جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
اعتباریت ماهیت از عرش عینیت تا فرش سرابیت
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1383
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
نقد و بررسى ادله وجود ذهنى و ميزان دلالت آنها
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
نظریه شَبَح , ادله وجود ذهنی , مفاهیم ذهنی , علت غایی , قاعده فرعیه , غایت , قضیه حقیقیه و خارجیه , رابطه اضافی عالم و معلوم , تقسیم علم به تصور و تصدیق , حکم ایجابی معدومات , محکی بالذات , اضافه نبودن علم , اشکالات نظریه وجود ذهنی , ارجاع نظریات به بدیهیات , نظریه تبعیض , مفاهیم فلسفی و منطقی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , رئالیسم (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , کلی , تشکیک ماهیت , علیت , اجتماع نقیضین , حمل شایع , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , سفسطه (منطق) , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , حسن معلمی , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه) , مصادره به مطلوب((اصطلاح وابسته)، قسیم دور و مبادی استدلال) , بدیهیات اولیه , اصل علّیت , فطریات , وجود ذهنی , نظریه مطابقت , تجرید((اصطلاح وابسته)، قسیم انتزاع و تعمیم) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
بداهت قضایای اخلاقی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
حسن معلمی، مجید ابوالقاسم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه باقرالعلوم, تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
قضایای اخلاقی , فطرت , بدیهی , علم حصولی , فلسفه اخلاق (اِتیک) , حسن و قبح , عدل و ظلم , دین و فطرت , اولیات , وجدانیات (منطق و معرفت‌شناسی اسلامی) , حکم اخلاقی , فطرت الهى , قضیه تحلیلی , قضیه ترکیبی , قضایای نظری اخلاق , ذاتی اعتباری , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , حسن و قبح , علم حضوری , سید محمدباقر صدر , میرزا حسن لاهیجی , سید محمدباقر صدر , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , ابن سینا , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , شمس الدین محمد شهرزوری , حسن معلمی , فلسفه اخلاق (عام) , علم(حصولی و حضوری) , بدیهی(اولی تصوری و تصدیقی) , قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) , قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) , بدیهیات اولیه , وجدانیات , فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) , فطرت(سرشت دینی) , حسن معلمی (اصول و فقه) , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
برخی از قضایای اخلاقی بدیهی اند و مبنای توجیه قضایای نظری اخلاق قرار می گیرند. این دیدگاه با وجود آنکه در اندیشه اسلامی سابقه طولانی دارد و به وسیله حکمای معاصر با تفصیل بیشتری مطرح شده است، اما نوع بداهت آن کمتر مورد تبیین قرار گرفته و بعضا با اختلاف نظر همراه بوده است. نگارنده در این نوشتار معتقد است که دست کم دو قضیه «هدل حسن است» و «ظلم قبیح است» بدیهی اولی اند. ولی دیدگاهها درباره اینکه این قضایا تحلیلی باشند یا ترکیبی، حمل در آنها ذاتی اولی باشد یا شایع صناعی، حسن و قبح ذاتی عدل و ظلم باشد یا عرضی لازم بیّن آن دو، و در صورت ذاتی بودن ذاتی باب ایساغوجی باشد یا باب برهان، مختلف است. بداهت قضایای مزبور فقط بدان جهت نیست که جزو اولیات اند بلکه جزو وجدانیات نیز به شمار می روند. از این رو، باید گفت که ما به علم حضوری نیز برخی مصادیق حسن و قبح را تشخیص می دهیم.
صفحات :
از صفحه 121 تا 154
نفس‌الامر
عنوان :
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این مقاله، معانی مختلف نفس‌الامر و دیدگاه‌های مطرح درباره آن، نقد و بررسی شده است. نظر نهایی این است که نفس‌الامر مساوی با واقع قضایاست و واقع قضایا به حسب گزارش و حکایات آنها متفاوت و متناسب با آنهاست. قضایای وجودی، گزارشگر و حاکی از ثبوت و وجود، نفس‌الامر متناسب با خود دارند که واقع آنها ثبوتی و وجودی است و قضایای سالبه، عدمی و گزارشگر از عدم و محال، واقع و نفس‌الامر متناسب با خود را دارند که همان عدم، عدمی و محال است و هیچ ضرورتی ندارد که نفس‌الامر را مساوی با ثبوت و یا وجود قلمداد کنیم تا در قضایای عدمی دچار محذور بشویم و نه تنها ضرورتی ندارد، لوازم باطلی به­ دنبال دارد که در مقاله بدان اشاره می‌شود.
صفحات :
از صفحه 177 تا 188
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن‌سینا
نویسنده:
علیرضا اسعدی، حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1391
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
  • تعداد رکورد ها : 11