جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
نمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
نویسنده:
محمد توکلی پور، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 743 تا 768
بررسی تطبیقی ایمان در ادیان و تاثیر آن بر سلامت
نویسنده:
علیرضا اژدر، محمد مهدی احمدی فراز
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1392
چکیده :
یکی از محوری‌ترین عناصر ادیان و مهمترین مباحث الهیات و دین پژوهی معاصر، مقولۀ ایمان است که پرداختن به ماهیت و تعیین جایگاه و نقش آن، تأثیری بسزا در ساحت‌های مختلف زندگی انسان دارد. نوشتار حاضر را سعی بر آن است تا ضمن بررسی تطبیقی ایمان در الهیات اسلامی و مسیحی، به تبیین رابطه و تاثیر ایمان بر سلامت جسمانی و روانی انسان بپردازد. در این پژوهش، معلوم می‌گردد که حقیقت ایمان در اندیشه اسلامی، امری ذوابعاد و دارای مراتب و ساحت‌های مختلف است که طیف گسترده‌ای از اقرار زبانی، معرفت عقلی، تصدیق قلبی، تجربۀ باطنی تا رفتار و اعمال خارجی را در بر می‌گیرد. اما از ایمان در اندیشه مسحیت، گاهی به تصدیق گزاره‌های وحی شده، گاهی به یک نوع احساس متعالی و فراگزاره‌ای که منجر به ایجاد حالت دلبستگی در آدمی، می‌گردد، و گاهی به تجربه حضور و تجلی خداوند در زندگی، یاد می‌شود. با تأکید بر مواضع وفاق و اشتراک اسلام و مسیحیت در مقوله ایمان، که شامل اعتقاد به وجود خالق، اصل وحی و نبوت، و باور به رستاخیز می‌شود. می‌توان با رویکردی کارکرد گرایانه، اثرات ایمان و اعتقاد به این اصول مشترک را بر سلامت جسمی و روحی انسان در ساحت پزشکی و روانشناسی تبیین نمود .
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
سخن گفتن از خدا بر مبنای اشتراک معنوی و تشکیک وجودی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستون/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی , اسفار , نظریه تمثیل , اصول فلسفه و روش رئالیسم , واقعیت غائی , نمادگرایی , بیان ناپذیری خدا , جمع تشبیه و تنزیه , سخن گفتن از خدا از نظر آکوئیناس , حلقه وین , نمادگرایی زبان دین , اشتراک‌ معنوی , نظریه کارکردگرایی , انسانوارانگاری , روش سلبی , نظریه بی معنایی , نظریه دو قطبی , الهیات آنسلمی , تفسیر المیزان (کتاب) , درباره علامه طباطبایی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , صفات الهی , معطله (فرق کلامی) , احد (اسماء تنزیه الهی) , اهل بیت(ع) , تشبیه , کمال مطلق , تنزیه الهی , شناخت سلبی خدا , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , فلسفه پوزیتیویسم , حکمت متعالیه , وحدت تشکیکی وجود , عینیت صفات با ذات , برهان بسیط الحقیقه , توحید(اخلاق اسلامی) , غلامحسین ابراهیمی دینانی , فلوطین(افلوطین) , امیرعباس علیزمانی , فلسفه دین , ویلیام آلستون William J. Abraham , سنت آنسلم , آلفرد جولز آیر , پل تیلیش , رودلف کارناپ , 05- دیونوسیوس مجعول , لودویگ ویتگنشتاین , جان هیک , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , احد(تعین اول) , اصل ابطال پذیری(اصطلاح وابسته) , آنتونی فلو Antony Flew , ملاصدرا شیرازی , قاضی سعید قمی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 127 تا 151
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمیدرضا عبدلی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
چکیده :
از محوری‌ترین عناصر ادیان،ایمان است؛به گونه‌ای که نمی‌توان نقش‌ بنیادین آن را در شکل‌گیری باور دینی نادیده انگاشت.پرداختن به ماهیت ایمان‌ و جایگاه آن در ادیان،از اصلی‌ترین مباحث متکلمان ادیان بزرگ به‌شمار می‌رود. این جستار در پی آن است که ماهیت ایمان دینی را از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ مورد بررسی قرار دهد.هر یک از این دو،فیلسوف و متکلمی است‌ سرشناس و کارکشته در تحلیل اندیشهء دینی،با این تفاوت که یکی از عالم‌ اسلام است و دیگری از عالم مسیحیت.علامه طباطبایی ایمان را باوری‌ تمکن یافته در قلب می‌داند؛به گونه‌ای که باعث مصونیت انسان از شک می‌شود؛ درحالی‌که پل تیلیخ از ایمان به حالت دل‌بستگی نهایی تعبیر می‌کند و بنابراین‌ در نظر علامه طباطبایی ایمان از سنخ«باور»متمکن در قلب خواهد بود و حال‌ آن که پل تیلیخ آن را از سنخ«فعل»می‌داند.هر دو فیلسوف اذعان دارند که‌ متعلق ایمان،امری عینی و خارجی است و بین ایمان و عقل تعارضی نیست.پل‌ تیلیخ آغاز ایمان را یقینی و انجام آن را قرین با شک می‌داند،درحالی‌که از نظر علامه طباطبایی،ایمان در مراحل ابتدایی همراه با شک بوده،اما در نهایت به‌ یقین منجر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
تبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیش در زبان
نویسنده:
علی عسگری یزدی، مسلم احمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
مفسرین قرآن و پل تیلیش: آیا زبان دین معرفت‌بخش است؟
نویسنده:
حمیده طهرانی‌حائری، میر سعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , اشاعره , گزاره های دینی , ادیان ابراهیمی , آموزه خلقت در ادیان ابراهیمی , ادیان ابراهیمی , اشاعره (اهل سنت) , عالم ذر , بیعت حدیبیه , قرآن , وحی , نماد , تفسیر قرآن , فلسفه زبان , معناداری , گفتار دینی , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , زبان نمادین دین , وحی الهی , ابطال ناپذیری گزاره‌های دینی , صدق گزاره‌های دینی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , تفسیر قرآن , تیلیش , عبدالله جوادی آملی , طبرسی، احمد بن علی , فخر رازی , محمود زمخشری , امیرعباس علیزمانی , فلسفه زبان , ویلیام آلستون William J. Abraham , پل تیلیش , حضرت آدم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , معناداری(اصطلاح وابسته) , زبان‌ نمادین‌ قرآن , زبان‌ نمادین , زبان‌ دین , معرفت زایی زبان دین , واقع نمایی گزاره دینی , معناداری و ارجاع , خبر از عالم واقع , نظریه نمادین بودن زبان دین , وحی اصیل , وحی وابسته , معرفت شناسی گزاره دینی , عالم ذَر‌‌ , زبان دین (فلسفه دین) , عبدالکریم سروش , محمد مجتهد شبستری
چکیده :
شاید مهم‌ترین مسألۀ زبان دین، موضوع «معناداری، ارجاع، و شأن معرفت‌شناختی گزاره‌های دینی» است؛ به این معنی که آیا گزاره‌های دینی، به‌ویژه گزاره‌های مربوط به خداوند و ویژگی‌هایش، معنادار، ارجاع‌دهنده، و حکایت‌گر امور واقع هستند یا خیر؛ و آیا زبان دین، معرفت‌زاست یا غیرمعرفت‌زا؟ در پاسخ، می‌توان گفت با یک تقسیم‌بندی کلی، فیلسوفان دین به دو دیدگاه معتقدند: بنا به دیدگاه نخست، برگرفته از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم و حلقۀ وین، گزاره‌های دینی، مهمل و فاقد معنا هستند. دیدگاه دوم که زبانِ دین را زبانی معنادار می‌داند، به دو گروه تقسیم می‌شود: گروهی زبان دین را معرفت‌بخش و گروهی غیرمعرفت‌بخش می‌دانند. از مهم‌ترین نظریه‌های گروه دوم، نظریه «نمادین بودن زبان دین»، صورت‌بندی شده توسط پل تیلیش است. در این مقاله، پس از توضیح این نظریه و مهم‌ترین نقدها علیه آن، به تفسیر تعدادی از آیات قرآن می‌پردازیم که به نظر شش مفسر مطرح در این مقاله، طبرِسی، زمخشری، فخر رازی، قشیری، میبدی، و طباطبایی، از جمله مواردی در قرآن هستند که در آن‌ها از زبان نمادین استفاده شده است. نتیجۀ پایانی مقاله این است که به رغم همۀ اشکالات وارده به فرض نمادین بودن زبان دین، گزیری نیست مگر آن‌که فرض کنیم دست‌کم بخشی از عبارت‌ها و واژه‌های به‌کاررفته در قرآن معنای نمادین دارند، و حکایت‌گر واقع‌نمایانه‌ای از عالم نیستند.
قرائت های نوین وحی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1392
چکیده :
وحی و مباحث مربوط به آن، همگام با نزولش کانون تحلیل متفکران قرار گرفته است، در فهم ماهیت وحی دونوع تحلیل ارائه شده است. الف) تحلیلی الهی، ب) تحلیلی بشری. کسانی که تحلیل بشری از وحی ارائه می دهند آن را به دو بیان، سنتی ونوین، در دو دوره، عصر نزول و دوران معاصر مطرح کرده اند. پژوهش پیش رو ناظر به تفسیر تحلیل گران نوین وحی بوده بدنبال ارائه پاسخی به این پرسش است که دیدگاه استاد نسبت به قرائت های نوین وحی دراندیشه نومعتزلیان (تجربه نبوی) چیست؟ استاد جوادی آملی از منظر عقل و نقل به سؤال فوق پاسخ داده اند. ایشان معتقدند قرآن خود تنها مرجع صالح برای پاسخ گویی به این پرسش است. دراندیشه استاد، معرفت وحیانی و شعور پیامبری «حقیقتی فوق بشری» و «فراروانشناختی» دارد. پیامبر (ص) بوسیله «ارتباط خاص» خود با خداوند این معرفت را دریافت می کند. خداوند نیز کلام وحیانی خود را با واسطه یا بدون واسطه به پیامبر (ص) نازل می کند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
  • تعداد رکورد ها : 24