جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
آبراهام هرولد مازلو
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
آیا واقعاً بخشش(دادن) بهتر از گرفتن است؟
نویسنده:
استیون ار. پالمکویست، مترجم: محمد ابراهیم باسط
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, پاییز و زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شادکامی
,
خودشکوفایی
,
ارزش اخلاقی
,
سلسله مراتب نیازهای مازلو
,
رابطه متقابل
,
مبادله
,
گرفتن
,
اخلاقیات مسیحی
,
moral ideas
,
Moral action
,
جهان بینی اخلاقی
,
مفاهیم دوسویه
,
مبادله اقتصادی
,
دادن فعالانه
,
دادن منفعلانه
,
گیرنده فعال
,
charity
,
محبت
,
انجیل
,
فضایل اخلاقی
,
سخاوت
,
هدیه
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آبراهام هرولد مازلو
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 84 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روانشناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تربیت دینی
,
کمال
,
استغفار
,
صبر
,
تذکر قیامت
,
العمل الصالح
,
پرستش
,
مادی گرایی
,
اخلاق در قرآن
,
قرآن
,
خلاقیت
,
استکمال عملی
,
اخلاق اسلامی
,
بندگی خدا
,
عبادالرحمن
,
مادی گرایی و اخلاق
,
خودشکوفایی در قرآن
,
خودشکوفایی در روان شناسی
,
جهانی بودن رسالت
,
پاک سازی روح
,
پاک سازی روان
,
یاد قیامت
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
توبه
,
کمال
,
عالم قیامت
,
عبادت
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
صبر
,
طاعت
,
عبودیت
,
عبدالله جوادی آملی
,
آبراهام هرولد مازلو
,
کارل گوستاو یونگ
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال میکنند و براساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب میکنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفقاند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کردهاند، در جامعه نیز افرادی خلّاق و حامی دیگران هستند. آنها انسانهای کامل و خود ساختهای هستند که در روانشناسی انسانگرایی (نیروی سوم)، به آنها انسانهای خودشکوفا گفته میشود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای به توصیف ویژگیهای خودشکوفایان از منظر قرآن و روانشناسی پرداخته میشود و در عین حال، کوشش میشود تا معیارهای جامعی براساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیتهایی را بر عهده میگیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی میکوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن بهجای نظریههای مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی شخصیت از دیدگاه جلال الدین مولوی با آبراهام مازلو
نویسنده:
مسعود حجازی، حسین آریان، فهیمه شجاعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
مولانا
,
زن
,
مازلو
,
راوانشناسی انسان گرایی
,
روان شناسی شخصیت
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
ادبیات عرفانی
,
آبراهام هرولد مازلو
,
مولوی
,
مقام نفس اماره
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل از دیدگاه روان شناسى و صدرالمتألهین
نویسنده:
على زینتى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهمن/1379
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
حقیقت انسان
,
انس
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
قرب الهی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
عقل(منطق)
,
فنا
,
آبراهام هرولد مازلو
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
موانع کمال نفس
,
حیوان اجتماعی
,
جایگاه انسان شناسى در معرفت بشر
,
مکتب ساخت گرایى
,
روان شناسى رفتارگرایى
,
روان شناسى گشتالت
,
روان شناسى کمال
,
توصیف مزلو از حقیقت انسان
,
گرایش به خلوت و استقلال
,
نوع دوستى
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان خود ساخته و انسان خودشکوفا در آرای امام خمینی و آبرهام مزلو
نویسنده:
هادی وکیلی, ملیحه ملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, بهار و تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
عزلت نشینی
,
مزلو
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
امام خمینی
,
اندیشه های امام خمینی
,
خودانگیختگی
,
سالک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آبراهام هرولد مازلو
,
مرتبه انسان کامل
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام مکاشفه
,
فتح قریب
,
خودسازی از دیدگاه امام خمینی
,
خودشکوفایی از نظر مزلو
,
ویژگی های انسان خودشکوفا
,
انسان سالم از نظر مزلو
,
هادی وکیلی ( پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (تهران))
,
هادی وکیلی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران))
,
تهذیب نفس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارکان تلقی انسان از خود و تاثیر آن در رفتارهای اخلاقی او
نویسنده:
محمدتقی سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
جایگاه انسان در جهان
,
وجود ربطی نفس
,
خودفراموشی
,
اخلاق
,
رفتار
,
رفتار اخلاقی
,
حرمت نفس
,
روابط و تعاملات اجتماعی
,
اصلاح رفتار
,
رفتار انسانی
,
وجود ربطی انسان
,
خودشناسی و اخلاق
,
حس حرمت نفس
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
علم نفس
,
گناه
,
کمال انسان
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان و خدا
,
انسان و دنیا
,
علامه مجلسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
سعادت اخروی
,
علم اخلاق
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
انابه
,
عزت نفس
,
کرامت نفس
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
محمدتقی سبحانی نیا
,
آبراهام هرولد مازلو
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی «سلسلهمراتبیبودن نیازهای انسان در نظریه مازلو» با رویکردی بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
سهراب مروتی، حمیدرضا بهرامی، مینا یعقوبی، فرزاد غلامی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
انسان شناسی
,
اختیار انسان
,
اختیار
,
ابتلا
,
نیازهای انسان
,
تقرب به خدا
,
انگیزه
,
طبیعت انسان
,
خودیابی
,
شهادت طلبی
,
خودشکوفایی
,
ریا
,
خودشکوفایی معنوی
,
انسان شناسی اسلامی
,
نیازهای اساسی
,
روزه داری
,
تعالی انسان
,
نیازهای اولیه زندگی
,
انسان شناسی قرآن
,
شایعه شهادت پیامبر
,
خودشکوفایی در قرآن
,
خودشکوفایی در روان شناسی
,
نظریه مازلو
,
مراتب نیاز
,
روان شناسی انسان گرایانه
,
نیاز غریزی
,
هرم نیازهای پایه
,
جوهره انسان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
امتحان الهی
,
شهادت (مرگ)
,
اختیار انسان
,
قرب الهی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
روزه
,
ریا (اخلاق)
,
آبراهام هرولد مازلو
,
ایمان
,
سهراب مروتی
,
آنتونی فلو Antony Flew
شاپا (issn):
0
چکیده :
نظریۀ «انگیزههای انسانی» مازلو یکی از شناختهشدهترین و تأثیرگذارترین نظریات روانشناسی از زمان پیدایش آن بوده است. در این نظریه، نیازهای اساسی انسان به ترتیب اهمیت در قالب یک هرم گنجانده شدهاست و بر اساس آن، نخست میبایست نیازهای اولیهای همچون نیازهای فیزیولوژیک، نیاز ایمنی و ... برآورده شوند تا بتوان به بالاترین سطح نیازها یعنی نیاز خودشکوفایی و تعالی متوجه گردید. به این ترتیب، یک نظم ناگزیر و سلسلهمراتب معین بر نحوۀ تأمین نیازها حکمفرماست. پژوهش حاضر اصل «سلسلهمراتبی بودن نیازهای انسان» را در نظریۀ مازلو از دیدگاه مکتب حیاتبخش اسلام و بر اساس آیات قرآن کریم و با روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی، نقد و بررسی کرده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که به منظور دستیابی به خودشکوفایی و تعالی مورد نظر قرآن، تأمین مرحله به مرحلۀ نیازها ضرورتی ندارد و حتی در برخی موارد لازم است که انسان با اختیار خود از برخی یا همۀ نیازها به یکباره چشم بپوشد. ازجمله موارد نقض قرآن بر این اصل، میتوان به روزهداری، پرهیز از ریا، شهادتطلبی و آزمایش الهی اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و ساحات وجودی او بر مدار آموزههای رشدشناخت قرآنی - اوصیایی(ع)
نویسنده:
احمد آکوچکیان، رضوانه دستجانی فراهانی، زهرا صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, بهار و تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
دعا
,
علم نفس
,
اراده الهی
,
اهل بیت(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
انسان
,
حیات انسانی
,
هرم مزلو
,
مبانی انسان شناسی
,
انسان شناسی دینی
,
ساحت وجودی
,
روانشناسی دینی
,
انسان و خدا
,
علامه مجلسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
انسان شناسی قرآنی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تکامل وجودی انسان
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
آبراهام هرولد مازلو
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
فرانیازهای رشد
,
مدنیت اسلامی
,
تفقه در دین
,
انسان و معنا
,
انسان شناسی پیشرفت
,
فصل دانایی حیات
,
فصل خواهانی حیات
,
فصل عملکردی حیات
,
انسان شناسی توسعه
,
انسان شناسی نیایشی
,
انسان شناسی معناداری زندگی
,
نظام انسان شناخت ولایت فقیه
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان گرایی از دیدگاه فلاسفه تعلیم و تربیت
نویسنده:
یحیی کبیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت
,
ساختارگرایی
,
روش پدیدارشناسی هوسرلی
,
انتقاد از پدیدارشناسی
,
فلاسفه وجودی
,
هدف آموزش و پرورش
,
چگونگی کلاس درس
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
اگزیستانسیالیسم
,
یحیی کبیر
,
ژان پل سارتر
,
مارتین هایدگر
,
آبراهام هرولد مازلو
,
ادموند هوسرل
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
تعلم
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
رفتارگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و کارکردگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی به روایت حکمت متعالیه
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
معاد
,
اسفار
,
ایمان
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری نفس
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
اتصال به عقل فعال
,
زندگی
,
روح القدس
,
غایت آدمی
,
سریان عشق در موجودات
,
غایت خلقت
,
روح قدسی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
روح القدس ( روح )
,
قرآن
,
حرکت جوهری
,
معنا بخشی به زندگی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
معاد(فلسفه)
,
نظام احسن
,
قرآن
,
عقل فعال
,
عبدالله جوادی آملی
,
آبراهام هرولد مازلو
,
مولوی
,
ایمان
,
معنای زندگی در اسلام
,
مسعود آذربایجانی (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
,
شعور عالم خلقت
,
سیر تکاملی نفس
,
مسعود آذربایجانی (استاد راهنما و مشاور پایان نامه حوزوی)
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس نِیگل (Thomas Nagel)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای معنای زندگی چیست؟ آیا زندگی از جنس جواهر مادی، چون سنگ و آب است یا از مقولهٴ اعراض و خاصهها است یا از نوع رویدادها و فرایندها؟ در ترکیب معنای زندگی مراد از «معنا» چیست؟ آیا مقصود از هدف زندگی، کارکرد زندگی است یا ارزش زندگی؟<br /> حکمت متعالیه نظام حِکمی است که به وسیله صدرالمتألهین شیرازی بنا گذاشته شد و شاگردان و همفکران وی این نظام را توسعه و تکمیل کردهاند. اصالت وجود، حرکت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول، نظام احسن و... برخی از امّهات اصول حکمت متعالیه است. براساس این اصول و سایر مبانی، شعور و حیات و عشق در همهٴ عالم جاری است. معنای نظام احسن این است که حکمت الهی موجب میشود سلسله علل مادی به گونهای باشد که تا حد ممکن مخلوقات بیشتری از کمالات بهرهمند گردند؛ یعنی قوانین حاکم بر جهان و انسان بهترین نظام ممکن باشد تا بیشترین خیر و کمترین شرّ گریبانگیر بشر شود. به سخن دیگر احسن بودن نظام، اقتضای صفت «عنایت الهی» است.<br /> معنای زندگی برای انسان در حکمت متعالیه به فلسفه حیات و هدف خداوند از آفرینش انسان بازمیگردد. ملاصدرا با ترسیم مراتب نفس طبیعی، نباتی، حیوانی و انسانی، حرکت و سیر تکاملی نفس را هماهنگ با روند حرکت جوهر در ماده میداند که از ماده آغاز و به فراتر از آن میانجامد و به همین دلیل معاد و قیامت برای روح انسان محقق میشود. حرکت جوهری نفس، از عقل هیولایی با رسیدن به عقل مستفاد پایان نمیپذیرد؛ زیرا مرحلهٴ چهارم حیات معنوی نفس، یعنی مرتبهٴ اتصال با عقل فعال یا همان روح قدسی و روحالقدس، جذبات معنوی و اقتباس از نور و معرفت را میسر میکند و این معنای زندگی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید