جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3244
توسل او الاستغاثة بالارواح المقدسة
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: الدار الاسلامیة للطباعة و النشر و التوزیع,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «التوسل او الاستغاثة بالارواح المقدسة» دفاع نامه‌ ای است از عقاید شیعه درباره استمداد از اولیاء الله، شفاعت و همچنین توسل به پیامبران و صالحان، به قلم حضرت آیت‌ الله جعفر سبحانی دام ظله. این رساله ابتدا به زبان عربی چاپ و بعدها به زبان فارسی و به نام «نقدی بر آیین وهابیت، توسل» ترجمه شده است. کتاب با ذکر مقدمه‌ ای که در باب توحید و عبادت آغاز شده و با بحث «توحید عبادی» به پایان می‌ رسد، شروع می‌گردد و مصنف بحث توسل و شفاعت و نسبت آن با توحید عبادی را در آن کتاب بطور مفصل توضیح داده است.
آلوسی و التشیع
نویسنده:
امیرمحمد قزوینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
چکیده :
«الآلوسى و التشيع»، به زبان عربى، تأليف سيد اميرمحمد قزوينى، فرزند علامه سيد محمدمهدى كاظمى قزوينى، در رد و پاسخ به كتاب«المنحة الآلهية»، تأليف سيد محمود شكرى آلوسى است. آلوسى در اين كتاب، شيعه را فرقه ‏اى ساختگى معرفى كرده كه عقايد آنان برگرفته از معارف اهل بيت (ع) نمى‏ باشد. مولف در مقدمه، شيعه را معرفى و مصداق صحيح آن را شيعه اماميه اثنا عشريه معرفى مى ‏نمايد و اعتقادات شيعه را در اصول و فروع دين بيان مى ‏كند، سپس عبارات آلوسى را در ضمن 14 فصل مطرح كرده و با تعابيرى مانند: «اما قوله»، «فيقال فيه»، سخنى از وى را نقل و به نقد و رد آن مى‏ پردازد.
تجرید المنطق
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تجرید المنطق» کتابی است شامل تمامی بخش‌ های منطق و بسیار مختصر که خواجه نصیرالدین طوسی آن را نوشته است. کتاب خواجه اگر چه اکنون به نام «تجرید المنطق» معروف است و در الذریعة نیز با همین نام و به عنوان عدل تجرید الاعتقاد مطرح است لیکن خواجه قصد داشته کتابی مشتمل بر قواعد منطقی بنویسد و از ابتدا نام آن را التجرید گذاشته بوده است و بعدا که تصمیم گرفته قسمت کلام را نیز به آن اضافه کند، برای تفکیک آن از قسمت منطق - همان طور که از مقدمه کتاب تجرید الاعتقاد روشن می‌ شود - آن را تجرید الاعتقاد نامیده است. از این رو این مطلب مبین نیست که خواجه قسمت منطق را به عنوان مقدمه برای قسمت کلام نوشته است و احتمالا این استنباطی از اشتراک اسم این دو کتاب و مقدمه بودن منطق برای سائر علوم است. پس اسم این متن منطقی همان طور که استظهار کردیم التجرید بوده است. کتاب تجرید منطق با وجود اختصار، تمام ابواب منطق را حاوی است و زمینه بسط کلام و تعمیق در آن را فراهم نموده است لیکن علی رغم این مطلب آن چنان مورد توجه قرار نگرفته است و بر خلاف قسمت کلام یعنی تجرید الاعتقاد که شرح‌ های بسیاری دارد تنها دو شرح بر آن نوشته شده است. هدف خواجه در نوشتن کتاب تجرید تبیین قواعد کلی منطق به صورت مختصر بوده است. از این رو در هر مبحث ابتدا تقسیمات کلی آن را ذکر می‌ کند مثل تقسیم مقولات به ده قسم ولی از تقسیمات فرعی صرف نظر می‌کند و اقسام مختلف را نیز تعریف می‌ کند و به تمثیل درباره آنها می‌ پردازد.
کلام کاربردی؛ ضرورت و هویت (تطبیقی در ناکامی ‌و کامیابی کلام جدید یا کلام کاربردی)
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
« كلام جديد » از جمله رويكردهاي برآمده از خاستگاه تاريخي فكري تحولات دوران مدرن و نگرش هاي اومانيسمي دوران معاصر است كه در گستره مطالعات ديني و وطني ما نيز تاكنون مواجهه هاي زيادي را فراهم آورده است. يكي از مواجهه هاي مهم در اين ميان، پرسش از ماهيت كلام جديد است كه آيا وصف « تجدد »، به خود كلام نسبت داده شده يا امري عارضي است؟ عده اي تجدد را گريزناپذير و متأثر از تحول زمانه مي دانند، تا جايي كه برخي، كلام قديم و جديد را داراي دو هويت معرفتي مستقل دانسته اند. نگاه ديگر كه گروه غالب كلام پژوهان جديد حوزه و دانشگاه به حساب مي آيند، آن دو را در طول يكديگر مي دانند؛ به اين معنا كه كلام جديد، صورت تكامل يافته كلام قديم و ادامه آن است، با تفاوت هايي كه در اجزا و عوارض مانند روش، مباني و زبان پيدا كرده اند. و نظريه برخي متكلمان نسل اول حوزه كه تفاوت را تنها در مسائل مي دانند، نه در ذات و ماهيت. اين نوشتار در پايان، رويكرد جديدي متناسب با ضرورت هاي جامعه ديني با عنوان "كلام كاربردي" پيشنهاد خواهد داد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
انصاف فی مسائل دام فیها الخلاف المجلد 1
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الإنصاف فى مسائل دام فيها الخلاف» تأليف آيت الله شيخ جعفر سبحانى به زبان عربى از جمله آثارى است كه به اختلافات فكرى و فقهى فرق اسلامى و مقارنه و مقايسه بين آنها تحت عنوان فقه و كلام تطبيقى پرداخته است، در جلد اول و دوم به اختلافات فقهى پرداخته و در جلد سوم اختلافات كلامى را جمع آورى و بررسى نموده است. مؤلف در مقدمه جلد سوم روش مباحث خود را نقلى و عقلى بيان مى دارد. ابتدا به بيان موضوع مورد اختلاف پرداخته و در مورد اختلاف و مناقشه گروه ‏هاى اسلامى متمركز شده و به ذكر اقوال در مسئله مى پردازد، سپس به زبان علمى به نقد و بررسى مسائل پرداخته و نظر مورد قبول را با دلايل واضح از كتاب و سنت و با تأييدات صريح عقلى اثبات مى كند و به گونه ‏اى بيان مى كند تا در نفوس جاى گرفته و عذر مخالف برطرف گردد.
أسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن ابی طالب کرم الله وجهه
نویسنده:
محمد بن محمد جزری؛ محقق: محمدهادی امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علیه السلام العامة ,
چکیده :
اين كتاب مجموعه‌ اى از احاديث در فضيلت على (ع) است كه از طريق راويان و منابع اهل سنت نقل شده و ابن جزرى عالم قرن هشتم و نهم آنها را جمع‌ آورى كرده است. نام اصلى اثر روشن نيست، از اين رو كسانى كه آن را منتشر كرده‌ اند نامى برگرفته از مقدمه مؤلف براى آن برگزيده اند. نخستين چاپ اين اثر كه به سال 1324 ق در مكه منتشر شده، با نام «اسنى المطالب فى مناقب سيدنا على بن ابى‌ طالب» عرضه شده است. محمد هادى امينى از روى همين نسخه چاپى و با مقدمه و تعليقات خود، به سال 1402 ق كتاب را در اصفهان منتشر مى‌ كند. آنگونه كه پيداست طهطاوى نسخه‌ اى خطى در اختيار داشته كه غير از نسخه چاپ مكه است كه مرحوم امينى هم از آن بهره برده است. بخشى از اين اخبار به نقل از خود آن حضرت از رسول خداست اما در اين ميان رواياتى كه از نظر شيعه نادرست است هم آمده است، مانند روايتى كه شيخين را بزرگ پيران بهشت مى‌ داند يا حديثى كه از ظهور رافضه پيش‌ گويى مى‌ كند و به پيامبر (ص) نسبت داده‌ اند. مؤلف پس از نقل هر روايت، ضمن اشاره به منابع آن، به درايت و جرح و تعديل راويان توجه داده و در اين باره به تفصيل گراييده است. بنابراين كتاب حاضر فقط نقل روايت نيست و اظهار نظرهاى مؤلف را هم در بر دارد. محمد هادى امينى كه از محققان معاصر است، در پاورقى‌ هاى مفصل اين اثر، آدرس احاديث را استخراج و همچنين ترجمه مختصرى از راويان و منابع شرح حال آنان را ذكر كرده و در مواردى به نقد روايات مى‌ پردازد.
فلسفة الاسلامیة
نویسنده:
محمدرضا مظفر؛ محقق: محمدتقی طباطبائی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: دار الصفوة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کلام و فلسفه اسلامی از علوم رایج حوزه‏ های علمیه شیعه است. هر چند در طول تاریخ گاه مورد بی‏ مهری واقع شده‏ اند و نتوانسته‏ اند جایگاه واقعی خود را داشته باشند. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی فلسفه و کلام اسلامی به مرور زمان جایگاه رفیع و حقیقی خود را می‏ یابد تا بتواند از کیان شریعت دفاع نماید. كتاب «الفلسفة الاسلامیة» تاليف شیخ محمدرضا مظفر، عالم شیعی قرن چهاردهم مي باشد كه در آن به موضوعات ذيل پرداخته شده است: مباحث وجود، مباحث وجود ذهنی، علت و معلول و در پايان علم كلام. این اثر در جای خود از بهترین آثاری است که در این باره به نگارش در آمده است.
شواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
نویسنده:
صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی ملاصدرا؛ حاشیه نویس: هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: جلال الدین آشتیانی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة» کتابی است در فلسفه و حکمت اسلامی، نوشته حکیم و فیلسوف شیعی صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی. این کتاب از مهم‌ ترین آثار فلسفی ملاصدرا است که در میان آثار وی برجستگی خاصی دارد؛ زیرا همه‌ اندیشه‌ های فلسفی او (اعم از الهیات، طبیعیات، نفس، معاد و...) به صورت مختصر مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب الشواهد الربوبیة به گونه‌ ای تلخیص کتاب اسفار است. مؤلف در این کتاب، در بعضی موارد به نحو ایجاز و در بعضی از مسائل به طور مفصل آراء خود را با عباراتی سلیس و روان تقریر کرده است، در برخی از قسمت‌ های این کتاب مطالبی دیده می‌ شود که در اسفار و سایر کتب او دیده نمی‌ شود.این کتاب در حوزه‌ های علمیه و دانشگاه‌ ها تدریس می‌ شود. ملاهادی سبزواری بر شواهد تعلیقاتی نوشته است.
جعل و العمل الضابط فی الرابطی و الرابط و قصیدة ینبوع الحیوة
نویسنده:
حسن حسن زاده آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انتشارات قیام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله «الجعل»، تأليف علامه حسن‌ زاده آملى، به زبان عربى و در موضوع مجعوليت وجود است. مسئله مورد بحث در اين رساله، مسئله جعل است. مبحث جعل، على رغم گفته برخى كه ابراز كرده‌ اند: مبحث اصالت يا اعتباريت وجود، ما را از مبحث جعل بى نياز مى‌ كند، يكى از مباحث مهم حكمى است كه دقت در آن، حقيقت امر را در صدور اشيا از جاعل واجب بالذات و نحوه ارتباط معلول با علت خود و بالعكس روشن مى‌ كند. معظم‌ له رساله را با اشاره‌ اى به اهميت مبحث جعل آغاز مى‌ كند، آن‌ گاه خاطر نشان مى‌ سازد كه بحث از جعل به شعبه‌ هاى گوناگونى تقسيم مى‌ گردد كه طايفه‌ اى از آنها جزء مسايل فلسفه رايج (حكمت مشاء) است و برخى در حكمت متعاليه ريشه دارد.
اشارات و التنبیهات - شرح للمحقق الطوسی المجلد 1
نویسنده:
حسین بن عبدالله ابن سینا؛ شارح: محمد بن محمد نصیرالدین طوسی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: النشر البلاغة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الاشارات و التنبیهات»، از مشهورترین کتاب‌ های شیخ الرئیس، ابو علی سینا است که آن را در دو بخش منطق و فلسفه، به زبان عربی به رشته تحریر در آورده است. این کتاب را شاید بتوان یکی از مهم‌ ترین آثار علوم عقلی دانشمندان اسلامی نیز به حساب آورد که در طول چندین قرن همواره مورد توجه علما و محققان علوم اسلامی بوده است. از آن‌ جا که این کتاب بسیار مهم بوده؛ شرح و حواشی و تعلیقات زیادی بر آن نوشته‌ اند. از مهم‌ ترین شروح آن، شرح خواجه نصیر الدین طوسی است که در آن به بعضی از اعتراضات امام رازی نیز پاسخ داده است. کتاب، در سه بخش عمده منطق، طبیعیّات و ما بعد الطبیعه تدوین شده است. خواجه نصیر الدین طوسی در آغاز شرح خود در مورد شرح الإشارات و التنبیهات (الفخر الرازی) می گوید: «فخر رازی، با وجود اینکه شرح خوبی نوشته، ولی در رد صاحب کتاب راه مبالغه را پیموده است و در نقض قواعد او پای را از حد اعتدال فراتر نهاده به طوری که کوشش ‌های او جز قدح بر ابن سینا به بار نیاورده است». متن و شرح منطق اشارات مشتمل بر ده نهج است که عبارتند از: ۱. مباحث مقدّماتی و بحث پیرامون تصوّر و تصدیق. ۲. الفاظ پنج‌گانه مفرده. ۳. در ترکیب خبری. ۴. مواد قضایا و جهات آن. ۵. تناقض قضایا و عکس آن. ۶. احوال ماده قضایا. ۷. ترکیب دوّم در حجج. ۸. قیاسات شرطیه و توابع قیاس. ۹. برهان. ۱۰. در قیاس مغالطات.
  • تعداد رکورد ها : 3244