آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ب.قرن چهاردهم هجری قمری
>
محمد رشید رضا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
عنوان :
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
نویسنده:
سید محمود طیب حسینی,راضیه مشک مسجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترک اولی
,
عصمت پیامبر (ص)
,
تنزیه حضرت محمد(ص) از عتاب الهی
,
پیامبر
,
تفسیر و مفسران
,
آیات
,
سوره توبه
,
آیه 43 توبه
,
آیات عتاب
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
عصمت پیامبر
,
فضای نزول
,
عفو الهی
,
خطاب عتاب آمیز قرآن به پیامبر (ص)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
تفسیر آیه 43 سوره توبه
,
شان نزول آیه 43 سوره توبه
,
ایاک اعنی و اسمعی یا جاره
کلیدواژههای فرعی :
امر ارشادی ,
جنگ تبوک ,
آیه 39 توبه ,
آیه 81 توبه ,
آیه 117 توبه ,
آیه 38 توبه ,
مسجد ضرار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدجواد مغنیه
چکیده :
از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید می اندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه می باشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاه های متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاه ها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابداً در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمی باشد، بلکه متوجه گروه هایی از مسلمانان ضعیف الایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانه ای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملاً بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تأیید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملاً منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» می داند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت پدیده وحی با معرفتهای نشئتگرفته از ضمیر ناخودآگاه انسان
نویسنده:
یداله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
وحی نفسی
,
ضمیر ناخودآگاه
,
نبوت
,
وحی
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
منبع وحی ,
عصمت در مقام تلقی و ابلاغ وحی ,
غریزه شهوت ,
اشراقیون ,
روانکاوی ,
ناخودآگاه پیامبر ,
ماوراء طبیعت ,
تفسیر روانکاوانه وحی ,
عقده ادیپ ,
ادراک دینی ,
بشری بودن قرآن ,
منشا الهی وحی ,
ناخودآگاه جمعی ,
هدایت عامه ,
خواب مصنوعی (هیپنوتیزم) ,
تجربه دینی ,
عصمت انبیاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
دیدگاه صحیح درباره پدیده وحی این است که وحی حقیقتی است الاهی که از سوی خداوند تعالی بر برخی از بندگان برگزیده اش نازل شده است تا راهنمای دور افتادگان قافله کمال باشند. رهیافت دیگری نیز در تفسیر وحی ارائه شده که عبارت است از وحی نفسی. بر اساس این دیدگاه، وحی پدیدهای است بر آمده از نفس و وجود انسان و انعکاسی است از ضمیر ناخودآگاه بشر. صاحبان این تفکر به علت عدم درک وحی حقیقی و منشأ الاهی آن به این دیدگاه روی آوردهاند که گروهی از دانشمندان غربی از جمله معتقدان به این تفکر هستند. البته این گروه از اندیشمندان برای این تفسیر از وحی هیچ دلیل عقلی و نقلیای ارائه نکردهاند و صرفاً به ادعا اکتفا کردهاند. از سوی دیگر، دلایل قطعی و خردپسند برای اثبات وحی قرآنی ارائه شده است. همچنین رویکرد وحی نفسی لوازم و پیامدهای منفی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آموزه فداء مسیحیّت در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
بی بی سادات رضی بهابادی، فرشته معتمدلنگرودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المنار
,
دین یهود
,
فدا
,
الهیات مسیحی
,
گناه ذاتی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
رحمت الهی ,
عدل الهی ,
انجیل ,
تورات ,
آموزه تجسد (از آموزههای مسیحی) ,
قرآن ,
طاعت ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
ایمان ,
کفاره گناه ذاتی ,
کفاره شدن عیسی (ع) ,
شفاعت در مسیحیت ,
کیفر الهی ,
فادی بودن مسیح ,
شفیع بودن مسیح ,
خدای مصلوب و ملعون ,
عمل خیر ,
عمل شر ,
معیار نجات در اسلام ,
شفاعت در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
آموزه «فداء» از جمله اعتقادات رسمی مسیحیان است که با گناه نخستین ارتباط تام دارد. نظریّه آنسلم مشهورترین تبیین از این نظریّه است. براساس این نظریّه، تمام انسانها بر اثر گناهِ آدم، فاسد و گنهکار شدند. ازسویی، عدالت خدا اقتضا میکند مجازاتی در پی این گناه باشد و ازسوی دیگر، لازمه رحمت خدا نجات انسان است؛ ازاینرو، عیسیمسیح به عنوان خدای انسانگونه، به منظور کفّاره گناه آدم و نجات انسان به صلیب کشیده شد. تفسیر المنار با رویکردی صرفاً عقلانی و المیزان براساس تعالیم قرآنی نقدهایی جدّی بر این آموزه دارند. المیزان به نقد همه مؤلفههای فداء توجّه داشته است؛ اما بیشترین نقد المنار متوجّه تزاحم رحمت و عدالت الهی است. المنار، منکر شفاعت است و تنها راه نجات را ایمان و عمل صالح می داند. از نظر علامه، ماهیّت شفاعت و فداء متفاوت است و عیسی، شفیع است نه فادی. بهطورکلی، از نگاه قرآن و عقل، آدم گناه نکرد. صحیح نیست که به خاطر گناه یک شخص، تمام انسانها عقوبت شوند. همه گناهان یکسان نیستند و هر گناهی به هلاکت ابدی منجر نمیشود. عدالت خدا با عفوش منافات ندارد. تجسّد خدا محال است. لازمه کفّارهشدن عیسی، لغو و بیهودگی شرایع و واقعینبودن نظام پاداش و کیفر الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر بافت کلام بر ترجمه قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا ستوده نیا، زهرا قاسم نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ترجمه قرآن
,
زبان شناسی
,
سیاق ترجمه
,
بافت کلام
کلیدواژههای فرعی :
لفظ و معنای قرآن ,
صرف و نحو ,
قرائت قرآن ,
مترجمان قرآن ,
ترجمه لفظی قرآن ,
علم نحو در تفسیر ,
مرحع ضمیر ,
بافت آیه ,
ارکان سیاق ,
انواع سیاق ,
ابزار فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
بافت و سیاق یکی از قرینه های مهم فهم مقصود و مدلول کلام است که در تفسیر قرآن کریم از قواعد مهم محسوب می گردد و مفسران قرآن کریم در بیان معنای آیات از آن بهره گرفته اند. از مهمترین کارکردهای سیاق می توان به نقش آن در شرح و تبیین واژه، توسعه و تحدید معنا، تشخیص اعراب آیات قرآن، تصحیح سبب نزول و اختیار یک وجه از قرائت اشاره کرد. اما در ترجمه قرآن هنوز سخنی از سیاق و اهمیت آن وجود ندارد؛ هر چند مترجمان در برخی از موارد چون تعیین معنای کلمه و عبارت و تعیین مرجع ضمیر به سیاق و بافت کلام توجه دارند؛ اما در مواردی اساسی چون تعیین وجه اعرابی و عامل و قرائت معمولا توجهی به سیاق نمی شود. این پژوهش در صدد بیان و اثبات این فرضیه است که سیاق به عنوان یک قرینه اساسی در فهم معنای آیات، می تواند به طور غیر مستقیم بر ترجمه قرآن کریم اثر داشته باشد. نیز بافت کلام با تعیین یک وجه از اعراب، یا یک وجه از معنا، و تعیین مرجع ضمیر و اختیار یک وجه از قرائت و... بر ترجمه اثر دارد. پژوهش حاضر ضمنا نشان می دهد که مترجمان قرآن کریم در مواردی همچون تعیین معنای کلمه و عبارت، تعیین مرجع ضمیر به سیاق توجه دارند؛ اما در تعیین وجه اعرابی متناسب با بافت کلام و قرائت هماهنگ به بافت و سیاق توجه ای ندارند و ترجمه های موجود از این جهت هماهنگ با سیاق و بافت آیه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهرست موضوعی عدالت در تفاسیر
نویسنده:
مجله گلستان قرآن
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اسلامی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
عدالت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
اقسام عدالت ,
عدالت و ملکه ,
عدل تکوینی الهی ,
اقامه عدل ,
اصلاح میان مردم ,
مصادیق عدل الهی ,
شیوه امر به عدالت ,
آثار عدالت ,
ارزش عدالت ,
اهمیت عدالت ,
پاداش عدالت ,
تفاوت عدالت با احسان ,
تفاوت عدالت با قسط ,
عدالت در حکومت ,
عدالت در گفتار ,
عدالت در وصیت ,
عدالت در محبت ,
عدالت در قصاص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
محمدجواد مغنیه
چکیده :
در این مقاله فهرستی از موضوعات " عدالت در تفاسیر مهم جهان اسلام " به همراه آیات مورد نظر آمده است. منبع اصلی این بخش کتاب سه جلدی " فهرست موضوعی تفاسیر" (مرکز فرهنگ و معارف قرآن) بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای سیاق در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
سیاق و تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
همسران پیامبر ,
اهل بیت(ع) ,
اسباب نزول ,
آیه مکی ,
آیه مدنی ,
کارکرد سیاق ,
حجیت سیاق ,
مبانی سیاق ,
قرینه در سیاق ,
مصداق سیاق ,
سیاق و ترکیب آیات قرآن ,
سیاق و توسعه معنا ,
سیاق و ضیق معنا ,
سیاق و معنای جمله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
با قطع نظر از مباحثی که پیرامون تعریف و معنای سیاق، مبانی بهره گیری از آن در تفسیر قرآن، محدوده و شرایط استفاده از آن و کارآیی آن در تفسیر در مقایسه با سایر ادله مطرح است، یکی از مهمترین مباحث درباره سیاق، توجه به کارکردها و عرصه های نقش آفرینی آن در تفسیر قرآن کریم است. پژوهش حاضر تلاشی در این زمینه است که ضمن آن عملکرد سیاق در عرصه های مختلف تبیین گشته و با ذکر مصداق هایی، نظرات و آرا مفسران درباره معنی و مضمون آن مصداق ها مورد توجه قرار گرفته و در مواردی به نقد آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفسیر آیات مرتبط با یهودیت در المیزان
نویسنده:
مهراب صادق نیا، حسین سلیمانی، محمدعلی طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
یهودیان
,
آیات بنی اسرائیل
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
منابع تفسیر المیزان ,
تفسیر المنار ,
اهل بیت(ع) ,
انجیل ,
تورات ,
تفسیر تطبیقی ,
تاریخ یهود ,
روش تفسیر ,
اسرائیلیات ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر ادبی ,
تفسیر اجتهادی ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر روایی ,
اسباب نزول ,
منابع تفسیر ,
سیاق آیات قرآن ,
جامعه شناسی و تفسیر ,
روان شناسی و تفسیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
علامه طباطبایی یکی از سرشناس ترین مفسران شیعه در عصر حاضر است. ویژگی های ممتاز روش تفسیری او المیزان را به یکی از پر مراجعه ترین تفاسیر تبدیل کرده است. روش او، در تفسیر همه آیات یکسان نیست. آیات بسیاری به بحث از جنبه های مختلف دین یهود اختصاص دارد که تفسیر این آیات نیازمند به روش ها، ابزارها و دانش های خاصی است تا بتواند مفاهیم نهفته در آنها را آشکار سازد؛ روش صاحب المیزان در تفسیر این آیات، متمایز از روش کلی او در تفسیر نیست؛ جز اینکه در مقایسه مباحث قرآنی و توراتی، روش تفسیر تطبیقی نیز مشاهده می شود. علامه در این مباحث به برخی از منابع ادیانی نیز مراجعه نموده است. این مقاله به تحلیل کم و کیف استفاده علامه از روش های تفسیری و منابع مورد استفاده او در تفسیر این دسته از آیات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتارى درباره نزول قرآن-1
نویسنده:
محمود رجبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی الهی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
نزول قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آگاهی به تاریخ نزول ,
جبرئیل(ع) ,
مراتب نزول قرآن ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
تاریخ قرآن ,
نزول تدریجی ,
نزول دفعی ,
فلسفه دین ,
مکان نزول آیات قرآن ,
نازل کننده قرآن ,
انواع نزول قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نزول قرآن از محورهای مهم علوم قرآنی است كه مسائل متعددی را در بر می گيرد. علاوه بر اعجاز و پرسشهای اساسی مرتبط با آن, نازل كننده قرآن, منزل عليه آن, آنچه نازل می شود, چگونگی نزول, كيفيت دريافت پيامبر (ص) و زمان، انواع و مراتب نزول نيز موضوعهای ديگری است كه در اين بحث می تواند مورد برسی قرار گيرد. از سوی ديگر هر يك از مسائل ياد شده می تواند از ديدگاههای مختلف قرآنی, روائی, فلسفی و حتی تاريخی بررسی شود و چه بسا، نتائج متفاوت و حتی ناسازگار با يكديگری هم بدست آيد كه خود زمينه ساز مسئله يا معضله ديگر شود و آن چگونگی وفق دادن و حل تعارض و ناسازگاری اين دستاوردهای مختلف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشى به تقسیم آیات قرآنى به «محکم و متشابه» و تبیین تأویل متشابه
نویسنده:
علیرضا اقبال سبحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات متشابه
,
آیات محکم
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
راسخان در علم ,
آیات قرآن ,
حروف مقطعه ,
سوره حشر ,
سوره یونس ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
تأویل متشابهات ,
حقایق قرآنی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از دیرباز موضوع تقسیم آیات قرآن به محکم و متشابه و تبیین معنای تأویل، مورد توجه مفسران قرآن بوده و دربارۀ سه موضوع: محکم، متشابه و تأویل بحثهای گستردهای انجام گرفته است. بیشترین بحثها به تعیین معنای متشابه مربوط میشود که در میان انظار گوناگون دو نظر طرفدار بیشتری دارد. متشابه یعنی عوالم غیبی مانند: برزخ و صراط و امثال اینها و متشابه یعنی صفات خبری که بهظاهر حاکی از تجسیم و تشبیه خداست و نظریۀ اخیر مد نظر نویسندۀ این مقاله هم قرار دارد. واژۀ تأویل در قرآن در موارد متعددی بهکار رفته است، مانند تبیین اسرار کارهای بهظاهر نازیبا در مورد مصاحب موسی؛ بیان اسرار عمل به قانونهای الهی؛ تبیین واقعیت رویا؛ نمایان شدن همۀ حقایق قرآنی در روز قیامت و سرانجام تأویل متشابه. نظریۀ برگزیدۀ تأویل متشابه، تفسیر آیه در پرتو آیات محکم است و به یک معنا از ظهور افرادی دست برمیداریم و به ظهور جملی اهمیت میدهیم. مثلاً آنجا که میفرماید: آسمان و زمین را با دستهای خود آفریدیم، با توجه به قراین، منظور نفی شریک و همیار در آفرینش است یا در مورد آدم که میگوید: با دو دستم او را آفریدم، مقصود عنایت به آفرینش اوست. فتنهگران به ظاهر إفرادی تمسک میجویند و اذهان را مشوش و عقاید تشبیه و تجسم را ترویج میکنند ولی راسخان در علم به واقعیت آیات متشابه پی بردهاند و به هر دو ایمان راسخ دارند و از تأویل آن آگاه هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 481 تا 503
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهات و ردود، الشبهه الاولی : شبهة إقرار الإمام الحسن (ع) بشرعية خلافة معاوية
نویسنده:
سید مهدی جابری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مرکز الامام الحسن للدراسات التخصصیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
خلافت معاویه
,
امام حسن (ع)
,
کتب رد شبهات
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
صلح حدیبیه ,
امامت ,
خلافت ,
خلافت الهی ,
افعال امام حسن (ع) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
نصب امام معصوم ,
صلح امام حسن علیه السلام ,
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع) ,
احتجاج امام حسن(ع) ,
دفع شبهات ,
چکیده :
کتابچه مختصر حاضر به بررسی و پاسخ به یک شبهه می پردازد و آن اینکه بعضی ها شبهه می کنند که امام حسین علیه السلام اقرار و اعتراف کرده اند به اینکه خلافت معاویه شرعی و صحیح بوده است... این کتاب به این شبهه به طور مستدل پاسخ می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید