آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف. قرن پانزدهم قمری
>
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
تعداد رکورد ها : 2810
عنوان :
براهین اثبات وجود خدا
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
بدیهی بودن وجود خدا
,
09- برهان فسخ عزائم: برهان وجود اراده و حاکمیتی برتر از اراده و حاکمیت انسان
کلیدواژههای فرعی :
برهان وجودی ,
برهان فطرت ,
برهان شرط بندی ,
برهان حرکت ,
برهان وجوب و امکان ,
برهان علّی ,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان معجزه(کلام جدید) ,
حرکت جوهری ,
برهان نظم ,
برهان صدیقین ,
خود سازی ,
برهان فسخ عزایم (اثبات خدا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
این مقال بر آن است تا افق روشنی از براهین اثبات وجود خدا به دست دهد. در باب وجود خدا از دیرباز تاکنون دیدگاههای متفاوتی وجود داشته است. برخی وجود خدا را بدیهی و بینیاز از استدلال میدانند، زیرا چیزی روشنتر از خدا وجود ندارد تا از طریق آن به خدا پی ببرند. برخی دیگر بر وجود خدا استدلال اقامه کردهاند که آنها خود بر دو دستهاند: أ. وجود خدا را میتوان به صورت پیشبینی اثبات نمود، یعنی در این راهها مخلوقات واسطه اثبات وجود خدا نیستند. این براهین عبارتند از: برهان صدیقین، 2. برهان وجودی، 3. برهان فطرت، 4. .برهان تجربه دینی، 5. برهان اخلاقی، 6. برهان معقولیت. ب. وجود خدا را میتوان به صورت انّی اثبات نمود، یعنی در این راهها مخلوقات واسطه اثبات وجود خدا هستند. این براهین عبارتند از: 1.برهان علّی، 2.برهان امکان و وجوب، 3. برهان نظم، 4. برهان حرکت، 5. برهان درجات کمال، 6. برهان معجزه، 7. برهان فسخ عزایم. در این مقال سعی شده است که به همه براهین به صورت اجمال اشاره شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استناد کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه به امام صادق (ع)
نویسنده:
مهدی اکبر نژاد
نوع منبع :
مقاله , آثار منسوب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
,
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
,
حدیث
,
جعفر بن محمد، امام ششم
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
زندگی نامه نگاری ائمه (ع) ,
حدیث ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
درباره استناد کتاب معروف «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» به امام صادق (ع)، بحث هایی بین عالمان و صاحب نظران در گرفته که آیا این کتاب همانند دیگر کتب روایی است که بتوان نقل های آن را به امام (ع) استناد داد یا نه؟ در این نوشته با بررسی های انجام شده ثابت گردیده که این کتاب، هم از نظر سند با اشکالات جدی مواجه است که استناد آن را به امام (ع) مشکل کرده و هم با تحلیل متن آن این نتیجه به دست آمده که هر چند برخی از روایات منقول از ائمه معصومین (ع) در این کتاب آمده، ولی هرگز نمی توان این را کتابی املاء شده و یا نوشته شده توسط امام صادق (ع) دانست، بنابراین اگر شواهد خارج از این کتاب وجود نداشته باشد که بدان وسیله حدیث بودن گفته ای از آن را ثابت بکند نمی توان آن سخن را به امام صادق (ع) استناد داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر مبانی فلسفی ملاصدرا در برداشتهای حدیثی او در حوزه مباحث نفس و معاد
نویسنده:
جلیل قاسمی، عزیزالله فیاض صابری، حسن نقی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
ملاصدرا
,
خودشناسی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
حدیثشناسی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اعیان ثابته ,
علیت ,
تجرد قوه خیال ,
اصالت وجود ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
جسمانیه الحدوث ,
مراتب هستی ,
انسان شناسی ,
اتحاد عاقل و معقول ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
تاویل حدیث ,
حرکت جوهری ,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
حرکت جوهری ,
مُثُل ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
اصل علّیت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ماسِوی الله ,
تبیین منبع نقل ,
ملاک فهم روایت ,
ظهور ماهیت ,
استکمال تدریجی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
صدرالمتألهین شیرازی، مؤسس مکتبی است که به عنوان حکمت متعالیه شناخته میشود. وی با بهرهبردن از میراث سلف خود راه جدیدی را فراروی جویندگان حقیقت گشوده است. یکی از ویژگیهای مکتب فلسفی او استفاده فراوان از آیات و روایات معصومان(ع) در آثار فلسفی خود میباشد. وی براساس مبانی فلسفی که خود موفق به تأسیس آنها شده است، تبیین خاصی از منابع نقلی از جمله روایات ارائه داده است. در این مقاله نخست علت رویکرد ملاصدرا به روایات بررسی شده و سپس با ذکر نمونههایی به تأثیر مبانی فلسفی ملاصدرا در برداشتهای او از احادیث با محوریت مباحث نفس و معاد پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر تفسیر عرفانی و بررسی ریشه های آن در اسلام
نویسنده:
محمد اخوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تطبیق
,
زبان عرفان
,
تاویل و تنزیل
,
زبان قرآن
,
هرمنوتیک
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاری
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر عرفانی
,
قرآن مجید
,
منهج تفسیرى
,
سیر تاریخی تفسیر
,
نقد تفاسیر عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
روایات معرفت نفس ,
توحید عرفانی ,
علم لدنی(کلام) ,
علم نفس ,
علم افاضی امام ,
راه آیات آفاقی ,
راه آیات انفسی ,
تسبیح موجودات ,
آیه 53 اعراف ,
آیه 185 اعراف ,
آیه 44 اسراء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
این مقاله به بررسی تفسیر عرفانی و ریشه های آن می پردازد. نویسنده در آغاز به توضیح مفاهیم مورد بحث پرداخته. در این راستا عناوین: تفسیر و تطبیق، تأویل و تنزیل، زبان عرفان، زبان قرآن را توضیح می دهد. آنگاه از شیوه های تفسیر سخن می گوید. تفسیر عرفانی و تفاوت آن با تفسیر باطنی را با بیان نمونه هایی از تفسیر عرفانی تبیین می کند. ریشه های تفسیر عرفانی موضوع دیگری است که نویسنده به تحلیل آن پرداخته و در پایان به ارزیابی و داوری نسبت به تفسیر عرفانی می نشیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 264 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانى انديشه اسلامى (2)
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
قم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، اداره آموزش های عقيدتی سياسی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
05. فرجام شناسی Eschatology
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت ,
معاد(کلام) ,
وجوب معاد ,
احوال عالم برزخ ,
بهشت ,
حقیت معاد ,
عالم برزخ ,
معرفت اصول دین ,
بهشتیان ,
درجات بهشت ,
مواقف عالم برزخ ,
قیامت ,
موت ,
جهنم ,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب) ,
یاد مرگ ,
آداب احتضار ,
چکیده :
عقايد و انديشهھاى بنیادى اسلام كه از آنھا به عنوان اصول عقايد ياد مىشود پايه و اساس آيین حیاتبخش اسلام را تشكیل مىدھند و در شكلگیرى رفتار مسلمانان اثر مىگذارند، زيرا به طور كلى رفتار انسانھا- خود آگاه يا ناخودآگاه- تحت تأثیر اصول عقايد و به عبارت ديگر، جھان بینى قرار دارد. از اين رو، براى استقرار و تثبیت نظام ارزشى و رفتارى اسلام، بايد مبانى عقیدتى آن مورد بررسى قرار گیرد. اگر دين را به درختى تناور و بارور، تشبیه كنیم، مبانى عقیدتى، به مثابه ريشهھاى آن ھستند. اين ريشهھا بايد در پرتو چراغ عقل، در اعماق قلب انسان پابرجا گردد تا میوهھاى شیرين و گوارا (اعمال صالح) به بار آيد و سعادت و خوشبختى انسان در دو جھان تأمین شود. از آنجا كه خداى متعال، ما را به نیروى عقل و انديشه، مجھز ساخته، بايد در نظام آفرينش، تأمّل و تدبّر كنیم تا به حكمت خداوند پى ببريم. از اين رو، تحقیق و شناخت مبانى عقیدتى و دقت در محتواى دعوت پیامبران و توجه به معجزات آنان، بايد به كمك عقل انجام گیرد. تقلید از ديگران بدون سنجش عقلى، در مورد عقايد، محكوم است. دانشمندان اسلامى، از نخستین سالھاى ظھور اسلام، به تبیین عقايد اسلامى پرداختند و كتابھايى در علم كلام، در سطوح مختلف، به رشته تحرير درآوردند و در اختیار ھمگان قرار دادهاند. به تناسب مسائلى كه در ھر عصر، مطرح بود، در میان اغلب فرقهھاى اسلامى، متكلمان نامدار و مشھور، ظھور كردند و به بحث و بررسى مسائل كلامى پرداختند. كتاب و آثار برجاى مانده از آن بزرگان، با آنكه از نظر محتوا غنى و سودمند است، اما چون مطالب آنھا دسته بندى و كلاسیك و متناسب با نیازھاى فكرى عصر جديد و نسل جديد نیست، در امر آموزش كلاسیك نمىتوان از آن بھره گرفت. از اين رو، تھیه و تدوين كتابھايى متناسب با پیشرفت علوم و نیازھاى فكرى نسل جوان، امرى ضرورى و اجتنابناپذير است. كتاب حاضر، در راستاى ھمین ھدف، تھیه و تدوين گرديده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد في كلام الإمام الخميني المجلد 2
نویسنده:
روح الله خميني؛ مترجم: احمد بن حسین عبیدان احسائی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار الکرامة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
02- نهج البلاغه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای افعال الهی ,
اسمای جلالیه(names of majesty) ,
اسمای جمالیه ,
اسمای ذات الهی (کلام) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
توحید افعالی(کلام) ,
خلافت الهی ,
اسمای قدرت الهی ,
اراده الهی ,
رحمانیت الهی ,
رحیمیت الهی ,
رحمت رحمانیه خدا ,
انسان کامل (کلام) ,
مراتب توحید ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
عرش ,
اسمای حسنی ,
سوره اخلاص ,
سوره حمد ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
حدوث اراده الهی ,
ایمان و عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
کتاب حاضر تعریب شده کتاب «توحید از دیدگاه امامخمینی قدس سره» نوشته امامخمینی قدس سره می باشد که توسط احمد بن حسین عبیدان احسائی در دو جلد به عربی ترجمه گردیده است. در آثار امام خمینی(س) مباحث توحید، به معنای گستردۀ آن، به اثر خاصّی، اختصاص ندارد و سراسر آثار ایشان بحث از خدا و صفات و افعال حق و در جهت شناخت آن است و بحثهای فقه و اصول نیز جز تلاشی برای معرفت اوامر و نواهی حق تعالی نمیباشد. مباحث توحید، به معنای خاص، حجم گسترده ای از آثار امام(س) را در بر میگیرد، چنانکه اوّلین اثر قلمی ایشان ـ شرح دعای سحر ـ پیرامون شناخت اسما و صفات الهی است و آخرین درس و بحث ایشان نیز در باب اسم و حمد و ثنای حق است، (تفسیر سوره حمد). و غیر آن دو نیز در آثار عرفانی و حکمی و اخلاقی و سخنان و پیامهای ایشان به تناسب از مباحث استدلالی توحید و بحثهای توحید فعلی و عملی و توجّه به حق سخن به میان رفته است. در این مجموعه مباحث مربوط به علم توحید از آثار امام(س) گرد آمده و در اختیار محققان و علاقه مندان قرار گرفته است، و شرح و تفصیل آن و مقایسه و تمایز و تطابق آن با آرای بزرگان معرفت و حکمت از هدف این اثر و مقدّمه بیرون است. متن تمامی مطالب از حضرت امام(س) می باشد، ولی مقدمه، پاورقیها و فهرستها و ترجمه های متنهای عربی از تهیه کنندگان می باشد. ترتیب بابها و فصلها و عناوین آنها با توجه به پیوستگی لازم بین مباحث توحید و مطالب موجود در آثار حضرت امام(س) فراهم گشته است. مطالب این دفتر از آثار قلمی و سخنرانیها و پیامها و تقریرات درس امام(س) برگزیده شده است به همین دلیل دارای یکسانی در قلم و بیان نیست. در گردآوری و تنظیم این مجموعه سعی بر استقرای تامّ مطالب یک عنوان از جمیع آثار حضرت امام(س) بوده است، اما آنچه ارائه شده جامع و نتیجه نظر ایشان در هر موضوع است به نحوی که دربردارندۀ تمامی نکات دیدگاههای ایشان باشد. به این جهت ممکن است خواننده و محقق دیگری، در آثار امام به مطالبی با همین محتوا برخورد نماید که برای جلوگیری از افزایش حجم و حذف مفاهیم و معانی تکراری، گزینش صورت پذیرفته که بی شک خالی از کاستی و نقص نیز نخواهد بود. امام خمینی(س) در بیانات خود ـ از گذشته های دور تا واپسین روزهای زندگی ـ توجّه خاصّی به توحید عملی و افعالی و عبادی داشته اند، و ربوبیت حق را در جهان دیده و بازگو کرده و همۀ دگرگونیها و تحوّلات و... را از حق دانسته اند و انقلاب اسلامی را نیز جز از حق و عنایت او نشناخته اند و در این مقام برای هیچ کس نقشی را ندیده و نمی شناسند که همۀ عالم مظهری از تجلیات و مظاهر حق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه کارهاى درمان حسادت از دیدگاه اسلام و روان شناسى
نویسنده:
شهاب الدین ذوفقارى، بتول نجاریان، زکیه نجاریان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
رذایل اخلاقی
,
حسد
,
درمان دینی امراض
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
صحیفه کامله سجادیه ,
نیازهای انسان ,
اعتقاد به معاد ,
دعا ,
اهل بیت(ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات معنوی ,
رحمت الهی ,
رضایت مندی ,
زندگی اجتماعی ,
گرایش به مقام انسان کامل ,
سعادت اخروی ,
حکمت الهی ,
قرآن ,
توکل ,
استغفار ,
قناعت ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
زندگی فردی ,
تقویت ایمان ,
اصلاح نگرش ,
درمان دینی امراض ,
پیامدهای حسد ,
زمینه های حسد ,
تلقین به خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
یکى از مسائل موجود در زندگى و روابط اجتماعى، پدیده حسدورزى یا حسادت است که مشکلات فراوانى را به بار آورده و به لحاظ اهمیتى که دارد، مورد توجه ویژه دین قرار گرفته است. در بین هیچ یک از رذایل، صفتى به اندازه حسد داراى پیامدهاى منفى فردى، اجتماعى و معنوى نیست. مضراتى که براى حسادت در احادیث اسلامى و علوم تربیتى برشمرده شده است، ضرورت اقدام در جهت درمان این بیمارى را نشان مى دهند. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، هدف از پژوهش حاضر که به روش توصیفى تحلیلى انجام گرفته، بررسى راه کارهاى درمان حسادت از دیدگاه اسلام و روان شناسى مى باشد. با توجه به علل، ریشه ها و زمینه هاى حسادت، مهم ترین نتایج به دست آمده بیانگر آن است که راه اصلى براى درمان حسادت، تقویت ایمان، رسیدن به شناخت صحیح از ویژگى ها و توانایى هاى مثبت خود و اصلاح نگرش ها با استفاده از راه کارهاى مناسب فکرى و عملى است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم روان شناختی کبر در منابع اسلامی و مقایسه آن با خودشیفتگی
نویسنده:
ابوالفضل قدوسی، رحیم میردریکوندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خود شیفتگی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
روانشناسی دین
,
غرور
کلیدواژههای فرعی :
روانکاوی ,
آیات اخلاقی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
درمان کبر ,
درمان خودشیفتگی ,
علت شناسی کبر ,
طیف شناسی تکبر ,
علت شناسی خودشیفتگی ,
تقسیم بندی خودشیفتگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی، و با هدف بررسی ارتباط میان مفاهیم روان شناختی و اخلاقی، به تبیین رابطه کبر و خودشیفتگی با دیدگاه روان شناختی پرداخته است. در این پژوهش، ابتدا مفهوم «کبر» از منظر قرآن و روایات و همچنین نظر علمای اخلاق، و نیز مفهوم «خودشیفتگی» از نظر روان شناسان مورد بررسی قرار گرفته و سپس علایم، اقسام، علت شناسی، نشانه شناسی، طیف شناسی و درمان آن دو، تبیین و با هم مقایسه شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که کبر و خودشیفتگی همپوشی قابل توجهی دارند و رابطه آنها در نشانه شناسی بیشترین تطابق را دارد و در علت شناسی و درمان با هم متفاوت هستند. در علل و درمان، بررسی کبر عمیق تر و اعم است، ولی متناسب با نیاز روز کاربردی نشده است که در این زمینه روان شناسی و اخلاق می توانند تأثیر خوبی بر شیوه درمان داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسمای الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسم مستاثر
,
تعین اول
,
صفات خدا
,
اسماء مستأثره الهی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
تعین اول
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خلافت الهی ,
اسم مکنون ,
مرتبه ذات حق ,
حدوث اسماء الله ,
خلافت الهی ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
واحدیت ,
حدوث اسماء ,
اسم اعظم الهی ,
نظام عالم وجود ,
انسان کامل ,
عالم شهادت ,
تعینات خلقی ,
مرتبه احدیت ,
اسم اعظم ,
اسم مکنون ,
تعین ثانی ,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ماسِوی الله ,
استیثار ,
تنزل ماسوی الله ,
صدور ماسوی الله ,
علم انسان کامل ,
معنای غیب ,
مرتبه الوهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینه این مباحث مقایسهای و تطبیقی در دو حوزه عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دستکم به زمان بروز نحلهای عرفانی در قرن دوم هجری میرسد. مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوه تعین و تنزل و صدور ماسویالله، بهویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیهای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقه واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطه آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی میپردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای میفشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن مینهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دستهای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریه برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات میدانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه میدانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت عقوبت در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جزا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
عقوبت در قرآن
,
عقوبت در تورات
,
عقوبت در انجیل
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
شفاعت ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
رحمانیت الهی ,
رحیمیت الهی ,
عدل الهی ,
یهودیان ,
احوال معاد ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
قرآن ,
انابه ,
گناه ذاتی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
اراده پیامبران ,
غفاریت الهی ,
شفاعت در دین یهود ,
گستره شفاعت ,
شفاعت و تبعیض ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
شفاعت عقوبت یکی از موضوعات مشترک در کتاب های آسمانی است. این موضوع در کتاب یهودیان به عنوان تاثیر اراده پیامبران بر اراده الهی، و در کتاب اشعیا، (باب 53، فقره 12) به منزله فدا شدن، و در عهد جدید، (کتاب غلاطیان، باب 3، فقره، 13) به عنوان کفاره مسیح به ازای گناه اولیه حضرت آدم مطرح شده است؛ و در قرآن مجید به چهار صفت رحمانیت، غفاریت (در دنیا)، رحیم بودن خدا (در آخرت) و عدالت خداوند نسبت داده شده است. تعابیر متفاوت کتاب های مزبور در این مساله، صرف نظر از اختلاف ظاهری شان، پیامدهای متفاوتی نیز، در پی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
تعداد رکورد ها : 2810
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید