جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
رستگاری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
عوامل و آثار رستگاری در قرآن
نویسنده:
مراد ناظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری
,
سعادت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رستگاری در قرآن
,
رستگاران
,
سعادت در روایات
چکیده :
تحقیقی است در بیان عوامل و آثار رستگاری از دیدگاه قرآن کریم. پژوهش حاضر در سه بخش و هفت فصل تنظیم شده است. نویسنده ابتدا به بررسی واژه هایی همچون سعادت، فلاح، فوز، ظفر و نجات پرداخته و سپس بخشی را با عنوان «سعادت حقیقی و رستگاران واقعی» تدوین کرده و در این زمینه به ویژگی های سعادت و رستگاری حقیقی اشاره کرده که عبارت است از: ایمان و عمل صالح، محفوظ ماندن از سیئات، همنشین خوب داشتن، رهایی از عذاب و مشمول رحمت الهی شدن، معامله با خداوند، رسیدن به رضایت و خشنودی خداوند و خلود ابدی در بهشت. در ادامه صفات رستگاران واقعی در قرآن و رابطة سعادت و شقاوت با آفرینش موجودات را بیان کرده است. «عوامل و موانع سعادت و رستگاری» عنوان بخش دیگری است که در رابطة عوامل به ایمان، تقوی، تزکیه، توبه و چند عامل دیگر و دربارة موانع به کفر، ظلم، سحر، افترا و گناه اشاره شده است. نویسنده بخش پایانی را به «آثار سعادت و رستگاری» اختصاص داده است که شامل آثار دنیوی مانند ایمن بودن، نداشتن ترس، وحدت و اندوه، استجابت دعا و آثار اخروی همچون مهیا بودن بهشت برای رستگاران، به ارث بردن بهشت، در امنیت بودن و مقرب درگاه خدا بودن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعی و تلاش در قرآن و حدیث
نویسنده:
نجیمه رحیمی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری
,
کمال
,
سعادت
,
مؤمن
,
تلاش
,
پارسا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سعی و تلاش در قرآن
,
سعی و تلاش در روایات
چکیده :
بی شک، پایة سعادت افراد و جوامع بشری بر مبنای تلاش مستمر انسانهای سخت کوش استوار است. رسالة حاضر بر آن است تا در درجة نخست به بررسی اصل سعی و تلاش به عنوان عاملی جهت دست یابی به موفقیت ها پرداخته و سپس از دو نوع سعی و تلاش سخن بگوید. سعی و تلاش انسانهای مؤمن و پارسا که نتیجة آن دست یابی به سعادت و رستگاری است و دیگر سعی و تلاش انسا نهای غیرمؤمن و ناسپاس که گرچه در زندگانی مادی به موفقیت هایی دست می یابند، اما سعی و تلاش آنها بهره ای برای کمال و سعادت آنها ایجاد نمی کند، در ضمن این رساله سعی و تلاش گروه نخستین را به تفصیل و سعی تلاش کوشش گروه دوم را به اجمال به بررسی نشسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تربیت دینی
,
اخلاق دینی
,
قرآن
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
تربیت اجتماعی ,
تقوا ,
عدالت ,
وحدت ,
ملکه نفسانی ,
کرامت آدمی ,
رضای الهی ,
رستگاری ,
فطرت ,
جامعه اخلاقی مطلوب ,
اخلاق ,
اخلاق اجتماعی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد و از آنها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت اجتماعی و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره میگیرد. هدف اسلام در این سیر، تنها ساختنِ فرد دیندار نیست؛ بلکه ساختن جامعه دیندار نیز هست، جامعهای که روابط اجتماعی آن براساس اهداف و احکام دین سامان گیرد، جامعهای ارزشمند است که در آن سعادت فرد با سعادت جامعه پیوند خورده است و تربیت اجتماعی با دو مقوله مسئولیتهای اجتماعی و ایمان اسلامی، ارتباطی قوی و انفکاک ناپذیر دارد. توجه به پایههای اخلاقی با رویکرد قرآنی به مثابه عاملی مهمّ در تثبیت و ایجاد جامعه مطلوب اسلامی و پایداری تربیت صحیح اجتماعی بهشمار میآید و تقوا، عدالت اجتماعی، وحدت و امنیت اجتماعی، مهمّترین این پایهها محسوب میشوند. مرحوم علامه طباطبایی از جمله مفسران و حکمایی است که در اندیشههای تفسیری و فلسفی خویش توجه خاصی به بحث یادشده نموده و معتقد است که پایههای اخلاقی از لوازم اعتقادی و عملی در تربیت اجتماعی انسانها بهشمار میآید. ایشان جامعه بدون اخلاق و تربیت اجتماعی و جامعه بدون توجه به پایههای اخلاقی را عامل سُستی و بیبنیادی انسانها در عرصه ایمان و عمل نیک شمرده است که در این صورت، جامعه رو به انحطاط رفته و فساد و هرج و مرج در آن گسترش مییابد. سعی نگارنده در این مقاله آن است که پایههای اخلاقی تربیت اجتماعی انسانها در قرآن را از دیدگاه علامه طباطبایی بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و رستگاری پیروان ادیان
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
رستگاری
,
کثرت گرایی
,
دین
,
قرآن
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
فلسفه دین
,
رستگاری در ادیان
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
صراط مستقیم ,
صدق ,
ابتلا ,
العمل الصالح ,
بیت المقدس ,
امتحان الهی ,
نبوت ,
مرگ کافران ,
سوره حجرات ,
کافران ,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی) ,
صدق (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی نجات شناسی ,
سوره بقره ,
سوره حجرات ,
طاعت ,
آموزه نجات ,
کثرت گرایی دینی نجات شناختی ,
سوره بقره ,
دعوت به دین ,
فاستبقوا الخیرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
مقاله حاضر به بررسی دیدگاه قرآن در خصوص پلورالیسم دینی پرداخته است. آنچه در این مقال مورد توجه است، پلورالیسم فلسفی و معرفتی یا صدق می باشد. آیاتی از قرآن کریم مورد استفاده تکثرگرایان قرار گرفته است و با استناد به آنها بر این عقیده اند که کثرت گرایی صدق مورد تایید اسلام می باشد و قرآن بر صادق بودن مدعیات ادیان مختلف صحه می گذارد. اما در این نوشتار روشن خواهد شد که آیات شریف قرآن که مورد استناد پلورالیست ها است، هیچکدام بر مدعای آنها دلالت نمی کنند؛ در بیان هر کدام از آیات مورد استناد، ابتدا به بیان دیدگاه کثرت گرایان پرداخته شده و سپس استدلال بر آن جهت اثبات ادعایشان مورد نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوع رابطهی انسان با خداوند از منظر مولوی، با نگاهی به روایت انواع عبادت از امام علی(ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
صدیقه بحرانی، لاله حقیقت، زهره زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه انسان و خدا
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مولانا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امامت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
رضای الهی ,
رستگاری ,
ائمه اطهار (ع) ,
نظریه وحدت وجود ,
عشق الهی ,
ِذکر ,
توافق مبتنی بر حقوق و وظایف ,
رابطه تحکم آمیز ,
تجلی حق تعالی ,
رابطه مهر دوسویه (عاشقانه) ,
مولفه های رابطه عشق دوسویه ,
تمایل به یکی شدن با معشوق ,
رنج عاطفی ,
اشک و آه ,
بیداری شب و مناجات سحر ,
عدم معرفت کافی ,
دون همتی ,
تسلط بر هستی ,
تجلی حق تعالی در عالم ,
توجه انحصارگرایانه ,
فنا ,
وصال ,
انانیت در رابطه زاهدانه ,
گناه غرور ,
دور بودن از حق ,
رابطه عاشقانه ,
ارزش ابزاری ,
ارزش ذاتی ,
عشق دو سویه ,
قرآن ,
امام خمینی ,
امام باقر علیه السلام ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از دیدگاه مولانا، رابطهی مطلوب انسان با خداوند رابطهای تحکمآمیز (زاهدانه) یا توافق مبتنی بر حقوق و وظایف (تاجرانه) نیست؛ بلکه این دو رابطه گرچه کارکردهای مثبتی دارند، در حقیقت دارای ارزش ابزاری هستند و نه ارزش ذاتی و صرفاً برای کسانی مفیدند که توان دستیابی به رابطهی عاشقانه را ندارند؛ اما رابطهی مطلوب میان انسان و خداوند رابطهای عاشقانه است که ویژگیها و مؤلفههایی دارد که عبارت است از: ارادهی معشوق را ارادهی خود دانستن، توجه انحصارگرایانه، تمایل به یکیشدن با معشوق و رنج عاطفی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یک آیه از قرآن بیاورید که بدون هیچ گونه تناقضی با آیات دیگر رستگاری مسلمانان و بهشت رفتن آنها را ضمانت کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ما معتقديم تنها دين حق، دين اسلام است و در گرو پذيرش همين دين، انسان مي تواند به كمالات نهايي خود برسد، لكن مسأله رستگاري و سعادت و رفتن به بهشت شرايط ديگري نيز دارد. هيچ گاه قرآن اينچنين وعده نداده است كه هركس مسلمان بود، اهل بهشت است و از خداوند حك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری
,
عقاید اسلامی
,
حقانیت اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رستگاری مسلمانان
کلیدواژههای فرعی :
اهل بهشت ,
اهل بهشت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رستگاران چه كسانى هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با يك نگاه اجمالى به اوصاف رستگاران در قرآن مي فهميم كه آنان اهل عبادت و كار خيرند. «و اعبدوا ربّكم وافعلوا الخير لعلّكم تفلحون»(حج، 77) از بخل دورى مي كنند. «و من يوق شُحّ نفسه فاولئك هم المفلحون»(حشر، 8) غافل نيستند و خدا را زياد ياد مي كنن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الفائزون
,
03. انسان شناسی Human nature
کلیدواژههای فرعی :
رستگاری ,
سعادت ,
موانع رستگاری ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاران ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی روشنگری در اندیشۀ روسو
نویسنده:
علی کرباسی زاده، فاطمه سلیمانی دهنوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روشنگری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه جدید
,
انسان شناسی غربی
,
فلسفه اخلاق غربی
,
انسان از دیدگاه روسو
,
اندیشه های فلسفی روسو
,
فلسفه روشنگری
کلیدواژههای فرعی :
رستگاری ,
اراده کلی ,
علم گرایی ,
آزادی انسان ,
خردگرایی (فلسفه) ,
جامعه مدنی ,
اراده کلی ,
وضع طبیعی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
الهیات طبیعی ,
انقلاب کبیر فرانسه ,
جامعه غربی ,
کلیسا و علم ,
احساسات والا ,
پاکدلی ,
شهوت قدرت ,
جاه طلبی ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
تفسیرهای متعدد و گاه متناقضی از اندیشههای روسو وجود دارد، برخی او را در زمرۀ روشنگران قرار میدهند و برخی دیگر منتقد روشنگری. روسو فرزند عصر روشنگری بود و بیشک مهمترین عناصر تفکر این دوره در اندیشۀ او نمایان است. با وجود این، وی به مخالفت با برخی از مشخصههای روشنگری برخاست. او در عصری که خرد به عنوان تنها راهنمای انسان مطرح بود، به مبارزه با خردگرایی پرداخت. دغدغۀ اصلی وی انسان است، اما انسانی که آزاد است و این آزادی از داراییهای او محسوب میشود. روسو بزرگترین خطر را در فرهنگ عقلی روشنگری، که به منزلۀ اوج انسانیت پذیرفته شده بود، میدید. از این جهت او درمقابل متفکران خردگرای عصر روشنگری قرار میگیرد. در نظر وی، محتوای این فرهنگ، سرچشمههای آغازین و وضع کنونی آن، همگی بیتردید گواه این هستند که این فرهنگ، صرفاً بر شهوت قدرت و جاهطلبی بنا شده و فاقد هرگونه انگیزۀ اخلاقی است. از این رو، روسو از اعتقاد ایشان مبنی بر اینکه پیشرفت علم و هنر سبب اصلاح و تعالی بشر میشود، انتقاد میکند. روسو، برای رهایی از این تباهی، به مهمترین بخش نظریهاش که شرح وضع طبیعی و چگونگی انتقال از وضع طبیعی به جامعۀ مدنی است، میپردازد و تنها راه رستگاری انسان را پاکدلی و پیروی از احساسات والا می داند. در پژوهش حاضر به بررسی مبانی روشنگری در اندیشۀ روسو میپردازیم و آنچه را که موجب همانندی اندیشۀ وی با دیدگاه روشنگران یا سبب مخالفتش با آرای ایشان شده است، بررسی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تأملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
رستگاری ,
سعادت ,
عقل نظری ,
بیماری اخلاقی ,
خیر مطلق ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
خودشناسی ,
القسط ,
شوق ,
علم نفس ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
غضب ,
بیماری روانی - اخلاقی فردی ,
نفس شناسی در فلسفه اسلامی ,
شهوت ,
رستگاری اسلامی ,
شوق ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
خیر محض ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
عدالت ,
کرامت نفس ,
غضب ,
کردارنیک ,
خودآگاهی ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
ادراک معارف ,
خیر به اضافت ,
فضایل چهارگانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اکثر پژوهشگران و تاریخ نویسان غربی بر این باورند که با ابن رشد، حیات عقلی اسلامی پایان پذیرفته و او واپسین فیلسوف و نماینده فلسفه در تاریخ عقلی تمدن اسلامی محسوب میشود. بدینسان اینان توجه مطلوب به میراث عقلی شیعه ننمودند. علیرغم آنکه حیات شیعی، عنصر نیرومند و شاید تنها رهیافت حیات عقلی اسلامی در حکمت و علوم بود اما مورد غفلت واقع شد. غفلتی که به نوعی فقر تئوری و انحطاط اندیشه را در دوران پس از 615 هجری قمری مؤدی گردید. گفتار حاضر میکوشد تا ضعف و سستی نظریه پایان حیات عقلی را آشکار ساخته و نقش خواجه نصیر در تجدید حیات عقلی حداقل در بعد علم اخلاق و فلسفه اخلاق در سده هفتم را تبیین سازد. تلاش خواجه نصیر در فلسفه و اخلاق در دوره انحطاط برجسته است. پژوهش علمی نشان میدهد که خواجه نصیر در ظهور و بروز سه مکتب فلسفی و عقلی شیراز، اصفهان و تهران نقش پر اهمیتی دارد. اخلاق ناصری نخستین و مهمترین اثر او در دانش اخلاق است. وی اخلاق ناصری را به عنوان اثری اصیل و مستقل حسب گفتارش در کاستی تهذیب الاخلاق خاصه در حوزه تدبیر منزل و سیاسات، مینگارد. سه موضوع بنیادین در اخلاق ناصری مورد پژوهش قرار میگیرد: دانش نفس، فضایل و سعادت و سرانجام عدالت. خواجه نصیر بر این عقیده است که سعادت موضوع و غایت اخلاق است. این غرض او را واداشت تا بخش عمدهای از اثرش را به بحث و فحص در مفهوم رستگاری، کمال و نقصان نفس و بالاخره کردار نیک و خودآگاهی اختصاص دهد. نقد او بر ارسطو و ابن رشد در اصناف فضایل و انواع رذایل بر اساس اندیشه قرآنی مورد توجه و حائز اهمیت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مؤمن و تلاش برای رسیدن به رستگاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
رستگاری
,
ایمان
,
عمل صالح
,
عبادت
,
قرآن
,
جامعه اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید