جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
صراط مستقیم، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله «صراط های مستقیم، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی»
نویسنده:
غلامرضا مصباحی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1376
چکیده :
نگارنده در این مقاله با توجه به آیات و روایات به نقد دیدگاه سروش در مورد کثرت گرایی پرداخته و آن را به دلیل متاثر بودن از آراء غربیان مورد قبول نمی داند. بر این اساس نمی توان متون دینی را به هر نحوی بخواهیم مورد تفسیر قرار دهیم بلکه باید با معیار قراردادن کتاب و سنت ملاکی برای درستی و نادرستی آراء خود بیابیم.
صفحات :
از صفحه 227 تا 256
چگونگی بازتولید فلسفه‌های علوم انسانی با تکیه بر فلسفه اسلامی
نویسنده:
حسین سوزنچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , سکولاریسم , ابن سینا: ابوعلی سینا , عقل‌گرایی , فلسفه اسلامی , علوم انسانی , وجودشناسی , معقول ثانی , علت غایی , قرآن , لیبرال دموکراسی , طبقه بندی علوم , فلسفه علم , پوزیتیویسم منطقی , علم شناسی , فلسفه اولی , فلسفه های مضاف , فلسفه حقوق , طبیعت شناسی , دانش سنتی , فلسفه حقوق اسلامی , تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , سکولاریسم , حکومت دموکراسی لیبرال , پوزیتیویسم منطقی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , علم طبیعی , فلسفه الهی , فلسفه پوزیتیویسم , فلسفه اسلامی , ماهیت علت غایی , قرآن , فلسفه علوم انسانی , فلسفه علوم انسانی , دانش مدرن , عبدالله جوادی آملی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , حسین سوزنچی , فلسفه حقوق , فلسفه علم , علوم انسانی (سایر) , فرانسیس بیکن , رنه دکارت , مارتین هایدگر , ادموند هوسرل , دیوید هیوم , حسین دباغ , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , معقولات ثالثه(مقابل معقولات ثانیه خاص) , لقاء حق , اثبات‌گرایی (مکتب فلسفی) , انسانگرایی‌ = اومانیسم (مکتب فلسفی) , ظلم از دیدگاه قرآن , بازتولید فلسفه علوم انسانی , زیر بنای علوم , وجودشناسی ماتریالیستی , مادی انگاری انسان , وجودشناسی مضاف , کاربرد فلسفه اسلامی , گزاره حسی , گزاره عقلی , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , عبدالکریم سروش
چکیده :
امروزه اثبات اینکه بسیاری از آموزه‌های علوم انسانی مدرن، با آموزه‌های اسلامی ناسازگار است و تحول در این علوم، امری ضروری است، کار دشواری نیست. آنچه دشوار است تبیین این نکته است که چگونه می‌توان این تحول را، نه با نگاه خام و گذاشتن چند آیه و روایت در کنار متون جدید، بلکه با استمداد از علوم و اندیشه‌های اسلامی‌ای که حاصل قرن‌ها تلاش علمی اندیشمندان مسلمان بوده و در تعاملی پویا با اندیشه‌های معاصر، رقم زد. اگرچه این تحول‌بخشی نیازمند استمداد از بسیاری از دانش‌های سنتی مسلمانان است، اما هدف مقالهٔ حاضر، این است که فقط شیوه و میزان کمک «فلسفهٔ اسلامی موجود» به تحول‌آفرینی در علوم انسانی مدرن را مورد بحث قرار دهد.<br /> در طبقه‌بندی‌های سنتی علوم، به دلیل پذیرش ماهیت سلسله ‌مراتبی دانش‌ها، «فلسفهٔ اولی» ‌مادر علوم شمرده می‌شد، و به لحاظ معرفت‌شناختی، شایستگی این را دارد که پشتوانهٔ تمام علوم دیگر قرار گیرد. با انحطاط مابعدالطبیعه در دوران جدید و القای بن‌بست در عرصه وجودشناسی، فلسفه به مثابهٔ علم وجودشناسی رسما کنار زده شد، و تقدم فلسفه بر سایر علوم زیر سؤال رفت؛ اما در پس پرده، وجودشناسی ماتریالیستی زیربنای علوم گردید و با غلبه یافتن پیش‌فرض‌هایی همچون مادی و متباین دانستن وجود انسان‌ها و کنار گذاشتن مبحث علیت غایی در تحلیل واقعیات انسانی، استقلال و اصالت فلسفی بسیاری از مباحث علوم انسانی زیر سؤال رفت و فضای قراردادانگاری و تبعیت از اعتباریاتِ بی‌ضابطه غلبه یافت و مباحث این دسته از علوم، به یک سلسله مباحث حسی و قراردادی آمیخته با پیش‌داوری‌های ماتریالیستی در باب ماهیت انسان، فروکاسته شد.<br /> این مقاله می‌کوشد با تبیین الگوی مطالعه وجودشناختی در بررسی امور خاص، نشان ‌دهد که چگونه «وجودشناسی مضاف» می‌تواند الگوی موجهی برای تحقیق در عرصهٔ «فلسفه‌های مضاف» (فلسفه روان‌شناسی، فلسفهٔ اقتصاد، و...) باشد؛ و نیز اینکه چگونه تحول‌آفرینی در علوم انسانی مدرن، نیازمند بهره‌مندی از چنین «فلسفه‌های مضاف»‌ی است. همچنین با نشان دادن مصادیقی از تحقق یافتن چنین وجودشناسی‌های مضافی در تاریخ اندیشهٔ اسلامی، و ارائه مصادیقی از ورود این گونه مباحث در نقد و اصلاح علوم انسانی جدید، امکان عملی چنین الگویی را آشکارتر سازد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 118
نقد نظريه ناسازگاری خاتميت نبی با ولايت امام
نویسنده:
سعید مقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, زمستان/ 1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ولایت شیعی , رابطه نبوت و امامت , دکتر عبدالکریم سروش , خاتمیت از نظر متفکران معاصر , ملاک خاتمیت , علم امام علی در روایات , روایات علم امام , امامت پژوهی , حجّیّت استقلالی نبی , انتقال علوم نبی به امام , تعارض خاتمیت و امامت , تفاوت پیامبر و امام , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید , علامه حلی , دین خاتم , ولایت , امام , امامت , علم امام (ع) , نبوت , ولایت تشریعی , حجیت سخنان امامان معصوم علیهم السلام , علم ائمه علیهم السلام , نصب امام معصوم , وراثت (امامت) , حجیت گفتار پیامبر اکرم (ص) , حدیث منزلت , خاتمیت , علم امام علی(ع) , حدیث غدیر , خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله , خاتمیت رسول , خاتمیت نبوت , شیعه شناسی , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , ابن میثم بحرانی , محقق حلی , شیخ مفید , شیخ طوسی , آیه 59 انعام , علامه حلی , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , حسین دباغ , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , عبدالکریم سروش
صفحات :
از صفحه 211 تا 247
  • تعداد رکورد ها : 6