مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
رویکردهای معرفت شناسی
>
معرفت شناسی مطلق
>
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
عقل گرایی تصدیقی(مقابل تصوری)
عقل گرایی تصوری(مقابل تصدیقی)
عقل گرایی حد اکثری
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
عنوان :
مقایسه نظریه حقیقت دوگانه در نگاه ابنرشد، ابنرشدیان و کلیسای قرن سیزدهم
نویسنده:
علی قربانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ابن رشدیان
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
کلیسای قرن سیزدهم
,
کتاب فصل المقال
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پلورالیسم ,
قلمرو دین ,
عقلگرایی ,
اصل امتناع تناقض ,
مشترک لفظی ,
طبع انسان ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
زبان و حقیقت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اصل امتناع تناقض ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
مشترک معنوی ,
تعالیم مسیحی ,
قلمرو فلسفه ,
حقیقت در کلام ,
حقیقت در فلسفه ,
هستی شناسی حقیقت ,
هستی شناسی حقیقت دوگانه ,
قلمرو متن هستی ,
معرفت شناسی دوگانگی حقیقت ,
دوگانگی عمل گرایانه حقیقت ,
مراتب حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
کلیسا در قرن سیزدهم در ارتباط با تلاشهای عقلانی فیلسوفان و اعتقادات دینی آنها نظریهای را مطرح کرد که به حقیقت دوگانه معروف شد. این نظریه عبارت است از این که چیزی میتواند در کلام حقیقت باشد؛ در حالی که نقیض آن نیز می تواند در فلسفه حقیقت باشد. کلیسا با این نظریه فیلسوفان را به کفر متهم می کند و فیلسوفان ابن رشدی خود را از آن مبرا می دانند و ابن رشد در کتاب فصل المقال به صورتهایی با این نظریه موافق است. با تحلیل دقیق این نظریه با توجه به آثار موجود و بررسی وقایع ناشی از آن می توان معانی مختلفی را برای این نظریه در نگاه هر یک از این سه طرف مطرح ساخت. در این مقاله سعی شده ضمن دستیابی به معانی مختلف این نظریه، مقایسهای نیز از لحاظ کفرآمیز بودن آنها با یکدیگر صورت پذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی روش شناسی در فلسفه دکارت و آراء پوپر
نویسنده:
مهین عرب
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دکارت
,
پوپر
,
اصل عقلانیت
,
منطق موقعیت
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
فلسفه دکارت
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
تکنولوژی ,
علم مدرن ,
شک دستوری ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اصل ابطال پذیری(اصطلاح وابسته) ,
روش شناسی پوپر ,
عصر دکارت ,
قاعده بداهت ,
قاعده تحلیل ,
قاعده ترکیب ,
قاعده استقصاء ,
عصر پوپر ,
معرفت شناسی پوپر ,
گزاره جهان شمول ,
گزاره ابطال ناپذیر ,
اصل عقلانیت عینی ,
اصل عقلانیت ذهنی ,
ریاضی کردن علوم ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
قطعا تفکرات فلسفی در دوران مدرنیته در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن مغرب زمین نقشی اساسی به عهده داشته است. در این میان، آن گروه از فلاسفه که علاوه بر ارائه آراء صرفا نظری، درصدد پیشنهاد روشی کارآمد در مطالعه پدیده های طبیعی و انسانی بوده اند، تاثیر بیش تری در نهادینه کردن و کاربردی کردن تفکرات فلسفی در رشد علمی، تکنولوژی و فرهنگی غرب داشته اند. در مجال این مقاله بر آن شدیم که از میان این گروه، به نقد و بررسی دو نمونه روش شناسی بپردازیم که یکی توسط فیلسوف برجسته فرانسوی، رنه دکارت در سرآغاز دوران مدرنیته به عنوان روشی عمومی و کارآمد در همه اقسام مطالعات علمی طرح شد و دیگری به وسیله فیلسوف شهیر اتریشی، کارل پوپر، در دوران اوج مدرنیته در قالب روشی سودمند در مطالعات پدیده های اجتماعی ارائه شده است. بدیهی است که هر یک از این دو روش برآمده از شرایط فکری و زمینه های تاریخی ای خاص و متکی بر قواعد ویژه ای است. از طرف دیگر، هر دو روش واجد نقاط قوت و ضعفی هستند و همین نکته امکان نقد آنها را فراهم می سازد. در این مقاله به اجمال به مسائل فوق پرداخته شده است و در انتها وجوه مشترک و اختلافات این دو روش نیز اشاره ای کوتاه گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتگوی توافقی یا دیالکتیک هرمنوتیکال میان عقل و دین «دیدگاهی نو در نسبت میان عقل و دین»
نویسنده:
جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و نقل
,
تقدم نقل
,
تقدم عقل
,
عقل و دین
,
هرمنوتیک فلسفی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
اصالت نقل
,
دیالکتیک هرمنوتیکال عقل و دین
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
قصد مولف ,
دور هرمنوتیکی ,
هرمنوتیک فلسفی ,
کتاب تکوینی ,
آمیزش افق ها ,
تقدم معرفت شناختی عقل بر نقل ,
نسبت میان عقل و نقل ,
ساختار دیالوگی فهم ,
چکیده :
در بحث پردامنۀ «عقل و نقل»، که گاه با عناوین دیگری چون «عقل و وحی» یا «عقل و دین» نیز از آن یاد میشود، چهار نظریۀ معروف با یکدیگر رقابت میکنند: اصالت عقل، اصالت نقل، تقدم عقل، تقدم نقل. در این جستار، ضمن تشریح محل نزاع و و دیدگاه هر یک از قائلان به چهار نظریۀ مذکور، استدلال شده است که هیچ یک از آنها قابل دفاع نیست و باید در پی نظریهای بدیل بود. نگارنده نظریهای را با عنوان رویکرد گفتگویی و توافقی میان عقل و نقل یا، به تعبیری فنیتر، دیالکتیک هرمنوتیکال عقل و نقل طرح کرده است و به کمک برخی مبانی هرمنوتیک فلسفی به تبیین آن پرداخته است. این دیدگاه از نواقص چهار دیدگاه یادشده خالی است. به عقیدۀ نگارنده، دیدگاه مطرحشده در سلوک فکری فیلسوفان صدرایی و از همه مشخصتر در ملاصدرا دارای سابقه و پیشینه است، هرچند نه با این عنوان و آوازه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شواهد کشفباوری معنای زندگی در دیدگاه طباطبایی
نویسنده:
میثم امانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
صدق الهی
,
فلسفه دین
,
صدق
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
کشف و جعل معنای زندگی
,
غایت باوری
,
واقع گرایی هستی شناختی
کلیدواژههای فرعی :
هدایت الهی ,
غایت ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
حرکت جوهری ,
احساس (معرفت شناسی) ,
نظریه مطابقت ,
وحدت فعل الهی ,
کشف باوری معنای زندگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مطابق دیدگاه کشفباوری در باب معنای زندگی، معنای زندگی هم وجود خارجی دارد و هم قابلیت کشف. طباطبایی اگرچه متعرض به این مسئله نشده، ولی شواهدی در آثارش وجود دارد که نشان میدهد به کشفباوری معتقد است. طباطبایی معتقد است فاعل، فعل و غایت در وجود واحد متحدند. غایت مرتبهای بالاتر در سلسلهمراتب وجودی است، و در نتیجۀ هدایت الهی غایت زندگی انسان است و غایت زندگی انسان لازمۀ وحدت فعل الهی است. تحلیل شاهد فوق نشان میدهد طباطبایی به چهار پیشفرض واقعگرایی هستیشناختی، غایتباوری، عقلگرایی و نظریۀ صدق باور دارد که دیدگاه وی در باب کشفی بودن معنای زندگی را مشخص میسازد. تحلیل شواهد آثار طباطبایی مؤید قول ایشان به کشفباوری معنای زندگی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل مبنای معتزلی؛ عقل قانونگذار معتزلی تأملی در نسبت عدالت طبیعی و ارادهی تشریعی الهی در مبنای اعتبار هنجار حقوقی
نویسنده:
مهدی شهابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت طبیعی تغییرپذیر، قانون طبیعی، اعتبار حقوقی، مطهری، علامه طباطبایی
,
معتزله (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
حقوق اسلامی
,
عقلانیت معتزلی
,
اعتبار هنجار حقوقی
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
عقل خود بنیاد ,
عدالت طبیعی ,
کثرت گرایی حقوقی ,
قاعده حقوقی ,
عقلانیت عملی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
فقه امامیه ,
هرمنوتیک ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
محرک ,
اراده تشریعی الهی ,
حقوق دینی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
نظام تشریع. ,
عقل منبع ,
عقل مبنا ,
اراده تکوینی الهی ,
التزام آوری ,
عقل ربانی ,
عقلانیت متافیزیکی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
اصطلاح عدالت طبیعی و قانون طبیعی در نوشتههای متکلمین و اصولیین اسلامی، سابقهی چندانی ندارد، ولی نمیتوان این امر را بهمعنای عدم پذیرش اندیشهی عدالت طبیعی در اخلاق و حقوق اسلامی دانست. در نگاه اول، نتیجهی پذیرش عدالت طبیعی ورود نوعی کثرتگرایی استقلالی در مبنای اعتبار قاعدهی حقوقی و آغاز تقابل عقل و وحی است، اما بهنظر میرسد اندیشهی عدالت طبیعی، با تحلیلی که جریان معتزلی از آن ارائه میدهد، ورود نوعی کثرتگرایی سلسلهمراتبی را به نظام حقوقی موجب شده، بستر تعامل ارادهی تشریعی و عقل مبنا را فراهم میآورد. با اینحال، باید پذیرفت که این تعاملْ نقش ارادهی تشریعی الهی را به تفصیل و تکمیل همان قوانین طبیعی ناشی از عقل مبنا تقلیل میدهد؛ نتیجهی چنین رویکردی ارتقاء جایگاه عقل در بین منابع و حتی فراتر از کتاب و سنت، اعلامی بودن کتاب و سنت و ارتقاء جایگاه دکترین و ارادهی دولت در ایجاد قاعدهی حقوقی است؛ آثاری که میتواند زمینهساز گذار از حقوق دینی به حقوق مدرن باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توضیح عقلگرایی حداکثری، آن را نقد و ارزیابی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
پاسخ تفصیلی:
در نظريه عقلگرايي حداكثري[1] تنها ميتوان قضيهاي را عقلاً پذيرفت كه صدق آن براي جميع عاقلان در جميع زمانها و جميع مكانها به اثبات رسد. مطابق اين نظريه، هر قضيه مورد پذيرش، يا آنچنان بداهتي دارد كه جميع عاقلان آن را ميپذيرند و يا به كمك مقدمات ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان دینی
,
عقلانیت دینی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقل گرایی حد اکثری
کلیدواژههای فرعی :
عقل گرایی حداکثری ,
عقلگرایی حداقلی ,
عقلگرایی ,
عقلانیت شیعی ,
عقلگرایی ,
عقل گرایی حداکثری ضعیف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسپینوزا، فیلسوف یا عارف؟
نویسنده:
محمد جواد صافیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام هستی
,
اختیار انسان
,
روش شناسی
,
فلسفه (خاص)
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
عقل خود بنیاد ,
هرم هستی ,
معیار حقیقت ,
راز ,
روش دکارتی ,
عبادت ,
وضوح و تمایز ,
کوژیتو ,
آموزه فیض ,
رابطه وحدت و کثرت ,
علم ریاضی ,
فلسفه جدید ,
جوهر ,
عقل(منطق) ,
عشق عقلانی به خدا ,
جوهر الهی اسپینوزا ,
مظاهر الهی(مقابل مظاهر کَونی) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
ربط منطقی خدا و عالم ,
چکیده :
اسپینوزا از فیلسوفان قرن 17 اروپاست. به جهت آنکه وی کل هستی را جوهری واحد میداند، برخی او را عارف وحدت وجودی انگاشتهاند، اما با توجه عمیقتر به فلسفه وی معلوم میشود که او را نه تنها نمیتوان عارف دانست بلکه وی از زمره فیلسوفان متجدد و پیرو دکارت (کارتزین) است و همانطور که فلسفه جدید مبتنی بر محوریت بشر و اندیشه اومانیستی است، فلسفه اسپینوزا نیز از این امر مستثنا نیست و لذا اندیشه او را نمیتوان عرفانی دانست. برخی از محورهای مهم تعارض اندیشه اسپینوزا با اندیشه عرفانی و نزدیکی آن به اندیشه مدرن عبارت است از: 1ـ روش اندیشه؛ 2ـ مبنا و اساس؛ 3ـ رابطه عالم با خداوند؛ 4ـ مراتب هستی؛ 5ـ حقیقت؛6 ـ اختیار و آزادی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد لایب نیتس به علیت در نظام هستی
نویسنده:
حوران اکبرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جوهرفرد
,
هماهنگی پیشین بنیاد
,
نظام احسن
,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته)
,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته)
,
نیک انگاری فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
نظام هستی ,
اراده الهی ,
الهیات(کلام جدید) ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
جسم محسوس ,
علیت ,
برهان نظم ,
حکمت الهی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) ,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
ارزش حواس ,
وجود اشیاء مادی ,
انعکاس جهان در موناد ,
رابطه منطق و متافیزیک ,
خلق مدام موناد ,
چکیده :
گتفرید ویلهلم لایب نیتس فیلسوف آلمانی قائل به نوعی عقل گرایی ایده آلیستی است. وی معتقد است کـه اشیاء مادی وجود واقعی نداشته و چیزی جز اوهام نیستند، وی بر خلاف دکارت و اسـپینوزا وجـود جـوهر جسمانی را رد می کند و جهان هستی را در عین تنوع، هماهنگ مـی بینـد... او بـرای تبیـین اصـول فلـسفی خویش، ساختار و پیکره آن را در اصول نودگانه منادولوژی در سه بخش پایه ریزی کرده است: 1 - منادها یا عناصر اشیاء 2 - خداوند 3 - تصویر جهان با توجه به علت آن (یعنی خداوند). آنچه در عالم خارج وجود دارد جواهر فـرده ای (منادهـا) هـستند کـه دارای یـک نظـام و سلـسله مراتـب هستند... هر واحدی جهان را در خود منعکس می سازد نه بدان سبب که جهان در آن «واحد» تأثیر مـی کنـد بلکه بدان علت که خداوند به «واحد» چنین ماهیتی داده که به خودی خود چنین نتیجه ای را حاصل می کنـد. وی معتقد است بین موجودات جهان و تغییرات یک «واحد» و «واحد» دیگر، نوعی همـاهنگی پیـشین بنیـاد وجود دارد. همه موجودات هستی همانند ساعت هایی هستند که با هم میزان شده انـد و در زمـان نـشان دادن و به صدا در آمدن هماهنگ عمل می کنند و ... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه (کاپلستون) جلد چهارم (از دکارت تا لایب نیتس)
نویسنده:
فردریک چارلز کاپلستون؛ مترجم: غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
علمی فرهنگی و سروش,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب اصول فلسفه دکارت
,
جوهرفرد
,
فلسفه سیاسی مدرن
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه دکارت
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقل گرایی حد اکثری
,
فلسفه اسپینوزا
,
قول به علل موقعی
,
خدا در فلسفه اسپینوزا
,
فلسفه لایبنیتس
,
مبانی فلسفه غرب
,
ایده علم کلی دکارت
,
جوهر در فلسفه مدرن
,
اختیار در فلسفه غرب (فلسفه غرب)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق دکارت ,
الهیات دکارتی ,
فلسفه اخلاق اسپینوزا ,
فلسفه شناخت اسپینوزا ,
فلسفه شناخت دکارت ,
الهیات اسپینوزا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلگـرایی اعتدالـی ـ انتقـادی در پذیرش باورهای دینی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه مفید,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل گرایی اعتدالی
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ظاهرگرایی
,
باورهای دینی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
چکیده :
در ارزیابی باورهای دینی کسانی قائل شدهاند که یک شخص در صورتی مجاز به پذیرش یک باور است که برای آن برهانی داشته باشد که همه عقلای عالم را قانع کند، یا گفتهاند فرد باید برای همه باورها و اعمال خود برهان داشته باشد و به امر خردگریز تن ندهد. در نقطه مقابل، کسانی هستند که میگویند عقل ضد ایمان است یا با آن رابطه ندارد، یا میگویند همه باورها را باید از ظاهر متون دینی گرفت و به عقل اعتناء و توجه نکرد. عقلگرایی اعتدالی - انتقادی در مقابل هر دوی این گرایشها قرار دارد و میگوید عقل اعتبار و حجیت دارد و بدون آن دینداری ممکن نیست، اما این عقل از یک سو در همه امور داوری ندارد و بنابراین باید در دین به امور خردگریز نیز تن داد، و از سوی دیگر این عقل در ارائه برهان مصون از خطا نیست و به همین دلیل انسانها نمیتوانند باورهای خود را به همگان بقبولانند. در این مقاله مؤلف در پی دفاع از موضع عقلگرایی اعتدالی - انتقادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید