جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
استدلال‌های تنظیم دقیق کیهان‌شناختی: چه چیزی (اگر وجود داشته باشد) باید از تنظیم دقیق جهان خود برای زندگی استنتاج کنیم؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jason Waller (جیسون والر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگر ثابت های فیزیکی، شرایط اولیه یا قوانین طبیعت در جهان ما حتی اندکی متفاوت بود، آنگاه تکامل حیات غیرممکن بود. این مشاهدات بسیاری از فیلسوفان و دانشمندان را وادار کرده است که سؤال طبیعی بعدی را بپرسند: چرا جهان ما برای زندگی اینقدر "تنظیم" شده است؟ بحث های پیرامون این سوال گسترده، چند رشته ای، پیچیده، فنی و (گاهی) داغ است. این مطالعه بررسی جامع این بحث ها و بسیاری از سؤالات متافیزیکی و معرفتی است که توسط تنظیم دقیق کیهان شناختی مطرح شده است. مطالعه والر به دو نتیجه مهم و بحث برانگیز می رسد. نخست، او نتیجه می‌گیرد که نقدهایی که توسط خداباوران به «فرضیه چندجهانی» و از سوی طبیعت‌گرایان به «فرضیه خداباوری» وارد می‌شود، عمدتاً ناموفق است. هیچ یک از این گزینه ها به طور قابل قبولی قابل حذف نیستند. به نظر می رسد انتخاب بین آنها شهودهای متافیزیکی بدوی (و توجیه آن بسیار دشوار) را روشن می کند. دوم، والر برای شکستن بن بست فلسفی، بحث را از سطح جهان ها به سطح جهان های ممکن منتقل می کند. والر با این استدلال که جهان های ممکن نیز به معنایی مهم و جالب «کوک شده اند» نتیجه می گیرد که تنها توضیح قابل قبول برای تنظیم دقیق جهان واقعی، فرض وجود نوعی «چیز خداگونه» است. "
رابطه علم و دين در ديدگاه اول پلانتينگا
نویسنده:
مصطفی ميرباباپور، يوسف دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رابطه علم و دين از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوين پلانيتگا مباحث مهمی را در اين باره مطرح کرده است. او در اين زمينه دو ديدگاه دارد و در هر دو معتقد است كه رابطه علم و دين در مواردی به دليل اصل طبيعت گرايی روش شناختی در علم، به تعارض کشيده مي شود. او در ديدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستين می گويد علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی يافته هاي علمی با باورهای دينی متعارض اند و اين تعارض واقعی و جدی است و هريک از علم و دين، يکديگر را نقض می کنند و ريشه اين تعارض در طبيعت گرايی روش شناختی است؛ اما با اين حال در بخش هايی از علم طبيعت گرايی روش شناختی را مجاز می داند. اين مقاله با روش توصيفی ـ تحليلی ديدگاه پلانتينگا را تبيين، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
برهان نظم، تکامل و تنظیم دقیق: بررسى مقایسه‌اى دیدگاه‌هاى سویین‌ برن و مطهرى
نویسنده:
غزاله حجتى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برهان نظم از گذشته های بسیار دور مورد توجه همه ی اديان و مبلغان دينى بوده است. اين بذل توجه به دلیل خاصیت اقناعى اين برهان برای عامه ی مردم است. در قرن هجدهم، انتقادات بسیاری از سوی هیوم و برخى ديگر از فیلسوفان جديد به اين برهان وارد شد و نیز ظهور ديدگاه تکاملى اين انتقادات را بسیار قوت بخشید. در نتیجه، برهان تضعیف و خاصیت اقناعى آن گرفته شد. در سالهای اخیر، برخى از فیلسوفان درصدد ارائه ی تقرير نوينى از برهان نظم برآمده اند و با فرض قبول و صحت ديدگاه تکاملى تبیین سازواری از نگرش خداباورانه و قبول نظريه ی تکامل ارائه كرده اند. اين دست كوشش ها نمونه هايى در فیلسوفان مسیحى و مسلمان دارد. ريچارد سويینبرن از فیلسوفان مسیحى است كه با كمک دانش فیزيک، رياضیات و زيست شناسى و براساس محاسبات احتمالاتى برهانى استقرايى را صورتبندی كرده است كه مدعى است سازگاری فرضیه وجود خدا را با ديدگاه تکاملى نشان مى دهد. مرتضى مطهری نیز از متفکران مسلمانى است كه كوشیده است تا اين سازگاری را اثبات كند. او نه تنها اين دو نگرش را با هم سازگار مى داند، بلکه ديدگاه تکاملى را بهترين تفسیر ممکن از غايتمندی الهى در جهان نیز برمى شمارد. اگرچه مقام، شکل و سطح بحث اين دو متفکر با هم متفاوت است، محتوا و نتیجه ی حاصل از اين بحث در آثار هر دوی ايشان يکسان به نظر مى رسد.
صفحات :
از صفحه 23 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 3