جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
انسان پژوهی دینی
> 1393- دوره 11- شماره 31
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 21 , شماره 51
سال 1402
دوره 20 , شماره 50
دوره 20 , شماره 49
سال 1401
دوره 19 , شماره 48
دوره 19 , شماره 47
سال 1400
دوره 18 , شماره 46
دوره 18 , شماره 45
سال 1399
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
سال 1398
دوره 16 , شماره 42
دوره 16 , شماره 41
سال 1397
دوره 15 , شماره 40
دوره 15 , شماره 39
سال 1396
دوره 14 , شماره 38
دوره 14 , شماره 37
سال 1395
دوره 13 , شماره 36
دوره 13 , شماره 35
سال 1394
دوره 12 , شماره 34
دوره 12 , شماره 33
سال 1393
دوره 11 , شماره 32
دوره 11 , شماره 31
سال 1392
دوره 10 , شماره 30
دوره 10 , شماره 29
سال 1391
دوره 9 , شماره 28
دوره 9 , شماره 27
سال 1390
دوره 8 , شماره 26
دوره 8 , شماره 25
سال 1389
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 19
سال 1387
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1386
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10
سال 1384
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
نقش قوه خیال در پدیده وحی از دیدگاه فارابی و ملاصدرا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه رهبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فعال
,
قوه ناطقه
,
تببین فلسفی وحی
,
وحی قدسی
,
وحی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
عقل قدسی ,
منبع وحی ,
عالم مثال ,
رییس مدینه ,
شرایط حاکم ,
حقایق کلی وحی ,
فرشته وحی ,
ادراک وحی ,
قوای ادراک وحی ,
اتصال عقل نبی به عقل فعال ,
حقایق جزئی وحی ,
شبیه سازی متخیله ,
رابطه فیلسوف و نبی ,
مقام قاب قوسین ,
مشاهده در عالم مثال ,
جایگاه جزییات وحی ,
وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
برخی فیلسوفان اسلامی ازجمله فارابی و ملاصدرا با اعتقاد به وحی قدسی و الهی، به تبیین فلسفی وحی پرداخته اند. در تبیین فلسفی وحی، حقایق وحیانی به دو دسته حقایق کلی و حقایق جزئی قابل تقسیم است. حقایق کلی وحی توسط قوه ناطقه نبی و حقایق جزئی توسط قوه خیال وی دریافت میشود. هر دو فیلسوف در تبیین وحی بر نقش مهم قوه خیال در دریافت حقایق وحیانی تأکید کردهاند. همچنین از نظر آنها قوه خیال قادر است حقایق کلی وحی را نیز از طریق تبدیل به صور حسی و خیالی ادراک کند. همچنین هردو منشأ حقایق کلی وحی را عقل فعال می دانند، اما در مورد منشأ حقایق جزئی وحی با هم اختلاف دارند. از نظر فارابی، منشأ حقایق جزئی وحی همانند حقایق کلی وحی، عقل فعال است؛ اما از نظر ملاصدرا منشأ حقایق جزئی وحی عالم خیال است. بنابراین با نظر به اهمیت قوه خیال در پدیده وحی، نگارنده در پی مقایسه دیدگاه دو فیلسوف مسلمان در این خصوص می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
علی آدمی، عبدالله حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی فکر و عقیده
,
منطق ساختاری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جبر و اختیار(کلام)
,
پلورالیسم دینی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
صراط مستقیم ,
اختیار انسان ,
جهاد ,
ارتداد ,
حریت ,
آزادی اسلامی ,
بعد هستی شناختی آزادی ,
بعد حقوقی آزادی ,
تشکیکی بودن آزادی ,
بالاترین مرتبه آزادی ,
تحدید آزادی ,
رابطه آزادی و عدالت ,
حدود آزادی بیان ,
حکم مرتد ,
معنای عدم اکراه در دین ,
بعد هنجاری آزادی ,
اختیار انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آزادی عقیده در منظومه فکری آیت الله جوادی آملی از چه منطق ساختاری برخوردار است. فرضیه این است که ایشان از یک سو سعی می نماید از منظر اصالت وجود و نیز تشکیک وجود، حقیقت آزادی را تبیین کند؛ از دیگر سو روشمندانه می کوشد ضمن پرداختن به مقوله آزادی عقیده در فضایی متفاوت از گفتمان رقیب، به یک مفهوم اسلامی از آن دست پیدا کند. نگارندگان با روش تحلیلی - تفسیری ضمن پرداختن به ابعاد تبیینی و هنجاری و نیز سطوح درونی و بیرونی منطق ساختاری آزادی عقیده و تشریح حدود و مرجع تحدید آزادی از دیدگاه ایشان، نتیجه می گیرند که از منظر این فقیه و فیلسوف شیعه، انسان می تواند در قلمرو تکوین مؤمن یا کافر و مطیع یا عاصی باشد، ولی در منطقه تشریع باید مؤمن و مطیع باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی و حقیقت یابی حیات طیبه از منظر قرآن
نویسنده:
عبدالله حاجی صادقی، ابوالقاسم بخشیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح القدس
,
روح الایمان
,
حیات طیبه
,
حی متأله
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خلافت الهی ,
فرشته وحی ,
حیات واقعی ,
حیات ظاهری ,
زندگی حیوانی ,
نورانیت دل ,
مشاهده ملکوت ,
آثار حیات طیبه ,
مرتبه فائقه روح ,
مراتب روح ,
نور بصیرت ,
ارواح خمسه ,
اجابت دعوت الهی ,
شکوفایی خرد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گستردگی اش بستر آن، و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می شود. حیات طیبه برخاسته از مرتبه بالای روح انسانی است. انسان مؤمن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد می یابد، به افاضه الهی از دل ایمانش مؤید به روحی می شود که حیات طیبه ثمره آن است. اگر حیات طیبه حیاتی جدید و برتر از حیات معمولی و منشأ آثاری بس ارزشمند برای انسان مؤمن است، در حقیقت مؤمن حائز مرتبه جدیدی از روح شده که از پرتو آن روح، این حیات و آثارش پدیدار شده است. البته این مرتبه فائقه روح که استعداد ویژه ای بوده و اکنون فعلیت یافته است، ظهور و شکوفایی اش را از ایمان و عمل صالح می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه معنویت و تجارب اوج از دیدگاه آبراهام مزلو
نویسنده:
حسین حیدری، جواد روحانی رصاف، خدیجه کاردوست فینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
آبراهام مازلو
,
روان شناسی سلامت
,
روان شناسی انسان گرا
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
تجارب اوج
کلیدواژههای فرعی :
افسردگی ,
هرم مزلو ,
روان پریشی ,
انسان شناسی دینی ,
احوال عرفانی ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
1. ادیان religions ,
جامعه شناسی دین ,
نیازهای طبیعی انسان ,
معنوی بودن انسان ,
بحران روانی ,
خود - شکوفاساز ,
نیازهای عالی ,
نیازهای پست ,
معنویت عصر جدید ,
معنویت خودآموز ,
اوج گرایان ,
نااوج گرایان ,
زمینه آشتی ,
ویژگی های معنویت ,
علم متعالی ,
مذهب و ذات بشر ,
ارزش های روحانی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
آبراهام مزلو (1970- 1908م) را مبدع و رهبر معنوی مکتب روانشناسی انسانگرایانه بهشمار آوردهاند. هرچند بسیاری از پژوهندگان به بحث و بررسی آرای وی پرداختهاند، ولی درخصوص جایگاه معنویت، تجارب اوج و دین در اندیشههای این نظریهپرداز روانشناسی، پژوهش جداگانهای انجام نشده است؛ گویی اندیشههای وی در اینباره جدی گرفته نشده است. در این مقاله نگارندگان میکوشند تا پس از نگاهی اجمالی به رویکرد انسانگرایی، آرا و نظریههای روانشناسی آبراهام مزلو در مورد دین و اندیشههای دینی و معنویت را گزارش کنند. هدف این پژوهش، شناساندن این آموزه مزلو است که معنوی بودن، جزئی از ذات انسان میباشد و انسان بهطور طبیعی، دینی است. در نگاه مزلو معنویت همانند دیگر نیازهای طبیعی انسان (مانند نور خورشید، کلسیم و محبت) است که عدم ارضای آن به روانپریشیها، افسردگیها و بحران روانی میانجامد. براساس این نیاز، دین بهمعنای عام (معنویتگرایی) در طول تاریخ همواره محور اصلی فرهنگهای بشری بوده است. افزون بر آن، مزلو معتقد است در همه انسانها استعداد رسیدن به تجارب اوج وجود دارد و بنیانگذاران ادیان در مرتبه والایی از این تجربه بهرهمند بوده و آن را شکوفا کردهاند. ریشه و کارکرد اولیه ادیان نهادینه، انتقال احوال عرفانى این بزرگان به دیگران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبت میان خدا و انسان از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
مرتضی شجاری , شهین نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
وحدت وجود
,
ملاصدرا
,
محبت
,
مقام محبت
,
مقام محبوبی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اختلاف تشکیکی ,
وحدت وجود ,
فنا ,
عشق ,
رفع حجب حق ,
ولایت الله ,
حقیقت عشق ,
عشق خدا به ظهور ,
محبت خداوند به مخلوقات ,
تعریف ملاصدرا از عشق ,
ابتهاج خداوند به آثار ذات ,
سریان عشق در هستی ,
خیر بودن وجود ,
ضعف خلقت آدمی ,
حرکت به سوی کمال ,
عشق خداوند به خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در آیاتی از قرآن کریم از محبت خداوند به آدمیان و محبت عدهای از آدمیان به خداوند سخن گفته شده است. ملاصدرا با تعریف محبت به «ابتهاج به امر موافق»، حقیقت آن را در خداوند میداند و بیان میکند که اطلاق محبت بر غیر خداوند مجازی است؛ همانگونه که اطلاق وجود بر غیر او به مجاز است. بنابراین هر ممکنی جهتی از جهات کمال خداوندی است و محبت خداوند به ذاتش، محبت به تمامی ممکنات است؛ اما ممکنات در قبول تجلی خداوند و حکایت کردن از ذات الهی از نظر قرب و بُعد یا کثرت و قلّت حجاب، متفاوت هستند و آدمی میتواند با ایمان و عمل صالح، حجاب را از قلبش مرتفع کند و دارای وجودی قویتر و بهتبع آن مورد محبت بیشتر از طرف خداوند واقع شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جسم انگاری متکلمان درباره نفس (از قرن سوم تا قرن هفتم هجری)
نویسنده:
مهدی قجاوند؛ سید صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس آدمی
,
متکلم
,
جسم انگاری
,
معاد(کلام)
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
شیخ طوسی ,
قاضی عبدالجبارمعتزلی ,
معاد جسمانی ,
انسان مکلف ,
تشبیه ,
عالم مثال ,
مرگ ,
جزء لایتجزی ,
ثبات هویت نفس ,
تعلق نفس به بدن ,
جسمانیت نفس ,
جسم لطیف ,
عرضیت نفس ,
هیکل محسوس ,
یگانه انگاری نفس و بدن ,
نگرش حسی به انسان ,
فعل مخترع ,
حیات برزخی ,
انحصار تجرد در ذات خدا ,
تجدد عالم ,
مادی انگاری متکلمان ,
حس گرایی متکلمان ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
نوشتار حاضر به بررسی جسم انگاری متکلمان در باب نفس پرداخته است. عموم متکلمان به جز معدود اشخاصی که با رویکرد عقلی - فلسفی هماهنگ شدهاند، نفس را جسم میدانند؛ این جسم انگاری شامل عرضیت نفس، جسم لطیف، جزء لایتجزی و هیکل محسوس میباشد. در ادامه بحث، لوازم هریک از این نظریات مورد تحلیل قرار گرفته و سپس به بررسی مبانی فکری ایشان در اتخاذ رویکرد جسم انگارانه پرداخته شده است. رویکرد ظاهرگرایانه به نصوص دینی و دغدغه اثبات توحید در اتخاذ نظریه جسم انگاری کلامی، نقش مبنایی دارد. از این رو متکلمان تجرد را در انحصار خداوند قرار داده و ماسوای خداوند را در حدوث و زوال و جسمانیت مینشانند. نفس نیز به عنوان مخلوق الله از این قاعده مستثنا نبوده و برای احتراز از هر نوع تشبیه، اخذ این دیدگاه ضروری دانسته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکرد عرفای مسلمان نسبت به فرح و شادمانی با توجه به آیات و روایات
نویسنده:
سید علی اصغر میرباقری فرد , طاهره خوشحال دستجردی , زینب رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
فرح
,
قرب الهی
,
حزن ممدوح
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خداشناسی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
شکر ,
رضا به قضا و قدر حق ,
غرور ,
انس ,
فرح از نگاه عرفان ,
فرح مذموم ,
اهل سکر ,
ابتهاج به خداوند ,
ناپایداری جهان ,
ترس از آخرت ,
شوق به لقا الله ,
رابطه فرح و زهد ,
ریاضت ,
فرح و حزن از دیدگاه قرآن ,
شادی به دنیا ,
حال شکر ,
انانیت ,
فرح اخروی ,
احساس خوشی پایدار ,
سرگشتگی انسان ,
عوامل خوشی پایدار ,
چکیده :
رویکرد عرفا به موضوع فرح، نشئت گرفته از آیات قرآن کریم و روایات است. در منابع دینی، فرح پسندیده توجه به مُنعم و سپاسگزاری از او و رضایت خداوند را درپی دارد؛ اما فرح مذموم و برخاسته از انگیزه های شهوانی موجب غفلت از مُنعم، سرمستی، غرور و ضلالت می شود. عرفا نیز بر همین اساس از دنیا و شادیهای مذموم آن رویگردان شده و فرح به حق تعالی را بهترین مبنا برای شادمانی حقیقی و پایدار دانسته اند. آنان معتقدند اموری چون ایمان به خدا، قرب الی الله، معرفت خدا، رضا به مقدرات الهی، طاعت خداوند و اندوه برای امور اخروی، زمینه ساز نیل به محبوب و برخورداری از فرح راستین و پایدار است. تأثیر فراوان آموزه های دینی در رویکرد عرفای مسلمان به موضوع فرح از یک سو و لزوم تبیین و شناخت مبانی فکری ایشان د راینباره از سوی دیگر، چنین ایجاب می کرد که این مقوله در پژوهشی مستقل کاویده شود. در این نوشتار، به روش تحلیل محتوا، رویکرد عرفا به موضوع فرح با توجه به آیات و روایات تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دلایل و مستندات حدیثی ملاصدرا در بحث تقدم نفس بر بدن
نویسنده:
جلیل قاسمی , عزیز الله فیاض صابری , حسن تقی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
ملاصدرا
,
بدن
,
نفس آدمی
,
تقدم نفس
,
عقل و دین
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
اختلاف تشکیکی ,
اصالت وجود ,
حدوث نفس ,
عالم مثال ,
هبوط نفس ,
تعلق نفس به بدن ,
وجود نفس قبل از بدن ,
ماهیت عالم ذر ,
مراحل سه گانه نفس ,
کثرث نفوس قبل از ابدان ,
حیات مثالی ,
تشخص نفوس ,
تشخص وجود ,
نبوت مطلقه ,
مظهریت اسماء الله ,
تکثرصورخیال ,
تکثر از ناحیه فاعل ,
تعارض عقل و نقل ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از موضوعات مربوط به مباحث نفس که از دیرباز معرکه آرای دانشمندان اسلامی بوده، مسئله تقدم نفس بر بدن است؛ علاوه بر اینکه در این موضوع روایات فراوانی از معصومین نیز وارد شده است. صدرالمتألهین شیرازی در این مورد دیدگاه خاصی دارد. وی تقدم نفس بر بدن به نحو کثرت و انفصال را رد می کند و آن را فقط به صورت وجود نفس در مرتبه علت آن به نحو عقلانی میداند. او ظاهر آیات و روایات دال بر تقدم را نمی پذیرد و آنها را تأویل مینماید. در این نوشتار بیانات و دلایل ملاصدرا و تأویلات او از روایات مورد بازبینی قرار می گیرد، با این هدف که راهی پیدا شود تا به وسیله آن بتوان بین ظاهر روایاتی که دلالت بر وجود پیشین نفوس به نحو کثیر و منفصل دارند، با دلایل عقلی جمع کرد؛ به گونهای که تعارض میان آنها مرتفع گردد و نیازی به عدول از ظاهر روایات نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید