جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
بررسی و تحلیل نسبت «انسان» با «عالم» در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1383
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
تبیینی از هماوردی فلسفه و عرفان در حقیقت طلبی و کمال مداری انسان
نویسنده:
محمود قیوم زاده، محمد رضا مسعودزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , مثنوی , ابن سینا: ابوعلی سینا , اصول فلسفه و روش رئالیسم , الفیلسوف , محبت , ادراک انسان , راه کشف و شهود , معرفت حقیقت , ایمان (فرجام شناسی) , کمال حقیقی انسان , کمال مطلوب انسان , بدبینی/ Pessimism/ التشاؤم , منطق الطیر عطار , حقیقت طلبی , حقیقت فلسفی , اکسیر اعظم , اعتبار قیاس ارسطویی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , ابن سینا , علامه جعفری , محمد بن یعقوب کلینی , فلسفه الهی , مُثُل , قرآن , عقل(منطق) , حقیقت , عبودیت , حق الیقین , امام خمینی , ملا احمد نراقی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , افلاطون , رضا داوری اردکانی , عارفان (مسلمان) , اصطلاحنامه عرفان , فریدریش هگل , ابن عربی , شیخ محمود شبستری , مولوی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , شهود(اسماء اول عرفان نظری) , حقیقت عرفانی , عالم تجربی , رابطه عشق و فلسفه , ذم عقل , حکمت دنیایی , حکمت حقیقی , مطلق عقل , تفسیر المیزان (کتاب) , محمود قیوم زاده , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 69 تا 96
بررسی تطبیقی رابطه ذهن و عین از منظر ملاصدرا و هگل
نویسنده:
هوشنگ زارع، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1392
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مسئله آفرینش از نگاه ارسطو و ابن ‌‌سینا
نویسنده:
مجید ملایوسفی، علی حیدری فرجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
قدیم , الله , آفرینش (اِبداع) , جهان هستی , عالم مثال ها , حدوث عالم , حدوث ذاتی , ماده ظلمانی , محرک لایتحرک , برهان حرکت (اثبات خدا) , خیر محض , حدوث زمانی عالم , علت غایی , علت فاعلی , عالم تحت القمر , عالم فوق القمر , نفوس فلکی , کائنات , امر مطلق , اثیر , علت وجودی , خلقت از نظر ابن سینا , خلقت از نظر ارسطو , جهان سینوی , امر نسبی , خدای سینوی , جهان ازلی , کتاب شفا (ابن سینا) , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , حدوث , حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time , حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam , عالم خلقت , حرکت , حدوث ذاتی عالم , ازلی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , فلسفه بوعلی , محرک , ماده , اجسام سماوی , مُثُل , ماهیت علت غایی , شی ء مطلق , برهان حرکت , کائن , عالم ( امکانی ) , نظام علت غایی , نظام علت فاعلی , خیر محض , واجب تعالی (اسماء ذات) , عبدالله جوادی آملی , احمد بهشتی , ارسطو , افلاطون , رضا داوری اردکانی , سید یحیی یثربی , ابن رشد , مجید ملایوسفی , سید حسین نصر
چکیده :
یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هر‌‌یک به‌‌نوعی قائل ‌به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده‌‌اند. ارسطو با قائل‌‌شدن به ازلیت مقوله‌‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‌‌های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن جهان هستی می‌‌دهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‌‌بخش آن قلمداد نمی‌‌شود. در ادیان ابراهیمی، ‌‌ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می‌‌شود. ازاین‌‌رو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله می‌‌گیرد. در‌‌واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری می‌‌شود که ارسطو ارائه می‌‌دهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‌‌شود که ازلی‌‌بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می‌‌شود.
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
بررسی شرایط امکان اخذ میراث فلسفی یونان در آغاز تأسیس فلسفه در عالم اسلام
نویسنده:
مهدی عطایی، اباصالح تقی‌زاده طبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1392
چکیده :
در پژوهش پیش­رو تلاش بر آن است تا با سود جستن از مفهوم شرایط امکان، آغاز فلسفه اسلامی در جهان اسلام مورد بحث قرار گیرد. البته مدنظر این نوشتار، بررسی شرایط امکانِ آغازِ فلسفه اسلامی در نسبت با میراث فلسفی یونان است. به عبارت دیگر می­خواهیم ببینیم متفکران مسلمان بواسطه چه شروطی، با میراث فلسفی یونان مواجهه پیدا کردند و توانستند این میراث را به درون کشیده و از آنِ خود کنند. فهمِ این شرایط در آن دوره تاریخی، اگر با فیلسوفان مسلمان وارد گفتگو شویم، امکان­هایی را برای امروز ما در برقراریِ نسبت با علوم انسانیِ غربی و بنا نهادن علوم انسانیِ اسلامی خواهد گشود. نشان خواهیم داد که «طلب حقیقت» و «توجه به تفکر از ناحیه تفکر» از شروط مهمی بودند که تاسیس فلسفه اسلامی را در نسبت با میراث فلسفه یونانی ممکن کردند.
صفحات :
از صفحه 29 تا 59
  • تعداد رکورد ها : 9