جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
صله ی رحم از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
تکتم اسماعیل زادگان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خویشاوندان ، ارتباط خونی با هم دارند.شاخ وبرگ های یک درختند وگل های یک بوستان.پس ارتباطشان طبیعی است وقطع رابطه ورفت وآمد میان اقوام، عارضه ای ثانوی ویک ناهنجاری اجتماعی و « آفت خانوادگی»به حساب می آید که اگر بی دلیل باشد، زشت وناروا است واگردلیلی داشته باشد ، قابل رفع و شایسته ی تجدیدرابطه است.پیوندباخویشاوندان محبت می آورد وقطع این رابطه ،سردی و کدورت دل هارادرپی دارد. صله ی ارحام فواید وآثارفراوانی داردکه برخی به اموردنیوی مربوط است،برخی هم نتایج اخروی دارد . این کارنیک وساده،آن قدر سازنده وموردرضای پروردگاراست،که گاهی تقدیرالهی به خاطرآن عوض می شود. اثر حاضر برآن است که بابررسی آیات قرآنی و روایات اهل بیت عَلَیْهِ السَّلام مفهوم صله ی رحم ، مصادیق آن، مراتب وکیفیت ریشه ها و آثار، پیامدهای فردی و اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد، تا برای اهل تحقیق دری به مباحث اخلاقی باشد،وبرای اهل عمل دستورالعملی جهت آراسته شدن به زیبایی های اخلاق. امیداست که مردان وزنان مسلمان آن را مطالعه کنند و به کار بندند ،تا نزد حضرت دوست که قبول افتد و چه در نظرآید.
صله ی رحم در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
کبری خوش آبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خویشاوندان، ارتباط خونی با هم دارند، شاخ و برگ های یک درختند و گل های یک بوستان، پس ارتباط شان هم طبیعی است، سنت صله رحم از نیکوترین برنامه های دینی درحیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگی های امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسان ها گرفته است، ولی حفظ ارزش های دینی و سنت های سودمند و ریشه دار دینی، ازعوامل تحکیم رابطه ها درخانواده هاست. ارحام وخویشان هم دارای حقوقی هستند که باید آنها را رعایت کرد انسان ها نباید از اجتماع گریزان باشند و گوشه نشینی را برگزینند چرا که مضرات آن زیاد است. اهمیت صله رحم درآیات و روایات به فراوانی بیان شده است و تا زمانی که آیات و روایات مربوط به آنها مطالعه نشود نمی توان پی به اهمیت این نیست اجتماعی برد. صله ارحام انواعی دارد که شامل 1- صله ارحام نسبی 2- صله ارحام سببی 3- صله ارحام معنوی می باشد که نوع اول از طریق رابطه خونی باعث ایجاد رابطه می گردد نوع دوم از طریق ازدواج باعث ایجاد می شود ونوع سوم که منظور پدران معنوی که سرآمد آنها پیامبراکرم ? وحضرت علی ? می باشند. چگونگی ومراتب صله در بین اقوام متفاوت است و متناسب با زمان و مکان و موقعیت اقوام می باشد و مراتب آن هم شامل الف:دید و بازدید ب:مهمانی دادن ج:کمک مالی د:کمک فکری و عاطفی می باشد. صله رحم مختص به اقوام باتقوا وبا ایمان نیست بلکه شامل ارحام غیر مسلمان هم هست چراکه از این طریق موجب هدایت آنها هم می شود. هر عمل نیک و بدی هم دراین دنیا وهم در جهان آخرت دارای اثراتی است وصله رحم و ترک « ن هم از اموری است که از این قاعده مستثنی نمی باشد. هدف از انجام این تحقیق آشنایی با اهمیت صله رحم در آیات و روایات و سرزنش کردن ترک صله رحم؛ آگاهی دادن دیگران درجهت بهتر انجام دادن صله ارحام ؛ داشتن صله رحم ساده و بدور از تکلف و رنج و سختی ؛ آشنایی خوانندگان محترم با راه های ایجاد و تقویت صله رحم . این تحقیق از چهار فصل تشکیل شده است : فصل اول در رابطه با صله رحم و اهمیت آن می باشد که به بررسی صله رحم در آیات و روایات پرداخته است. فصل دوم در مورد آثار صله رحم در دنیا و آخرت می باشد. و فصل سوم در رابطه با قطع رحم و آثار سود آن در دنیا و آخرت بحث و بررسی می کند. و در فصل چهارم که به راههای ایجاد و تقویت صله رحم پرداخته و موانع و آفات صله رحم را شناسایی می کند و راه چاره ای متناسب با آن ارائه می دهد. نوع منابع استفاده شده از قرآن و کتابهای روایی همچون بحارالانوار ، نهج البلاغه ، مستدرک الوسائل و از کتابهای اخلاقی همچون نقطه های آغاز در اخلاق عملی ، ره توشه راهیان نور اخلاق برای همه و ... می باشد. از این تحقیق نتیجه می گیریم که صله رحم یکی از نشانه های اخلاق اسلامی و از علائم حسن سلوک و خوش رفتاری با مردم می باشد که رسیدگی به حال خویشاوندان باعث ایجاد و محبت و دوستی میان آنها می شود که در کنار آن قطع رابطه فامیلی بدون دلیل زشت و نارواست و مورد غضب خداوند متعال می باشد.
صبر در قرآن و سنت
نویسنده:
بی بی زهرا بیدارفریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از اوصاف اهل ایمان و تقوا که نشانه رشد و تعالی خواهد شد و مورد تأکید آیات و روایات قرار گرفته و از اهمیت بسزایی برخوردار است صبر می باشد. در این نوشتار تلاش خواهد شد تا صبر را در قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده، راه های کسب صبر و پیامدهای آن را در جامعه بیان نماید. این پژوهش در چهار بخش تدوین شده است: در بخش اول معنا و فلسفه صبر بیان گردیده است که تعریف، حقیقت و اقسام صبر فصل های آن می باشد. صبر از نظر لغت به معنی حبس و بازداری و نگاهداری است و حقیقت صبر در احادیث اهل بیت عصمت بیانگر عظمت و اصالت و سازندگی صبر است چندانکه در برخی از روایات از صبر تعبیر به رکن و دیانت و شریعت شده است. صبر وقتی پسندیده است که در برابر بلا و پیشامدی که انسان به هیچ وجه قادر به از میان برداشتن آن نباشد و راه گریزی از آن برایش وجود نداشته باشد اما اگر بتواند آن را از میان بردارد یا خود را از آن رهایی بخشد دیگر صبر معنی ندارد. روایات صبر را در چند مقام مورد ملاحظه قرار داده اند : صبردر مقام اطاعت خداوند، صبر نزد مصیبت ، صبر از معصیت که به طور کامل به آن پرداخته شده است. بخش دوم به بررسی ره آورد صبر که عبارتند از : 1- پایداری و پیروزی 2- توجه و اتکا بیشتر به خدا 3- بروز خصلت های نیک 4- پیدایش روحیه شکست ناپذیر و راه های کسب ان مانند : نماز استرجاع، اندیشه و عبرت پرداخته است، و در بخش سوم بی صبری و راه های درمان آن بیان شده است. و در بخش چهارم اسوه های صبر که فصل اول به انبیاء و ائمه اطهار و فصل دوم به علمای اعلام پرداخته شده است. در پایان نیز بعد از پیشنهادات و نتیجه گیری و احادیثی پیرامون صبر و بررسی آیات پیرامون صبر در قرآن بیان شده است تا خواننده را با فضای آیات و روایات آگاه نموده و روح حیات و نفخه زندگی و هوای اصیل آن را حس نماید.
صبر در قرآن و سنت و بررسی اثرات فردی و اجتماعی
نویسنده:
آرزو جهانبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید « جایگاه صبر در قرآن و سنت، ریشه ها، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» می باشد. صبر به معنای خویشتن داری و بازداشتن نفس بر چیزی است که عقل و شرع آن را شایسته و سزاوار بدانند یا از چیزی که شرع و عقل آن را نهی کند. همچنین صبر را خویشتن داری در ضرر جانی و مالی می گویند و ضد آن بی تابی و جزع و فزع است. بردباری، اهرمی است که بزرگ ترین مشکلات را به آسانی و با نتیجه گیری صد در صد مثبت بر طرف می سازد و تنها راه ثمر بخش برای شناخت مفهوم صبر، مراجعه به قرآن کریم و احادیث شریفه می باشد. برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات، دو رکن اساسی؛ پایگاه نیرومند درونی و تکیه گاه محکم برونی لازم است که در قرآن به این دو رکن با تعبیر « صبر» و « صلوه» اشاره شده است. صبر، آن حالت استقامت و شکیبایی در جبهه ی مشکلات است و نماز پیوندی است با خدا و وسیله ی ارتباطی با این تکیه گاه محکم است. صبوری هر چند بسیار مشکل است،لیکن با معجونی از علم و عمل دست یافتنی است؛ در مرحله ی علم، انگیزه ی دین تقویت می شود و در مرحله ی عمل، علاوه بر تقویت انگیزه ی دین، انگیزه ی هوی نیز تضعیف می شود و به این ترتیب انسان به مقام صبر دست می یابد.
صبر و استقامت ( در قرآن و سنت)
نویسنده:
مریم پورجوادخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خوانندگان گرامی این مجموعه ای را که شما مشاهده می کنید، از کتابهای فراوانی گرد آوری شده و دارای شش بخش می باشد و هر بخش دارای چند زیر مجموعه می باشد: بخش اول: درباره معنا و مفهوم و برداشت مردم از صبر و صبر از نظر لغوی و اصطلاحی و از نظر چند تن از علما و دانشمندان در مورد صبر و اقسام صبر از نظر ائمه(ع) و در مورد تقسیم بندهای صبر از جهات مخلف و درجات صبر بحث می نماید... بخش دوم: صبر در مصیبت است . تعریف مصیبت و فلسفه بلاها و مصیبت ها و عکس العملهای انسان از دو جهت مثبت و منفی و فوائد صبر و امتحان شدگان بر مصیبت را ذکر می کند. بخش سوم: صبر در طاعت است. که چگونه باید بر طاعت خداوند صبور و بردبار باشیم و آفت بی صبری را ذکر می کند. بخش چهارم : صبر بر معصیت می باشد که درباره مبارزه با نفس یعنی چگونگی مبارزه با گناهان و آثار گونا گون گناه را بیان می کند. بخش پنجم: اهمیت صبر در آیات و روایات ودر بخش ششم: رابطه صبر با چند واژه را ذکر می کند. در پایان امیدوارم که این پایان نامه مورد قبول خوانندگان گرامی قرار بگیرد.
صدقه و انفاق از دیدگاه قرآن با استفاده از روایات معصومین
نویسنده:
اسدالله کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق با مراجعه به جوامع تفسیری و حدیثی و کتب دیگر موضوع صدقه و انفاق بررسی شده است. مطالب اصلی این پایان نامه در چهار بخش آمده است: در بخش اول، نخست معنای لغوی و اصطلاحی صدقه و انفاق و اهمیت آن از دیدگاه قرآن و روایات، سپس انواع انفاق های مستحبی و ویژگی های آنها از دیدگاه روایات بررسی شده است و در بخش دوم از شرایط و اشکال و صور پرداخت صدقه و انفاق و چگونگی فضیلت و تأثیر پرداخت آن در تکوین شخصیت انسان بحث شده است و در بخش سوم و چهارم نقش اجتماعی و عبادی صدقه و انفاق از دیدگاه مکاتب تفسیری مورد بررسی قرار گرفته است و در این خصوص برخی از روایات معصومین(ع) نقل شده است.
شیوه های ارائه اعتقادات در قرآن
نویسنده:
علیرضا امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اعتقادات، زیربنای نظام اخلاقی و احکام عملی دین اسلام است. شیوه های گوناگونی در تبیین این اعتقادات رایج است که هر کدام کاستی ها و محسناتی دارد. قرآن کریم توانسته است با روش های فراگیر و جذّاب، راه باورمندی به مسائل اعتقادی را هموار سازد و در این زمینه، روشی خاص دارد و با پیوند شیوه های دلیل گرایانه و اقتدا معیاری، راهی نو ترسیم می کند. نگارنده، با رویکردی قرآنی به مسأله اعتقادات، ابعاد گوناگون مسائل اعتقادی را بررسی کرده که برخی نتایج به دست آمده بدین قرار است: 1. قرآن، میان ضرورت هر یک از اصول اعتقادی و جوانب و ابعاد آن، تفکیک قائل می شود; اصل هر کدام را از اثبات بی نیاز می داند; ولی جوانب هر اصل را نیازمند اثبات می شمرد و برای آنها استدلال می آورد. 2. از دید قرآن، گاهی به اجمال، باید به غیب ایمان داشت، و گاهی به تفصیل، مواردی متعلّقات ایمان برشمرده شده است. 3. از جهات بینشی و تربیتی می توان تقدّم و تأخّرهایی را برای هر یک از اصول اعتقادی در نظر گرفت. 4. قرآن در ارائه اصول اعتقادی از شیوه های استدلالی، تربیتی، هنری، فطری و ارشادی بهره گرفته است.
شیوه های بیان علمی در آیات قرآن کریم
نویسنده:
حمید حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه آیات علمی قرآن گردآوری و درچهار فصل با عناوین ذیل تبیین و تفسیر شده اند. فصل اول به زمینه های مباحث علمی در قرآن اختصاص داردو در آن پیشینه پرداختن به آیات علمی قرآن گزارش شده است. فصل دوم درباره کیهان شناسی است و در آن از آیات مربوطه به اوضاع افلاک، گردش ستارگان وخورشید و ماه و پیدایش شب و روز بحث شده است.فصل سوم با عنوان پدیده های ارضی به بررسی زمین وموجودات آن نظیر کوهها، گیاهان، حیوانات و آدمیان در آیات قرآن پرداخته شده است فصل چهارم در موردپدیده های جوی است و در آن ابرها، بادها، رعد و برق و باران و تگرگ در آیات قرآن بررسی شده اند.
شیوه های تأمین بهداشت روان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
غلامرضا تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه طی شش فصل به بررسی بهداشت روان و شیوه های تأمین آن پرداخته است. در فصل اول کلیاتی از بحث نظیر تعریف شیوه های تأمین و بهداشت روانی آمده است. در فصل دوم با عنوان گستره نظری بهداشت روان از موضوعاتی چون تاریخچه بهداشت روانی در تمدن اسلامی، عوامل مؤثر در دست یابی به بهداشت روانی و عوامل مخل به آن بحث شده است. در فصل سوم، تحت عنوان مفهوم سلامت و بیماری در قرآن از مفهوم سلامت و بیماری روان در قرآن و انسان سالم از دیدگاه قرآن و روان شناسی سخن رفته است. در فصل چهارم ذیل عنوان نگاه قرآن به نفس و تحول آن در مسیر رشد اموری مانند اهمیت نفس و روان در قرآن، نفس و جسم در قرآن و ارتباط جسم و نفس بررسی شده است. فصل پنجم به بررسی برخی از شیوه های تأمین بهداشت روانی در قرآن اعم از شیوه های شناختی، رفتاری و عاطفی اختصاص دارد. در فصل ششم از مباحث فصول قبل نتیجه گیری به عمل آمده است.
شیوه های تبلیغ انبیاء در قرآن
نویسنده:
ابراهیم موحدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی جایگاه و روش های تبلیغ انبیای الهی برگرفته از قرآن کریم است. در این رساله نخست راجع به اهمیت و جایگاه تبلیغ مباحثی مطرح شده و سپس کیفیت تبلیغ انبیای الهی با توجه به مقوله زمان و مکان تبلیغ و اهداف و رسالت آنان تبیین شده است. نگارنده به انواع تبلیغ های الهی و شیطانی اشاره کرده و ضمن بررسی تاریخی مقوله تبیلغ در اسلام، اوصاف مبلغان را از لحاظ علمی و عملی و از منظر قرآن کریم تحلیل می نماید. وی شرح صدر، تواضع، شجاعت، رأفت و انتقادپذیری را از جمله مهم ترین اوصاف مبلغان بر می شمارد و در پایان اصول مشترک دعوت و تبلیغ پیامبران و نمونه هایی از بشارت ها و اندرزهای آنان را بیان می کند
  • تعداد رکورد ها : 18137