جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
شیوه های تبلیغی پیامبران مذکور در قرآن کریم
نویسنده:
علی ابراهیم پور تیمور لوئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق دارای سه بخش با این مباحث است: در بخش اول، معنای تبلیغ، ارزش و جایگاه تبلیغ و آداب آن بررسی شده است. در بخش دوم، اصول دعوت پیامبران و ویژگی های پیامبران و هم چنین پیامبران اولوالعزم و تفاوت آنان با دیگر پیامبران و تفاوت شیوه های تبلیغی آنان، فرق رسول و نبی و تفاوت پیامبران تشریعی و تبلیغی و اولوالعزم مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم، شیوه های تبلیغ و دعوت یکایک پیامبران مذکور در قرآن مطالعه شده است
شیوه های تشویق و تنبیه در قرآن
نویسنده:
نظام قوچانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با هدف بیان شیوه های تنبیه و تشویق در قرآن به نگارش درآمده و مشتمل بر این مباحث است: تعریف تشویق و تنبیه، جایگاه و ضرورت آنها، شیوه های تنبیه و تشویق از دیدگاه قرآن، پیامد مثبت و منفی اعمال، بیان الگوها، توجه به امور متعارف و غیر متعارف، شخصیت افراد، وعده دادن به خیر و شر، توصیف حقیقت عمل.
شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
نسرین عمرایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از انجام این پروژه آن است که با تفکر و تعمق در انوار نورانی قرآن و سایر منابع معتبر اسلامی ، موجبات آشنایی با شیوه های صحیح مبارزه با مفاسد اجتماعی که اهمیت آشنایی با این شیوه ها به علت شیوع مفاسد در روزگار کنونی دو چندان شده ، مورد بررسی قرار گیرد . در فصل اول تحقیق ضمن طرح پرسش های زیر به ضرورت و اهمیت این مسأله و هدف از آشنایی با شیوه های مبارزه بیان شده است . 1- کلیاتی پیرامون فساد از دیدگاه قرآن : - معنا و مفهوم فساد از دیدگاه قرآن چه می باشد ؟ - انواع مفاسد اجتماعی به طور کلی کدامند ؟ - اهمیت مبارزه با مفاسد اجتماعی چیست ؟ 2- شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی کدامند ؟ 3- گروه های مفسدین از دیدگاه قرآن کدامند ؟ در فصل دوم ، مرور مطالعاتی که به مبنای نظری موضوع و نقد وبررسی تعدادی از آثارکتب مرتبط با آن از قبیل " الگوی برتر " اثر محمد رضا تویسرکانی و " سیمای عدالت در قرآن و حدیث " اثر حجه الاسلام رمضان فؤادیان و اندیشه ی اصلاحی در نهضت های اسلامی نوشته ی محمد جواد صاحبی ، تا در راستای پیشینه و زمینه ی مذکور ، تحقیق حاضر شکل گیرد در فصل سوم با توجه به ماهیت و اهداف موضوع رسش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای موضوع انتخاب گردید است . فصل چهارم که شامل سه بخش است که در بخش اول کلیاتی پیرامون فساد از دیدگاه قرآن و روایات ( مفهوم فساد ، انواع فساد ، اهمیت مبارزه با فساد ) مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم انواع شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات بیان شده و در بخش سوم به بیان گروه های مفسدین از دیدگاه قرآن پرداخته شده است . فصل پنجم شامل نتیجه گیری ، محدودیت ها و پیشنهادات است و با فهرست آیات و منابع این تحقیق به پایان رسید . در انجام این پروژه به این نتیجه دست یافتیم که فساد نقیض گلمه ی صلاح می باشد و در فرهنگ لغات ، به طرق گوناگون این معنا بیان شده بود و فساد در اصطلاح به معنای تباهی و ویرانی می باشد . در ادامه ی تحقیق انواع فساد شامل : فسادهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی مورد بررسی قرار گرفت و سپس به بیان اهمیت مبارزه با مفاسد که به طور کلی عبارتند از داشتن جامعه ای سالم و به دور از هر گونه فساد و انحراف که در سیر ارتقای الهی گام بردارد ، پرداختیم . در آخر نیز به چهارمین سؤال تحقیق یعنی مهمترین شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی یعنی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ، اجرای عدالت ، از بین بردن فقر ، اصلاح درون و آگاهی عمومی ( مبارزه با جهل و نادانی ) و برنامه ریزی ، اعتدال و میانه روی و تقوای الهی و عقلانیت پاسخ داده شد . در نهایت به بررسی گروه های مفسدین در قرآن یعنی ؛ فرعون ، سارقین ، اسرافکاران ، قوم هود ، قوم صالح ، قارون ، بنی اسرائیل ، قوم شعیب ، شورشگر علیه پیشوای عادل و پادشاه ، منافق و کسی که پیوند خویشاوندی را از میان ببرد و جادوگر مورد استناد قرار گرفت . یکی از محدودیت های این تحقیق و به عبارتی مهمترین آن این بود که زمینه ی انجام این پؤوهش بسیار گسترده و وسیع بود و نیاز به سالیان سال فعالیت های دقیق و علمی داشت . در پایان تحقیق پیشنهاداتی مطرح گردید که از جمله ی آن می توان به پرهیز از مبارزه ی سطحی و شعاری که نتیجه ای جز گسترش بیش از پیش فساد ندارد را نام برد .
شیوه های مقاومت در قرآن
نویسنده:
علیرضا جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه شامل سه بخش به این شرح است: در بخش اول، مفهوم و تعریف مقاومت و در بخش دوم، شیوه های مقاومت در داستان های پیامبران بیان شدهاست؛ بخش سوم، درباره ی شیوه های مقاومت از نظر دیگر آیات قرآن است و این موضوعات را در بردارد: پیام قرآن بعد از طولانی ترین قسم ها در سوره ی تکویر، نخستین مقاومت کننده(عصیان کننده) در برابر خدا، پیامبرانی که قبل از حضرت محمد(ص) مأمور به استقامت شدند، دستور استقامت به پیامبر و گروندگان به او، دستور استقامت بعد از بیان اصل توحید، نزول فرشتگان بر اهل استقامت، امر به استقامت به شخص پیامبر، پاداش استقامت کنندگان، پیمان شکنی در برابر پیمان شکنان
شیوه های کاربردی تربیت دینی در قرآن کریم
نویسنده:
عین الله ارشادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی در شیوه های کاربردی تربیت دینی و رشد و پرورش استعدادهای بالقوه انسان از دیدگاه قرآن است. نویسنده این پژوهش را در دو بخش تنظیم نموده که بخش اول به مباحث مقدماتی و بخش دوم به شیوه های کاربردی تربیت دینی اختصاص دارد. وی در بخش دوم به مباحثی همچون اسوه دهی و اسوه پذیری و شرایط آن، موعظه، تبشیر و تنذیر، وعده و وعید، تشویق و تنبیه، امید و ترس، بخشش و عبرت آموزی پرداخته است. نویسنده در خاتمه در قالب چند سؤال و پاسخ اشاره کرده است که از جمله نتیجه گرفته است که اسلام برای تربیت انسان، طریقه و روش خاصی دارد و تربیت انسان با این شیوه، سازنده شخصیت خاصی از فرد می شود که آن شخصیت مدّنظر نظام تربیتی اسلام است، و در پاسخ به این سؤال که شیوه های تربیتی اسلام را بدون نیاز به هیچ منبعی می توان از قرآن استفاده نمود.
شیوه های گزارش تاریخ در قرآن
نویسنده:
محمد جواد فخرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تبیین اسلوب های مختلف گزارش تاریخ و شیوه های بیان سرگذشت پیشینیان در قرآن است. پژوهش حاضر در پنج فصل و چندین بخش تدوین شده است. نویسنده در فصل اول از خلقت آدم و پیدایش نسل فعلی بشر، تاریخ پیامبران، وضعیت امت ها و اقوام پیشین و تاریخ اسلام سخن گفته است. وی در فصل بعدی «شیوه های گزارش تاریخ به لحاظ قالب و شکل» را بررسی کرده و به روش قرآن در انتخاب واژه ها، کمیت های گوناگون در بیان واقعه تاریخی، ناقل تاریخ در قرآن، شیوه برخورد قرآن با جزئیات تاریخی و روش استفهامی در بیان تاریخ توجه نموده است. «اسلوب های گزارش تاریخ در قرآن از نظر محتوا» عنوان فصل دیگری است که از روش قرآن در تبیین عامل محرّک تاریخ، ویژگی های سنن الهی، قوانین مستمر در تاریخ، عامل اصلی تکامل تاریخ و شیوه های ذکر قهرمانان تاریخ در قرآن، بحث کرده است. فصل پایانی به «اهداف، پیام ها و درس های مکتب تاریخی قرآن» اختصاص دارد. نویسنده چنین نتیجه گرفته است که تاریخ در قرآن، زنده، پویا و پر از لطافت و ظرافت های هنری و شیوه های بدیع و خصوصیاتی معجزه گون و درس های سازنده و انتها ناپذیر و مؤثر در نجات جوامع بشری است.
مبانی وفاق اجتماعی در قانون اساسی و میزان انطباق آن با آموزه‌های قرآن کریم
نویسنده:
جواد حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
در این مقاله مبانی وفاق اجتماعی در قرآن و قانون اساسی و میزان انطباق آن‌ها بر یک‌دیگر مطالعه شده است. وفاق اجتماعی در هر جامعه‌ای متأثر از عوامل گوناگونی است، اما بدون شک مبانی اعتقادی و قوانین موضوعه هر جامعه نقش مهمی در چگونگی آن ایفا می‌کند. این مطالعه با تأکید بر آموزه‌های قرآن کریم و اصول قانون اساسی با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از روش طبقه‌بندی معنایی و به شکل جعبه‌ای و انباشتی با واحد تحلیل مضمون، و با استفاده از مدارک تحلیل (کل قرآن کریم و کل قانون اساسی) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد آموزه‌های قرآن کریم از حیث اعتقادی و از دو بعد اجتماعی و سیاسی مبنای وفاق اجتماعی است که در قانون اساسی نیز تجلی دارد و اساس رفتارهای همگرایانه در جامعه را شکل می‌دهد و در قانون اساسی نیز وفاق در ابعاد ارزشی، شناختی، نقشی، منزلتی، و میثاقی تجلی دارد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 41
باران و تأویل نشانه شناختی پدیدارها در قرآن
نویسنده:
غلامرضا رحمدل شرفشادهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله، باران در قرآن از منظر چندین کارکرد مورد مطالعه قرار گرفته است که جذاب ترین آن‌ها عبارتند از: کارکرد ارجاعی، کارکرد معناشناختی، کارکرد نشانه شناختی، کارکرد روانشناختی (مفهوم باران در شبکه تداعی آزاد) و کارکرد اخلاقی باران. در این مقاله هر یک از کارکردهای اشاره شده با استناد به آیات قرآن مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
بررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآن
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی، عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها,
چکیده :
قرآن کریم به آفرینش موجودات بی شماری در آسمان ها و زمین اشاره کرده است. در این میان، تعداد زیادی از آنها موجودات زنده اند که بخشی از آنها در خارج از زمین زندگی می کنند. برخی صاحب نظران با استناد به تعابیر قرآنی نظیر «دابه»، «المشارق و المغارب»، «العالمین»، «من فی السماوات»، «و السماء ذات البروج» وجود چنین موجودات زنده را در آسمان ها ممکن و حتی ضروری دانسته اند. اطلاق «دابه» بر جنبندگان مادی، و اشاره قرآن به وجود مشرق ها و مغرب های متعدد از سویی، و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر، برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرازمینی را به عنوان نظریه پردازی این کتاب مقدس طرح نمایند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
قرآن، مساله شهادت شاهدان و هدایت برگزیدگان
نویسنده:
محمد نورالهی، محمد تقی شاکر اشتیجه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
از مساله شهادت، چگونگی و آثار شهادت گروهی از برگزیدگان از انسانها در قرآن برداشت های مختلفی صورت گرفته است که عمده دیدگاه ها معطوف به ثمر بخشی شهادت انبیاء و اوصیاء در آخرت و صحنه قیامت است، اما به نظر می رسد با وجود شواهد متقن قرآنی و روائی باید پذیرفت که مساله شاهد بودن گروهی از انسانها در دنیا و آگاهی یابی الهی ایشان از اعمال و باطن امور انسانها دارای پیامد دنیوی و زمینه تحقق امری مهم و اساسی است که بنای آفرینش و دستگاه عظیم و مستحکم ارسال انبیاء و نصب اولیاء بر آن استوار و قوام یافته است؛ یعنی موضوع هدایت و کمال بخشی و رساندن هر چیز به سرانجام شایسته او، امری که خداوند متعال تنها خود را تحقق بخش آن دانسته است. نقش شاهدان بر اعمال انسان ها در این میان واسطه بودن ایشان در تحقق گونه ای از هدایت الهی است، همچنان که انبیاء واسطه هائی الهی میان انسانها و خداوند سبحان در دریافت و انتقال پیام های خداوند متعال در عرصه هدایت تشریعی هستند. در این نوشتار با بررسی تفاسیری که ذیل آیات مربوط به شهادت صورت گرفته پس از نقل و نقد برخی از دیدگاه ها، نظر برگزیده مبرهن گردیده است.
صفحات :
از صفحه 155 تا 176
  • تعداد رکورد ها : 18137