جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تعریف هنر و زیبایی نزد قاضی سعید قمی
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
هگل و مشکل معناداری زبان دین
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 81 تا 107
مقایسه‌ی آرای فلوطین درخصوص صادر اول با آیات و روایات
نویسنده:
محمدرضا موحدی نجف آبادی، محمد حکاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
قوه و فعل , اثولوجیا , وجود منبسط , کتاب تاسوعات , فلوطین , اقنوم های سه گانه , مبدا اول , واحد و کثیر , تعقل مبدا اول , فلسفه افلوطین , هستی شناسی در قرآن , هستی شناسی در حدیث , فنای عقل , عقول جزئی , تولما , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ذات الهی , احد (اسماء تنزیه الهی) , اراده الهی , صادر اول , حدوث عالم جسمانی , هستی شناسی اسلامی , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , فلسفه الهی , فلسفه نوافلاطونی , عقل کل , عقل فعال , مُثُل , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , برهان بسیط الحقیقه , فیض الهی , قرآن , عقل بالفعل , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فلوطین(افلوطین) , ارسطو , افلاطون , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ابن شهر آشوب , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , تجلی واحد القهار , ظهور اسماء(قسیم صفات و اعیان ثابته) , ظهور صفات(قسیم اسماء و اعیان ثابته) , عقل هیولانی , سید محمد حکاک قزوینی , ملاصدرا شیرازی , حسن حسن زاده آملی
صفحات :
از صفحه 27 تا 50
بررسی قاعدۀ «معطی الشیء...» و کارکرد آن در خداشناسی
نویسنده:
علیرضا سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, زمستان/ 94
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
بررسی ریشه ها و زمینه های تطبیق تفسیر زمان در اندیشه ی برگسون و ملاصدرا
نویسنده:
حسین رستمی جلیلیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1391
چکیده :
در حال حاضر، برخی تفسیرهای تطبیقی در خصوص مقایسه‌ی تفسیر زمان در اندیشه‌ی برگسون و ملاصدرا انجام شده است. در این تفسیرها، عمدتا به منظور بررسی نقاط اشتراک و افتراق فلسفه‌های آن‌ها درباره‌ی مسأله‌ی زمان، مقایسه‌هایی بین بحث شهود در فلسفه‌ی برگسون با نظریه‌های حرکت جوهری و اصالت وجود ملاصدرا انجام شده است. در این مقاله، کوشش شده تا با طرح نتایج حاصل از معنای شهود و حرکت جوهری و تأمل در مفاهیمی ‌مانند حافظه و ماده، تطور خلاق، ماده، اختیار، مکان، حیات، اخلاق و دین، زمینه‌های اختلاف عمیق تفسیر برگسون با تفسیر ملاصدرا از زمان و به طور کلی، تفاوت میان فلسفه‌های آن‌ها را دریابیم.
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
تأملی در حدوث جسمانی نفس
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
چکیده :
حکیمان مشّایی معتقدند نفس انسانی روحانیةالحدوث و البقاء است. در قبال این نظریه، صدرالمتألّهین معتقد است که نفس جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است. عمده دلیل روی آوردن ملّاصدرا به این نظریه، اشکال‌هایی است که به نظریۀ روحانیةالحدوث وارد کرده است. این مقاله معانی حدوث جسمانی نفس را با استفاده از عبارات ملّاصدرا تبیین نموده، روشن می‌کند که عبارات ملاصدرا در این باره یکسان نیست. سپس اشکال‌های ملّاصدرا بر نظریۀ روحانیةالحدوث را بیان کرده است؛ و در پایان به دفاع از مشّاء به اشکال‌های ملّاصدرا پاسخ داده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
بررسی صفت علم به ذات حق تعالی از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا
نویسنده:
لاله حقیقت، زهرا رستاخیز قصرالدشتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1391
چکیده :
در مقاله ی حاضر، به بررسی و تحلیل نظریات فلوطین و ملاصدرا در باب علم ذات حق تعالی می پردازیم. در نهایت، آنچه به اجمال از این بررسی حاصل می شود به این قرار است: فلوطین در مبحث علم ذات، به گونه ای کاملا متمایز از ملاصدرا بحث کرده است. او دلیل خاص و روشنی بر وجود علم در ذات احد اقامه نمی کند، اما او را جاهل نیز نمی داند، بلکه به نوعی علم حضوری برای او قاﺋل است که بنا بر شیوه ی سلبی و تنزیهی، که در تمام نظریات او درباره ی احد موج می زند، به وضوح به اثبات آن نمی پردازد. اما ملاصدرا در بحث علم، شیوه ای نو در پیش گرفته است. او بر خلاف فلوطین، بر وجود علم در ذات حق تعالی استدلال می کند. البته فلوطین نیز در نهایت بر وجود علم حضوری در مرتبه ی ذات احد (با حفظ جنبه ی تنزیه) با ملاصدرا توافق دارد.
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
سخن گفتن از خدا بر مبنای اشتراک معنوی و تشکیک وجودی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستون/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی , اسفار , نظریه تمثیل , اصول فلسفه و روش رئالیسم , واقعیت غائی , نمادگرایی , بیان ناپذیری خدا , جمع تشبیه و تنزیه , سخن گفتن از خدا از نظر آکوئیناس , حلقه وین , نمادگرایی زبان دین , اشتراک‌ معنوی , نظریه کارکردگرایی , انسانوارانگاری , روش سلبی , نظریه بی معنایی , نظریه دو قطبی , الهیات آنسلمی , تفسیر المیزان (کتاب) , درباره علامه طباطبایی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , صفات الهی , معطله (فرق کلامی) , احد (اسماء تنزیه الهی) , اهل بیت(ع) , تشبیه , کمال مطلق , تنزیه الهی , شناخت سلبی خدا , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , فلسفه پوزیتیویسم , حکمت متعالیه , وحدت تشکیکی وجود , عینیت صفات با ذات , برهان بسیط الحقیقه , توحید(اخلاق اسلامی) , غلامحسین ابراهیمی دینانی , فلوطین(افلوطین) , امیرعباس علیزمانی , فلسفه دین , ویلیام آلستون William J. Abraham , سنت آنسلم , آلفرد جولز آیر , پل تیلیش , رودلف کارناپ , 05- دیونوسیوس مجعول , لودویگ ویتگنشتاین , جان هیک , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , احد(تعین اول) , اصل ابطال پذیری(اصطلاح وابسته) , آنتونی فلو Antony Flew , ملاصدرا شیرازی , قاضی سعید قمی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 127 تا 151