جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , 2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی) , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , صفات ثبوتی , ابن سینا: ابوعلی سینا , امکان فقری نفس , البداء , صفات جمال , صفات زائد بر ذات , اسمای الهی , صفات الهی , صفات الهی , اراده الهی , حدوث صفات الهی , سمع الهی , قیوم (اسماء تنزیه الهی) , شناخت سلبی خدا , قدرت خداوند , صفات خدا , صفات سلبی , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , صفات واجب(حکمت نظری) , صفات ذاتیه ( الهی ) , قیومیت خداوند , قدرت واجب , بداء , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات ذات اضافه , اضافه اشراقی خالق و مخلوق , صفات فعل زائد بر ذات , عینیت صفات فعل و فعل , اضافه اشراقیه قیومی , لحاظ ذاتی صفت فعلی , اتصاف صفات به قیود , صفات فعلی وجودی , صفات فعلی عدمی , نسبت اضلال به خداوند , صفات فعلی ممتنع السلب , صفات فعلی ممکن السلب , صفات فعلی مباشری , صفات فعلی مبدئی , صفات فعلی تابعی , صفات فعلی حقیقت ذات اضافه , صفات فعلی اضافه محضه , اکتناه صفات فعلی , صفات فعل با واسطه , عبدالله جوادی آملی , ملا مهدی نراقی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) , ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) , ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) , کعناشناختی صفات , اضافه اشراقی صفات فعلی , صفت بصیر , جهات امکانی صفت , قدم صفات الهی , جعفر شانظری , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عین الربط , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم خدا به خویش , مفاهیم ذهنی , اقسام اتحاد وجودی , علم حضوری حق به اشیاء , تجرد , فقر ذاتی , اشراق , علم اجمالی در عین کشف تفصیلی , مراتب علم الهی , اتحاد عالم و معلوم , طور وراء عقل , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی تجربه عرفانی , معرفت شناسی اسلامی , حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره)) , علم به علم , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , شناخت حقایق اشیاء , ماهیت , ماهیت علم , علم فعلی(حکمت نظری) , تجلی , نظام علی و معلولی , ریاضت , علم معلول به علت , علامه حلی , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , ابوحامد غزالی طوسی , ملا نعیما (عرفی) طالقانی , شمس الدین محمد شهرزوری , اصطلاحنامه عرفان , حقیقت علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , علم کسبی(معرفت شناسی) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , بدیهیات اولیه , اصل امتناع تناقض , وجدانیات , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , وجدانیات(اصطلاح وابسته) , مکاشفه(معرفت شناسی) , علم نفس به ذات خود , خودآگاهی حیوان , معرفت حاضرانه , اتصال وجودی , علم به حالات و انفعالات نفسانی , علم به افعال جوانحی , معرفت فطری به خداوند , علم به صورتهای ذهنی , علم حیوانات به خود , غیر محجوب , اجسام و اعراض جسمانی , ادراک غیر اعتباری , علم انسان به قوای نفس , علم انسان به مبصرات جهان محسوس , تعریف علم حضوری , ثمثل حقیقت شیء , تمثل صورت شیء , ملاک تحقق علم حضوری , قیام فقری , عینیت در وجود , علم مجردات به ذات خود , سعه وجودی , ربط وجودی , ربط آلی , انحصار علم به حصولی و حضوری , محمد حسین زاده , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
نظریه«اصالت وجود» و نوآوری های فلسفی حاصل از آن نظریه در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، مھدی گنجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, زمستان/1391
چکیده :
مسئلۀ اصالت وجود که از اساسی‌ترین مسائل فلسفۀ اولی می‌باشد، یکی از شاخصه‌های اصلی فلسفۀ صدرالمتألهین است و اکثریت قریب به اتّفاق مباحث حکمت متعالیه، مبتنی بر آن قلمداد شده است. تا آنجا که متعالیه بودن حکمت ملاصدرا را به دلیل تعالی وجود و «وجود» را اولین و آخرین حرف او در این نظام فلسفی دانسته‌اند.<br /> ملاصدرا در کشف و یا برهانی کردن بسیاری از مسائل فلسفی از قبیل تشکیک وجود، امکان فقری، حرکت جوهری، سریان علم و قدرت در موجودات و بسیاری از مسائل مربوط به قوّه و فعل، و صنع و ابداع، مدّعی ابتکار و نوآوری است.<br /> نوشتار حاضر، ضمن بررسی جایگاه اصالت وجود در حکمت متعالیه، به بیان نتایج و برکاتی که از قول به اصالت وجود، عاید این مکتب شده و موجب نوآوری‌هایی در آن گردیده است، می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
انقلاب صدرایی در ذهن شناسی و طرح نوینی در معرفت شناسی
نویسنده:
زهره قربانی، مهدی امام جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , وجود ذهنی , ملاصدرا , اصالت وجود , مراتب هستی , حمل شایع صناعی (منطق) , وجود خاص , معرفت شناسی ملاصدرا , حمل حقیقت و رقیقت , نظام هستی , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , انطباق , حمل شایع , تطابق ذهن و عین , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , ملا عبدالله زنوزی , سید رضی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , وجودی بودن علم , مطابقت ماهوی , حکمت متعالیه , ماهیت , مقولات عشر , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , شدت مرتبه وجود , حمل , حمل حقیقه و رقیقه , حمل شایع , حمل اولی , مقولات ده گانه ارسطویی , عبدالله جوادی آملی , وجود ذهنی , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , تشکیک‌ در وجود , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , ذهن شناسی ملاصدرا , ماهوی نبودن علم , رابطه علم و مقولات , انطباق عینی وجود , تمایز علم و وجود ذهنی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
مسألۀ وجود ذهنی تا زمان ملّاصدرا یکی از پیچیده‌ترین مباحث فسلفۀ اسلامی بوده است که اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کرده‌اند؛ اما نتوانستند بر بر این مشکل فائق آیند. صدرالمتألهین با طرح حمل اولی و شایع و تمایز آن دو، توانست این مسأله را حل کند. وی با خروج علم از سنخ ماهیت و ورود آن به سنخ وجود، توانست رویکردی ابتکاری نسبت به این مسأله داشته باشد و دقیق‌ترین اشکالات آن را برطرف کند.<br /> ملّاصدرا بر خلاف حکمای پیشین، علم را از تحت مقولات خارج می‌کند و آن را از سنخ وجود می‌شمارد. در نتیجه، این توانایی را پیدا می‌کند که بین علم و وجود ذهنی تمایز قائل شود و وجود ذهنی را ظلّ علم قلمداد کند. وی با طبقه‌بندی هستی در نظام تشکیکی وجود و با طرح حمل حقیقه و رقیقه، در تطابق ماهوی ذهن و عین، انطباق آن دو را ناشی از انطباق عینی وجود برتر ماهیت معلوم بر وجود خاص دانست.
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
تبیین نظریه‌ی انکشاف در حکمت متعالیه
نویسنده:
منوچهر خادمی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1393
چکیده :
آیا می‌‌‌توان برای افکار صدرالمتألهین، ادوار مختلف فکری در نظر گرفت؟ در صورت ممکن، آرای خاص حکمت متعالیه مربوط و منوط به کدام دوره از حیات عقلی وی می‌‌‌باشد؟ با این مبنا، نگارنده در این نوشتار سعی بر آن داشته است که با ابتنای بر دو رویکرد کلان و محوری وحدت تشکیکی و وحدت شخصی، خوانشی مجدد از اهمّ اصول صدرایی انجام دهد. در این میان، تفکر غالب در دوره‌ی اول را که با محوریت نظام تشکیک وجود، سامان یافته است، به عنوان صدرای متقدم معرفی کرده که فحوای مطالب این دوره، عمدتاً مربوط به مشی با جمهور فلاسفه و جمع‌‌‌آوری عموم آرا بوده است؛ اما تفکر خاص صدرا را که مبیّن تعالی حکمت متعالی می‌‌‌باشد، مرتبط به دوره‌ی تحوّل و تکامل آرای وی به مثابه صدرای متأخر دانسته است. سپس با اتخاذ رویکرد تأویلی و اجتهادی، نظریه‌ی مختص این دوره را تحت عنوان «نظریه انکشاف» استنباط نموده و آن را معیار شناسایی غایت آرای صدرا و لوازم سخنانش قرار داده‌‌‌ است. در بخش دیگر مقاله نیز به برخی تعارضات و ابهاماتی که در نتیجه‌ی آمیزش این دو دوره از افکار صدرا حاصل شده، پرداخته است. مدعای مطرح شده برای حل و فصل این دسته مسائل نیز آن است که سنخ تفکر دوره‌ی صدرای متقدم را سیر آموزشی تشکیل داده که مدخل حکمت متعالیه می‌‌‌باشد؛ اما نوع مباحث گفته شده توسط صدرای متأخر، همان معارف ویژه‌ی حکمت متعالیه خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 51 تا 74
مرگ اختیاری از دیدگاه ابن‌سینا و سید حیدر آملی
نویسنده:
محمدباقر عباسی، محسن مردانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , سید حیدر آملی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ابن سینا: ابوعلی سینا , کتاب اسرار الشریعه , حیات طبیعی محض , توحید افعالی(کلام) , علم نفس , تلطیف سر , ابن ‌سینا , تردد , علامه مجلسی , ملا عبدالله زنوزی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , عقل فعال , بدن مادی , قیامت , موت ارادی , موت طبیعی , توحید صفاتی(فلسفه)) , قرآن , عقل بالملکه , فضایل اخلاقی , انابه , ریاضت , سالک , فنا , سید حیدر آملی , مولوی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , عقل هیولانی , عقل مستفاد , قیامت کبرای انفسی , مرگ اضطراری , مقام تردد , راه سیر و سلوک , قوای نفس ناطقه , تلبس به صفات الهی , مرتبه توغل , تغلغل , مراتب تجرد نفس , قیامت آفاقی , میراندن هوای نفس , بقاء بالله , فنا در توحید افعالی , فنا در توحید صفاتی , بقاء بعد از فناء , کثرت آفاق و انفس , محمدباقر عباسی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 147 تا 162
وحدت و کثرت وجود در فلسفه ابن سینا
نویسنده:
بیژن نوبخت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1384
چکیده :
مسأله وحدت و کثرت و نحوه تبیین آن همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. در این راستا، وحدت‌گرایی یا فرو کاهش کثرت به وحدت از ویژگی‌های مهم اندیشه فلسفی است. در عین حال ابن سینا در پی توجیه پیدایش کثرت و تبیین آن است و اصول و مبانی فلسفی او به گونه‌ای است که نمی‌توان مسأله‌ای مانند "وحدت وجود" را با نظام فلسفی او سازگار دانست.
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
  • تعداد رکورد ها : 9