جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
07.جریان های فکری
>
08. اصحاب حکمت خالده (سنت گرایان)
>
سید حسین نصر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 416
عنوان :
روشنفکری دینی بررسی دیدگاههای شریعتی، نصر، سروش و آوینی
نویسنده:
پروانه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
دین
,
افتراق
,
روشن فکری
,
جنبش سیاسی
,
روشنفکری دینی
,
سنت
,
دکتر عبدالکریم سروش
,
شریعتی، علی
,
نصر، سیدحسین
,
دین زدایی
,
آوینی، مرتضی
چکیده :
سوال محوری رساله حاضر که با عنوان "روشنفکری دینی در ایران: بررسی دیدگاههای شریعتی، نصر، سروش و آوینی" نگاشته شده است، عبارت است از: دیدگاههای شریعتی، نصر، سروش و آوینی نسبت به مسألههای روشنفکری و روشنفکـری دینی ایران؛ سنت و تجدد، دین و سکولاریسم، خود و غرب (هویت) و حکومت و حاکمیت چیست؟برای یافتن پاسخ پرسش فوق فرضیههای زیر مطرح گردید:1- نصر و آوینی به نقد رادیکال مدرنیته و توجه به سنتها میپردازند. شریعتی ضمن نقد رادیکال مدرنیته به نقد رادیکال سنت نیز میپردازد در حالیکه سروش با حمایت رادیکال از مدرنیته به نقد رادیکال سنت مبادرت میورزد.2- سروش و نصر نقش حداقلی برای دین در سیاست و اجتماع قائل هستند، این در حالی است که آوینی و شریعتی نقش حداکثری برای دین در سیاست و اجتماع قائل هستند.3- هر چهار روشنفکر ابتدا به نقد روشنفکری و روشنفکران پرداختهاند. آوینی و نصر روشنفکری را رد کرده و برای آن جایگاه و رسالتی قائل نبودند؛ این در حالی است که روشنفکر در نزد شریعتی و سروش جایگاه والایی دارد. و در مورد غرب شریعتی، آوینی و نصر غرب را مورد نقد قرار دادهاند، در حالیکه سروش دید انتقادی کمتری نسبت به غرب دارد.4- شریعتی به دموکراسی هدایت شده؛ حکومت نخبگان روشنفکر که به یک ایدئولوژی پایبند است با یک دستور کار تعیین شده مترقی و انقلابی و با یک رهبر که در برابر امام و مردم پاسخگوست، اعتقاد داشت. حکومت مورد نظر نصر نوعی سلطنت اسلامی است. حکومت مورد نظر سروش حکومت دموکراتیک با نقش حداقلی برای دین و تأکید برحقوق غیر دینی مردم است و بالاخره حکومت مورد نظر آوینی مدل حکومت مردمسالاری دینی (نظام و لایت فقیه) است.به این ترتیب نظریات چهار روشنفکر دینی ایران علاوه بر خود روشنفکری در خصوص چهار مسأله اصلی روشنفکـری و روشنفکـری دینی ایران یعنی سنت وتجـدد، دین و سکولاریسم، خـود و غرب (هویت) و حکومت و حاکمیت به تفصیل مورد نقد و بررسی، تطبیق و مقایسه و بالأخره تحلیل و نتیجهگیری قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل اخوان الصفاء هویتها ومحتواها
نویسنده:
ﺳﻴﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﻧﺼﺮ
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بسط حکمت متعالیه در فلسفه سیاسی اسلامی معاصر
نویسنده:
محمد پزشکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه سیاسی اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
تقسیم اعتباریات ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اندیشه سیاسی ملاصدرا ,
اصالت وجود ,
فلسفه سیاسی وجودی ,
آراء و اندیشه های ملاصدرا ,
اندیشه علامه طباطبایی ,
نظریات علامه طباطبایی ,
اندیشه فلسفی ملاصدرا ,
اندیشه سیاسی علامه طباطبایی ,
هرم هستی حائری یزدی ,
فلسفه سیاسی اعتباری ,
فلسفه سیاسی علامه طباطبایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
محور فلسفه متعالیه مفهوم اساسیِ وجود است و همین امر باعث شده است که گزاره های مرکب که تنها از صفات و عوارض و اختصاصات موضوع گزارش می دهند و اصل هستیِ موضوع و عوارض آن را به عنوان پیش فرض می پذیرند، خارج از قلمرو فلسفه متعالیه قرار بگیرند؛ در حالی که گزاره های فلسفه سیاسی نوعاً از نوع گزاره های مرکبند.بنابر این، پرسشی اساسی برای هواداران حکمت متعالیه مطرح می شود که آیا قواعد وجودی فلسفه اسلامی در هر دو قلمرو فلسفه و فلسفه سیاسی جاری است یا اینکه فلسفه سیاسی راهی دیگر از فلسفه در رهیافت فلسفه اسلامی می پیماید؟ برای پاسخ به این پرسش، فیلسوفان مسلمان معاصر دو دیدگاه رقیب ارائه داده اند؛ مهدی حائری معتقد است که قواعد هستی شناسی فلسفه به رغم تفاوت فلسفه و فلسفه سیاسی، در هر دو قلمرو کاربرد دارند. اما سید محمدحسین طباطبائی معتقد است که قواعد هستی شناختی فلسفه را راهی در فلسفه سیاسی اسلامی نیست. مقاله حاضر بر آن است دو دیدگاه حاضر را مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی انکار علم دینی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
دین پژوهی
,
علم شناسی فلسفی(اصطلاح وابسته)
,
علم دینی از نظر دکتر سروش
کلیدواژههای فرعی :
تمایز علوم ,
اسلامی سازی علوم ,
علم نافع ,
تعریف موضوع علم ,
علوم انسانی (سایر) ,
علم دینی از نظر جوادی آملی ,
هنرهای اسلامی ,
علم در اسلام ,
نظریات عبد الکریم سروش ,
اندیشه های دکتر سروش ,
انکار علم دینی ,
تاریخچه علم دینی ,
مخالفان علم دینی ,
علم شناسی دکتر سروش ,
علم ضار ,
ویژگی معرفت تجربی ,
علوم انسانی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
علم دینی یکی از مهم ترین مسائل و چالشهای روزگار معاصر است که موافقان و مخالفانی را به خود متوجه ساخته است. یکی از مخالفان این نظریه، دکتر سروش است که در چندین نگاشته و سخنرانی بدان پرداخته و داوری کرده است. وی، علوم را در دو مقام ثبوت (اصالت موضوع، اصالت روش و اصالت غایت) و اثبات بررسی کرده و در هر دو مقام به انکار علم دینی رو آورده است. نگارنده، ضمن تبیین نظریه انکار علم دینی، به نقد و آسیب شناسی پرداخته و شش آسیب غفلت تاریخی، آسیب علم شناسانه، خلط میان تمایز علوم با تمایز اصناف علوم، مغالطه انکار علم دینی با نفی یک معنای آن، آسیب بی توجهی به منابع دینی و تهافت انکار علم دینی با چیستی علم را بیان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
حقیقت محمدی (ص)
,
نبوت
,
انسان کامل (کلام)
,
پیامبر
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
ظهور حقیقت محمدیه
کلیدواژههای فرعی :
اسماء ,
معراج ,
جبروت ,
ملکوت ,
ناسوت ,
الولایه ,
عین ثابت نفس ,
خلافت الهی ,
عالم غیب ,
ولایت الله ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
کمال نهایی نفس ,
صفات الهی ,
خلافت الهی ,
عالم ملکوت ,
علم نفس ,
معراج پیامبر(ص) ,
مقام رسالت ,
وحی الهی ,
وحی ,
صفات خدا ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
عقل(منطق) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
وجوه کمالی نفس ,
مکاشفات نبوی ,
قوس نازل ,
قوس ساعد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبه جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبه دانی است. مقاله حاضر مسئله مزبور را از چشمانداز عقل و نقل برمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و خرد شرقی در اندیشه و آثار حکیم اقبال لاهوری
نویسنده:
مسعود سرحدی ,عزیزاله سالاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه خودی اقبال
,
خرد شرقی
,
فلسفه غربی
,
عرفان شرقی
,
غرب از نظر اقبال لاهوری
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
محمد اقبال لاهوری ,
جهان بینی ,
اشعار اقبال لاهوری ,
غرب شناسی / استغراب / Occidentalism ,
جهان بینی غربی ,
اندیشه دین ستیز ,
عقلانیت غربی ,
اندیشه اقبال لاهوری ,
اندیشه های عرفانی اقبال لاهوری ,
اندیشه های فلسفی اقبال لاهوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
علامه اقبال لاهوری، با تکیه بر نظام فکری خویش ( حکمت خودی)، بر خرد شرقی مشرق زمینیان و مسلمانان پای فشرده، خرد غربی و فلسفههای مادی گرا، انسانمدار و پوچ انگارانه آنان را به چالش میکشد. حکمت او آمیزهای از برهان، عرفان، قرآن، حدیث، عشق، درد، فطرت، خودآگاهی، بیداری و شور و حماسه است که نظر و عمل تعالیبخش را در بر میگیرد. اقبال عقلانیت حاکم بر دنیای غرب را در فن و خبر خلاصه کرده و آن را خالی از نگاه (نگه) و نظر و شهود میداند. وی دستاورد فرهنگ و تمدن مغرب زمین را عمران و آبادی خرد ابزاری و ویرانی دل میبیند. او در منظومه «پس چه باید کرد ای اقوام شرق؟» چنین میگوید: دانش افرنگیان غارتگری دیرها خیبر شد از بیحیدری آه از افرنگ و از آیین او آه از اندیشة لادین او روح شرق اندر تنش باید دمید تا بگردد قفل معنی را کلید (اقبال، 1343: 410) حکمت غربی، سرانجام از تجاوز و سیطره بر سرزمینهای جهان سوم سر بر آورده و خرد غیررحمانیاش با رنگ و نیرنگ و نقشههای سلطهگرانه و فزونخواهانه توأم است. لازمه چنین فرایندی، مسخ فرهنگهای اصیل ملل محروم و نیز قربانی ساختن معارف و معنویات شرقی و باورهای دینی و کرامت انسانی آنان است. از این رو مردم مسلمان و شرقی را به اندیشه خودی، قوّت، همگرایی و خیزش دردمندانه و غیرتمندانه فرا میخواند؛ اندیشهای که عین صلاح و فلاح و حق است: پس چه باید کرد ای اقوام شرق باز روشن میشود ایام شرق ای اسیر رنگ پاک از رنگ شو مؤمن خود کافر افرنگ شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه وحدت متعالی دین
نویسنده:
حسینعلی ترکمانی، محمدرضا فریدونی، رضا کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
دین
,
وحدت دین
,
کثرت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی ,
پلورالیسم نجات و رستگاری ,
سنت گرایان ,
راسخان در علم ,
امت واحده ,
جدال احسن (کلام) ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آموزه نجات ,
الهیات ناظر به همه ادیان ,
وحدت ذاتی ادیان ,
وحدت تاریخی ادیان ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
مهیمن بودن قرآن ,
حکم پیامبر درباره اهل کتاب ,
دعوت ادیان به توحید ,
وحدت قرآنی ادیان ,
معیار وحدت ادیان ,
شهادت امت وسط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این مقاله به صورت تحلیلی- توصیفی با روش کتابخانهای در حوزه علوم قرآن و حدیث انجام گرفته است و در پی بیان نظریهای جدید است که میان اختلاف دیدگاهها در مورد نسبت ادیان، داوری نماید. قرآن، به کلمه مساوی (کلمه سواء) دعوت میکند. این کلمه مساوی «اسلام» است، اما اسلام نه به معنای ظاهری، بلکه به معنای تسلیم و پرستش بیشریک خدا. به شرط آنکه این حرکت تحت هیمنه و شهادت رسول خاتم(ص) و امت وسط او باشد. در این پژوهش چنین نتیجه گرفته میشود که علیرغم طرح نظریات مختلف در باب وحدت یا کثرت ادیان، قرآن مستقلاً دارای بیانی متفاوت و ویژه در باب مناسبات میان ادیان است که میتوان آن را «وحدت متعالی دین»، نام گذاری نمود که ویژگیهای منحصر به فردی دارد که عبارتند از لزوم رسوخ در دین و دعوت ادیان به توحید از مسیر دینی منحصر به هر یک از آنها، مبارزه با انحصارگرایی و لزوم تعالی مسلمانان برای وحدت، بیان نقش شیعه در تحقق وحدت ادیان، پس از تفسیر حداقلی از امت و بیان عمودی بودن شهود امت بر مردم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گوهر دین و وحدت ادیان آسمانى از منظر علامه طباطبائى
نویسنده:
احمد طباطبایى ستوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گوهر دین
,
وحدت ادیان
,
ادیان توحیدی
,
علامه طباطبائى
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
ظاهر و باطن دین
کلیدواژههای فرعی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی) ,
حکمت خالده ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
فطرت(کلام) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
تمایز ساحت ظاهری و باطنی دین ,
فلسفه اسلامی ,
قرآن ,
سنت های شرقی ,
شریعت و حقیقت ,
باطن اسلام ,
ظاهر اسلام ,
عمل به شریعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تبیین گوهرى مشترک در تمام ادیان و یا دست کم ادیان بزرگ، همواره از دغدغه هاى اصلى دین پژوهان در دو قرن اخیر بوده است. اینکه آیا دین با تمام تنوعش داراى گوهر و حقیقتى واحد است یا خیر؟ و اینکه با فرض وجود گوهر و صدف در دین، آیا ارزش دین به گوهر آن است یا صدف نیز به همان اندازه از ارزش و اهمیت برخوردار مى باشد؟ سؤالاتى است که در این مقاله پاسخ علامه طباطبائى به این پرسش ها مورد تبیین قرار گرفته است. ایشان برخلاف تجربه گرایان غربى و سنت گرایان شرقى، ضمن تأکید بر وجود حقیقتى ثابت در تمام ادیان آسمانى، که از آن به اسلام (تسلیم شدن) تعبیر مى کند، تمام دین (ظاهر و باطن) را داراى ارزشى یکسان دانسته و نیل به حقیقت دین را تنها از راه عمل به ظاهر شریعت امکان پذیر مى داند. اما آنچه در این مقاله مورد تأکید است، توجه به تعابیر متنوع و نقطه نظرات دقیق علامه است که ضمن پاسخ به تمام سؤالات مطرح شده در این خصوص، افق گسترده اى را براى بررسى تنوع ادیان ایجاد مى نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ونقد مبانی و ادله کثرت گرائی دینی از دیدگاه جان هیک، دکتر حسین نصر، علامه طباطبایی
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تتعدد و تنوع ادیان واقعیت انکار ناپذیری است که انسان امروز ناگزیر به اتخاذ موضعی موجه نموده است. این نوشتار در صدد است ضمن تحلیل و تبیین کثرت گرایی دینی به دو سوال اساسی پاسخی رضایت بخش ارائه نماید: اولا کدام دین " حق" است و چرا؟ ثانیا چه دینی قادر خواهد بود ما را به نجات رهنمون گردد؟ جان هیک که نماینده شهیر پارادایم پلورابیسم دینی است، حقانیت و رستگاری را امری متکثر قلمداد و آنها را از طریق ادیان گوناگون قابل تحصیل می داند. هویت دینی و شانس تولد، جهانی شدن، تفکیک نوم از فنومن و ... از دلایلی است که هیک بر این مدعای خویش اقامه می نماید. الگوی دیگری که در این نوشتار مورد بحث قرار گرفته است، وحدت متعالی ادیان می باشد. سرمشقی نخبه گرا و تصوف محور از سید حسین نصر، در این تکثرگرائی باطنی، تمامی ادیان زنده از منبع الهی بهره مندند و به رغم تفاوت در ظاهر، باطن آنها یکسان است. وی تفاوت جایگاه امر مطلق و نیز وجود عناصر متداخل در میان ادیان را از دلایل وجود یک وحدت متعالی بین آنها ذکر می کند.بدین ترتب، هیک کثرت گرائی خود را غایت محتوم و ایدئولوژیکی ادیان می داند که در نهایت حد و مرزهای میان آنها برداشته سنت ها را بی معنا می کند. اما نصر دیدگاه خویش را ابزاری می بیند که بوسیله آن می توان کیفیات قدسی نستهای دیگر را تشخیص داد و لذا به اعتقاد او تحول دینی در اثر بازیابی سنت و ارزش های سنی به وقوع خوهد پیوست. اما علامه طباطبایی ادیان مختلف را مراحل تکامل یک روند تاریخی می دانند که در نتیجه با آمدن شریعت کامل یعنی اسلام تمام شرایع سابق نسخ می گردند و دیگر قادر به هدایت و تامین سعادت نخواهند بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و دین در پرتو روش تفسیر موضوعی علمی قرآن کریم (کاربرد آن در اقتصاد)
نویسنده:
علی اصغر هادوی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر موضوعی قرآن
,
سید محمد باقر صدر
,
رابطه علم و دین
,
قرآن
,
علوم اسلامی
,
ترجمه و تفسیر قرآن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
اقتصاد اسلامی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
قرآن و اقتصاد
,
امکان علوم اسلامی
,
اسلوب تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علوم طبیعی ,
علوم انسانی ,
تعامل علم و دین ,
اهل بیت(ع) ,
تفسیر علمی ,
تفسیر تربیتی ,
طبیعت گرایی ,
معاوضه ,
رشد اقتصادی ,
نظریه پردازی ,
تفسیر موضوعی درون گرا و برون گرا ,
تقسیم کار ,
ظواهر قرآن ,
هماهنگی منافع فرد و اجتماع ,
طبیعت گرایی علمی ,
هماهنگی علم و دین ,
تفسیر علمی قرآن ,
تفسیر تربیتی ,
تفسیر موضوعی برون گرا ,
تفسیر موضوعی درون گرا ,
معاوضه ,
علوم انسانی (سایر) ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جامعیت تفسیر ,
خاتمیت تفسیر ,
منطق تفسیر موضوعی ,
پویایی تفسیر ,
قابلیت فزایندگی ,
استخدام عمومی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
حجم وسیعی از گنجینه تفسیری، خود را بر اسلوب تفسیر تربیتی محدود نموده است. در گذشته، اسلوب سفیر موضوعی نیز غالبا درباره موضوع های درون قرآنی مورد استفاده قرار گرفته است. شهید صدر به عنوان مبتکر و طراح تفسیر موضوع برون گرا توانست بر گستره تفسیر قرآن کریم بیفزاید. در این مقاله، تلاش شده است که در موارد ذیل گامی به پیش برداشته شود: الف. استخراج مراحل مختلف تفسیر موضوعی برون گرا و رتبه بندی آن جهت آشکارسازی منطق خاصی که در این روش به کار می رود. ب. توجه و تاکید بر این نکته که اساسا تفسیر موضوعی برون گرا (بر خلاف تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی درون گرا)، آن گونه که در این جا مطرح می گردد، به عنوان یک روش فهم (و نه صرفا یک اسلوب تفسیری) قابل طرح است. ج. در این جا تلاش می شود که روش تفسیر موضوعی برون گرا، با تکیه بر مبانی تفسیری قرآن مطرح گردد. اما می توان گفت که روش مزبور به عنوان یک روش فهم از تمامی متون اسلامی از جمله روایات در نظر گرفته شده است. د. شهید صدر، اگر چه مبتکر روش تفسیر موضوعی برون گرا می باشد، به نظر می رسد که به مهم ترین دست آورد این روش یعنی «امکان دست رسی به علوم اسلامی»، نظر نداشته اند؛ بلکه شاید بتوان گفت که ایشان با تکیه بر برخی مبانی فلسفی، منکر این امر گردیده اند که اساسا بتوان از آموزه های اسلامی، علم اسلامی را کشف نمود. این مقاله درباره امکان مزبور سخن می گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 416
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید