جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی
نویسنده:
جنان ایزدی، مجید صادقی حسن آبادی، فاطمه یوسفی کزج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1395
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمیدرضا عبدلی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
چکیده :
از محوری‌ترین عناصر ادیان،ایمان است؛به گونه‌ای که نمی‌توان نقش‌ بنیادین آن را در شکل‌گیری باور دینی نادیده انگاشت.پرداختن به ماهیت ایمان‌ و جایگاه آن در ادیان،از اصلی‌ترین مباحث متکلمان ادیان بزرگ به‌شمار می‌رود. این جستار در پی آن است که ماهیت ایمان دینی را از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ مورد بررسی قرار دهد.هر یک از این دو،فیلسوف و متکلمی است‌ سرشناس و کارکشته در تحلیل اندیشهء دینی،با این تفاوت که یکی از عالم‌ اسلام است و دیگری از عالم مسیحیت.علامه طباطبایی ایمان را باوری‌ تمکن یافته در قلب می‌داند؛به گونه‌ای که باعث مصونیت انسان از شک می‌شود؛ درحالی‌که پل تیلیخ از ایمان به حالت دل‌بستگی نهایی تعبیر می‌کند و بنابراین‌ در نظر علامه طباطبایی ایمان از سنخ«باور»متمکن در قلب خواهد بود و حال‌ آن که پل تیلیخ آن را از سنخ«فعل»می‌داند.هر دو فیلسوف اذعان دارند که‌ متعلق ایمان،امری عینی و خارجی است و بین ایمان و عقل تعارضی نیست.پل‌ تیلیخ آغاز ایمان را یقینی و انجام آن را قرین با شک می‌داند،درحالی‌که از نظر علامه طباطبایی،ایمان در مراحل ابتدایی همراه با شک بوده،اما در نهایت به‌ یقین منجر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
دین انسانی یا انسان دینی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، هاجر نیلی احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , شرافت حقیقی , کرامت انسان , فطرت(کلام) , خیر ( خیر و شرّ ) , فطرت حقیقت جویی , عبادت , دین و فطرت , کمال جویی , جامعیت اسلام , دین انسانی , انسان دینی , عقلانیت (مسائل جدید کلامی) , دین و انسان , انسان و خدا , سکولاریسم , علامه مجلسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , صراط , قرآن , فضایل اخلاقی , غفلت , عبدالله جوادی آملی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه دین , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , امیال اصیل انسانی , زیبایی دوستی , نیکی طلبی , میل به جاودانگی , امیال فطری , علم دوستی , گرایش مادی انسان , نیاز به اجتماع , نیاز اقتصادی , مجید صادقی حسن آبادی
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
تجربه‌ی دینی و وحی نبوی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، مجید یاریان کوپائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1389
چکیده :
در باب مسأله‌ی«وحی»،می‌توان چنین ادعا نمود که تبیین ماهیت و شناخت‌ حقیقت آن برای انسان چندان امکان‌پذیر نبوده،تعاریف ارائه شده برای آن عمدتا تعاریفی شرح اللفظی است.در مجموع،تاکنون چند دیدگاه عمده در توصیف و تشریح«وحی نبوی»مطرح شده است.دیدگاهی که بیشتر مورد بحث ماست، دیدگاه«تجربه‌ی دینی»است که بر مواجهه‌ی پیامبر با خدا تأکید می‌کند.در این‌ دیدگاه،هیچ کلام یا گزاره‌ای القا نمی‌شود،بلکه«وحی»تفسیر و گزارش پیامبر از تجربه‌ی شخصی خویش است. اندیشمندان مسلمان در ارزش معرفتی نظریه‌ی«تجربه‌ی دینی»مناقشه‌ کرده‌اند،زیرا تجربه‌ی دینی،از آن‌جا که احساسی شخصی و مواجهه‌ای درونی‌ است،لزوما نمی‌تواند حقیقتی بیرون از شخص تجربه‌گر را اثبات نماید.با این‌ تلقی،«وحی نبوی»ساحتی بشری می‌یابد،زیرا کلمات«وحی»،که بر زبان پیامبر جاری می‌گردد،حاصل مشاهدات شخص پیامبر و عباراتی منطبق با زبان و ادبیات‌ اوست.به علاوه،بر این اساس که چنین مواجهه‌ای از طریق مفاهیم و استدلال‌های عقلی به دست نیامده است،در مقام تبیین،عینا انتقال‌پذیر به‌ دیگران نخواهد بود.با چنین نگاهی،دست بشر از ساحت الوهی کوتاه خواهد شد و کلام نبی از شائبه‌ی دخل و تصرف یا کمبود و نقصان مصون نخواهد ماند و در نتیجه،ارسال انبیا،که هدف آن سعادت و هدایت انسان‌هاست،کاری عبث و نقض‌ غرض خواهد بود.بنابراین،دیدگاه«تجربه‌ی دینی»نمی‌تواند کاملا با وحی نبی‌ خاتم(ص)قابل انطباق باشد.
صفحات :
از صفحه 25 تا 52
تناظر قرآن و انسان در حکمت صدرایی و نتایج این رویکرد در زبان دین
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، محمدحسین میردامادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نظام تکوین و تشریع , لسان قوم (علوم قرآن) , خلافت الهی , علم حضوری , اهل بیت(ع) , انجیل , روح معنا , قوس صعود , قوس نزول , گزاره دینی , تفسیر أنفسی , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , زبان قرآن , ابطال پذیری گزاره های دینی , صدق گزاره‌های دینی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , نفس نبوی , حسن حسن زاده آملی , فلسفه پوزیتیویسم , حکمت متعالیه , عقل فعال , اصطلاحنامه علوم قرآنی , تفسیر قرآن , نزول قرآن , علم الیقین , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , انسان در قرآن , سید حسن سعادت مصطفوی , دین مسیحیت (ادیان زنده) , فخر رازی , فلسفه دین , فلسفه زبان , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) , عرفی بودن زبان قرآن , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , تخیل(راه های معرفت) , حواس ظاهر(مقابل باطن) , حواس باطن(مقابل ظاهر) , عصر نزول قرآن , مراتب قرآن , روح قدسی انسان , رابطه انسان و قرآن , ساحت انفسی زبان , نظریه غیرشناختاری زبان , نظریه شناختاری زبان , واقع نمایی زبان , عالم ارواح قدری , مرتبه فرقانیت , علوم تفصیلی نفسانی , لوح خیال , عالم حس , الفاظ حسی قرآن , نظریه زبان عرفی , زبان طولی انفسی قرآن , مجید صادقی حسن آبادی , زبان دین (فلسفه دین) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
خداباوری، خودیابی یا ازخودبیگانگی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، مهدی گنجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
سلوک عرفانی در حکمت اشراق
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1385
چکیده :
شیخ شهاب الدین سهروردی فیلسوف و عارفی با حکمتی آمیخته از معرفت نظری و طریقت و سلوک عملی است. در حکمت او مقام نظر و عمل آ ن چنان<br /> آمیخته اند که نا رفته راه و گام ننهاده در سلوک را نمیتوان حکیم نامید. در آثار او عناصر اصلی سلوک و منازل و احوال سالک از مرتبه بیداری تا فنا و اتصال به<br /> عالم نور ترسیم شده است.<br /> نفس آدمی نوری محبوس در خاکدان هستی است و باید به وطن حقیقی خویش بازگشت کند. در این مسیر سالک باید تعلقات ظلمانی را به کناری نهد و<br /> با اراده ای پولادین و توکل به حضرت نورالانوار و در پرتو تعلیمات پیر و مرشد متحمل ریاضات و مجاهدات علمی و عملی شود تا روحش ص یقل خورده لذت وصل را با ذوق دریابد و به کوه قاف برسد.<br /> سهروردی نکات سلوکی خود را به صورت تمثیل, نماد, کنایه و استعاره هایی ارائه می دهد. او در قالب گفتگوهایی که گاه خود شیخ است و گاه سالک,<br /> دستورالعمل هایی را با زبان رمز در اختیار سالکان و پیروان طریقتش قرار می دهد. طریقت او چندان شناخته شده نیست و همین امر توصیفی نظام مند را از<br /> شیوه سلوکی او با مشکل مواجه می کند. ولی با مراجعه به آثار او می توان تا<br /> حدودی شیوه او را در طریقت و عناصر اساسی تشکیل دهنده سلوک عرفانی اش به دست آورد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
  • تعداد رکورد ها : 14