جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مروري‌ بر سيماي‌ محمد رسول‌ الله‌ در قرآن‌: بررسي‌ شخصيت‌ و رسالت‌ پيامبر گرامي‌ اسلام‌ از ديدگاه‌ قرآن‌
نویسنده:
ابراهيم‌ معمتدي‌,بررسي‌ شخصيت‌ در رسالت‌ پيامبر گرامي‌ اسلام‌ از ديدگاه‌ قرآن‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
نبرد نرم نار با نور(۴)از نظر قرآن و نهج‌البلاغه(اصول کلی و راهبردهای مقابله)
نویسنده:
محمدجواد قاسمی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اصفهان: ستارگان درخشان‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
بهداشت تغذيه در قرآن و حديث
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫چکيده : اين پايان نامه، اصول و قواعد بهداشتي مذکور در آيات و روايات، مبني بر سلامت و بهداشت و تغذيه سالم در انسان‌ها و راهکارهاي مقابله با انواع بيماري‌ها را شرح مي‌دهد. نويسنده در صدد آن است تا اصول کلي تغذيه و آثار جسمي و روحي غذاها را با معرفي مصاديق غذاي حلال و حرام و ورود گسترده آموزه‌هاي ديني در اين عرصه را به تصوير کشيده و فرمان‌هاي اسلام در زمينه بهداشت غذايي و آثار آن را تبيين کند. وي با رويکردي علمي به مسأله تفسير قرآن در چهار بخش به بررسي دستورهاي غذايي دين اسلام پرداخته و انطباق اين قبيل دستورها در قالب واجبات، محرمات، مکروهات و مستحبات را با اصول و موازين جديد پزشکي روز، اثبات مي‌نمايد. او در بخش اول کلياتي از رابطه بين علم و دين، دين و علم پزشکي، شيوه‌هاي تفسير علمي و شرايط آن، آفات تفسير علمي و امتيازهاي آن را مطرح کرده است. در بخش دوم با عنوان "بهداشت"، ضمن تعريف لغوي و اصطلاحي بهداشت، تاريخچه‌بهداشت در دين اسلام و مجامع غربي و ايران و نيز شاخه‌ها و ويژگي‌هاي علم بهداشت با نگرش اسلامي بيان مي‌شود. در فصل سوم به نام "تغذيه" ابتدا تعريفي لغوي و اصطلاحي از تغذيه و سپس تاريخچه اين علم از چهارصد سال قبل از ميلاد تا قرن اخير بيان گرديده و رابطه بين تغذيه و استقلال ملت‌ها، بحران گرسنگي در جهان و برنامه‌هاي تغذيه سازمان ملل متحد شرح داده شده است. آن‌گاه گروه‌هاي غذايي، مانند هيدرات‌هاي کربن، چربي‌ها، پروتيين‌ها، مواد معدني و ويتامين‌ها معرفي شده و فرايند هضم و جذب غذا در بدن، نقل و انتقال مواد غذايي در بدن انسان، آلودگي و فساد مواد غذايي، بيماري‌هاي ناشي از تغذيه نامناسب و آثار مصرف غذا از لحاظ جسمي و روحي تبيين مي‌شود. نگارنده در بخش چهارم به بررسي بهداشت غذا در اسلام وعلم تغذيه پرداخته و علت ممنوعيت خوردن برخي غذاهاي غير‌بهداشتي (خبائث) مانند مردار، خون، گوشت خوک، گوشت سگ و مشروب‌هاي الکلي را بيان کرده و حکمت منع اين قبيل خوردني‌ها را از نظر شرع و علم تغذيه بررسي کرده است. وي آن‌گاه به بيان درمان بيماري‌ها به وسيله بعضي غذاها و اسرار علمي آن‌ها مانند شير مادر، شيرحيوانات، عسل و خرما را بازگفته و ضرورت اعتدال در مصرف، روزه درماني و آداب خوردن و آشاميدن در اسلام را شرح مي‌دهد.
همسران پيامبر( در قرآن
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫پيامبر اسلام( در طول زندگي خود با پانزده زن ازدواج نمود، که در هنگام رحلت آن حضرت، نه تن از زنان ايشان زنده بودند. بر حسب آيات قرآن، پيامبر اسلام( از اين امکان برخوردار بود که با زناني که مهريه‌شان پرداخته شده، کنيزاني که از طريق انفال و غنايم به‌دست آن جناب رسيده، با دختران اقوام خود، و نيز با زناني که خود را به پيامبر هبه مي‌کنند، ازدواج نمايد. دشمنان اسلام بر ازدواج‌هاي متعدد پيامبر اسلام( خرده گرفته‌اند، در حالي‌که آن حضرت بر اساس مصالح و حکمتي که در نظر داشت، ازدواج مي‌کرد. برخي از مصالحي که موجب ازدواج پيامبر گرديده عبارت است از: عاطفه انساني، دلسوزي نسبت به زنان بيوه، سرپرستي ايتام، جلب حمايت اقوام مختلف، جذب اقوام گوناگون به‌سوي اسلام، از بين بردن خرافات جاهلي، حفظ شخصيت و جان زنان، تسهيل امور پيامبر، و آموزش احکام به زنان جامعه اسلامي. البته پاکدامني اين زنان، برتري آنان نسبت زنان ديگر و ملقب شدن به امّ‌المؤمنين، از ويژگي‌ها و امتيازات خاص زنان پيامبر اسلام بود. همچنين براي همسران پيامبر اسلام( احکامي بيان شده است، که بخشي از اين احکام مانند عدم جواز نکاح مجدد آنان، اختصاص به اين زنان دارد؛ و برخي ديگر از اين احکام، عمومي است ولي درباره زنان پيامبر از اهميت و تأکيد بيشتري برخوردار است، مانند ممنوع بودن حضور غيرضروري در اجتماع، لزوم رعايت عفت، اقامه نماز، پرداخت زکات و مهرالسنه. پيامبر در برخورد با زنان خود همواره با مهر و عدالت در همه‌زمينه‌ها رفتار مي‌کرد، و اشتباهات آنان را اگر مربوط به شخص آن حضرت بود، ناديده مي‌گرفت. اما رفتار زنان پيامبر نسبت به ايشان يکسان نبوده است؛ آن‌ها نسبت به يکديگر نيز گاهي رفتاري هماهنگ داشته، و برخي با هم مشکل داشتند. برخي از آنان با حاکمان وقت موافق و برخي نيز مخالف بودند. همچنين رفتار آنان با اهل بيت( نيز متفاوت بوده است.
ترجمه و نقد مدخل گرامر و قرآن از دایره المعارف قرآن لیدن
نویسنده:
فاطمه قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهاسلام‌شناسی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های شرق‌شناسی، از دیرباز مورد توجه خاورشناسان بوده و آنها را به مطالعه زبان عربی به عنوان زبان اسلام و نیز قرآن، که نماینده زبان عربی فصیح است، علاقه‌مند ساخته است. در مطالعات صورت گرفته توسط مستشرقان، گاه به دلیل غرض‌ورزی و گاه، عدم اطلاعات کافی، دیدگاه‌هایی مطرح شده که خالی از اشکال نیست. پژوهش حاضر در راستای ترجمه و نقد یکی از این آثار به روش اسنادی- کتابخانه‌ای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی تدوین یافته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نویسنده‌ی مقاله، علی‌رغم داشتن تخصص لازم در زمینه‌ی زبان عربی و ذکر موارد متعددی از قواعد آیات قرآن، گاهی در بیان مطالب، دچار اشتباهاتی نیز شده است؛ از جمله اختلاط مباحث و دسته‌بندی‌های ناصحیح، برداشت‌های اشتباه از مفاهیم واژگان قرآنی و موارد دیگر. اما در مجموع، چنین به نظر می‌رسد که نویسنده‌ی مذکور، بدون غرض‌ورزی و با بی‌طرفی به بررسی قواعد قرآنی پرداخته است.واژگان کلیدی: ترجمه، نقد، گرامر، دایره‌ المعارف قرآن لیدن، شرق‌شناسی، مستشرقان
معارضه‌القرآن فی‌المعیار‌الاسلوبی: ممن ادعی‌النبوه انموذجا
نویسنده:
مشکورکاظم العوادی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: دارالغدیر‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد و بررسی استنادات قرآنی و روایی مهدی نصیری در کتاب اسلام و تجدد
نویسنده:
جعفر دروگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این نوشتار در پی نقد و بررسی استنادات قرآنی و روایی آقای مهدی نصیری در کتاب اسلام و تجدد می باشد.ایشان که از مخالفین ارتباط و سازگاری اسلام با تجدد و مدرنیته می باشند در راستای اثبات ادعای خود،بانهایت جانب داری از پیشفرض ذهنی خود به آیات و روایاتی استناد کرده است. در این نوشتار ابتدا مبانی و اصول و روشهای صحیح تفسیر آیات و نقد روایات قید شده و آیات و روایات مورد استناد نصیری، با عرضه به این مبانی، در بوته آزمایش قرار گرفته تا میزان صحت و اعتبار مدعیات ایشان کشف شود. در پایان ابعاد مختلف دیدگاه نصیری آسیب شناسی شده است.