جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
شیطان شناسی در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا صبری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق شیطان شناسی در قرآن و سنت می باشد که به خاطر رویارویی دائم انسان با شیطان این دشمن قسم خورده انسانها ، ابتدا باید خود شیطان به طور کامل شناخته شود بعد کارها و دامهای او وسپس راههای مبارزه با این موجود شرور شناخته شود تا بتوان به طور کاملاً آگاهانه با این موجود روبرو شد . شناخت شیطان ممکن نیست مگر با شناخت میزان قدرت و توانائی او تا بتوان راه هایی که باعث ضعف شیطان می شود را شناخت در فصل اول موجودی به نام شیطان در فصل دوم توانایی های شیطان در مقابل انسان در فصل سوم تجهیزات انسان در مقابل شیطان در پیوست بررسی اجمالی شیطان پرستان می پردازد . هدف از این تحقیق شناخت عمیق شیطان ، فلسفه وجودی شیطان ، شناخت قدرت و توانائی ها ، راهکارهای عملی در مبارزه با شیطان ، و اینکه از جنس فرشتگان نبوده است ، و دارای یارانی است و نیز روز قیامت محشور می شود . در نهایت پی می بریم که وجود شیطان برای تکامل بشر مفید می باشد . در این تحقیق سعی شده است که از تازه ترین نوشته ها از کتب اخلاقی همانند: استعاذه آیت الله دستغیب ، معراج السعاده ملا احمد نراقی ... و تفسیری مانند : تفسیر المیزان و نمونه و صافی و ... استفاده شود و نیز از منابع مستند و معتبر قدیمی مانند : بحارالانوار ، اصول کافی و مجمع البیان و... تا مراجعه کننده گان با اطمینان خاطر به مطالعه مطالب آن را بپردازند . قرآن و شیطان را موجودی ضعیف معرفی کرده است ، او به جمع انسانهای مخلص راه ندارد . برای گمراهی بشر دارای یارانی می باشد ، او از مهلت داده شدگان است ، اراده آزادی را انسان سلب نمی کند برای مقابله با او باید راههای نفوذ او را شناخت ، تا دام های شیطان شناخته شود. انسان ها نیز در برابر او دارای سرمایه های وحی ، عقل ، نفس لوامه ... هستند . باید سرگروههای شیطان پرستان این افراد شناخته شود تا راه پیشرفت آنها گرفته شود ... . امید به آن که این تحقیق برای رهپویان حقیقت و کمال مفید واقع شود .
شیوه اجرای مجازات اسلامی از دیدگاه قرآن و آثار آن
نویسنده:
محسن شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق در سه فصل مجازات اسلامی را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده است. در فصل اول با عنوان تبیین مفهوم، فلسفه و پیشینه مجازات از مفهوم مجازات و مقایسه آن با اقدامات تأمینی، فلسفه مجازات و اهداف آن و پیشینه کیفر سخن رفته است. در فصل دوم با عنوان تبیین مجازات های مقرر در قرآن از کیفرهای بدنی و چگونگی اعمال آن، مجازات های محدودکننده آزادی و مجازات های مالی بحث شده است. فصل سوم به بررسی مبانی و آثار اجرای علنی مجازات ها اختصاص دارد.
شیوه ارائه اعتقادات در قرآن
نویسنده:
طاهره فعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش برآن است تا با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم و دیگر منابع دینی ، شیوه ارائه اعتقادات در قرآن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد ، که در فصل چهارم یعنی تجزیه و تحلیل داده ها که فصل اصلی تحقیق به شمار می رود بدان پرداخته شده است . قرآن کریم ، بزرگ ابزار دینی الهی است و اکمل و اتم برنامه های سعادت بخش است و همواره در تعلیم و تربیت (اولین گام در سعادت و کمال بشر) و هدایت انسانها ، روشهایی را ارائه می دهد که از نقطه نظر روانی ، پیشرفته ترین روشها و شیوه های علمی است . و در تعلیم و تربیت اولین حرکت اصلاح اصول فکری است . اصلاح اصول فکری بر پایه اعتقادات درست است لذا به طور کلی هدایت بشر بر اساس اعتقادات درست اوست و برای رسیدن به این هدف باید متوسل به بزرگ ابزار دین ، قرآن کریم شد که شیوه هایی را برای اصول اعتقادی که اساس اعتقادات است را ارائه می دهد . که در تحقیق به 17 شیوه ، در حد توان اشاره شده است که سه شیوه از آن را قرآن کریم به طور مستقیم در آیه 125 سوره نحل ، پیامبر اکرم (ص) را بدان امر نموده ، (شیوه حکمت واستدلال ، موعظه و جدل) 14 روش دیگر که با مطالعه آیات قرآن مجید ، استخراج گشته است ، ضمن اینکه جدای از سه روش مزبور نمی باشد اما می توانند مصادیقی خاص از آنها باشند ، که این 14 روش شامل روشهای تبلیغ عملی ، روش فطری ، دعوت به مشترکات ، روش تمثیل ، روش نفی و اثبات ، روش هنری قصه گویی ، روش تکرار ، تشویق و تنبیه ، مقایسه ، الگویی ، روش استفهام ، همراهی و شیوه یادآوری می گردد .
شیوه تبلیغ انبیای اولوالعزم در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق مشتمل بر شش فصل با این عنوان هاست: فصل اول، معرفی تبلیغ و مُبلّغ؛ فصل دوم، شیوه تبلیغ حضرت محمد(ص)؛ فصل سوم، شیوه تبلیغ حضرت نوح(ع)؛ فصل چهارم، شیوه تبلیغ حضرت ابراهیم(ع)؛ فصل پنجم، شیوه تبلیغ حضرت موسی(ع)؛ فصل ششم، شیوه تبلیغ حضرت عیسی(ع). نویسنده چنین نتیجه گرفته است که همه این پیامبران از سه شیوه حکمت، موعظه و جدال احسن در تبلیغ بهره می گرفتند.
شیوه مناسبات سیاسی در اسلام در پرتو قرآن و سنت
نویسنده:
مؤید العبیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این بحث شامل مجموعه ای از دیدگاه، تئوری ها و نمونه های عملی در حرکت سیاسی اسلام بوده، که زمان پیامبر(ص) و دوره های نخستین حکومت اسلامی را در بر می گیرد و تلاش می کند به منظور یافتن روش واقعی عملکرد سیاسی در اسلام. ما گوشه ای از وضع سیاسی و اجتماعی جامعه عرب قبل از اسلام را در این بحث ارائه داده ایم و در آن روشن ساختیم که چگونه پیامبر اسلام(ص) برخورد سیاسی گونه را شروع نمود و چگون توانست با ایجاد پایه های فکری و اعتقادی، کم کم واقعیت های بی ارزش را به جریانی از اصلاحات سیاسی و اجتماعی کامل و همه سویه مبدل سازد، پیامبر اسلام(ص) کارش را با پی ریزی و مؤسسات دولتی و وضع قوانین و مقررات آغاز نمود و بدین ترتیب نشانه های رشد و بالندگی جامعه سیاسی را در سایه سلطه ای سیاسی و حکومت اسلامی نوین آشکار گردانید، ما هدف کلی را در واقع نقش حکومت در بسط حاکمیت قانون و اقامه عدل دانسته ایم، و لازم دیده ایم که مشخصات رهبری سیاسی در اسلام را نیز توضیح دهیم، چرا که رسیدن به این هدف، بر پایه ای رهبری استوار است. امت که به عنوان رکن دوم پیکره ای جامعه اسلامی به شمار می رود، هدف پی ریزی این پیکره بر اساس دید الهی است می بایست نقش متمایز و منحصر به فرد در انتخاب رهبر و برقراری نظام سیاسی، که با آزادی انسان از بند غیر و زنجیر آغاز می گردد و سرانجام به حصول آگاهی سیاسی و فرهنگی او، که همان تحقق مفهوم خلافت در زمین است ختم می گردد می بایست نکات برجسته نظام سیاسی را با تکیه بر تکلیف شرعی مستند بر قاعده اخلاق است، بیان کرده این قاعده درون روش جای می گیرد که تصمیم گیری گاهی به صورت انتخاب دیدگاهی مبدأی و سر نوشت ساز و گاهی به اتخاذ دیدگاهی به پا خاسته از آن، رابطه مثبت میان دولت های اسلامی و گروهای مخالف موجود در آن به منظور ایجاد تکامل در عملکردهای سیاسی و یافتن اشکالات و بر طرف ساخت خطاها و اشتباهات، مشارکت مخالفات در تحقق وحدت امت و پیوند میان اقشار مختلف جامعه اسلامی به منظور حفظ نظم عمومی و جلوگیری از آشوب و فتنه انگیزی، همچنان که اسلام بر عدم تحت فشار قرار دادن مخالفان با توجه به نقش مثبت و مشروع آنان در عملکرد سیاسی تأکید دارد ... بعد از آن میان مبدأ جداسازی قدرت ها در اسلام که از تفکر سیاسی وضعی پیشی گرفته است، و نیز میان آزادی ها وحقوق اجتماعی شهروندان مقایسه ای صورت گرفته است. سرانجام بحث را با ارائه ای مشکلاتی که دانشمندان مسلمانان در پاسخ گویی به بسیاری از مسائل جدید و نوگرایانه با آن روبرو هستند، به پایان رسانیدیم که روش به کار رفته در این بحث از طریق توضیح ثابت ها و متغیر ها در دین، فکر و سیاست، همچنین معتبر شمردن اسلام به عنان دین واقعی و موضوعی که در تطبیق روش عملکرد سیاسی بر واقعیتی جدید است شکل می گیرد، واقعیتی که با شتاب در خط تغییرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و امنیتی پیش می رود، نمونه بارز آن را می توان در وضع کنونی حرمت اسلامی عراق و واقعیت جدید آن مشاهده کرد.
شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و روایات و بررسی اجمالی زندگینامه جمعی از شهدای شهرستان طبس
نویسنده:
مریم موسی ئیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تمام کسانی که به بشریت به نحوی خدمت کرده اند ، حقی به بشریت دارند ؛ از هر راه : از راه علم ، از راه فلسفه و اندیشه از راه صنعت ، از راه اختراع و اکتشاف ، از راه اخلاق و حکمت عملی . ولی هیچ کس حتی به اندازه ای حق شهدا ، بر بشریت ندارد و به همین جهت هم ، عکس العل احساس آمیز انسانها و ابراز عواطف خالصانه ی آنها درباره ی شهدا ، بیش از سایر گروههاست . این اثر در سه بخش تنظیم شده است که مجموعاً شامل 6 فصل می باشد ، که در : بخش اول : طی دو فصل جداگانه به معنا و مفهوم شهید و شهادت و مقام آنان و همچنین جنبه ی جسمانی و روحانی شهدا پرداخته شده است و در بخش دوم : که در دو فصل تنظیم گردیده ، به بررسی تفاسیر و روایات درباره شهادت و فضیلت شهیدان می باشد . بخش سوم نیز در دو فصل است ، ابتدا زندگی نامه شهدای شهرستان طبس را مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان به پیام های تربیتی « اعم از پیام های اجتماعی ، دینی ، سیاسی ، فرهنگی » توجه شده است در انتها بر این حماسه آفرینان سالهای خون ، شهادت و شهامت هزاران درود و سلام و صلوات ملائکه و انبیاء را نثارشان می کنیم ، چرا که اینان به اثبات رسانیدند که آرزومند جهاد در رکاب مولایمان حسین عَلَیْهِ السَّلام هستند .
شفاعت در قرآن کریم
نویسنده:
بی بی قمر جاودان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه آیاتی که مشتمل بر واژه شفاعت است، بررسی شده اند. نویسنده چنین نتیجه گیری کرده است که شفاعت چیزی نظیر وساطت های بشری نیست؛ بلکه دری از درهای رحمت الهی است که درجهان آخرت به روی بندگانی که پیوند خود را با خدا وپیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) قطع نکرده اند،باز می شود و بخشی از گناهان آنان بخشوده می گردد.
شناخت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
ابوالفضل صادق نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی شناخت از دیدگاه قرآن است.شناخت از دیدگاه قر آن روشنایی است که حیات معقول آدمی را تفسیر می نماید و آنرا از زندگی نامعقول، جدا می کند.طریق انسان به سوی خداوند، همان نفس انسان است و خداوند سبحان غایت و هدف و منتهای سیر اوست.انواع و اقسام شناخت عبارتند از:شناخت سطحی و عمقی، شناخت علمی یا شناخت فلسفی، شناخت هنری یا شناخت دینی و شناخت عرفانی.قرآن می فرماید در هیج یک از شئون فردی و اجتماعی زندگی خود، بدون تحقیق و شناخت از چیزی پیروری نکنید.این آیه به تنهائی نشان می دهد که قرآن تا چه اندازه به زندگی آگاهانه اهمیت میدهد.بعضی از موانع شناخت عبارتند از :جهل، بی ایمانی، عوامل منحرف کننده ی عقل، حب و بغض و تعصب بی جا، سطحی نگری، عدم شناخت خویشتن، غفلت و تعصب.
شناخت الحان خوش و آثار آن در قرائت قرآن
نویسنده:
مصطفی کافی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با هدف بررسی الحان خوش و آثار آن در قرائت قرآن به انجام رسیده و در دو بخش به این شرح به نگارش درآمده است: در بخش اول، از معنای الحان از نظر لغت و اصطلاح، موسیقی، بررسی فقهی موسیقی و رابطه آن با قرائت قرآن سخن رفته است. در بخش دوم، به بررسی صوت حسن و الحان و تأثیر آن در قرائت قرآن، صوت حسن و قرائت قرآن و تاریخچه آن در احادیث اسلامی، و الحان مختلف در قرائت قرآن پرداخته شده است.
شناخت جایگاه انسان در قرآن کریم
نویسنده:
زهره جمالی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر نگاهی است به شناخت جایگاه انسان درقرآن کریم. هدف کلی این تحقیق،تبیین همه جانبة جایگاه فردی و اجتماعی انسان درقرآن مجید می باشد.و اهداف ویژه آن عبارتند از: بررسی جایگاه انسان در دیدگاههای مختلف،معرفی قرآن به عنوان بهترین دیدگاهها در مورد انسان،آشنا نمودن جامعه قرآنی به جایگاه انسان و ایجاد انگیزه برای حرکت جامعه به سوی رساندن انسان به جایگاه واقعی اش می باشد. این پایان نامه، از چهار فصل تشکیل شده است که درفصل اول،دیدگاههای گوناگون درباره انسان وجایگاهش به صورت اجمالی بیان و مورد نقدو بررسی قرار می گیرد.فصل دوم به بررسی دیدگاه قرآن دربارة جایگاه فردی و اجتماعی انسان پرداخته شده است. ودرفصل سوم عوامل و موانع رسیدن به جایگاه انسانی تبیین شده است. وفصل چهارم مبیّن آثار رسیدن به جایگاه انسانی می باشد ودرانتهای پایان نامه نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات، بیان می شود. منابع مورد استفاده دراین تحقیق،متون قرآنی وتألیفات اندیشمندان شیعی است که با استفاده ازروش تحقیق بنیادی،که به توصیف جایگاه انسان پرداخته می شود.وازمجموع بررسیهای صورت گرفته چنین بدست می آید:جایگاه انسان درعصرحاضرامروز متفاوت ازجایگاه انسان در قرآن می باشد.قرآن بهترین جایگاه رابرای انسان مدنظر قرارداده که می تواندبادست خویش، خودواجتماع راتغییردهدوبرترازسایرموجودات درعالم هستی باشد.واینکه انسان از اقتصاد،سیاست، فرهنگ،خانواده جدا نیست و هر کدام از موارد مذکور از اهمیت بسزایی برخوردارند. انسان می تواند اجتماع را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به جایگاه انسانی قرار دهد. و برای دستیابی در این راه، از هر چیزی که در این دنیا موجود می باشد می تواند بهره برداری کافی را نماید. انسان باید از موانعی که برسر راه او موجود می باشد،دوری نماید.
  • تعداد رکورد ها : 18137