مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
رویکردهای معرفت شناسی
>
معرفت شناسی مطلق
>
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
عقل گرایی تصدیقی(مقابل تصوری)
عقل گرایی تصوری(مقابل تصدیقی)
عقل گرایی حد اکثری
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
عنوان :
منابع معرفت شناختى ارزش ها
نویسنده:
آفرین محمدی، کریم خانمحمدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی ارزش ها
,
بینش دینی
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اعتقاد به معاد ,
القائات شیطانی ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
جامعه جهانی ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه حسی ,
وحی الهی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه اسلامی ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
یقین ,
الهامات غیبی ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
عقل ابزاری ,
ارزش های شیعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
تاریخچه مباحث معرفت شناختى را بسان اغلب علوم، به یونان باستان و طرح آن توسط افلاطون و ارسطو در فلسفه خویش بازمى گردانند، درحالى که طبق آیات قرآنى، مباحث تعلیم و تعلم همزاد بشر بوده و اول معلم وى، خود خداوند متعال و سپس ملائکه بوده اند. تعالیم مبنایى إله است که ریشه همه ارزش ها و هنجارهاى اخلاقى انسان را مستحکم و فراگیر نموده است. این تعالیم مبنایى ممکن است هستى شناسانه، معرفت شناسانه، انسان شناسانه و یا ارزش شناسانه باشند. تحقیق حاضر که با استفاده از روش اسنادى و به صورت تحلیلى، با هدف تعمیق بینش دینى و توسیع تحقق ارزش هاى شیعى در جامعه جهانى تدوین یافته، براى رعایت اختصار، بر مبانى معرفت شناسانه متمرکز گردیده است. انسانى که به امکان تحصیل علم و یقین، از مجراهاى معرفتى متعددى مثل فطرت، عقل کلى، وحى و شهود و الهامات، علاوه بر حس و تجربه معتقد باشد، در گرایش و روش و منش کاملا متمایز از شخصى عمل مى کند که تجربه گرا بوده و در نهایت، پذیراى عقل ابزارى است؛ زیرا این مجراهاى مضاعف، دریچه هایى را بر بشر مى گشایند و بالتبع ارزش هایى را تولید مى کنند که تجربه و عقل ابزارى از دستیابى بدان ها محروم است. در نتیجه، سرانجامى که یک مسلمان متعهد در پیش مى گیرد، بسى متفاوت از عاقبتى است که در انتظارتجربه گرا یا عقل گراى تجربى مى باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای میان بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایب نیتز
نویسنده:
علی اصغر زکوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مناد
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
الهیات لایب نیتس
,
حکمت متعالیه
,
برهان بسیط الحقیقه
,
لایبنیتس
,
مناد نخستین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وحدت وجود ,
حرکت جوهری ,
الله ,
اصالت وجود ,
عقلگرایی ,
مطلق وجود ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
الهیات مسیحی ,
فقر وجودی ,
خداجویی ,
بساطت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ادراک ,
ادراک انسان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
بازنمایی ,
وجود مقید ,
اصل جهت کافی ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
الهیات مسیحی ,
بساطت واجب ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
وجود محدود ,
اصالت وجود ,
بساطت ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام احسن ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
قرآن ,
حقایق واقع ,
وجود کامل مطلق ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته) ,
فعلیت محض ,
وحدت معرفت ,
حقایق عقل ,
اصل کمال ,
ادراک پنهان ,
ادراک آشکار ,
ادراک بسیط ,
ادراک مرکب ,
شعور عمومی موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با توجه به نقش مهم قواعد فلسفی در نظام های مابعدالطبیعی، توجه صدرالمتالهین شیرازی به قاعده بسیط الحقیقه و لایب نیتز به مفهوم بساطت، سوال تحقیق این است که: چه شباهت ها یا تفاوت هایی میان مفهوم بسیط الحقیقه صدرایی و مناد لایب نیتز وجود دارد و این دو فیلسوف با پی گیری این دو مفهوم و لوازم آن، به چه نتایجی دست یافتند؟ با یک بررسی همه جانبه و تطبیقی در آثار این دو فیلسوف، معلوم می شود که به لحاظ تلازم میان مفهوم بساطت و مفاهیمی هم چون وحدت، کلیت و جامعیت، هر دوی آن ها معتقدند خداوند به عنوان بسیط الحقیقه یا مناد نخستین و فعلیت محض کل اشیا است، کمالات همه موجودات را داراست و از نقایص آن ها مبراست. او جام جهان نماست همان طور که، جهان آینه خدا نماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عواطف و هیجانات در اخلاق
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
عواطف انسانی
,
هیجانات
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
انسان شناسی ,
عمل اخلاقی ,
عقلانیت دینی ,
عقلانیت عملی ,
فرا اخلاق ,
عاطفه گرایی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
استدلال ,
رفتار اخلاقی ,
قضاوت اخلاقی ,
روان شناسی اخلاق ,
بایدها ,
استدلال اخلاقی ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
مکتب عاطفه گرایی ,
عقل(منطق) ,
حکمت ,
مسئولیت پذیری ,
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
معرفت گرایی ارزشی ,
احساس اخلاقی ,
مرجعیت احساس ,
مرجعیت عواطف ,
رویکرد تعریف گروانه طبیعی ,
رویکرد غیر شناختاری ,
رویکرد غیر توصیفی ,
هست ها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در میان ظرفیتهای وجودی انسان، عواطف و هیجانها، در تأثیرگذاری بر افکار و اعمال آدمی، از جایگاهی ویژه برخوردارند. بررسی این تأثیرات در حوزه اخلاق ـ که از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان است ـ بحثهای بسیار با اهمیتی را پیش خواهد کشید. اگر نوع و میزان تأثیرگذاری ساحت عاطفی در مقایسه با دیگر ساحتهای رقیب (همچون ساحت عقلانی) تحلیل و بررسی شود، اهمیت این مباحث، بیشتر درک خواهد شد. این مقاله در دو حوزه به این مسأله میپردازد: اول، حوزهای کاملاً نظری که ذیل مباحث فرااخلاق قرار میگیرد؛ و دوم، در عرصههای عینیتر حیات اخلاقی انسان یعنی حوزه قضاوتها و رفتارهای اخلاقی. این بررسیها به تطبیق و مقایسه حوزههای فرااخلاق و روانشناسی اخلاق با منابع اسلامی خواهد پرداخت. در بخش منابع اسلامی، تأکید بر آثار استاد آیت الله جوادی آملی است. بر این اساس، مباحث در سه بخش تنظیم شده است: نخست، نقش عواطف در نظریات فرااخلاقی بررسی میشود و از دو رویکرد عمده فرااخلاقی بحث میشود؛ یعنی دیدگاه تعریفگروانه طبیعی و دیدگاه غیرشناختاری یا توصیفناگروانه، با بیان کاستیهای این نظریهها، ارتباط ارزشهای اخلاقی با واقعیات عینی تبیین میشود. در بخش دوم، نقش عواطف در قضاوتهای اخلاقی بررسی میگردد. آنگاه برخی از دیدگاهها که عواطف و هیجانات را تنها عامل تأثیرگذار بر قضاوتهای اخلاقی میدانند تبیین و نقد میشود. تأثیرگذاری ساحت عقلانی بر قضاوتهای اخلاقی در این بخش طرح شده است. در نهایت؛ با پذیرش تأثیر عواطف بر قضاوتهای اخلاقی، علیت انحصاری آن رد خواهد شد. بخش سوم، به تأثیر عواطف بر رفتارهای اخلاقی میپردازد. در این بخش، دیدگاههای عاطفهگرایان و شناختگرایان درباره زمینههای تأثیرگذاری عواطف و احساسات بر رفتار اخلاقی سنجیده میشود. با پذیرش تأثیر جدی هیجانها بر رفتار اخلاقی، نقش مؤثر شناخت و تأملات فکری در رفتار اخلاقی نیز به اثبات خواهد رسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذری بر جایگاه نقد و عقل گرایی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
خطا ,
واقعیت منحاز ,
توهم ,
چکیده :
این مقاله بر آن است تا جایگاه نقد و عقل گرایی را از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار دهد. مولف اعتقاد دارد که دین اسلام با مسیحیت تفاوت جوهری دارد زیرا اسلام بر خلاف مسیحیت به عقل گرایی دعوت می کند و پیام دین اسلام در عصر جدید چیزی جز عقلانیت نیست و برای این سخن از قرآن دلایل متعددی ذکر می کند. همچنین مولف معتقد است که پیام دیگر قرآن برای انسان جدید فرهنگ نقد می باشد. زیرا ایمانی اهمیت دارد که بتواند در برابر تردیدها و شک ها مقاومت نماید. بنابراین نگاه انتقادی به دین و فرهنگ خود برای رسیدن به یقین لازم و ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روند تحولات شبه پارادایم های جامعه شناسی دین
نویسنده:
فائزه ایزدی, حسین حیدری, جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
دین و جامعه
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
انتخاب عقلانی ,
سکولاریزاسیون ,
انقلاب های علمی ,
نهادهای اجتماعی ,
ساختار انقلاب های علمی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
ماتریالیسم ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
پارادایم ,
مدرنیته های چندگانه ,
شبه پارادایم ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
سیر جامعه شناسی دین ,
چکیده :
دین به عنوان یکی از فراگیرترین ویژگی های زندگی انسانی، با نهادها و نیروهای سازنده جامعه، ارتباطی متقابل داشته است. در این پژوهش سیر جامعه شناسی دین و روند تحولاتی که جامعه شناسان دین، در حوزه چالش های بین دین، نهادهای اجتماعی و مدرنیته داشته اند، با هدف بازنمودن آن برای علاقه مندان ایرانی، تصویر شده است. به طور کلی، می توان گفت: جامعه شناسان دین، نسبت دین و اجتماع و همچنین مسئله سکولاریسم را در قالب سه پارادایم «عرفی شدن»، «انتخاب عقلانی» و «مدرنیته های چندگانه» مورد بررسی قرار داده اند. به نظر می رسد، آنچه در سیر جامعه شناسی دین با آن مواجهیم، گسترش فهم پدیده «مدرنیته» به مرور زمان است و بهتر است از هر یک از سه پارادایم فوق، با عنوان «شبه پارادایم» نام برد. این پژوهش، به روش اسنادی و کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی تحلیلی انجام، و گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعه آثار مکتوب چاپی و الکترونیکی صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی توماس آکوئیناس و نقش خداوند در آن
نویسنده:
نفیسه اهل سرمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
الهیات مسیحی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عقل(منطق)
,
معرفت
,
فلسفه دین
,
ایمان
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
متعلق ادراک ,
جامع الهیات ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه حسی ,
صدق گزارههای دینی ,
عقلانیت دینی ,
عقل فعال ,
یقین ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عقل و اراده ,
نظریه شناختگرایی ,
اثاره عقول ,
الهیات غیر عقلی ,
رد بر کفار ,
گزاره های عقلانی ,
خدا و ایمان ,
الهیات عقلانی ,
پرهیزگاری و شناخت ,
عقل و فهم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
متون فلسفی سرشار از مباحث گسترده ای در عرصه معرفت شناسی است. این نوشتار در پی تبیین نظریه شناخت از دیدگاه توماس آکوئیناس و برجسته نمودن جایگاه خداوند در این منظومه فکری است. بدین منظور، بحث از جایگاه عقل و ایمان، از مسائل ضروری این نوشتار است. پژوهش حاضر، که با مراجعه به آثار خود توماس و نیز آنچه که در مورد او به نگارش درآمده انجام گرفته است، بر این باور است که در اندیشه توماس گزاره های دینی در نسبت با گزاره های عقلانی درجه یقین بالاتری را به خود اختصاص می دهند. در نظر او، انسان بدون امدادهای وحیانی از کسب حقیقت ناتوان است. به نظر نگارنده، اعتقاد به خداوند از سه جهت در فلسفه توماس اهمیت دارد: خداوند به مثابه عنصر اصلی در باب ایمان، خداوند به مثابه متعلق شناخت؛ خداوند به عنوان غایت تمام معارف بشری.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی و روشهای مشترک قاضی عبدالجبار معتزلی و ریچارد سویین برن در مبحث معجزه
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سویین برن
,
خرق افلاک ( معجزه )
,
قاضی عبدالجبار همدانی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حصر گرایی ,
مبانی دینی ,
نظریه مبناگروی ,
حسن و قبح ذاتی ,
حکمت الهی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عرف گرایی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
مبانی معناشناختی ,
خدای ادیان ابراهیمی ,
اعتدال معرفتی ,
چکیده :
در این مقاله بیش از آنکه در صدد مقایسۀ دیدگاههای مشترک قاضی عبدالجبار و سویینبرن دربارۀ حیطهها و مباحث مختلف معجزه باشیم، سعی داشتهایم مشابهت مبانی و روشهای آنها را در این مبحث نشان دهیم. اعتقاد نگارندگان بر این است که مبانی و روشهای مشترک در بسیاری موارد به دیدگاههای مشابه ختم میشود. تلاش ما در نشان دادن این شباهتها در سه بخش سامان یافته است: مبانی، رویکردها و روشهای مشترک. در مبانی نشان دادهایم که این دو متفکر از لحاظ معرفتی، معناشناختی و دینی شباهتهای عمیقی دارند. در قسمت رویکردها هم بیان کردهایم که هر دو عقلگرایانی معتدل بودهاند. در نهایت در روشها متذکر شدهایم که این دو متفکر از شیوههایی مانند تمثیل، تقسیم و تکثیر دلیل استفاده کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 595 تا 611
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه یادگیری ضمنی و غیرمستقیم در آموزش اخلاق
نویسنده:
فاطمه وجدانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
محیط یادگیری
,
آموزش ارزش ها
,
روش تدریس مستقیم و غیرمستقیم
,
استدلال اخلاقی
,
تعلیم اخلاق
,
پردازش ضمنی اطلاعات
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
شهود گرایی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
مکاشفه ,
عمل اخلاقی ,
دانش ضمنی ,
شهود اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
رویکرد عقل گرا سال های متمادی بر فضای آموزش ارزش ها حاکم بوده است. تمرکز یک جانبه و افراطی بر این رویکرد، سبب غفلت از بخش وسیعی از یادگیری های ضمنی انسان و داوری های اخلاقی شهودی او که منشأ بسیاری از رفتارهایی اخلاقی هستند شده است. مسئله این پژوهش آن است که چرا آموزش های مستقیم و استدلالی در حوزه ارزش ها، به تنهایی تحقق اخلاق را در رفتار متربیان تضمین نمی کند؟ به نظر می رسد آموزش مستقیم و کلامی ارزش ها، تنها منبع یادگیری اخلاقی انسان نیست؛ بلکه بخش وسیعی از یادگیری های انسان به صورت ضمنی و در قالب تجارب واقعی او صورت می پذیرد. برای بررسی این فرضیه، دیدگاه های جدید در مورد یادگیری های ضمنی، عملی و ادراکات شهودی بررسی و اثبات شده است که یادگیری اخلاقی انسان از دو طریق مستقیم و ضمنی صورت می گیرد و البته با وجود همکاری و تعامل این دو شیوه، اغلب داوری ها و اعمال اخلاقی ما به صورت شهودی انجام می گیرد. این داوری ها ریشه در تجارب اولیه زندگی و تعاملات غیرکلامی فرد محیط دارد که از یادگیری های ضمنی ناشی شده اند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای اثربخشی بیشتر برنامه های آموزش اخلاقی مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادبیات نئوکلاسیک و فلسفه روشنگری
نویسنده:
شیده احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فسلفه روشنگری
,
ادبیات نئوکلاسیک انگلیس
,
ادبیات
,
ادبیات اروپا
,
فلسفه روشنگری
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
اخلاق ,
طنز ,
آرمان گرایی ,
بورژوازی ,
ادبیات و جامعه ,
دئیسم ,
بدوی نجیب ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
قرن هجدهم ,
reason ,
اخلاق در ادبیات ,
تضادهای اجتماعی ,
الگوی کمال یافته انسان ,
رمان ادبی ,
چکیده :
عقل عنصر اصلی فسلفه روشنگری محسوب می شود و از همین رو است که قرن هجدهم را عصر طلایی تفکر عقلانی - مذهبی در طول تاریخ فلسفه می نامیم. در قرن هجدهم، نه تنها جایگاه علم تغییر کرد بلکه طبیعت نیز به کمک «عقل» الوهیت را تحکیم بخشید. ادبیات نئوکلاسیک انگلستان که نمودی از فلسفه روشنگری است، ادبیاتی انسان گرا و اخلاقی است که هویت اجتماعی انسان ها را در نظر می گیرد. قرن هجدهم عصر بزرگ طنز، هجو، نقیضه، مقاله و رساله است؛ چرا که این انواع بیشتر از غزل با نگاه احساس به انسان می نگرد. رمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مانند شعر و طنز، تفکر اخلاقی روشنگری را دنبال می کند و سعی می کند در مقابل درگیری ها و تضادهای اجتماعی، الگوهای کمال یافته انسانی را بنا نهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وقتی حقیقت طریقت و شریعت با هم جمع شدند همواره نزاع بین این سه گروه ادامه داشته است . غالبا اخباریون در این نزاع غلبه می کنند . آیا عقل باید به معتزله بیانجامد با باید تلفیقی از این نگاهها باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل ، قلب و وحی می تواند توحید جامعی را به ما ارائه بکند و دین شناسی و خداشناسی کاملی را می توانیم از این طریق بدست بیاوریم . کسانی که فقط به عقل یا وحی یا قلب بسنده می کنند یا نگاه اخبارگری یا عقل گرایی محض دارند عمدتا دچار انحراف می شوند .ام
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت و طریقت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
حقیقت و طریقت
,
شریعت و حقیقت
کلیدواژههای فرعی :
اخبارگری ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید