جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3236
تزویج ام کلثوم من عمر
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از حکایاتی که تلاش دارد رضایت امیرالمؤمنین علیه السلام را از خلیفه دوم بیان دارد؛ داستانی است که بیان می‌ کند خلیفه دوم با دختر خردسال امیرالمؤمنین علیه السلام (ام کلثوم) ازدواج کرده است. چرا که اگر امیرالمؤمنین از عمر راضی نبود و اختلافی با وی داشت حاضر نمی‌ شد دخترش را به عقد او درآورد. طبقات ابن سعد (محمد بن سعد بن منیع زهری متوفای 230 ق) قدیمی‌ ترین کتابی است که به نقل این ماجرا پرداخته و یازده روایت در این باره آورده است. کتاب «تزويج ام كلثوم من عمر»، نوشته آیت الله سید علی حسینی میلانی به بررسی و نقد روایات این حکایت پرداخته است.
جستارهایی در باب شخصیت فلسفی امام علی (ع)
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
پرسش از شخصیت فلسفی علی بن ابی طالب (ع) هم بجهت کشف جنبه ای از ابعاد وجودی آن بزرگوار و هم به سبب اهمیت دیدگاه های آن حضرت و هم به علت شأن پر اهمیت فلسفه و حکمت و جایگاه آن در دانش بشری، پرسشی بواقع با اهمیت و در خور توجه می باشد. این نوشتار در صدد گشودن باب جستارهایی چند در حول و حوش شخصیت فلسفی امام علی (ع) و ارائه تاملاتی در باب جنبه های متعدد آن است. امید آنکه بتواند نکاتی را در باب حکمت علوی و بلندای شخصیت و اندیشه فلسفی امام علی (ع) عرضه نماید.
صفحات :
از صفحه 3 تا 32
محسن السبط مولود ام سقط
نویسنده:
محمد مهدی موسوی خرسان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م‌ : الرافد‏‫‬,
چکیده :
كتاب «المحسن السبط مولود ام سقط» تاليف محمدمهدي سيدحسن موسوي خرسان كه به زبان عربی نوشته شده به بررسی به دنیا آمدن یا سقط فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) به نام محسن پرداخته است. نگارنده با بهره‌ گیری از مستندات تاریخی و حدیث به این مطالب اشاره كرده است: عدم صحت كنیه‌ امیرالمومنین علی (ع) به عنوان «ابو حدب» مبنی بر اینكه فرزندی به این نام داشته یا نه، محسن به دنیا آمده یا سقط جنین شده، ذكر رویدادهای مختلف بویژه پس از وفات پیامبر اسلام (ص) و بیان خطبه‌ حضرت زهرا (س) و رثای برخی در سقط جنین محسن.
رسائل الشیخ الطوسی
نویسنده:
محمد بن حسن طوسی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مؤلف کتاب «الرسائل العشر» ابو جعفر محمد بن حسن بن على طوسى معروف به شيخ الطائفة، شیخ طوسي است، كتاب الرسائل العشر مجموعه‌ اى از تأليفات كلامى، فقهى و تفسيرى شيخ طوسى مى‌ باشد. اگر چه نام رساله‌ ها و كتب موجود در آن در فهرست شيخ و رجال نجاشی و ساير كتب تراجم به صورت مجزا ذكر شده‌ اند اما نام كتاب الرسائل العشر در هيچ كدام از اين منابع ديده نمى‌ شود. بنظر مى‌ رسد كه اين مجموعه توسط محقق ارجمند واعظ زاده خراسانی پس از سال ۱۴۰۳ ق گردآورى و با اين نام منتشر شده است. اين مجموعه شامل ۵ كتاب كلامى و ۵ كتاب فقهى مى‌ باشد.
أصل الشیعة و أصولها
نویسنده:
محمدحسین کاشف الغطاء؛ محقق: علاء آل جعفر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مؤسسة الامام علی علیه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«أصل الشيعة و أصولها»، نوشته مرحوم شيخ محمدحسين آل كاشف الغطاء، كتابى كلامى در بيان پيدايش اصول مذهب شيعه و فروع آن، به زبان عربى است. اين اثر شامل شرح حال مولف، تقديم، مقدمه، سه فصل، خاتمه و فهرست مى‏ باشد. كتاب مباحث زير را در خود جاى داده است: 1- بيان سرچشمه‏ هاى تاريخى مذهب تشيع. 2- بيان اصول دين از ديدگاه تشيع. 3- مباحث و بخش‏ هاى بعدى كتاب در باب ديدگاه ‏هاى شيعه در مسائل تشريعى؛ مانند نماز، روزه، حج، زكات، متعه و... مى‏ باشد. 4- قسمت پايانى كتاب مربوط به چند مسئله مهم؛ مانند «بداء» و «تقيّه» است كه بيشتر جنبه پاسخگويى دارد. نويسنده در اين كتاب، علاوه بر اين كه تاريخ شيعه و اصول محل اجماع علماى مذهب را توضيح داده، به شبهات وارده در باب مذهب تشيع پاسخ مى‏ دهد و اين مذهب را شناسانده و نشان مى‏ دهد كه از هر شائبه جعل و غلو، خالى است.
اضحویة فی المعاد
نویسنده:
حسین بن عبدالله ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شمس تبریزی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الأضحوية» يا «رساله أضحوى» يا «الأضحوية فى المعاد» رساله ‏اى است كه ابو على سينا آن را در روزگار جوانى به استاد خود ابوبكر محمد بن البرقى الخوارزمى كه از آن در مقدمه همين رساله به الشيخ الامين ياد مى‏ كند به زبان عربى نوشته است. در مورد علت نام گذارى اين رساله به اضحوية مشهورترين نظريه اين است كه بو على آنرا به مناسبت فرا رسيدن عيد اضحى يعنى همان عيد قربان نگارش كرده و به همين نام نيز ناميده است كما اينكه رساله نيروزيه خود را كه در علم اعداد است به مناسبت عيد نوروز تاليف نموده است. البته اينكه تقديم اين رساله ها در مناسبت هاى مذكور بوده است نيز نظريه بعيدى نمي باشد در انتساب اين رساله به بو على تقريبا اتفاق نظر وجود دارد كه هم به لحاظ ادبيات به كار رفته در اين رساله و هم به لحاظ مطالب آن چنين يقينى بدست مي آيد. رساله در هفت فصل تنظيم شده است كه عبارتند از: 1- حقيقت معاد 2- اختلاف رأي ها در معاد 3- ابطال آراء باطله 4- حقيقت انسانى 5- غير قابل فساد بودن حقيقت انسانيه و سرمدى بودن آن 6- وجوب معاد 7- شناخت احوال مردم بعد از مرگ و تبين نشأت دوم.
مذهب الصحیح
نویسنده:
علی آل محسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
‏‫قم: الرافد‬‏‫,
چکیده :
كتاب حاضر پژوهشی در زمینه نحوه انتخاب مذهب درست و حق از بین مذاهب مختلف اسلامی با استفاده از ادله عقلی و نقلی و پاسخ برخی از شبهات و اشکالات در این زمینه است. در این پژوهش نخست روایاتی نبوی در مورد پراکندگی و شعبه شعبه شدن امت اسلامی و افتراق آنان به گروه‌ ها و فرقه‌ های مختلف تحت عنوان دین و مذهبی خاص مطرح شده و مهم ترین مذاهب اسلامی معاصر معرفی شده‌ اند. آنگاه به بحث درباره دلایل متعدد حقانیت مذهب شیعه امامیه پرداخته شده و دلایل انحراف سایر مذاهب اسلامی به‌ ویژه اهل‌ سنت علی‌ رغم حمله‌ ها و هجمه‌ های فراوانی که علیه شیعیان در دنیای معاصر وجود دارد مورد شرح و بررسی قرار گرفته و دلایل متعددی از آیات و روایات مبنی بر نجات فرقه شیعه ارائه شده و اتهامات وارد شده بر شیعه و عقاید وی نیز مطرح و نقد گردیده است. نگارنده به دلایل مخالفت با مذهب تشیع اشاره کرده و شبهات مطرح شده علیه شیعیان را پاسخ گفته است.
مکارم الاخلاق
نویسنده:
رضی الدین ابی نصر حسن بن فضل طبرسی؛ محقق: محمد حسین اعلمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
چکیده :
مؤلف کتاب مکارم الاخلاق رضی الدین، حسن بن فضل طبرسی، از علمای قرن ششم هجری، فرزند امین الاسلام طبرسی، صاحب تفسیر مجمع البیان است. روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که آن حضرت می‌ فرماید: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، یعنی: هدف از بعثت من، بیان خوبی‌ های اخلاق است. اسلام دینی است که ارزش فراوانی برای اخلاق قائل شده، چه اخلاق فردی و چه اخلاق اجتماعی. به همین جهت در طول تاریخ اسلام کتاب‌ های بسیار زیادی در زمینه اخلاق نوشته شده و با توجه به روایتی که نقل شد، بسیاری از بزرگان کتاب‌ های خود را به نام «مکارم الاخلاق» نام گذاری کرده‌ اند، مانند: ۱- ابو جعفر محمد برقی ۲- میر سید علی همدانی ۳- ابو جعفر محمد نیشابوری ۴- غیاث الدین بلخی ۵- سید محمد نوربخش ۶- سید عبدالله شبر، صاحب تفسیر معروف کتاب «مکارم الاخلاق» نوشته شیخ جلیل القدر رضی الدین طبرسی، از معروف‌ ترین کتاب‌ های این موضوع است که توسط یکی از علمای قرن ششم هجری به نگارش درآمده است. مؤلف در مقدمه مى گوید: «ما در این کتاب شمه اى از اخلاق ستوده پیامبر صلى الله علیه و آله را: از حالات، اعمال، نشستن و برخاستن، سفر و حضر و خوردن و آشامیدن، و آنچه از این قبیل است و همچنین آنچه از او و ائمه راستین براى زندگى و تربیت مردم نقل شده و روایت گشته ذکر مى کنیم، و از خداوند توفیق پایان دادن به این کار بزرگ را مسئلت مى نماییم، که او بر هر کارى توانا و آسان کردن کارها برایش سهل است.»
تحف العقول
عنوان :
نویسنده:
حسن بن علی ابن شعبه حرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این کتاب مجموعه ای ارزشمند از سخنان و نصایح حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت علیهم السلام می باشد. تحف العقول از زمان نگارش تاکنون، در طول هزار سال، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه بوده و در مجموعه های روایی خود از آن روایت نقل کرده و به آن استناد نموده اند. مؤلف می گوید: «پس از آن که دیدم علمای شیعه درباره فقه و حلال و حرام کتاب های فراوانی نگاشته اند، بر آن شدم تا مجموعه ای پدید آورم که در آن سخنان حکمت آموز و موعظه های پیامبر اکرم و اهل بیت آن حضرت جمع شده باشد؛ تا گنجینه ای برای مراجعه خودم و برای علاقه مندان به خاندان رسالت باشد». همان طور که مؤلف کتاب گفته، سلسله سند روایات به دلیل اختصار، حذف شده است. با این وصف، چون بیش تر این روایات آداب و حکم است، خود گواه بر درستی آنهاست. تحف مشتمل بر روایات مربوط به آداب، حکم، پند و اندرزهای منقول از پیامبر و امامان ـ غیر از امام دوازدهم ـ است. روایات آن از منابع معتبر شیعه و سنی است و لذا کتاب مورد قبول و تأیید فریقین قرار گرفته است و هیچ کس در آن اختلافی ندارد. روایات بر اساس ترتیب مقامات حجت های الهی تنظیم شده است، یعنی از پیامبر شروع شده و در امام حسن عسگری ـ علیهم السلام ـ پایان یافته است. در پایان، آن مناجات قدسی از حضرت موسی و حضرت عیسی ـ علیهم السلام ـ و مواعظی از حضرت مسیح در «انجیل» ذکر شده است که می تواند باعث توجه مسیحیان و یهودیان به این کتاب شود. حسن ختام کتاب، سفارشنامه مفضل بن عمر (از اصحاب امام صادق ـ علیه السلام ـ) به شیعیان است.
شیعة فی التاریخ
نویسنده:
محمد حسین الزین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«الشیعة فی التاریخ»، اثر محمدحسین زین عاملی، در پاسخ به کتاب «جولة فی ربوع شرق الادنی» نوشته یک جهانگرد مصری به نام محمد ثابت مصری، به رشته تحریر درآمده است. کتاب مذکور پر از اشتباهات تاریخی بوده و در آن به مذهب شیعه، دانشمندان شیعه و به شهرهای مقدسشان شدیدا حمله شده است. نویسنده، انگیزه خود را در نگارش این اثر، علاوه بر طرح پاره ای مطالب، بطلان ضمنی نوشته های جهانگرد مصری و ارشاد جوانانی دانسته که فریفته این چنین نوشته هایی می شوند. نویسنده سعی کرده که بیشتر مآخذ کتابش را از تالیفات اهل سنت انتخاب کند تا برای خواننده قانع کننده تر و از اتهام و تردید دورتر باشد. نویسنده درباره نام گذاری کتاب می نویسد: «آن را شیعه در تاریخ نام نهادیم؛ زیرا اکثر مباحث آن به مواضع تاریخی شیعه و گروه های منشعب از آن و نیز به شرح حال و محل پیدایش و عقاید و دلایل انشعاب آنها و بویژه به غلاتی مربوط می شود که سفسطه گران و متظاهران، آنها را وسیله ای برای بدگویی به شیعه دوازده امامی قرار داده اند؛ حال آنکه ما به گونه ای خاص اثبات کردیم که امامان و دانشمندان شیعه از هر نوع غلو و بدعت گذاری بیزاری جسته اند.»
  • تعداد رکورد ها : 3236