جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
عقلانیت در روش کلامی ابن میثم و شواهد آن
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران, تابستان/1386
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
نهج البلاغه، منشور جاودان
نویسنده:
جمال الدین دین پرور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه, زمستان و بهار/ 1380 و 1381
صفحات :
از صفحه 42 تا 64
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهج‌البلاغه
نویسنده:
رسول ربانی، حبیب رضا ارزانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1394
چکیده :
پایداری و شکیبایی در مقابل سختی‌‌ها را «صبر» گویند و اگر برای رضای خداوند متعال و تسلیم امر او باشد، درجهت پیشبرد تقوای الهی موثر بوده و فضیلت محسوب می‌شود. حضرت امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در نهج‌البلاغه از «فضیلت صبر» به‌عنوان مدیر، رئیس و مرکز کنترل ایمان نام می‌برند: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»؛ صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن. (سیدرضی، 1379: حکمت82 ،640) علمای علم اخلاق «صبر» را سکان و هدایتگر همۀ فضائل اخلاقی دانسته‌اند؛ ولی ظهور و پهنای معنایی این واژه در عرف، محدود به «تحمّل سختی‌ها و قانع‌شدن در برابر وضع موجود» شده است. این مقاله به لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول از زمان امیرالمومنین(ع) تا عصر حاضر، با نگرشی فراگیر و با دو دامنۀ روایی و کتاب‌شناسی به بررسی و تحلیل فضیلت صبر در چهار شرح نهج‌البلاغه پرداخته است. واژۀ «صبر» در نهج‌البلاغه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنوی دارد. براین‌اساس در این تحقیق به تبیین و تحلیل روایی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر نظیر ایمان، تقوا، یقین و ... با توجه به آرای شارحان، توجه شده است.
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
بررسی قاعده لطف از دیدگاه سیدمرتضی
نویسنده:
قربانعلی کریم زاده قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1392
صفحات :
از صفحه 161 تا 174
بازشناسی زهد در قرآن کریم
نویسنده:
علی اقدامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, زمستان/ 1389
صفحات :
از صفحه 105 تا 136
صفات جلال و جمال از دید کلامی و عرفانی اسلامی
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت, تابستان/ 1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , رابطه ذات و صفات , اسمای الهی , شیعه (اعم، مذاهب کلامی) , صفات الهی , صفات ثبوتیه , صفات سلبیه , صوفیه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , اصول عقاید معتزله , صفات ثبوتیه ذاتیه , معتزله (اهل سنت) , اصل امر به معروف و نهی از منکر , اصل توحید , اصل عدل , اصل وعد و وعید , ذو الجلال و الاکرام (اسماء ذات الهی) , منزلت بین منزلتین , جلال , صفات خدا , ابن میثم بحرانی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , علامه طباطبایی , صفات قهریه , جمال , تفسیر قرآن , قرآن مجید , امام خمینی , 13. علم کلام , عبدالله جوادی آملی , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , واصل بن عطا , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 92 تا 117
بررسی عالم برزخ از نگاه معارف نقلی و کلامی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
قبر , بدن برزخی , پاداش و کیفر اعمال , شفاعت در برزخ , اهل برزخ , تکامل برزخی نفس , اثبات عقی برزخ , اثبات نقلی برزخ , نفی برزخ , نفی سماع از جسد , مرگ مومن , اراده در برزخ , اختیار در برزخ , مکان برزخ , دوزخ برزخی , تکلیف در برزخ , اصل ملاقات , زمان ملاقات , رابطه دنیا و برزخ , توقف در برزخ , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , ملا عبدالرزاق لاهیجی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , عالم غیب(کلام) , عالم برزخ , بهشت برزخی , حیات برزخی , عذاب قبر , جنگ صفین , ابن میثم بحرانی , علامه مجلسی , شیخ مفید , سید مرتضی , شیخ طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , بدن مثالی , قیامت , تجسم اعمال , اشقیاء , سعداء , قرآن , مرگ (فقه) , سید جلال آشتیانی , فخر رازی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ابن قیم جوزیه , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , جنگ بدر , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , ابن ابی الحدید , انس بن مالک , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , اکبر اسد علیزاده , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
صفحات :
از صفحه 31 تا 64
  • تعداد رکورد ها : 20