جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
تعداد رکورد ها : 18137
عنوان :
دلائل تحریف نشدن قرآن مجید چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تغییر و تحریف کتب آسمانی از شایع ترین اموری است که در ادیان الهی اتفاق افتاد، به طوری که یکی از اهداف بعثت انبیا جدید مبارزه با همین نوع تحریف در دین است.[1] اما ساحت اسلام به عنوان آخرین و خاتم ادیان از هر گونه تحریف و تغییری دور است. این سؤال
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدم تحریف قرآن
,
معجزات حضرت محمد(ص)
,
تحریف قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
اعجاز عدم تحریف قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اخبار غیبی ,
قاریان و حافظان قرآن ,
جمع آوری قرآن ,
ختم نبوت ,
شیعه و تحریف قرآن ,
حافظان قرآن ,
نظم بدیع قرآن ,
اخبار غیبی قرآن ,
تحریف معنوی قرآن ,
جمع قرآن ,
دین مرسل ,
اختلاف ناپذیری آیات ,
کتابت قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقا آخر در قرآن چه خلقی است؟ و می توان گفت که منظور نفس ناطقه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مراحل خلقت انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
خلقا آخر
کلیدواژههای فرعی :
نفس ناطقه ,
دمیدن روح الهی ,
خواص نفس ناطقه ,
مرتبه نفس ناطقه ,
دمیدن روح ,
خلق آخر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استناد به رفتار نبوی در تفاسیر اجتهادی معاصر امامیه با تکیه بر «المیزان» و «من وحی القرآن»
نویسنده:
مهدی مردانی، کاظم قاضی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کارکرد استناد به افعال پیامبر
,
کارآمدی حدیث در تفسیر
,
تفاسیر اجتهادی امامیه
,
تفسیر روایی جامع
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
رفتار معصومان:، در اندیشه شیعی، همچون گفتار ایشان، یکی از اجزای تشکیل دهندۀ سنت است که نقش مهمی در فهم و تفسیر آموزههای قرآنی دارد. با این همه، به دلیل عدم شناخت ابعاد مختلف کارآمدی این مؤلفۀ حدیثی، حضور این بخش از سنت در تفاسیر امامیه کم رنگ به نظر میرسد و میزان استناد به آن کم برگ است. این پژوهش میکوشد تا با بررسی تطبیقی میان دو تفسیر اجتهادی معاصر امامیه، یعنی المیزان و من وحی القرآن، کارکردهای استناد به رفتار نبوی6 در حوزه تفسیر را کشف کرده، و زمینه بهرهگیری بیشتر قرآن پژوهان را از این دسته روایات تفسیری فراهم آورد. برآیند مطالعه انجام گرفته نشان میدهد که از مجموعِ استنادات دو تفسیر یاد شده به رفتار نبوی6، کارکردهایی چون: استشهاد، استدلال و انتقاد در دو دامنۀ تفسیر و تبیین قابل برداشت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حادث بودن قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نظرياتي كه دراين زمينه، بين دانشمندان مسلمان مطرح بوده عبارت بود از: 1-نظريه اهل حديث و حنابله: قرآن، مخلوق خدا و حادث نيست، بلكه كلام او و قديم است. 2-نظريه معتزله: قرآن و وحي ، مخلوق و حادث است و بر پيامبر(ص) نازل شده است. 3-نظريه شيخ اشعري: منظور
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث بودن قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
وحی شناسی
,
مخلوقیت قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائت قرآن در چهارده روایت و تضمین حافظ
نویسنده:
علی سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
حافظ شیرازی
,
اختلاف قرائات
,
علم قرائت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرائت و تجوید قرآن
,
ترتیل
,
روش قرائت قرآن
,
قاری قرآن
,
راویان چهارده گانه قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قراء سبعه ,
دیوان حافظ ,
تجوید قرآن ,
قرّاء سبعه ,
قرّاء عشره ,
رسم قرآن ,
قرائت قرآن در صدر اسلام ,
قرائت قرآن در عصر تابعین ,
ائمه قرائت قرآن ,
کتب علم قرائت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
خواجه شمس الدین محمد شیرازی مشهور به حافظ از بزرگترین شاعران ادب پارسی است. او در قرن هشتم هجری می زیسته است. در زمان او علم قرائت قرآن یکی از علوم رایج بوده است. وی علاوه بر شاعری، ملک القراء، استاد قرائت و مفسر قرآن بوده است. او هم چنین به اختلاف قرائات قاریان قرآن آگاه بوده و قرآن مجید را از حفظ در چهارده روایت از روایان قراء سبعه قرائت می کرده است. در این مقاله، سیر تطور و تدوین قرائات قراء قرآن و شخصیت قرآن پژوهی حافظ به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجاب در قرآن
نویسنده:
احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه حجاب
,
حجاب
,
علت حجاب زنان
کلیدواژههای فرعی :
ازدواج ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
سوره نور ,
حجاب در قرآن ,
وجوب حجاب ,
ملاک حجاب ,
عدم لزوم پوشش دست ,
حجاب زن سالخورده ,
حجاب در نماز ,
فتوای حجاب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در قسمت نخست این مقاله، پس از تفسیر آیات 30 و 31 سوره نور، به تفصیل پیرامون مساله نگاه، پوشش و ادله وجوب پوشش وجه و کفین بحث شد؛ در اینجا پیرامون: ادله قائلین به وجوب پوشش صورت و دستها بر اساس آیات قرآن و روایات بحث خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازواره نظام اخلاقی در قرآن
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات اخلاقی
,
اخلاق در قرآن
,
اخلاق یونانی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
مکاتب اخلاقی
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
مکتب اخلاقی سقراط
,
حکمت عملی
,
خلق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
عدالت
,
تقوا
,
فسق
,
نظام اخلاقی قرآن
,
اخلاق یونانی
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
غضب ,
اقسام فضیلت ,
حد وسط قوه شهویه ,
عقل(قوه عاقله) ,
آیه 7 شمس ,
آیه 8 شمس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این پژوهش در پی یافتن نظام اخلاقی قرآن است. تبیینهای مختلف از اصول اخلاق یونانی و نظام اخلاقی قرآن از منظر برخی قرآنپژوهان مسلمان، بخشهای درآمدی این نوشتار را سامان داده است. بخش اصلی این پژوهه، جستوجوی دلیل برای اثبات ادعای نگارنده است مبنی بر اینکه نظام معرفتی قرآن بر توحید، و نظام اخلاقی قرآن بر بنیاد تقوا بنا شده و فراخنای مفهومی تقوا و در نقطه مقابل آن فجور، تمامی فضایل و رذایل اخلاقی را پوشش میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم
نویسنده:
عباس صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده حد وسط
,
مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن
,
اخلاق در قرآن
,
خیرخواهی
,
احسان و عدالت
,
عدالت و انصاف
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
انصاف
,
عدالت
,
مساوات
,
احسان
,
رأفت
,
تعریف عدالت
,
عدالت در قرآن
,
تفاوت عدالت با احسان
,
عدالت و قانون
کلیدواژههای فرعی :
تعریف عدالت به حد وسط ,
احکام اخلاقی ,
آیه 129 نساء ,
عدالت در نظر افلاطون ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
مکتب اخلاقی افلاطون ,
آیه 194 بقره ,
آیه 3 نساء ,
آیه 135 نساء ,
آیه 128 توبه ,
آیه 2 آل عمران ,
آیه 18 آل عمران ,
آیه دَین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
نظامهای اخلاقی طبقهبندیهای گوناگون از مفاهیم اخلاقی دارند. پرسش این جستار آن است که قرآن کریم چه طبقهبندی از مفاهیم اخلاقی را مطرح میکند؟ در این نوشتار دو اصل بنیادین مطرح شده است که دیگر مفاهیم اخلاقی به آن بازگشت داده میشوند. نخست اصل عدالت است که بسامدی بس متکثر و متنوع در قرآن کریم دارد و از آن تفسیرهای گوناگون شده است. اما به نظر میرسد که عدالت در منطق دینی، بهمعنای آن است که آنچه بر خود نمیپسندی، بر دیگران هم مپسند و با این تفسیر، بسیاری از مفاهیم اخلاقی دیگر را میتوان به «عدالت» بازگرداند. اصل دوم بنیادین، اصل «احسان» است. این اصل مرجع مفاهیم اخلاقی چون عفو، انفاق، ایثار و ... است. در این تفسیر از منطق اخلاقی قرآنی، عدالت و احسان دو مرجع مفاهیم اخلاقیاند. هر چند عدالت کف رفتار اخلاقی را تعریف میکند و احسان، اوج آن را.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی علوم قرآن از منظر فلسفه علم
نویسنده:
ابراهیم فتح الهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رده بندی علوم
,
مطالعات تلفیقی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
روششناسی علوم قرآن
کلیدواژههای فرعی :
هرمنوتیک ,
تاریخ قرآن ,
تفسیر قرآن ,
قرآن کریم ,
روش عقلی ,
روش نقلی ,
علوم اسلامی (سایر) ,
مطالعات دینی (دینشناسی) ,
روش درون دینی ,
روش ریاضیات در علوم قرآن ,
روش تجربی در علوم قرآن ,
روش تاریخی در علوم قرآن ,
روش علم کلام در علوم قرآن ,
روش علوم حدیث در علوم قرآن ,
روش زیبایی شناسی در علوم قرآن ,
روش علوم ادبی در علوم قرآن ,
روش نقد ادبی در علوم قرآن (علوم قرآنی) ,
روش های علم زبان شناسی در علوم قرآن ,
روش برون دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
مجموعه ای از مباحث کلی مرتبط با قرآن که وجهی از وجوه مطالعات قرآنی را تبیین می کند یا به پرسشی از پرسش ها درباره قرآن می پردازد، با عنوان کلی «علوم قرآن» نامیده می شوند. به دلیل نقش مهمی که مطالعات روشمند در علوم قرآن در توسعه و رشد این علوم دارد، باید روش شناسی این علوم ساماندهی شود، تا معلوم شود روش پژوهش در علوم قرآن از روش های درون دینی به دست می آید یا روش های برون دینی؟ یا اینکه از هر دو روش می توان استفاده کرد؟ همچنین، باید معلوم کرد که علوم قرآن همگی دارای روش واحدی هستند یا با توجه به نوع مساله روش های متعدد دارند؟نویسنده در این مقاله در پی بیان آن است که علوم قرآن، دانشی تک روشی نیست و علوم مختلف قرآن بسته به ماهیتشان از روش های مختلف نقلی، عقلی و تحلیل زبانی پیروی می کنند؛ و روش های تحقیق ریاضیات، دانش های تجربی، علم تاریخ، علم کلام، علوم حدیثی، علوم ادبی، نقد ادبی، زیباشناسی، زبان شناسی و غیره در علوم قرآن کارآیی دارند. به عبارت دیگر، بهترین روش در مطالعات مربوط به علوم قرآن، روش پژوهش ترکیبی (یا تلفیقی) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق انگاره وحی در عهدین و قرآن کریم
نویسنده:
دل آرا نعمتی پیرعلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
نبوت
,
انجیل
,
تورات
,
وحی الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بنده ,
ادیان ابراهیمی ,
لوح محفوظ ,
یهودیان ,
گناه ذاتی ,
جامعه توحیدی ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
طوی ,
هدف وحی در تورات ,
هدف وحی در انجیل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
چگونگی ارتباط خداوند با انسان از مسایل مهم در مباحث الهیاتی ادیان ابراهیمی است. یهودیت و اسلام ضمن ارایه تعریفی همگون از وحی، شیوه هایی همسان از القای آن را مطرح نموده و هدف از آن را ابلاغ شریعت الهی از جانب خداوند توسط بندگان برگزیده به انسان معرفی می کنند با این تفاوت که مخاطب وحی در آئین یهود تنها قوم بنی اسرائیل و هدف از آن تشکیل جامعه توحیدی مبتنی بر التزام بر احکام و تکالیف الهی در محدوده سرزمین مقدس است. این هدف در اسلام عبارت است از ارتقای وجودی انسان تا مرتبه «عبد» و تجلی اوصاف الهی در او بواسطه تقید بر الزامات شرعی و تسلیم در برابر خداوند. اما مسیحیت به سبب تلقی خاص خود از انسان و وحی، مفهوم، شیوه و اهداف متمایزی را مطرح می کند. در این تلقی، وحی از مفهوم اصطلاحی خود خارج شده و به تجسم کلمه اله در هیات انسان تغییر مفهوم یافته است که هدف از آن کشف کامل اوصاف الهی با حضور خداوند در میان بندگان و رها ساختن آنان از قید شریعت و تکلیف و نیز تطهیر آنان از گناه ذاتی است در این انگاره، انسان توان ارتقای وجودی را جز بواسطه تجسم خدا ندارد. بر اساس تعالیم این ادیان، متن مقدس هر یک از آنها از تحفظ الهی بهره مند بوده؛ از وثاقت و حجیت کامل برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
تعداد رکورد ها : 18137
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید