جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
تعداد رکورد ها : 18137
عنوان :
نقد و بررسی تأثیر آرای فلسفی صدرا پیرامون واجبالوجود بر فهم او از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
الله
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
قوس نزول و صعود ,
جهان نفس ,
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
نور ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
فیض مقدس ,
وجود منبسط ,
ارسال رسل ,
کتاب المبدا و المعاد ,
فیض اقدس ,
شهادت صفاتی خداوند ,
شهادت فعلی خداوند ,
شهادت قولی خداوند ,
فتق ,
تدبیر عالم ,
تدبیر عالم ,
انبیاء(ع) ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
تفسیر قرآن ,
حکمت متعالیه ,
برهان صدیقین ,
برهان بسیط الحقیقه ,
تجلی الهی ,
تفسیر قرآن ,
فتق ,
رتق ,
رتق ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در این مقاله تأثیر آرای فلسفی صدرا درباره «واجب الوجود» بر فهم او از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور، همه کتب تفسیری و فلسفی صدرا مطالعه و مواردی که او، تحت تاثیر آرای مذکور، از آیات قرآن معناهایی غیر از معناهای ظاهری برداشت کرده جمع آوری شدهاند. سپس با توجه به سایر آیات و روایات، و معنای ظاهری و شأن نزول و سیاق آیاتِ مورد بحث، و قرائن موجود در آنها، و با توجه به خصوصیاتی که پیرامون موضوع مذکور در فلسفه ذکر شده است، و همچنین نظر به استحاله لوازم عقلی برخی از تفاسیر صدرا، صحت و سقم برداشتهای مذکور معلوم شده و این نتیجه به دست آمده است که از 7 تفسیری که صدرا تحت تاثیر آرای مذکور ارائه داده است، تنها در یک مورد می توان برخی مطالب را تأیید کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه «عقول» و تأثیر آن در فهم صدرا از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
نظریه عقول
,
فهم ملاصدرا از قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قلم ,
عقل فعال ,
خلقت ,
ملکوت ,
عالم امر ,
اسماء الهی ,
قاعده امکان اشرف ,
واسطه فیض الهی ,
صادر اول ,
افلاک ,
قرآن ,
روح ,
قاعده «الواحد» ,
فرمان الهی ,
طور ,
مفتاح الغیب ,
اجرام آسمانی ,
مدبرات ,
رسول کریم ,
ظل ,
مدد الهی ,
مفاتح ,
خزانه ,
ید الله ,
جنود الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله نظریه «عقول» و تأثیر آن در برداشتهای صدرا از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور کلیه کتاب های صدرا اعم از تفسیری و فلسفی، مورد مطالعه قرار گرفته و مواردی که او تحت تأثیر نظریه «عقول» معنایی خلاف معنای ظاهر آیات ارایه داده، جمع آوری شده است. سپس با توجه به سایر آیات، روایات، قراین عقلی، شأن نزول و قراین لفظی معنای آن آیات به دست آمده و با توجه به خصوصیاتی که برای عقول (در فلسفه) اثبات شده است، صحت و سقم برداشت های صدرا از آن آیات، معلوم شده و انطباق آن آیات بر عالم عقول، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق و بررسی به این نتیجه دست یافتیم که جز در 3 مورد، در سایر موارد (حدود 20 مورد) تفسیر صدرا و فهم او از آیات قرآن غیر قابل قبول است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت ماورائی قرآن از نگاه صدرالمتالهین
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حقیقت قرآن از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
جبرئیل ,
کتاب بحارالانوار ,
عالم امر ,
عالم خلق ,
صحیح بخاری ,
کلام الهی ,
وحی ,
وحی الهی ,
جبرئیل(ع) ,
قرآن ,
وحی ,
وسائل الشیعة ,
عالم ( امکانی ) ,
فرقان ( قرآن ) ,
قرآن کریم ,
فرقان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
یکی از مباحث مهم در عرصه قرآن پژوهی جستجو از حقیقت و ماهیت قرآن ورای ظاهر و ساختار کنونی آن است. پاسخ به این پرسش برای حل مسائلی همچون تعدد و نزول قرآن بسیار راه گشاست. صدرالمتألهین شیرازی هم رأی با گروهی دیگر از اندیشه وران قرآنی معتقد است قرآن از عالم امر به عالم خلق فرود آمده است و بدین خاطر به آن قرآن و فرقان گفته می شود. به خاطر ویژگی های عالم امر، قرآن دارای هویت و حقیقت ماورایی بحت و بسیط است و پس از نزول به علم خلق و بنا به ضرورت و مقتضیات عالم ماده، در کسوت الفاظ و عبارات در آمده است. این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه صدرالمتألهین در این زمینه می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و علم نجوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ پرسیده اید: « آيا معارف از اين دست با عقايد آن دوره يعني دقيقا عقايد عرب جاهلي ( نه قبل و بعد از آن) جور در مي آمده يا نه؟» پاسخ روشن است. اگر معارف قرآن با افکار رایج عرب تطابق داشت این همه تنش بین رسول خدا (ص) و اعراب جاهلی پدید نمی آمد. عمده ع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نجوم ( قرآن )
,
وحی شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنمایه های تفسیری - کلامی امامت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید
نویسنده:
محسن دیمه کار، محمد حسن رستمی، حسن نقی زاده، سید محمد امام زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید
,
امامت در قرآن
,
آیات امامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قَصص ( قرآن )
,
قصص قرآن کریم
,
ائمه و قرآن
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
مهدویت ,
جعفر کذاب ,
اعلمیت ,
محدث ,
عصمت امام ,
تفسیر کلامی ,
کرامت ,
مهدویت ,
اعلمیت امام(شایط امامت) ,
حدیث من مات و لم یعرف ,
کلام محدث ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
عصمت امام (ع) ,
امامت جعفر کذاب ,
حضرت طالوت(ع) ,
هرمنوتیک ,
تفسیر کلامی ,
طالوت ,
استنباط کلامی ,
حدیث من مات ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
طول عمر امام مهدی(ع) ,
تعلیم اسماء ,
صدور معجزه ,
نیاز به امام ,
انحصار معجزه به نبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شیخ مفید از فقهاء و مجتهدان، متکلمان و محدثان بزرگ امامیه در قرن سوم و چهارم هجری است که در آثار ارزشمندی که از وی بجامانده عقلگرایى و شکوفایی اجتهاد در عرصههای گوناگون علمی موج مىزند. در این میان دیدگاههای اجتهادی وی در حوزه تفسیر قرآن همچون عرصههای دیگر به خوبی گویای اجتهاد وی در تفسیر قرآن است که استنباط کلامی وی از قصص قرآن در باب امامت از بارزترین زمینههای ابتکار و نوآوری او در تبیین مباحث کلامی امامت و پاسخگویی به شبهات آن است. لذا این نوشتار در صدد است تا بنمایههای تفسیری - کلامی امامت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید مورد بررسی و تبیین قرار دهد. بررسىها در میراث علمی شیخ مفید نشان مىدهد اعلم بودن، صدور معجزه، عصمت، محدَّث بودن از مهمترین بنمایههای کلامی در حوزه شرائط و لوازم امامت در قصص قرآن است و از سوی دیگر پنهانىبودن ولادت امام عصر (علیه السلام)، تصدی مقام امامت در کودکی، غیرعادی نبودن غیبت، طول عمر امام عصر (ع)، عدم تعارض حدیث «من مات و هو لایعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة» با غیبت امام، استمرار نیاز به امام در حال غیبت نیز از مهمترین بنمایههای کلامی در حوزه مسائل تخصصی مهدویت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید است. بررسی شبهه انحصار معجزه به انبیاء نیز از دیگر مباحث این نوشتار می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی عالم امر در آیات قرآن کریم
نویسنده:
ابراهیم کلانتری، حمرا علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عالم امر از نظر قرآن کریم
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
خلقت ,
عالم خلق ,
عالم غیب ,
عوالم هستی ,
کلام الهی ,
اراده الهی در مذاهب ,
عالم غیب(کلام) ,
اراده الهی ,
کلام الهی ,
نظام عالم ,
عالم امر و عالم خلق ,
نظام عالم وجود ,
اسباب عالم ,
عالم ( امکانی ) ,
نظام عالم مادی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
برخی از مفسران در ذیل پارهای از آیات قرآن که در آنها واژه «امر» بکار رفته است، از نظام معینی با عنوان «عالم امر» سخن گفتهاند که بکلی از «عالم خلق» متمایز است. آیا میتوان در عرض عالم خلق به وجود چنین عالمی اذعان نمود؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد، ویژگیهای آن عالم چیست؟ و قرآن کریم برای شناخت آن چه اطلاعاتی را بر آدمیان عرضه کرده است؟ این نوشتار درصدد است با مراجعه به آیات وحی پاسخهای مستندی برای سئوالات مذکور ارایه نماید. براساس این تحقیق میتوان اذعان نمود که در نگاه قرآن کریم در عرض نظام خلق که بر اسباب و مسببات مادی استوار است نظام دیگری وجود دارد که بکلی از مختصات جهان ماده برکنار و صرفا مبتنی بر اراده خداوند میباشد؛ برخی از پدیدهها، فرایندها و حوادث پیرامون ما متعلق به آن جهان است که با قواعد مادی و مأنوس آدمیان قابل شناخت نمیباشد. این جهان بخشی از عالم غیب است که قرآن کریم به کرات از آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی «سلسلهمراتبیبودن نیازهای انسان در نظریه مازلو» با رویکردی بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
سهراب مروتی، حمیدرضا بهرامی، مینا یعقوبی، فرزاد غلامی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
نیازهای انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان شناسی قرآن
,
نظریه مازلو
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
اختیار انسان ,
اختیار ,
ابتلا ,
تقرب به خدا ,
انگیزه ,
طبیعت انسان ,
خودیابی ,
اختیار ,
امتحان الهی ,
شهادت (مرگ) ,
اختیار انسان ,
شهادت طلبی ,
خودشکوفایی ,
ریا ,
خودشکوفایی معنوی ,
نیازهای اساسی ,
روزه داری ,
قرب الهی ,
روزه ,
ریا (اخلاق) ,
تعالی انسان ,
نیازهای اولیه زندگی ,
ایمان ,
شایعه شهادت پیامبر ,
خودشکوفایی در قرآن ,
خودشکوفایی در روان شناسی ,
مراتب نیاز ,
روان شناسی انسان گرایانه ,
نیاز غریزی ,
هرم نیازهای پایه ,
جوهره انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
نظریه «انگیزههای انسانی» مازلو یکی از شناختهشدهترین و تأثیرگذارترین نظریات روانشناسی از زمان پیدایش آن بوده است. در این نظریه، نیازهای اساسی انسان به ترتیب اهمیت در قالب یک هرم گنجانده شدهاست و بر اساس آن، نخست میبایست نیازهای اولیهای همچون نیازهای فیزیولوژیک، نیاز ایمنی و ... برآورده شوند تا بتوان به بالاترین سطح نیازها یعنی نیاز خودشکوفایی و تعالی متوجه گردید. به این ترتیب، یک نظم ناگزیر و سلسلهمراتب معین بر نحوه تأمین نیازها حکمفرماست. پژوهش حاضر اصل «سلسلهمراتبی بودن نیازهای انسان» را در نظریه مازلو از دیدگاه مکتب حیاتبخش اسلام و بر اساس آیات قرآن کریم و با روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی، نقد و بررسی کرده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که به منظور دستیابی به خودشکوفایی و تعالی مورد نظر قرآن، تأمین مرحله به مرحله نیازها ضرورتی ندارد و حتی در برخی موارد لازم است که انسان با اختیار خود از برخی یا همه نیازها به یکباره چشم بپوشد. ازجمله موارد نقض قرآن بر این اصل، میتوان به روزهداری، پرهیز از ریا، شهادتطلبی و آزمایش الهی اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطرت نمونی زبان دین و قرآن
نویسنده:
رمضان علی تبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان فطری قرآن
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
زبان شناسی ,
فطرت بشری ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
تئوری های زبان ,
زبان فطرت و هدایت ,
زبان شناسی ,
زبان شناسی قرآن ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
زبان غیرشناختاری ,
زبان عرف عقلا ,
رویکرد ابزارانگاری به زبان ,
نظریه احساس گرایی ,
نمادگرایی زبان دین ,
عرفی بودن زبان دین ,
زبان دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در مقاله حاضر به بحث زبانشناسى دین و قرآن، که از مباحث مهم الهیات، فلسفه دین و کلام جدید مىباشد، پرداخته شد. ابتدا پس از مفهوم شناسی و بیان پیشینه مسأله زبان شناسی، دیدگاه های مختلف در زمینه زبان دین مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تئوریهای زبان دین در دو دسته غیر شناختاری و شناختاری تقسیم شده است. تئوری های غیر شناختاری که خاستگاه غربی دارد مورد نقد و بررسی قرار گرفت سپس نظریه های شناختاری زبان دین طرح گشته و در ادامه دیدگاه صحیح و ادله آن بیان شد. نظریه مختار این است که زبان دین و قرآن همان زبان عرف عقلاست که با فطرت و سرشت انسانی سازگار و همخوان است و به این دلیل به زبان فطرت و هدایت تعبیر شده است. بنا بر این زبان دین، زبان فطرت است؛ بدین معنا که زبان و ساختار دین، سازگارى و تطابق آن با فطرت انسان است نه تحمیل بر آن. چرا که هدف اصلى و اساسى دین ، هدایت همه انسانها، در همه اعصار، در همه مکانها و در همه زمینهها می باشد و این هدف، زمانى عملى و ممکن است که زبان آن نیز داراى ویژگىهاى فوق (فرازمانى، فرامکانى و...) باشد. یگانه زبانى که این ویژگىها را داراست، زبان فطرت مىباشد که فرهنگ عمومى و مشترک همه انسانها در همه زمانها و مکانها است و هر انسانى به آن آشنا و از آن بهره مند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زشتیگرایی نفس در حیات انسان از منظر قرآن و مکتب تحلیل روانی
نویسنده:
علی بنائیان اصفهانی، محمد جواد نجفی و حمید طاهر نشاط دوست
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زشتی گرایی نفس از نظر قرآن
,
زشتی گرایی نفس از نظر مکتب تحلیل روانی
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
تزکیه ,
نفس آدمی ,
هوای نفس ,
شیطان (ابلیس) ,
خود ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
شیطان ,
قرآن ,
روح ,
نفس لوامه ,
ناخودآگاه ,
نهاد ,
خود و فراخود ,
قرآن کریم ,
تقوا ,
هوای نفس ,
تعالی انسان ,
امیال شهوانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
انسان در طول حیات دنیوی خویش از سویی به نیکی و زیبایی و از سوی دیگر به زشتیها میگراید. از این رو، خداوند در قرآن خطرات و خطورات پلید نفسانی را به انسان یادآور شدهاست و نفس امّاره را به مثابه خاستگاه زشتیگرایی روان، فریبنده توصیف و شناخت مهالک نفسانی را مقدمه وصول به حیات طیبه قرآنی معرفی کرده است. یکی از وظایف دانش روانشناسی کشف و تبیین خاستگاه زشتیگرایی نفس و عوامل مؤثر بر انحراف حیات بشری است. از میان مکاتبی که در روانشناسی با نگاهی ژرف به این مسأله پرداخته، باید به مکتب تحلیل روانی اشاره نمود. از میان روانشناسان این مکتب، دیدگاههای زیگموند فروید (مؤسس مکتب) و کارل گوستاو یونگ نیازمند بررسی تطبیقی با دیدگاه قرآنی، اسلامی است. این نوشتار نخست به تبیین مفهوم نفس و ویژگیهای آن پرداخته، سپس فرایند تأثیرگذاری نفس امّاره را بیان نموده است. همچنین خاستگاه زشتیگرایی نفس از منظر فروید و تأثیر نیروهای شیطانی از منظر یونگ را توصیف کرده و به بررسی تطبیقی این دیدگاهها با نگرش قرآنی پرداخته است. خاستگاه زشتیگرایی نفس در لسان قرآن، نفس امّاره و در نظریه فروید نهاد خوانده شده است. از منظر قرآن، نفس امّاره متأثر از گرایشهای منفی درونی (هوای نفس) و محرک نامرئی بیرونی (شیطان) آدمی را به ارتکاب زشتی فرامیخواند. از این رو، قرآن شیطان را به عنوان دشمن و موجب سقوط انسان معرفی نموده و حاوی برنامه عملی مبارزه با شیطان است. روانشناسی تحلیلی یونگ نیز بر نقش تأثیرات شیطانی در زشتیگرایی انسان تأکید نموده و راه رهایی و تعالی انسان را مبارزه با شیطان میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی جاودانگی قرآن در قاعده جری و تطبیق
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاودانگی قرآن
,
وحی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن و قاعده جری و تطبیق
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
جری ,
تطبیق ,
راه کار تداوم جاودانگی قرآن ,
دلایل قرآنی قاعده جری ,
دلایل عقلی قاعده جری ,
دلایل حدیثی قاعده جری ,
قلمرو قاعده جری ,
کاربرد قاعده جری ,
مصادیق الفاظ عام ,
مصادیق الفاظ مطلق ,
مصادیق از نظر حالات و افعال ,
قراین غیرنقلی قاعده جری و تطبیق ,
نیکی به والدین ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
قواعد تفسیر از دیرباز در تفاسیر و کتب علوم قرآن فریقین مطرح بوده است. یکی از این قواعد «قاعده جری» است که اجرای آن در تفسیر آیات، یکی از راهکارهای تداوم حیات و جاودانگی قرآن است. نویسنده بر آن است که با استفاده از دلایل عقلی، آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع)، این قاعده را اثبات کند. البته در این راستا مستندات حدیثی قاعده، مورد بررسی سندی و دلالتی قرار گرفته، سپس مرز آن از قواعد همخوان جدا شده و کاربردهای این قاعده با مثال های قرآنی و حدیثی روشن گشته است. نویسنده در این نوشتار از دیدگاه های دانشمندان شیعه و اهل سنت استفاده کرده، تلاش نموده است قاعده جری را به صورت مقارنه ای مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
تعداد رکورد ها : 18137
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید