مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
اسماء و احکام
>
کفر
>
شرک
تثلیث
تجسیم
شرک آدم علیه السلام
شرک جلی
شرک حواء
شرک خفی
شرک در الوهیت
شرک در ربوبیت
شرک در شفاعت
شرک در عبادت
شرک در فاعلیت
شرک در مغفرت
شرک ذاتی
شرک صفاتی
شرک عملی
شرک لا یغفر
شرک متجدد
شرک معفو
شرک نظری
شرک وهابیت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 216
عنوان :
مقصود از شرک، کفر و نفاق و علل آنها چیست؟ چگونه مى توان انسان ها را بر این اساس شناخت تا معیارى براى شناخت خودمان باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : یک. کفر در قرآن منشأ کفر از دیدگاه قرآن، یا علل روان شناختى دارد یا دلایل معرفت شناختى. در روایتى از امام باقر علیه السلام نقل شده است: «هر چیزى که به انکار و نفى منجر شود، کفر است».1 آیات قرآن، نیز دلالت بر این حقیقت دارد که: «کافران یقین ندا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نفاق در قرآن
,
کفر در قرآن
,
شرک در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
کفر ,
شرک ,
کفر ,
کفر ,
نفاق ,
کفر ,
نفاق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرك به خدا چه اثراتى در وجود انسان مى گذارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال در آيه 22 سوره «اسراء» آمده است، آنجا كه مى فرمايد: «با خداوند يگانه (الله) هيچ معبودى قرار مده» (لا تَجْعَلْ مَعَ اللهِ إلهاً آخَرَ) آنگاه به بيان نتيجه مرگبار شرك پرداخته، مى گويد: و اگر شريكى براى او قائل شوى با مذمت و خذلان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
کفر
کلیدواژههای فرعی :
شرک ,
کفر و شرک ,
آیه 22 اسراء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب شرك کدامند؟ آيا اعتقاد به قدرت استقلالي غير خدا، شرك است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بحث توحيد و شرك از اساسي ترين و پر نفع ترين مباحث علمي جهان بشريت است، زيرا توحيد، سرمايه اصلي سعادت و خوش بختي انسان، و شرك، خمير مايه بدبختي و تيره روزي وي مي باشد. به همين خاطر همه شرايع آسماني بر اساس توحيد و يكتا پرستي استوار بوده، و بارزترين اص
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
کفر
,
مراتب شرک
کلیدواژههای فرعی :
شرک ,
توحید و شرک ,
شرک در ربوبیت ,
شرک در عبادت ,
شرک ذاتی ,
شرک در خالقیت ,
شرک در ربوبیت تشریعی ,
شرک در عبادت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا به کار بردن جملاتی مانند (علی الله) برای امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ شرک محسوب می شود یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سئوال به دو نکته اشاره مي نماييم: الف) شرک که در مقابل توحيد است در يک تقسيم بندي جامع و دسته بندي کلي، دو نوع مي باشد: 1. شرک اعتقادي و اين که انسان از نظر عقيده موحد نباشد و قائل به شريک به هر شکلي براي خداوند يکتا باشد. 2. شرک عملي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
شرک در الوهیت
,
کفر
,
سایر مباحث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
شرک عملی ,
شرک اعتقادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل میزان انطباق آموزه های مهدوی دعای ندبه با قرآن و احادیث با تاکید بر پاسخ به برخی شبهات
نویسنده:
محبوبه سرمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
رؤیت
,
شرک
,
دعای ندبه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
امام مهدی (عج)
,
کفر
,
امام مهدی (عج)
,
کفر
,
عصر غیبت
,
مکان زیست
چکیده :
دعای ندبه یکی از دعاهای بسیار پرمحتوا و دارای مضامین عالیه وارد شده از سوی اهل بیت: در زمینه امامشناسی و ولایت می باشد و با وجود بررسی هایس سندی کمترین تحقیق ها در باره محتوای دعاهای معصومین: صورت گرفته است. این پایاننامه با شیوه توصیفی تحلیلی برخی شبهات مطرح در محتوای دعای ندبه ( تعارض روایات در زمینه وجود یا عدم وجود کفر و شرک در دورهی حضرت مهدی(عج)، تعارض روایات در باره امکان یا عدم امکان رویت امام مهدی(عج) در عصر غیبت، تعارض روایاتدر موردروایات دال بر وجود یا عدم وجود مکان زیست مشخص برای حضرت در زمان غیبت کبری) را بررسی و تحلیل نموده و به نقد شبهه های یاد شده از طریق استناد بهآیات و روایات پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که 1) دلایل دالّ بر ریشهکن شدن کامل کفر و شرک به دلیل مخالفت با آیات مردود است؛ 2) روایات متعارض با دلایل امکان دیدار امام مهدی(عج) در عصر غیبت مردود است و توقیع محمد سمری و سایر روایات، بر دیدارهای اختیاری افراد و نیز دیدارهایی که همراه با ادعای بابیت و سفارت است، دلالت دارند؛ 3) امام مهدی(عج) اقامتگاه مشخصی ندارد؛ بلکه ایشان به شکل ناشناخته در بین مردم و البته به صورت طبیعی زندگی میکنند و حضور ایشان در اماکن خاص به معنای داشتن مکان زیست دائمی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی فکری و آراء کلامی علامه حلی و ابن تیمیه در باب شرک و بدعت
نویسنده:
عبدالمحمد شیروانی شیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
نوآوری
,
احکام شرعی
,
فلسفه اسلامی
,
خشونت دینی
,
علامه حلی، حسن بن یوسف
,
هنر و علوم انسانی
,
علامه حلی، حسن بن یوسف
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
علامه حلی، حسنبن یوسف
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علامه حلی، حسنبن یوسف
,
درباره علامه حلی
,
درباره ابن تیمیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
یکی از مسائل بسیار مهم که جهان اسلام به آن دچار شده است، خشونت دینی است. خشونت دینی از سوی کسانی انجام می شود که خود را موحد واقعی و سایر مسلمانان را مشرک و بدعت گذار می دانند. این اندیشه منحرف ، ریشه در آراء محمد بن عبد الوهابو قبل از وی به صورت مفصل و تبویب شده در آراء ابن تیمیه دارد. ابن تیمیه به مفهوم شرک و بدعت توسعه داده و هرگونه توسل و دعا را از پیامبران و ائمه شرکو بدعت می داند. وی گرچه در این زمینه به مشرکین تاخته ولی با پذیرش رویت خداوند و قائل شدن اعضا برای ذات کبریایی خداوند، نا خواسته به دام آنچیزی افتاده است که خود آن را بهانه ای برای تکفیر مسلمانان می داند. علامه حلی شرک و بدعت را در مفهوم اصیل اسلامی اشمی پذیرد و با مصادیقی که مطرح می نماید دقیقاً به بدعت هایی که امت اسلامی در طول تاریخ با آن مواجه شده است می پردازد. وی بدعت شرعی را یک نوع بیشتر نمی داند و آن را حرام می داند. ولی ابن تیمیه بدعت را به دو دسته خوب و بد تقسیم می نماید و در مصادیق آن دچار تعارض آشکاری می شود..
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد يتجلى فى الحياة
نویسنده:
محمدتقی مدرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
انتشارات مدرسی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
13. علم کلام
,
کتب اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت توحید ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
ولایت الهی ,
شرک ,
ایمان به خدا ,
کلمه توحید ,
حصن ,
براهین خداشناسی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
تجلی اسماء ,
یقین ,
شرط توحید ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی : شماره 61 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاب
,
خلود در عذاب
,
عذاب آخرت
,
عرفان نظری
,
عذاب از نظر ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
تصوف (صوفیگری) ,
توحید ,
فصوص الحکم ,
حکمت متعالیه ,
فتوحات مکیه ,
وعده و وعید ,
شرک ,
صبغه ,
نعیم ,
فطرت توحیدی ,
شفیع ,
رحمت ,
بهشت و جهنم ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
غضب ,
فطرت(کلام) ,
نعیم ,
رحمت الهی ,
شرک ,
قرآن ,
انقطاع عذاب ,
صفات خدا ,
حکمت متعالیه ,
جهنم ,
بهشت ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
وعده و وعید ,
شفیع ,
انقطاع عذاب جهنم از نظر ابن عربی ,
انقطاع عذاب جهنم از نظر ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
کیفر پاره ای از گناهان در اسلام، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، بر آنند که هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی که جاودانه در دوزخ سکنی دارند، اجلی معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، آنان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است، بهره مند می شوند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی ادله ای که ابن عربی برای اثبات رأی و نظر خود فراهم آورده و بیان نقدهایی که بر این نظریه رفته است، می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید و شرک در معرفت و علوم انسانی با تکیه بر آثار و اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
علی اصغر خندان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
نقد
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شرک
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
معرفت
,
از اویی
,
به سوی اویی
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
ثنویت ,
لیبرالیسم ,
حکومت طاغوت ,
توحید عملی ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
تفویض ,
بت پرستی ,
فیض حق ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
تجلی ,
عدالت(فقه) ,
خودخواهی ,
ارزش اخلاقى ,
اثبات جهان طبیعت ,
ابطال مادی گرایی ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه میتوان اندیشه های موحدانه و مشرکانه را در معرفت، به ویژه علوم انسانی شناخت؟ با روش بازخوانی، تحلیل و طبقه بندی اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری، و به منظور دستیابی به شاخصی برای تعیین تعالیم اسلامی از غیراسلامی، در این مقاله بر اصل الاصول «توحید» تکیه شده و از این اصل، دو شاخص استخراج گردیده است: اول شاخص، «از اویی»، که مرز توحید و شرک در تعالیم نظری است و از آن طریق، انحراف های بزرگ فکری زیر قابل شناسایی و نقد خواهد بود: توهم انگاری عالم وجود، مادیگرایی، ثنویت، تفویض، جبر، انکار علیت و ... . آثار ناخودآگاه این نظریات، که در ذهن و ضمیر بیشتر افراد رسوب کرده، در تمام عرصه های معرفتی، از جمله در علوم طبیعی و علوم انسانی، قابل پیگیری است. اما شاخص دوم، «به سوی اویی» است که مرز توحید و شرک در تعالیم عملی میباشد و از طریق آن میتوان اندیشه های مشرکانه زیر را شناسایی و نقد کرد: بت پرستی، خودپرستی (آشکار و نهان)، پذیرش طاغوت، انواع ارزش های یک بعدی، به ویژه نظریه های انحرافی در عدالت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عملیات یهود برای مقابله با پیامبر(ص) (ردّ پای یهود در حوادث صدر اسلام)
نویسنده:
سید هادی علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
آیات بنی اسرائیل
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
تاریخ صدر اسلام
,
یهودیان و اسلام
کلیدواژههای فرعی :
مرگ پیغمبر ص ,
شرک ,
جنگ احد ,
جنگ تبوک ,
انجیل ,
تورات ,
نفاق ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
غزوه ها ,
جنگ بدر ,
جنگ خندق ,
جنگ خیبر ,
بنی قینقاع ,
جنگ بنی قریظه ,
جنگ بنی نضیر ,
یهود بنی نضیر ,
جنگ های صدر اسلام ,
ترور پیامبر (ص) ,
یهود در مدینه ,
تروریسم تاریخی یهود ,
حلیمه ,
جنگ موته ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
یهود چون انبیاء الهی را مانع رسیدن به اهداف خود میدید، با آنها به جنگ برمیخاست و تا کشتن ایشان پیش میرفت تا اینکه زمان تولد موعود دومی که در تورات وعده داده شده بود، فرا رسید. یهود برای مقابله با او در کمین نشسته بود. ابتدا مترصد فرصتی بود تا او را از بین ببرد و وقتی در این زمینه ناکام ماند، برای کند کردن حرکت آن حضرت به سوی قدس، جنگهای صدر اسلام را برانگیخت و در نهایت با ترور پیامبر اکرم(ص) و نفوذ در سازمان حکومتی او، توانست جانشینی حضرت را به دست گرفته و حضرت علی(ع) را کنار بزند و در این کار با سوء استفاده از بیبصیرتی بسیاری از خواص، چنان ماهرانه عمل کرد که صدای معترضین، حتی دختر پیامبر(ص) هم به جایی نرسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 216
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید