مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
نگاهی انتقادی به ارتباط دانش و دین در جامعهشناسی دین ماکس وبر
نویسنده:
امیر صادقی، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
افسون زدایی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
وحدت علم و دین
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
گفتوگوی دانش و دین
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
هدفداری عالم ,
جهانبینی علمی ,
ساختار انقلاب های علمی ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
دین و اخلاق ,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت ,
دین و تجدد گرایی ,
علم و معجزه ,
عقلانیت معجزه ,
فلسفه علم ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
نظام روحانیت دینی ,
تضاد قلمرو علیت و اخلاق ,
بنیاد گرایی علمی ,
پایان دوران دین ,
رابطه بنیادین دین و اجتماع ,
چکیده :
در این نوشتار میکوشیم تا ضمن استخراج دیدگاه وبر درباره ارتباط دانش و دین به عنوان یکی از مهمترین نظریات او، توضیح دهیم که چگونه این دیدگاه که خود مبتنی بر جامعهشناسی دین وبر است، به تعارض میان دانش به معنای اعم آن (شامل علوم طبیعی و انسانی) و دین خواهد انجامید. این مقاله شامل پنج بخش اصلی است: در بخش اول (مقدمه) نقشه روابط ممکن بین دانش (علم) و دین را طرح میکنیم و سپس در بخش دوم جایگاه وبر به عنوان یکی از قائلین به تعارض بین دانش و دین در آن نقشه را مشخص خواهیم کرد. در بخش سوم مقاله، انتقادات وارد بر دیدگاه وبر با نگاهی به نظریات ولترستورف طرح خواهند شد و نهایتاً در بخش چهارم با نگاه انتقادی به موضع وبر، راهحلی برای آنچه او تعارض بین دانش و دین میخواند ارائه خواهیم کرد. این راهحل، مسیری است که به علمای دین و دانشمندان امکان میدهد از هر دو ساحت اندیشه بشر یعنی دانش و دین، به نحوی روشمند و فلسفی در ساختار شناختهشده جامعهشناختی بهره برند و در عین حال با یکدیگر گفتوگو کنند. بخش آخر این نوشتار نیز به نتیجهگیری بحث و بیان رابطه دانش جامعهشناسی و دین با توجه به مقدمات ذکرشده در مقاله اختصاص خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاههای الحادی داوکینز در کتاب «پندار خدا»
نویسنده:
علی اصغر مروت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه تکامل انواع
,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی
,
تعارض نظریه تکامل با کتاب مقدس
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
برهان نظم (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
نظام عادی علیت ,
تصادف در خلقت ,
افعال خارق العاده ,
امتناع معجزه ,
دعا ,
برهان معجزه(کلام جدید) ,
علم و معجزه ,
علیت ,
تسلسل ,
اصل علّیت ,
ناظم با واسطه عالم ,
نقد امتناع تسلسل ,
علیت غیر عادی خداوند ,
دینداری کودک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
ریچارد داوکینز در پندار خدا، به تفصیل، به نفی خدایی که ناظم منظومههای طبیعی است پرداخته است. البته او در این کتاب، به اجمال، به نفی خدایی که اجابتکنندهٔ دعا، معجزهگر و همهتوان در عینِ همهدانی نیز پرداخته است. بحث داوکینز در نفی خدای ناظم دارای سه مفهوم اصلی است: انتخاب طبیعی، پیچیدگی و احتمالِ ناچیز. او به هنگام قرار دادنِ «انتخاب طبیعی» به جای خدای ناظم، به جای نقد علمی این نظریهٔ پرطرفدار که از انتخاب طبیعی به عنوانِ طریقِ الهیِ خلقت یاد میکند، صرفاً با تمسخر از کنار این نظریه میگذرد. و در بحث از «پیچیدگیِ» خدای ناظم، دچار مغالطهٔ اشتراک لفظی میشود. همچنین او در بحث از پذیرفتنی یا قابل انکار دانستنِ آنچه واقعیتِ آن «احتمال ناچیزی» دارد نیز در کتاب خود به تناقضگویی میافتد. در این مقاله علاوه بر مطالب فوق، نشان داده خواهد شد که مهمترین استدلالهای داوکینز از مدتها قبل از طرح آنها توسط او، در کتب اهل کلام، پاسخهای درخور تأملی یافتهاند. اما داوکینز بدون انتقاد از آن پاسخها، در حقیقت بدون این که خود متوجه باشد، بحث خود در وجود خدا را ناتمام رها کرده است. در ضمن در مقالۀ حاضر قرائنی حاکی از جانبدارانه بودن پژوهش داوکینز در پندار خدا ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان یا امتناع معجزه از نگاه سوئین برن و مورگان لاک
نویسنده:
معصومه موسوی، مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان معجزه
,
برهان معجزه(کلام جدید)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
علم و معجزه
,
فلسفه دین
,
امکان نقض قوانین طبیعت
,
ضرورت قوانین طبیعت
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
معجزه و علیت ,
افعال خارق العاده ,
اعتقاد به خدا ,
قاعده مندی طبیعت ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
فلسفه علم ,
احتمال گرایی ,
مثال نقض تکرار پذیر ,
توجیه رویداد تاریخی ,
برهان باور قبل ,
چکیده :
معجزه از دیرباز به نحو مستقل یا انباشتی از مؤیداتی شناخته شده است که ادیان برای اثبات حقانیت و الهی بودن دعاوی خویش عرضه کرده اند. اما ارزش معرفت شناختی و تاریخی و میزان حجیت آن برای ایمان آوردن به دعوی پیامبران بویژه دعوی بنیادین وجود خدا همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه میان علم و دین و خداباوران و ناخداباوران بوده است. آنچه برای ما اهمیت دارد و در این مقاله می کوشیم بر آن پرتو افکنیم این است که آیا علم می تواند تبیینی کافی از معجزاتی به دست دهد که آنها را نقضِ قانون طبیعت می داند و آیا مدعای ادیان در الهی دانستن معجزات و در نتیجه توجیه ارزش قرینه ای و معرفت شناختی آنها پذیرفتنی است؟ در این مقاله برآنیم تا پاسخ های مثبت و منفی به این پرسش را به ترتیب با تمرکز بر آرای سوئین برن و مورگان لاک بررسی کنیم و با بیان برخی دشواری های پیش روی هر دو رویکرد موافق و مخالف به این نتیجه دست یابیم که معجزات به نحو انباشتی ارزش قرینه ای قابل قبولی برای دفاع از معقولیت باورها و مدعیات دینی فراهم می آورند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن احمدیزاده، طیبه غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت الهی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
نظام احسن ,
کمال وجودی ,
شرور طبیعی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
علم واجب ,
نظام احسن ,
حلول خداوند ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
خدای محدود به طبیعت ,
علم خداوند به آینده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعۀ او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مؤمنان دانستهاند. الهیات پویشی بهعنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهرهگیری از دیدگاههای فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائۀ تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتیِ مطرح در ادیان، بهنوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئلۀ مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئلۀ شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائۀ تفسیر متفاوتی دربارۀ ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهمترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئلۀ شر محسوب میشود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، بهویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهۀ با مسئلۀ شر را نقد و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 589 تا 607
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر
نویسنده:
نادر صمیمی، رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احساس وابستگی مطلق
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه هگل
,
فلسفه دین
,
ایده آلیسم
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
فلسفه دین هگل
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
الهیات مبتنی بر احساس
,
نقد آگاهی بی واسطه
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
نفس الامر دین ,
امکان معرفت خداوند ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
نهضت رمانتیسم ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
قلمرو فردی دین ,
انسان و خدا ,
الهیات مسیحی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
اصول روشنگری ,
سنخیت ایمان و معرفت ,
دیدگاه تومیستی به ایمان ,
مفهوم خداوند ,
روح مطلق هگل ,
ادراک امر نامتناهی ,
شکاف سوژه و ابژه ,
عقل گریزی رمانتیک ,
چکیده :
تجربۀ دینی بهعنوان یک نظریۀ بهنسبت منسجم، نخستین بار توسط شلایرماخر مطرح شد. او تجربۀ دینی را به «احساس وابستگی به امر مطلق» تعریف کرد. شلایرماخر گوهر دین را شهود و احساس میداند که بینیاز از وساطت مفاهیم عقلی است. از جمله آثار و نتایج تجربۀ دینی شلایرماخر را میتوان شخصی کردن عنصر اساسی دین، ترویج رویکرد سلبی دربارۀ شناخت ذات و صفات خدا، در نظر گرفتن احساس بهعنوان منبع شناخت و امکان حصول شناخت بیواسطه دانست. بر اساس نظر هگل، محتوای دین و فلسفه یک چیز است و هر دو مراحلی از آگاهی روح هستند. بهنظر وی تنها با اندیشه میتوان به وجود خدا و ذات الهی پی برد. هگل با تکیه بر نظر خود مبنی بر عدم امکان آگاهی بیواسطه، تجربۀ دینی و شهودگرایی شلایرماخر را نقد میکند و الهیات مبتنی بر احساس را ناتوان از توصیف و تبیین صحیح دین و خدا میداند. شاه بیت انتقادهای هگل بر تجربۀ دینی مورد نظر شلایرماخر عدم امکان شناخت بیواسطه و انتقاد به شخصی بودن عنصر دینی در تجربۀ دینی، ناتوانی آن از شناخت ذات خدا، عدم توجه به یگانگی قوای ذهنی و انتقاد از در نظر گرفتن احساس بهعنوان منبع شناخت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 287 تا 309
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و دين در ديدگاه اول پلانتينگا
نویسنده:
مصطفی ميرباباپور، يوسف دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
نظریه تکامل انواع
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
,
طبیعتگرایی روششناختی
کلیدواژههای فرعی :
جهانبینی علمی ,
اعتقاد به خدا ,
شهر خدا (کتاب) ,
احتمال پیشینی ,
نظریه نیای مشترک ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم طبیعی ,
ایثار ,
بی طرفی اخلاقی علم ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
برهان تنظیم ظریف کیهانی ,
ضد واقع گرایی اخلاقی ,
برهان تنظیم دقیق ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی ,
برداشت خداباورانه از اصل تنظیم دقیق ,
تفسیر علمی کتاب مقدس ,
چکیده :
رابطه علم و دين از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوين پلانيتگا مباحث مهمی را در اين باره مطرح کرده است. او در اين زمينه دو ديدگاه دارد و در هر دو معتقد است كه رابطه علم و دين در مواردی به دليل اصل طبيعت گرايی روش شناختی در علم، به تعارض کشيده مي شود. او در ديدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستين می گويد علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی يافته هاي علمی با باورهای دينی متعارض اند و اين تعارض واقعی و جدی است و هريک از علم و دين، يکديگر را نقض می کنند و ريشه اين تعارض در طبيعت گرايی روش شناختی است؛ اما با اين حال در بخش هايی از علم طبيعت گرايی روش شناختی را مجاز می داند. اين مقاله با روش توصيفی ـ تحليلی ديدگاه پلانتينگا را تبيين، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات الاهی و الاهیات بشری: نقدی روششناختی
نویسنده:
سید حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
قرآن و برهان
,
فلسفه اسلامی معاصر
,
فلسفه دین
,
مکتب تفکیک
,
الهیات غیر فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
نفوس فلکی ,
مخالفت با فلسفه ,
احیای معرفت دینی (مسائل جدید کلامی) ,
نقش عباسیان در نهضت ترجمه ,
افلاک ,
منابع معرفت دینی ,
معرفت دینی ,
اتحاد برهان و قرآن ,
جدایی برهان از قرآن ,
اصالت معرفت دینی ,
انتقادات فلاسفه از فلسفه ,
انگیزه نهضت ترجمه ,
جریان منتقد ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مکتب تفکیک با تأکید بر جداسازی میان سه راه معرفتی ــ یعنی وحی، عقل، و کشف یا الهام ــ خود را به جامعه شیعی معرفی کرد و مدعی ناسازگاری دین با فلسفه و عرفان شد. این دیدگاه مورد نقد مدافعان فلسفه اسلامی قرار گرفت و آنان از همسویی دین و فلسفه و عرفان در منظومه شیعی سخن گفتند و اشکالاتی بر این مکتب وارد ساختند. کتاب الاهیات الاهی و الاهیات بشری بهعنوان دفاعی قاطع از این مکتب بهتازگی منتشر شده است. نویسنده مقاله حاضر به تحلیل و نقد روششناختی کتاب حاضر پرداخته و بر آن است تا مقدمات آن را بیاعتبار کرده، نشان دهد این مکتب تا اثبات مدعای خود راه درازی در پیش دارد. در این مقاله، مدعیات اصلی کتاب الهیات الهی در شکل یک استدلال بیان شده که بر دو مقدمه استوار است: نخست آنکه عدهای از فلاسفه فلسفه را بیاعتبار دانستهاند؛ و دوم آنکه سخن این فلاسفه درست است، پس فلسفه نادرست است. نویسنده مقاله حاضر کوشیده است (1) نشان دهد که مقدمه نخست کاذب است و بهواقع سخنان آنان در متون مکتب تفکیک تحریف و ناقص نقل شده است و (2) هیچ فیلسوفی بهاعتبار فیلسوفبودن نمیتواند فلسفه را بیاعتبار سازد و این رفتار خودشکن است و از نفی فلسفه بیاعتباری خود فیلسوف حاصل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی رویکرد هگل نسبت به رابطۀ علم و دین
نویسنده:
حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
فلسفه هگل
,
فلسفه دین
,
گفتگوی علم و دین
,
فلسفه دین هگل
,
علم و دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
عقاید مسیحیت ,
الهیات طبیعی ,
الهیات مسیحی ,
سکولاریسم ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
فیزیک مدرن ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
فلسفه طبیعت هگل ,
نقد هگل از مسیحیت ,
تکامل دین ,
روح مطلق هگل ,
چکیده :
چکیده دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سدههای گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را بهمثابۀ یک دانش و معرفت واجد حقیقت در نظر بگیرند، طفره رفتهاند و دلایل فراوانی در رد و محکومیت دیگری ارائه کردهاند. از اینرو در نوشتار حاضر ضمن تأکید بر این نکته که پیشرفت علمی جوامع بشری لزوماً با سکولاریسم ارتباطی ندارد، با نظر به کل نظام فکری هگل، دیدگاه وی در زمینۀ رابطة علم و دین بررسی خواهد شد. به باور هگل، معرفت و آگاهی بشر بر اساس یک سیر دیالکتیکی تاریخی پیوسته در حال تکامل بوده و متناسب با بسط و پیشرفت آن، علم و دین نیز توأمان و با تناظر یکبهیک دچار تحول و پویایی شدهاند. به بیان دیگر، او با اشاره به مراحل چهارگانة تکامل تمدنها و مراتب استکمال ادیان در بستر تاریخ، بر این باور است که در هر دورهای از تاریخ جهان، میان علم و دین آن زمان، تعامل و ارتباط نزدیکی وجود داشته و این دودر هیچ دورهای به هیچ عنوان در تباین با هم نبودهاند. گرچه کاملترین نوع تعامل میان علم و دین و مصداق تام و اتمّ این رابطه از نظر وی در مسیحیت پروتستان و دورة ژرمنی وجود داشته است. از اینرو بر اساس رویکرد تعاملی و آشتیگرایانة هگل، علم و دین دو ساحت متفاوت تجلیات روح مطلق هستند و در طول تاریخ بهصورت مشترک و بهموازات هم به تعالی آگاهی بشر مدد رساندهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 633 تا 650
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی از دیدگاه یونگ
نویسنده:
جواد فیروزی، زینت حسینی دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه علوم و تحقیقات تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد دینی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
دین شناسی روان شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
دین شناسی یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
دین و معرفت شناسی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
امر قدسی ,
اسطوره و دین ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره شناسی دینی ,
روان درمانی دینی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
لاادری گری کانتی ,
لاادری گری یونگ ,
روانی بودن تجربه دینی ,
چکیده :
تجربه دینی یعنی مواجهه با موجود مقدس یا ماورایی و به بیان دیگر درک حضور و وجود او. این بعد از دین به صورت فردی و گاه جمعی و غالباً در درون افراد تجلی میکند، و با عقاید و مناسک خاص هر دین مرتبط است. این تجربه، در روانشناسی نوعی گرایش درونی به شمار میرود برای گریز از شرایط دشوار زندگی و همین درونگرایی است که به انسان دیندار توان ایستادگی میبخشد، زیرا دستگاه شناختی در سنگری نفوذناپذیر قرار میگیرد. ویلیام جیمز، نخستین کسی است که واژه تجربه دینی را به کار برده است. گفتوگو درباره پیشینه تجربه دینی و تعریف آن و آشنایی با ماهیت و انواع تجربه دینی از نظر یونگ از مسائل مورد بحث در این نوشتار است. یونگ بر این نکته پا میفشارد که دین در بنیاد خود مبتنی بر تجربه قدسی یا نومینوس و به معنای تسلیم شدن در برابر نیرو یا نیروهای برتر است. این نوع از تجربه در ضمیر ناخودآگاه و عمدتاً در ضمیر ناخودآگاه جمعی ریشه دارد و همین بخش از ناخودآگاه جمعی است که کهن الگوها را در خود جای میدهد. تجربه دینی نمودی بیرونی نیز دارد. این نمود بیرونی همان عقاید جزمی است که متناسب با هر دین خاصی از دل تجربه بیرون کشیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پلانتینگا و مساله تعارض علم و دین
نویسنده:
رسول رسولی پور، روح انگیزجلوخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان شناسی مذهبی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
طبیعت گرایی روشی
,
طبیعت گرایی فلسفی
,
تعارض علم و دین
,
تعارض واقعی علم و دین
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
علم و دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
افعال خارق العاده ,
جهانبینی علمی ,
اصل عدم قطعیت ,
الهیات(کلام جدید) ,
نظریه تکامل انواع ,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی ,
تعارض نظریه تکامل با کتاب مقدس ,
برهان نظم ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
علیت غیر عادی خداوند ,
امکان نقض قوانین طبیعت ,
ضرورت قوانین طبیعت ,
الهیات غیر مداخله جویانه ,
شهود درونی روح القدس ,
چکیده :
متألهان بسیاری در سال های اخیر کوشیده اند مسأله تعارض علم و دین را حل کنند. در این میان، آلوین پلانتینگا، فیلسوف کالوینیست آمریکایی، تعارض علم و طبیعت گرایی را چونان راهی برای حل این مسأله مطرح میکند. کوشش پلانتینگا بیشتر ناظر به بررسی و ارزیابی مصادیق تعارض ادعایی است؛ هر چند در خلال این مباحث و برای برون رفت از چالش های موجود، بخشی از مبانی جهانشناسی، معرفتشناسی و روش شناسی علم معاصر را نیز به نقد می کشد. پنداشت تعارض علم و دین، به زعم پلانتینگا، برآمده از تفسیر غلط و زیاده خواهانه از علم، و تصاویر مبالغه آمیز از مصادیق تاریخی و نمونه های تعارض است. او مدعی است بواقع رویارویی و تعارضی میان علم و دین وجود ندارد (مانند تعارض مطرح شده میان آموزه های خلقت در سِفر پیدایش و نظریه تکاملی داروین) یا اگر تعارض واقعی باشد، سطحی است (مانند تعارض مطرح شده میان باور مسیحی و نظریه های مشخصی در روانشناسی تکاملی و نقد تاریخی کتاب مقدس)، بلکه ناسازگاری واقعی میان دین و طبیعت گرایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید