جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 1279
عنوان :
قوارع القهار في الرد على المجسمة الفجار
نویسنده:
احمدرضا قادري حنفي؛ محقق: محمد اختر رضا قادری ازهری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق: دار النعمان للعلوم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
عقاید اهل سنت ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جهت ,
تنزه الهی از جوهر ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از عرض ,
تنزه الهی از الم حسی ,
تنزه الهی از تشبه به اشیاء ,
تنزه الهی از جوارح ,
تنزه الهی از حواس جسمانی ,
تنزه الهی از صورت ,
تنزه الهی از مکان ,
جسمیت الهی ,
چکیده :
کتاب قوارع القهار في الرد على المجسمة الفجار توسط احمدرضا قادري حنفي به رشته تحریر در آمده است. بی شک اعتقادات هر مذهبی نمایانگر صحت وسقم ادعاهای آن مذهب اعم از نظریات و فتاوای علمای آن مذهب می باشد و آنچه میزان و مقیاس راستی آزمایی این اعتقادات می باشد چیزی غیر از کتاب و سنت نمی باشد. نویسنده این کتاب درصدد آن است تا با بررسی گفتمان مجسمه نظریات آنها را بر قرآن و سنت عرضه و به صورت تحقیقی کامل آنها را نقد ورد نماید. این کتاب بعد از معرفی نویسنده و ... در وهله اول اعتقادات مذهب اهل سنت را پیرامون ذات باری تعالی بیان می دارد وبعد از آن در هفت بخش به اعتقادات اهل تجسیم و اشتباهات آنها در فهم برخی آیات و روایات اشاره و آنها را نقد وتوضیح کامل را با توجه به قرآن وسنت بیان می دارد. برخی از مسائل مورد بحث وبررسی در این نوشتار بدین شرح است: منظور از «استوا علی العرش »، کیفیت احاطه رب، عرش مکان ثابت برای خدا، قعود، قیام رب در عرش و... نویسنده با بررسی این مسائل به این نتیجه رسیده است که آنچه مجسمه در حق خداوند بیان می دارند جز کفریات و شرک در ذات چیزی نیست که آن هم متاسفانه از کج فهمی و عدم احاطه علمی بر مطالب قرآن و سنت سرچشمه گرفته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسة حول حديث أطيط العرش
نویسنده:
محمد علي حسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
تجسیم ,
جسمانیت خدا ,
حالات و صفات خدا ,
احادیث اهل سنت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
عرش و کرسی ,
خداشناسی اهل سنت ,
تنزه الهی از جسم ,
جسمیت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید و الأسماء و الصفات الإلهیة
نویسنده:
محمد بياباني أسكوئي؛ مترجم: سید سجاد مدرسي؛ مصحح: حمید خبیري
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
کلام و عقاید شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
اسمای الهی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
فطرت(کلام) ,
صنع الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
معرفت کنه صفات الله ,
تعریف معرفت(اصطلاح وابسته) ,
شابک (isbn):
978-964-6172-82-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الإسلامية : دراسة منهجية في أصول الدين
نویسنده:
محمد جواد مالك
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: مؤسسة البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
افعال الهی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صفات الهی ,
آیات معجزه ( قرآن ) ,
امامت ,
حسن و قبح ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
تفویض ,
عدل الهی ,
قضا و قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حكمة عند الإمام علي علیه السلام في نهجه
نویسنده:
عبدالله جوادي آملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
صفات الهی ,
حکمت نبی صلی الله علیه و آله ,
علم امام علی(ع) ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
علم نفس ,
حکمت در افعال الهی ,
حکمت نظری در نهج البلاغه ,
حکمت عملی در نهج البلاغه ,
مقام حکمت ,
الهیات نهج البلاغه ,
حکمت عملی الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش معتزله در تخریب شخصیت هشام ابن حکم و نسبت دادن تجسیم به او و تأثیر آن بر محدثان شیعی
نویسنده:
هاشم هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
فقه الحَدیث
,
علم رجال
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
کلیدواژههای فرعی :
رجال شیعه ,
جبر اموی ,
اتهامات معتزله به شیعه ,
انتقاد هشام بن حکم از معتزله ,
بررسی انتقادی روایات ,
هشام بن حکم در روایات ,
مناظره هشام و علاف معتزلی ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
واقفیه (فرق کلامی) ,
امر بین امرین ,
تشبیه ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
منزلت بین منزلتین ,
تاثیر معتزله بر فرقه نگاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
جسیم بهمعنای اطلاق جسم بر خالق هستی، یکی از مفاهیم جنجالی کلام اسلامی است. در باب پیشینه تاریخی تجسیم و نفوذ اندیشههایی از این دست باید گفت تجسیم در اندیشه فرق دیگر مجال بروز و ظهور بیشتری داشته است، اما معتزلیان نخستین به هشام بن حکم، متکلم بزرگ عصر امامت نسبت تجسیم دادهاند. این نسبت کانون توجه فرقنگاران غیرشیعی و نیز برخی محدثان شیعی قرار گرفته و آن را در آثار خود آوردهاند. باتوجه به نوشتهها و آثار و مباحثات پیشین کلامی، باید معتزله را نخستین نسبت دهندگان دانست. در علل و چرایی این نسبت، برخی محققان به انگیزه ها و رقابت و کینهجویی معتزله اشاره کرده اند. ادعای معتزله علاوه بر منابع غیرشیعی ، بر آثار شیعی نیز اثر گذاشته است. پیامد این نسبت را می باید ابهام در شخصیت هشام شمرد. برای نمونه دستکم بیش از پنج روایت در اصول کافی و روایاتی در توحید صدوق و رجال کشی، در زمینه نسبت تجسیم به هشام وارد شده است. درباره هشام کمتر نوشته و یا پژوهشی را می توان یافت که به اثبات و یا نفی این موضوع نپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه وحیدی، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر
,
تئودیسه روح
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
شر اخلاقی ,
رنج ,
حکمت الهی ,
عدل الهی ,
اصالت وجود ,
انسان شناسی ,
خیر و شر اخلاقی ,
حکم شرعی ,
فلسفه آلام ,
عدمی بودن شر ,
وجودی بودن شر ,
اقسام شر ,
شرور تکوینی ,
شرور تشریعی ,
پرورش روح ,
شر طبیعی ,
نسبیت شر ,
شرایط اختیار ,
تفکیک ناپذیری خیرات و شرور ,
رنج گزاف ,
شناخت اختیاری خدا ,
شر در حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شر در قرون اخیر به صورت منطقی و قرینه ای(علیه وجود خدا) مطرح و به منزله نقدی بر آموزههای دینی مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان راه حلهای متنوعی ارائه داده اند که از جمله پاسخها، پاسخ هیک (فیلسوف و متکلم مسیحی) است که تئودیسه پرورش روح است و نیز پاسخ علامه طباطبایی که قایل به عدمی بودن شر شده، آن را لازمه عالم مادی و اختیار انسان می داند. این دو نظریه عدل باور با وجود نقاط اشتراک، دارای تفاوتهای بنیادیناند. در مقایسه و تطبیق دو نظریه، ابعاد مسئله روشنتر می شود و راهحل جدیدی بهدست می آید. لذا مقاله حاضر به بررسی و تطبیق این راهحلها می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت الهی؛ چیستی و ادله
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره
,
فعل عبث
,
حکمت الهی
,
توحید
,
حسن و قبح
,
عقیده حق
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
اختیار الهی ,
هدایت عباد ,
افعال انسان ,
حکمت ,
واجب الوجود ,
ضلالت ,
افعال آزاد ,
مصادیق حکمت ,
اتقان صنع ,
تغییر در علم خداوند ,
علم پیشین الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
آنگاه که حکمت الهی صفت ذات باشد، به این معنا خواهد بود که در ذات، جهل، راه ندارد، و هنگامی که صفت فعل باشد، یا منظور از آن اِحکام و اتقان افعال الهی است (اعم از افعال تکوینی یا اوامر و نواهی تشریعی)، و یا منظور هدفمند بودن فعل الهی است؛ چراکه انجام کار لهو و عبث، قبیح و به دور از شأن واجب تعالی و حکمت اوست. از اینرو نظر اشاعره مبنی بر معلل به اغراض نبودن افعال الهی مردود و توجیهات و تأویلات آنان از آیات مربوط نیز، ناپذیرفتنی است؛ زیرا لازمه چنین نظریهای انجام فعل قبیح از سوی خداست که محال خواهد بود؛ درحالی که ذات باری، صرفالوجود، واجبالوجود من جمیع الجهات، مستجمع صفات کمالیه و برخوردار از غنا و علم مطلق است و لازمه چنین وجودی، حکمت نیز هست. این مقاله در صدد است تا ضمن تبیین معنای اقسام حکمت الهی، برداشتهای نابجای اشاعره را از برخی آیات قرآنی، نقد و بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معرفت فطری خداوند از دیدگاه آیت الله محمد باقر ملکی میانجی و جان کالوین
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی فدایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
حس الوهی
,
فطرت(کلام)
,
معرفت بسیط
,
معرفت قلبی
,
مکتب تفکیک
,
آیت الله ملکی میانجی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
آیه فطرت ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سوره ابراهیم ,
سکینه ,
شناخت درونی خدا ,
نقش گناه در معرفت ,
چکیده :
از منظر آیت الله ملکی میانجی، در ادیان توحیدی معرفت به ذات مقدس خداوند مشکوک و مجهول نیست؛ بلکه معرفت خداوند در قلب و جان انسان به ودیعت نهاده شده است. از سوی دیگر بر اساس الهیات کالوینی بسیاری از تلاش ها برای رد و انکار وجود خداوند و زیستن بدون او، خود شاهدی بر وجود میل و گرایش فطری به خداوند است. آیت الله ملکی میانجی و جان کالوین بر وجود معرفت فطری خدا در نهاد انسان تأکید دارند. در این مقاله کوشیده ایم وجوه اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهائية و النظام العالمي الجديد : وحدة الادیان و الحكومة العالمیة - الجزء الاول : المقدمة، الشیخیة-الکشفیة، البابیة
نویسنده:
احمد وليد سراج الدين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: مطبعة الداودی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
بهائیت (فرق اسلامی)
,
کتب شناخت بابیت
کلیدواژههای فرعی :
وحدت ادیان ,
01. خداشناسی (کلام) ,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines) ,
بابیه (فرق کلامی) ,
بهائیه (فرق کلامی) ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
شیخیه ,
تناسخ نفوس ,
بابیت (فرق اسلامی) ,
بهاییگری ,
بابیگری ,
عقاید شیخیه ,
بهائیان ,
چکیده :
کتاب «البهائية النظام العالمي الجديد وحدة الادیان و الحکومة العالمیة» نوشته احمد وليد سراج الدين است. ایجاد ادیان و فرق ساختگی یکی از ترفندهای مرسوم دول استعمارگر برای به انحراف کشیدن جریان صحیح دین داری بوده است. در حقیقت هدف کلی این بوده که فرق دست ساز در نهایت جایگزین ادیان الهی شده و یا حداقل چهره ادیان الهی را مشوش سازند. ادیان بابیت و بهائیت نیز از این دسته اند. این کتاب باب چهارم از جزء اول کتاب است و در چند فصل به طور مفصل نگاشته شده: فصل اول- بهاء الله. فصل دوم- کتب بهاء الله شامل الایقان، القدس و تحریم تأویل الکتب البهائیة. فصل سوم- المبادی الاساسیة البهائیة که در این کتاب بخش های اساسی دین بهائیت شامل توحید ادیان، حکومت، تحریم جهاد، صلح اکبر و اصغر، تحریم سیاسی، تحریم امر به معروف و نهی از منکر و غیره آمده است. فصل چهارم- الالوهیة و النبوة و الرسالة است که معنای هر یک از این سه کلمه را نزد بهائیان بررسی کرده است. فصل پنجم- الروح و الروح القدس و الملائکة است که در آن به روح و روح قدس و تناسخ ارواح پیوسته و در بحثی نیز ملائکه و فرشتگان را نزد بهائیان بررسی کرده است. فصل ششم- القیامة و الجنة و النار و الحساب، به مباحث قیامت و بهشت و جهنم نزد بهائیان پرداخته است. فصل هفتم- العبادات و المعابد البهائیة که به عبادات و آداب و رسوم بهائیان مانند نماز، روزه، حج، زکات، حق الله و... پرداخته است. در فصل هشتم به مباحث مربوط به ازدواج و طلاق پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 1279
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید