جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد5
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
چکیده :
شرح نهج‌البلاغة لابن ابى‌الحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابى‌الحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصل‌ترين شرحى است كه بر نهج‌البلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابى‌الحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابى‌الحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای جلد حاضر: حدود بيست و پنج خطبه (از آغاز خطبه 66 تا قسمتى از خطبه 90)، حدود سى و سه خطبه (از تتمه خطبه 90 تا پايان كلام 123).
طریقتنا في المحاورات العلمیة
نویسنده:
جعفر سيدان؛ مترجم: عبدالحلیم عوض حلی؛ مصحح: غلامرضا فاضلی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
ورود انسانها به جهنم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گناهان متفاوت است بنابر روايات بعضى، از آن‏ها مانند شرك و كفر و نفاق موجب عذاب ابدى است و اين در صورتى است كه صاحب آن بدون توبه واقعى بميرد. بعضى ديگر از گناهان براى مدت مشخصى موجب عذاب مى‏باشد و بعد با شفاعت اولياء يا لطف و فضل خداى متعال مورد بخشش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی جاودانگی عذاب کفار در جهنم از منظر صفت رحمت الهی
نویسنده:
فرهاد زینلی بهزادان، کاظم قاضی زاد، حسین هوشنگی، نهله غروی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
از منظر تجربه دينی، ذات خدا به وصف اخلاقی رحمت متصف می شود و نظريه معلولی معنا که در حوزه معناشناسی فلسفی مطرح است اين امکان را به وجود می آورد که وصف اخلاقی رحمت، به همان معنای انسان انگارانه آن، يعنی دلسوزی و مهربانی، درباره ذات خدا به کار رود. با توجه به مفاد نظريه معلولی معنا، می توان ادعا کرد که مهربان و دلسوز بودن خداوند منافی با تنزه و بساطت ذات او نيست. معناشناسی کفر در قرآن کريم نشان می دهد که کفار همان ظالمان پايمال کننده اخلاق هستند که تا حد ممکن و تا زمانی که مايل اند بر مظلومان ظلم روا می دارند. رحمت خدا يا همان دلسوزی او برای مظلومان اقتضا می کند که داد آن ها را از کفار بازستانده و آن ها را تا زمانی که مايل است در جهنم عذاب کند. اين شيوه از عذاب، دقيقا بسان روش کفار در ظلم به مظلومان است. وسعت فراگير رحمت خداوند به دار دنيا اختصاص دارد اما در دنيای ديگر، رحمت خداوند به مومنان محدود است و مانع عذاب جاودانه کفار در جهنم نيست.
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
منظور خداوند از اينکه از نهرها و درختان بهشت و از آتش دوزخ در قرآن زياد سخن به ميان مي آورد چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بايد همه نعمتهاي بهشت وهمه آيات جهنم را درقرآن بررسي کرد. فاز اول نعمتهاي بهشت مطابق فهم ما است. خداوند براي بيان زيبائيها و طراوت بهشت نعمتهاي مادي وحسي را مطرح مي کند. فاز دوم نعمتهاي فرا مادي ولذتهاي روحي (زوجيت، لذت گوش و لذت پاکي وافكار پسنديده بیشتر ...
آدرس منابع بحث مجازات های جهنم کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
آيا حقيقت دارد كه تمام انسان ها طعم دوزخ را مي چشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آية 31 سورة مريم آمده است كه: "و ما منكم الاواردها؛ يعني هيچ كس نيست مگر آن كه وارد جهنم مي شود. مفسرين در كلمة ورود(واردها) دو نظر دارند. برخي را عقيده بر آن است كه ورود در اين آيه به معناي نزديك شدن و اشراف پيدا كردن است، يعني همة مردم بد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جهنم چگونه جايگاهي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات مربوط به دوزخ و جهنم استفاده مي‌شود كه دوزخ يك كانون هولناك مجازات است. آتشي سوزان آن را پر كرده و داراي درهاو طبقات گوناگون است، ولي نه آتش هم چون آتش دنيا، بلكه آتشي با مشخصات زير: 1 - هيزم و آتش گيره آن سنگها و انسان‌ها است. 2 - آتش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در بعضي از آيات آمده است وقتي كه كافران را عذاب مي كنيم و هنگام سوختن پوستشان، پوستي ديگر به جاي آن قرار مي دهيم تا كيفر را بچشند لذا اگر پوستهاي اصلي بدن، گنهكارند پوستهاي تازه چرا بايد بسوزند آيا اين امر با اصل عدالت سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق آيه 56 سوره نساء كه مي فرمايد: «ان الّذين كفروا باياتنا سوف نصليهم نارا كلّما نضجت جلودهم بدلّناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب»:كساني كه به آيات ما كافر شدند به زودي آنها را در آتشي وارد مي كنيم، هر گاه پوستهاي تن آنان بريان گردد و بسوزد پ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
بزرگترين عذاب دوزخيان چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مطففين آمده است: «كلّا انّهم عن ربهم لمحجوبون»(1): اين گناهكاران محجوب از پروردگارشان مي شوند در حالي كه نيكان و پاكان به جوار قرب او راه مي يابند و از لذت ديدار محجوب و شهود باطني او كه برترين لذت ممكن است بهره مي گيرند و اين دوزخيا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 19