مقابل مفاهیم وهمی) ,
دستور اخلاقی ,
دستور اخلاقی و شریعت ,
نیازمندی دین به اخلاق ,
وابستگی اخلاق به دین ,
اخلاق حداکثری ,
رویکرد جامعه شناسانه به دین ,
رویکرد عقلی و منطقی به دین ,
رویکرد نقلی و درون دینی به دین ,
گزاره غیردینی ,
قلمرو اخلاق در قرآن ,
فلسفه و گزاره های اخلاقی ,
قلمرو دین در عرصه اخلاق ,
ضمانت اجرایی احکام اخلاقی ,
نیاز خداشناسی به اخلاق ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
دانش اخلاق به حوزههای مختلف توصیفی و توصیهای در زمینه مباحث معرفتشناختی، منطقی و ارزشی میپردازد. تبیین رابطه اخلاق و دین، یکی از مباحث گسترده اخلاقپژوهی است. اخلاق در اینجا به معنای گزارهها و علم اخلاق و دین نیز به معنای حقایقی است که بیانگر بینش، منش و کنش دنیوی در راستای سعادت انسانی باشند. در تبیین ارتباط اخلاق و دین، سه رویکرد وجود دارد که عبارتند از: تباین، اتحاد و تعامل. نگارنده با بهرهگیری از آیات قرآن به نظریه تعامل اخلاق و دین روی آورده و نیازمندیهای دین به اخلاق و وابستگی اخلاق به دین را تبیین کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکردهای اعتدالی در حوزه عقلانیت باورهای دینی از منظر اندیشمندان اسلامی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت اعتدالی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت دینی
,
فلسفه دین
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقلانیت باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
حجیت نقل ,
معرفت عقلانی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
ضرورت نبوت ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
معرفت وحیانی ,
گزاره دینی ,
رویکرد کارکردگرایی ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
ایمان گرایی افراطی ,
توجیه باور دینی ,
عقل و دین ,
شکاکیت دینی ,
عقل فعال ,
عقل(منطق) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
عقل مستفاد ,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته) ,
تعارض عقل و نقل ,
نقل معتبر ,
عقل گرایی افراطی ,
تأمین نیاز وجودی ,
کشش درونی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مساله عقلانیت باورهای دینی در بین اندیشمندان دینی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ناکارآمدی رویکردهای افراطی در حوزه های ایمان گرایی و عقل گرایی، سبب ظهور نگرش های متعدل تری در تفسیر و توجیه عقلانیت باورها و گزاره های دینی شده است. در این پژوهش ضمن اشاره ای اجمالی به جریان های افراطی عقل گرایی و ایمان گرایی و نمایندگان فکری هر کدام، سایر نگرش های معتدلی که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز به برخی از راه ها یا دلایلی که تبیین کننده پذیرش عقلانیت باورهای دینی است، اشاره خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به ارزشمندی زندگی در منظر علامه طباطبایی و طبیعتباوران
نویسنده:
علی عسگری یزدی، مسعود میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: مجتمع آموزش عالی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پوچ انگاری
,
معناداری زندگی
,
اعتقاد به معاد
,
ارزش زندگی
,
خلود
,
فلسفه دین
,
طبیعتباور
,
فرا طبیعتباور
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
اعتقاد به خدا ,
هدف زندگی ,
علم ریاضی ,
اگزیستانسیالیسم ,
قرآن ,
کفر ,
جاودانگی انسان ,
کمال نفسانی ,
پوچی زندگی ,
معنای حداقلی زندگی ,
ارزش حداقلی زندگی ,
معنای حداکثری زندگی ,
ارزش حداکثری زندگی ,
زندگی استقلالی دنیا ,
مشکک بودن زندگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
پرسش از ارزش زندگی از مهمترین دغدغههای انسان بهویژه در عصر حاضر است. مسئله ارزشمندی زندگی زیرمجموعه معنای زندگی است. مقصود از معنای زندگی گاهی هدف از خلقت انسان است و گاهی مقصود کارکرد آن و گاهی به معنای ارزشمندی زندگی است. آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟ در این مقاله به ارزشمندی زندگی از نگاه طبیعتباوران و مرحوم علامه که از فراطبیعت باوران است، میپردازیم. در این پژوهش نظریات طبیعتباوران با نظریه فرا طبیعتباور و خدامحور علامه مقایسه شده است؛ علامه زندگی بدون اعتقاد به خدا و جاودانگی انسان با تداوم زندگی پس از مرگ را پوچ و فاقد ارزش میداند. به نظر نگارنده ارزش و ارزشمندی زندگی امری مشکک و ذومراتب است. طبیعتباوران همچون فرا طبیعتباوران و خدامحوران در تلاشاند به مراحلی از ارزشمندی زندگی دست یابند، هر چند ارزش زندگی بدون باور به خدا و جاودانگی انسان در قیاس با ارزشمندی زندگی با باور به خدا و جاودانگی بشر بسیار اندک و ناچیز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زهد از نگاه نیچه وحافظ
نویسنده:
ابراهیم رضایی، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیچه
,
حافظ شیرازی
,
زهد
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
رند ,
دیوان حافظ ,
مستی ,
امکان فقری ,
زاهد ,
قرآن ,
شور ,
باده ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فیلسوف ناب ,
زهد طبیعی ,
زهد مابعدالطبیعی ,
تبارشناسی اخلاق ,
خائوس ,
زهد مثبت ,
زهد منفی ,
زهد فیلسوف ناب ,
زهد یهودی مسیحی ,
زهد کشیشانه ,
زهد اشراقی ,
حفظ غریزه ,
تقبیح غریزه ,
زهدپیشگی ,
زهد در غزل حافظ ,
سرشت خلاف معمول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
حافظ با انتقاد از زهدپیشگی و در عین حال تمجید از زاهدمنشی منتهی به سرمستی کشف و شهود، مبلّغگونهای از زهد است که ریشه در آداب و مناسک مذهبی دارد. در تفکر نیچه، دوگونه زهد بهطورکلی از یکدیگر تفکیکپذیر است: زهد مثبت و زهد منفی. زهد مثبت، زهدی است که با حفظ غریزه و تصعید آن، به حیات گرایش دارد و بر دو قسم است: 1. زهد یونانیرومی یا طبیعی؛ 2. زهد فیلسوف ناب. در برابر آن، زهد منفی با تقبیح غریزه، نافی حیات است و به دو شاخه تقسیم میشود: 1. زهد یهودیمسیحی یا کشیشانه؛ 2. زهد مابعدالطبیعی. بنابراین هرچند میان ارزشهای زاهدانه رند خراباتی حافظ و ارزشهای «فیلسوف نابِ» نیچه شباهت وجود دارد، باید زهد توأم با جنبههای اشراقی حافظ را گونه پنجمی از زهد به شمار آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک انتولوژیک صدرایی و مسئله زبان دین
نویسنده:
محمد بیدهندی، مهدی دسترنج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
هرمنوتیک
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه دین
,
هرمنوتیک انتولوژیک صدرایی
,
رابطه کلام و وجود
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
ساحت دین ,
معتزله (اهل سنت) ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
گزاره دینی ,
فرامتن ,
حروف مقطعه ,
هستی شناسی اسلامی ,
وحی الهی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
تفسیر به رأی ,
متن مقدس ,
متن شناسی کتب مقدس ,
اشتراک معنوی ,
راسخین درعلم ,
کلام برتر ,
کلام میانی ,
کلام پایین ,
متشابهات قرآنی ,
نقش متن ,
پیش فرض و تاویل ,
داوری متن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
از مسائل اساسی زبان دین، بررسی وجه معناداری و گستره معرفتبخشی متن مقدّس است. در این ساحت، ملاصدرا ابتدا در قوس نزول، به تطبیق میان «معرفت»، «کلام» و «وجود» میپردازد تا از تطابق این سه، برای تبیین فلسفی نحوه تجلّی یافتن حقایقِ وحیانی در قالب الفاظ متن مقدّس بهره ببرد و در قوس صعود، فرایندی را برای فهم متن مقدّس ارائه داده است که بازسازی آن، الگوی هرمنوتیک انتولوژیک وی را شکل میدهد. مسئله اصلی این مقاله، تبیین وجه معناداری زبان دین و گستره شناختاری آن در الگوی هرمنوتیک صدرایی است که فهم متن مقدّس از بررسی این الگو و عوامل مؤثر در فرایند، به دست میآید. مهمترین یافتههای این پژوهش، ترسیم نقش سهگانه فرد، متن و مؤلّف در نسبت با هم در الگوی هرمنوتیکی صدرا و استفاده از این الگو در تبیین گستره شناختاری زبان دین در ساحت متن و همچنین از متن به فرامتن است. این یافتهها با محوریَت کتاب مفاتیحالغیب و شرح مبانی فلسفی لازم از حکمت متعالیّه به دست آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد درون سیستمی جایگاه خدا در جهان شناسی پویشی وایتهد
نویسنده:
رستم شامحمدی ,حمیدرضا آیت الهی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
جهانشناسی پویشی
,
فلسفه ارگانیسم
,
پویش
,
هستی های بالفعل
,
الهیات پویشی
,
فلسفه دین
,
وایتهد
,
نظریه دریافت وایتهد
کلیدواژههای فرعی :
هستی های بالفعل ,
مقولات عشر ,
جهان شناسی نیوتن ,
جهان به مثابه تبلور اصل خلاقیت ,
حقایق ابدی ,
گسترش خلاقانه جهان ,
ذات ازلی خداوند ,
تعامل دوجانبه خدا و جهان ,
خدا در جهانشناسی وایتهد ,
هدف سوبژکتیو ,
بنیان نظم ,
چکیده :
نوشتار حاضر تلاشی است که طی آن، در گام اول، با توجه به ارکان اساسی جهان شناسی پویشی وایتهد- اصولی چون: نگرش ارگانیستی، پویشی دیدن عالم، در هم تنیدگی تمام موجودات، دو قطبی بودن موجودات، نظریه دریافت و تعامل همه جانبه موجودات- به ضرورت حضور خداوند در این جهان شناسی اشاره می شود. در گام دوم، به تحلیل تفسیری پرداخته می شود که طی آن، وایتهد خداوند را هستی بالفعلی معرفی می کند که تابع مقولات حاکم بر این جهان پویشی است. در گام سوم، به اقتضای نگرش ارگانیستی یا اندام وار وایتهد، تعامل دو جانبه خدا و جهان، تاثیرگذاری متقابل این دو و نتایج آن تحلیل می شود. در گام آخر، با نظر به نقد درون سیستمی، این ادعای بنیادی وایتهد که «خداوند به عنوان یک هستی بالفعل، استثنایی بر سایر هستی ها نبوده و تابع مقولات و اصول حاکم بر جهان شناسی پویشی است» مورد ارزیابی قرار می گیرد، و به پاره ای از انتقادات و چالش های فراروی آن اشاره می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تطبیق جعل یا کشف معنای زندگی در اندیشه کیرکگور و سارتر
نویسنده:
جعفر شانظری، علیرضا فرجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ژان پل سارتر
,
سورن کرکگور
,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
اگزیستانسیالیسم
,
فلسفه دین
,
جعل معنای زندگی
,
کشف معنای زندگی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه دین معاصر مسیحی ,
خودکشی ,
ابژکتیویته ,
سوبژکتیویته ,
هدف زندگی ,
فلسفه معاصر ,
سکولاریسم ,
فراطبیعت باوری ,
آگاهی انسان ,
معنای دینی زندگی ,
معنای غیردینی زندگی ,
هستی شناسی خداباورانه کرکگور ,
هستی شناسی اومانیستی سارتر ,
سپهرهای حیات ,
زیستن در اجتماع ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
حذف علت غایی در تاریخ اندیشه، در مباحث علمی و فلسفی تغییراتی ایجاد کرده است و این موضوع عامل تغییر نگرش انسان به بحث خداوند به عنوان یک خالق و قدرت لایزال بوده است و اصلی ترین مسئله انسان، یعنی بحث درباره معنای زندگی او را تحت تأثیر قرار داده است. این امر، دلیل اصلی به حاشیه راندن اولوهیّت خداوند و جایگزین شدن قوای انسانی شده است که نتیجه نهایی آن حاکمیّت رویکردهای نیهیلیستی و پوچگرایانه بوده است. به دنبال آن، استیلای سکولاریسم و دین پیرایی مسئله معنای زندگی انسان را به چالش کشیده است و پس از آن، انسان خداوند را نه همچون منشأ معنا، بلکه به عنوان مانعی بر سر راه زندگی میداند. از اینرو، بر آگاهی و اراده خود تکیه میکند و خود را آفریننده معنای زندگی می پندارد. به همین دلیل، بحث کشف و جستجوی معنای زندگی، دستخوش تغییر شده است و به جای آن، رویکردهای معنا آفرین و سخن از جعل معنا، جایگزین شده اند. این مسئله که آیا انسان سازنده و آفریننده معنای زندگی خویش است یا آن را از عاملی بیرونی کسب می کند، امروزه به چالش بزرگی برای بشر تبدیل شده است. تقابل اندیشمندان خداباور و ملحد اهمیت چنین مسائلی را دوچندان میکند. به همین دلیل، در این پژوهش تلاش شده است برای این پرسش، با توجه به دو رویکرد خداباور و غیرخداباور کیرکگور و سارتر، که از اندیشمندان مکتب اگزیستانسیالیسم و از پیشگامان تحولات شگرف فلسفه معاصر هستند، پاسخی مناسب بیابیم. از یکسو، تکیه کیرکگور بر سابجکتیویته به عنوان یک حقیقت پایدار برای کشف معنای آبجکتیو زندگی با توجه به سپهرهای هستی، و از سوی دیگر، بی معنابودن بنیادین زندگی به دلیل وجود نداشتن خداوند از نظر سارتر که با توجه به آگاهی انسان می توان به روش سابجکتیو برای آن معنایی جعل کرد، ژرف اندیشی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث و الهیات لیبرال قرن نوزدهم
نویسنده:
قربان علمی، علی بورونی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
کارل بارت
,
الهیات مسیحی
,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
مکاشفه ,
گناه ,
انجیل ,
آزادی انسان ,
انسان و خدا ,
الهیات طبیعی ,
گناه ذاتی ,
انسان اصیل ,
فلسفه دین ,
ایمان ,
آگاهی نفسانی ,
الهیات مسیح محور ,
خداشناسی الهیات دیالکتیک ,
انسان تصویری از خدا ,
موقعیت های سه گانه انسان ,
روح القدس شناسی ,
رستگارشناسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، به مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث، الهیدان برجسته قرن نوزده و همچنین دغدغههای وی درباره الهیات لیبرال معاصرش پرداخته شده است. شاید مهمترین دغدغه الهیات بارث در این پرسش خلاصه میشود که انسان کیست و چگونه میتواند با خداوند ارتباط داشته باشد؛ ازاینرو، برای درک کامل الهیات بارث، پاسخ به این پرسش که مفهوم انسان در نگرش وی چیست، مهم بهنظر میرسد؛ زیراکه الهیات وی مسیحمحور بوده است و از ارتباط انسان با خداوند یا به گفته وی، ارتباط خدا با انسان، حکایت دارد. بنابراین، در این نوشتار، سعی شده است نگرش وی به انسان و خدا و تفاوت آن با الهیات لیبرال بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربۀ دینی و گوهرانگاریِ آن از منظر غزالی و ویلیام جیمز
نویسنده:
احمد عبادی، الهام کریمی دورکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ویلیام جیمز
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
گوهرانگاری تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
تجربه امر قدسی ,
وصف ناپذیری تجربه دینی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
انجیل ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
حالات و مقامات عرفانی ,
تجربه وحیانی ,
احساس دینی ,
شهودات عرفانی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
الهیات طبیعی ,
فلسفه کانت ,
زهد ,
طاعت ,
ورع ,
اصطلاحنامه تصوف ,
وحدت انفسی ,
رویارویی با حقیقت غایی ,
مشکل دور در نظریه جیمز ,
منشأ اکتساب تجربه دینی ,
نهضت رومانتیک ,
تجربه احیاگر ,
تجربه شبه حسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
تجربه دینی، یکی از مهمترین مسائل دینپژوهی در سدّههای اخیر است. در باب این مسئله، ویلیام جیمز دین را تأثیرات، احساسات و رویدادهایی میداند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخ میدهد و احساسات را مقوّم ذاتیِ دین میداند. از دیدگاه او، تجربه دینی گوهر دین است؛ به این معنا که حقیقت دین، احساسات و عواطفی است که در انسان، هنگام رویارویی با حقیقت غایی پدید میآید و امور دیگر مانند عقاید، اعمال و مناسک، مؤخّر از این تجربهاند. «گوهرانگاریِ تجربه دینی» یکی از رویکردهای تجربه دینی است که ابعاد مختلف دین را به یک بعد فرو کاسته است و تجربه دینی را بهعنوان گوهر دین معرفی کرده است. از سویدیگر، در جهان اسلام، غزالی نیز معتقد است: هدف نهایی دین، ادراک و تجربه حقیقت غاییِ مقدّس است که با اعمال صالح، عبادت، زهد و پارسایی به دست میآید. از نظر او، یگانه راه رسیدن به این حقیقت مقدّس، شریعت است. این دو دیدگاه را میتوان از جهتهای مختلف مطالعه تطبیقی کرد: وصفناپذیریِ تجربه دینی، تفاوت در منشأ اکتساب، مشکل دور در نظریه ویلیام جیمز و گوهرانگاری که جیمز قائل به آن است و میتوان با تفسیری دیگر، غزالی را نیز به آن معتقد دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجه وجودیِ« شرّ» در آثار مانی: تبیین و سنجش
نویسنده:
مژگان خلیلی، حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت خسروانی
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
شر
,
هستی شناسی شر
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
گنوس ,
عدل الهی ,
نیستی انگاری شر ,
اهورامزدا ,
تاریکی ,
شرور طبیعی ,
فلسفه الهی ,
شر اخلاقی ,
مسأله عاطفی شر ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شیطان در دین زردشتی ,
پدیدار شر ,
اهومننهو ,
استونت ,
گی ,
اجیایتی ,
روشنی ,
ادوار آفرینش ,
جنبش جهان ,
عناصر روشنایی ,
اسطوره آفرینش مانوی ,
شر اجتماعی ,
عدل الهی مبتنی بر انسان سازی ,
فلسفه رهایی مانی ,
هنر دیالکتیکی مانوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
از گذشتهی دور، حل و توجیه مسئله "شرّ"، از زمره پرسشهای همیشگی و دشوار بشر در مسیر فهم هستی بوده است. سابقه و دیرینهی دراز این مسئله در عرصه دین و نیز ادبیات، نشانهی نقش آن در جهانبینی بشر نسبت به ریشههای وجودیِ آن است و این خود یکی از دلایل مهمِ توجه ویژهی سنتهای کلامی- فلسفی به این مسئله به شمار میرود. فیلسوفان و متالهان آگاه بودهاند که توجیه "شرّ" در زمینهی باور و اعتقاد دینی کاری است سترگ، و لذا تلاش آنان همواره مقرون به موفقیت نبوده است. توجیه این مسئله گاهی به ثنویت و چندخدایی انجامیده و گاهی نیز عملا به بروز تعارضات نظری منجر شده است. در دیدگاه مانی- که برخاسته از برخی سنتهای کهن دینی و آیینی ایران زمین است- شرّ (یا تاریکی) داخل در سرشت موجودات زمینی و اینجهانی است. کشف قوانین حاکم بر این هستیِ مرکب از خیر و شرّ و روند رهایی و تطهیر از آن، غایتی است که آیین مذکور مدعیست در پی تحقق آن است. اندیشههای مانی در برخی مذاهبِ کهن ایرانی و غیرایرانی، در پهنهی هند و آفریقا و آسیای میانه تاثیر خود را گذارد. "آگوستینوس" سالها معتقد بود دین مانی تنها تفسیر عقلانی قابل قبول از نحوه شکلگیری جهان است، زیرا منشا شرّ را به درستی تبیین کرده است. برخی "شرّ" را حاصل نقص و ضعف در اراده دانستهاند و برخی دیگر- از جمله در بسیاری از سنتهای فلسفی و کلامی عالم اسلام- شرّ را نتیجهی فقدان کمال و غیبت خیر میدانند و برای آن اصالتی قائل نیستند. مسئله ما در این نوشتار، تبیین وجه وجودی "شرّ" به طریقی است که در مذهب مانی تدارک شده است؛ نوعی حضور واقعی شرّ و در عین حال ضدیتِ آشکارِ آن با خیر در پهنهی گیتی و نیز توجه به علل ثنویتی که از درون آثار مانی راه به بیرون باز میکند و بنابر ادعا، در مراحلی بالاتر به وحدت و یگانگی میرسد. اگر صرفنظر از مبدایی که مانی برای واقعیت "شرّ" در نظر گرفته، آن را در اثر درآمیختگی با خیر، مخلوقی زنده و یگانه با خیر ببینیم، نیازمند نگاهی پدیدارشناسانه به شرّ هستیم؛ آنهم از جنبه وجودی و نه به حیث عدمیِ آن؛ اما در اینکه این تصویر بتواند در برابر نقد عقلی و فلسفی تاب بیاورد یا خیر، نکته دیگری است که تلاش میشود برخی از کاستیهای نظری آن عرضه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید