جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
نهج البلاغه، منشور جاودان
نویسنده:
جمال الدین دین پرور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه, زمستان و بهار/ 1380 و 1381
صفحات :
از صفحه 42 تا 64
سبک اهل بیت (ع) در تفریحات و اوقات فراغت
نویسنده:
حسین شرف الدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, بهار و تابستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
معناشناسی واژه عدالت در نهج‌البلاغه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
چکیده :
یکی از زیربناهای اساسی حکومت اسلامی که به‌نوعی در حیطۀ مدیریت اسلامی قرار دارد، اصل عدالت است. به‌گونه‌ای که هر حکومتی، برای سندیت‌یافتن و مشروعیت خویش، ناگزیر از اجرای عدالت است. به همین دلیل، این مسئله در اندیشۀ سیاسی امام علی (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و بارزترین جلوۀ آن در کتاب نهج‌البلاغه نمود پیدا می‌کند. درحقیقت، عدالتی که در این کتاب، اساس دیدگاه امیرمؤمنان (ع) قرار گرفته، با عدالتی که مدّ نظر لغت‌شناسان و اندیشمندان سایر مکاتب است، متفاوت است و با مفاهیم دیگری عجین شده است. در مقالۀ حاضر، برآنیم تا ضمن بیان این تفاوت‌ها، جایگاه عدالت و مفهوم آن را در جهان‌بینی سیاسی و اجتماعی و دینی این بزرگوار، تحلیل و بررسی کنیم.
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
رویگردانی از تفسیر در سده نخست و انگیزه های آن
نویسنده:
مجید معارف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1376
چکیده :
از جمله واقعیت های تاریخی پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ظهور جریانی در رویگردانی از تفسیر قرآن است. این جریان با اقدام برخی از صحابه رسول خدا (ص) آغاز شد و سپس در بین تابعان وسعت بیشتری یافت که در نتیجه مسلمانان به جای تأمل در قرآن کریم صرفاً به تلاوت آیات روی آوردند و از شناخت بسیاری از حقایق نورانی بازماندند . در این مقاله تلاش شده است که با توجه به شواهد تاریخی ابتدا در مورد این جریان و پیشگامان آن اظلاعاتی ارائه شود و سپس انگیزه ها و نیز نتایج حاصل از این جریان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
نقد بازخوانی تشیع
نویسنده:
جواد علاء المحدثین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, زمستان/ 1390
کلیدواژه‌های اصلی :
جایگاه امامت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , محسن کدیور , حجت , حجت الهی , دستور معاویه به جعل حدیث , کتب شیعه امامیه , کتاب و سنت (فقه) , مفهوم امامت , امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) , اصحاب امام علی (ع) , منابع دینی , امامت در تشیع , امامت پژوهی , دلالت حدیث غدیر , نحوه استناد به دین , بازخوانی تشیع , امامت در نهج البلاغه , اهل بیت در نهج البلاغه , اهل سنت و امامت , معاویه و حضرت علی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , امامت , دلایل امامت , تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) , افضلیت امام (ع) , اهل بیت(ع) , نص(امامت) , احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) , صفات امام علی(ع) , حکومت حضرت علی علیه السلام , علم امام علی(ع) , کلام امام علی (ع) , امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) , امامت امام حسین (ع) , حدیث غدیر , امامت امام علی(ع) , افضلیت امام علی(ع) , افضل صحابه , شیعه شناسی , ابوذر غفاری , آیه 59 نساء , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , محسن کدیور , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ابن ابی الحدید , عثمان بن عفان (خلیفه سوم) , معاویة بن ابی‌سفیان , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
صفحات :
از صفحه 115 تا 152
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
کلیدواژه‌های اصلی :
سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , مرتضی مطهری , تشیع , فرق کلامی , معتزله , اندیشه شیعه , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , خوارج , اشاعره , وعد و وعید , سیره امام علی (ع) , جنگ صفین , فقه سیاسی , اصول عقائد , اصول عقائد , 17. فرق کلامی , اصول عقاید , جبر و اختیار(کلام) , خوارج (مذاهب کلامی) , مرجئه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , وعد و وعید , توبه مرتد , خلافت بعد از رسول الله (ص) , اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله , جنگ صفین , قرآن , کفر فاسق , مغفرت کبائر , توبه مرتد , ارجاء کلامی , سید رضی , سید مرتضی , مرتضی مطهری , قرآن , رؤیت حق تعالی , 13. علم کلام , علم ک‍لام‌ , خوارج (مذاهب اسلامی) , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , ارجاء , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سیره علوی (امام علی ع) , ویلیام مونتگمری وات , ابن ابی الحدید , ابن اثیر , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , جانشینی پیامبر اسلام(ص) , جبر اختیار , ابوالحسن محمدبن الحسین الموسوی
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی دربارة مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعة‌ امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
  • تعداد رکورد ها : 37