آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ر.قرن چهارم قمری
>
محمد بن یعقوب کلینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 689
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی «سکناگزینی» از دیدگاه پدیدارشناسی، با تکیه بر ارزشهای اسلامیایرانی
نویسنده:
محمدحسن کشفی، حسام جواهرپور، محمدعلی کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدارشناسی
,
معماری اسلامی
,
سکونت
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
سکناگزینی
,
پدیدارشناسی سکناگزینی
کلیدواژههای فرعی :
وظایف میزبان ,
مکان ,
علم نفس ,
کمال حقیقی انسان ,
مسکن ایرانی ,
مسکن سنتی ,
مسکن اسلامی ,
ارزش های اسلامی ,
فرهنگ ایرانی ,
مسکن ,
معماری سنتی ,
خانه ,
جامعه ایرانی ,
قرآن ,
صله رحم ,
فرهنگ سکونت ,
عشق روحانی ,
تجربه مکان ,
ارزش های ایرانی ,
حجم فضایی مسکن ,
شکل گیری فضایی معماری ,
عزت انسان ,
نقش تربیتی خانه ,
انس در خانه ,
پوشاندن دید ,
گرایش به عدالت ,
گرایش به زیبایی ,
هندسه و تناسب ,
پدیدارشناسی محیطی ,
روح مکان ,
روح خانه ,
پایداری خانه ,
مکان آرامش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«سکناگزینی» مفهومی فراتر از داشتن یک سرپناه است. این مقوله از منظر پدیدارشناسی، نه تنها به منزله برقراری ارتباط با دیگران است، بلکه ارتباط با خانه را نیز در بر میگیرد. در فرهنگ ایرانی، خانه همواره محلی برای ظهور و شکل گیری خانواده محسوب میشود. در اسلام همواره، به خانه، به دید یکی از نیازهای اساسی انسان توجه و از آن، به مانند مکانی برای رسیدن به آرامش یاد شده است. پژوهش حاضر که آن را با روش منطقی تحلیلی نگاشتهایم، تحلیلی بر مباحث مربوط به معماری و مفاهیم «سکونت» و «مسکن» در سه شاخه اسلام و فرهنگِ ایرانی و نظریات پدیدارشناسان است. در این مقاله کوشیدهایم مبانی فلسفی سکناگزینی را از دیدگاه اندیشهی فلسفی پدیدارشناسی نشان دهیم و سپس از منظر ارزشهای اسلامی ایرانی بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه سیاسی از منظر «کتاب الحجة» کافی
نویسنده:
هادی شجاعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب کافی
,
حکومت اسلامی
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
علوم سیاسی ,
جامعه اسلامی ,
جوامع حدیثی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
مشروعیت حکومت (مسائل جدید کلامی) ,
مشروعیت حکومت اهل بیت ,
قرآن ,
جهاد هم راه امام عادل ,
امام معصوم (ع) ,
عباسیان ,
تاریخ امامیه ,
ضرورت حکومت ,
ضرورت حکومت اسلامی ,
زندگی فردی ,
ولایت انتصابی ,
رابطه مردم و حکومت ,
سیاست شیعه ,
اعتبار احادیث کافی ,
مشروعیت طولی ,
نظام جهانی اسلامی ,
جوامع حدیثی شیعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
جامعیت دین مبین اسلام در رویکرد فراگیر آن به مسائل زندگی بشر، در همه ابعاد فردی و اجتماعی نهفته است. بررسی گذرا و مختصر منابع دینی از قرآن و روایات و سنت معصومان علیهم السلام، بیانگر این نکته است که در مکتب جاودانه اسلام، زندگی اجتماعی انسان در کنار ابعاد حیات فردی او، مورد توجه جدی قرار گرفته است. جوامع روایی شیعه، به گواهی ابواب اجتماعی که در ساختاربندی آنها لحاظ گردیده است، نظرگاه فراگیری نسبت به مسائل اجتماعی زندگی انسان و از جمله سیاست ارائه می دهند. این تحقیق با بررسی تحلیلی و توصیفی روایات «کتاب الحجة» کافی، ردپای یکی از شاخه های مبنایی علوم سیاسی، تحت عنوان «فلسفه سیاسی» را در این جامع معتبر حدیثی دنبال کرده و با ذکر مقدمه ای در باب مؤلفه های کلی کافی کلینی، به بررسی دلالی و نه سندی روایات مربوط به فلسفه سیاسی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گرشاسب نامه
,
اسدی طوسی
,
مرگ و معاد
,
فرجام اندیشی و آخرت
,
ادبیات حماسی ایران
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
01. خداشناسی (کلام) ,
جهان شناسی فلسفی ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
علم نفس ,
مهدویت ,
معاد جسمانی ,
عدل الهی ,
غضب الهی ,
خلود ,
احوال بهشت ,
اهل دوزخ ,
قرآن ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مکافات عمل ,
روز حساب ,
فرجام شناسی شاعرانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عشق الهی و ارزش زندگی بر اساس جهان بینی ابن عربی
نویسنده:
مهدیه سادات کسایی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق الهی
,
ابن عربی
,
ارزش زندگی
,
فلسفه دین
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
فتوحات مکیه ,
عشق الهی ,
رویت قلبی خداوند ,
الم ,
عشق طبیعی ,
محبت ,
فراطبیعت گرایی ,
منازله ,
خدامحوری ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
انسان و خدا ,
قرآن ,
اصطلاحنامه عرفان ,
جهان شناسی عرفانی ,
مقام محبت ,
عشق روحانی ,
فراطبیعت گرایی دینی ,
حرکت حبی وجود ,
نظریه هدف الهی ,
تفسیر ارزشی معنای زندگی ,
معناشناختی معنای زندگی ,
اسطوره سیسفوس ,
جعل معنای زندگی ,
کشف معنای زندگی ,
رابطه عاشقانه انسان و خدا ,
رحمت جویی ,
طبیعتگرایی فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از موضوعاتی که همواره ذهن بشر را به خود معطوف کرده است و در بحران معنوی امروزی او مورد تحلیل روان شناسانه، فلسفی و کلامی قرار دارد، موضوع «معنای زندگی» است. «ارزش زندگی» یکی از سه مفهوم مورد نظر از این اصطلاح است که همچون سایر مفاهیم آن در دو دیدگاه طبیعت گرا و فراطبیعت گرا مورد تحلیل فلسفی قرار می گیرد. در نگاه خدامحور که فراطبیعت گرا محسوب می شود، رابطه میان ارزش زندگی انسان و خداوند در محورهای مختلف از جمله، «عشق الهی» قابل بررسی است. این نوشتار، رابطه بین خدا و ارزش زندگی را با اختصاص به این موضوع بررسی می کند و آن را در آثار عرفانی ابن عربی پی می گیرد تا در پایان، دیدگاه های این عارف نامی درباره عشق الهی را بر اساس آن دسته از محورهای تحلیل غربی از معنای زندگی که ناظر بر ارزش زندگی است، استخراج کند. ابن عربی که آفرینش را وام دار عشق خداوند می داند، رابطه عاشقانه میان او و بنده را در دو سطح عام و خاص مطرح می کند که سطح اول ارزش زندگی را به اثبات می رساند و سطح دوم احساس معناداری زندگی را در تفسیری ارزشی از آن قوام می بخشد. همچنین، در ضمن بررسی به دست می آید که عشق جلوه های مختلفی دارد که منشا همه آنها خداوند است و هر یک از آنها می تواند در معنابخشی به زندگی، سهم به سزایی داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی عقل عربی از منظر محمد عابد الجابری : سال 2، شماره 2 : حکمت إسراء
نویسنده:
سید محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت دینی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت جدید
,
عقلانیت دینی
,
عقل عربی
,
محمدعابد الجابری
,
تاریخ عقل اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی عرفانی ,
قبیله گرایی ,
عقل کلامی ,
علل انحطاط مسلمین ,
تحجر علمی ,
اهل بیت(ع) ,
عصمت نبی از جمیع معاصی ,
بحران های معاصر ,
معرفت شناسی اسلامی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
نقد عقل عربی ,
عقل برساخته ,
مکتب ائمه اطهار (ع) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
عقل سیاسی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
نظام معرفتی بیانی ,
نظام معرفتی عرفانی ,
انکار عقلانیت ,
عقل اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سابقه ارائه الگوهای جدید از عقلانیت از سوی متفکران مسلمان، به بیش از صد سال پیش برمیگردد و هدف از آن بازگرداندان تواناییهای لازم به جامعه اسلامی برای جبران عقبماندگیها و ناکامیهای گذشته و نیز پیشرفت و خلاقیت در عرصههای علمی، فرهنگی، فناوری، اجتماعی و... بوده است. یکی از این نظریهپردازان محمد عابد الجابری متفکر مراکشی است که اگر برجستهترین آنها نباشد، به حتم یکی از آنها است. با توجه به این که عقل و عقلانیت در این الگوها اولا به معنایی مدرن و کاملا متفاوت از معنای متعارف آن درگذشته میباشد و ثانیا به عنوان ابزاری جهت حل بحرانهای معاصر و پیشرفت در نظر گرفته شده است، ضروری مینماید که چنین مباحثی در حوزه مطالعات اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در نوشتار حاضر دیدگاههای جابری در عرصه علل عقب ماندگی جوامع عرب مطرح شده، نقد و تحلیل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصحف امیر المومنان (ع) یا نخستین کتاب در حوزه علوم قرآنی : دوره 57، شماره 2 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
رضا فرشچیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن منسوب به امام علی (ع)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الفهرست ,
محکم و متشابه ,
علوم قرآنی ,
ترتیب نزول قرآن ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
محکم و متشابه ,
منابع قرآنی ,
تقدیم ناسخ و منسوخ ,
تقدیم مکی به مدنی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
روایات بسیاری از شیعه و اهل سنت نشان می دهد که امام علی (ع) در آغازین روزهای در گذشت پیامبر گرامی اسلامی (ص)، بنابر سفارش آن حضرت، قرآن را در مجموعه ای گردآورد، این مجموعه که به مصحف علی (ع) نامبردار است، دربردارنده تاویل و تفسیر آیات قرآن محکم و متشابه و اسباب النزول بوده است و آیه های منسوخ پیش از آیات ناسخ قرار داشته اند و به همانگونه، آیات مکی پیشتر از آیه های مدنی بوده است. برخی از محققان مسلمان بر این رای هستند که مصحف بر اساس ترتیب نزول سوره های قرآن گردآوری شده است، این دیدگاه، تنها به روایت شیعه دیده نمی شود. بنابراین نمی توان به دیده اطمینان به آن نگریست و به دلیل وجود مسائل مهم علوم قرآنی در مصحف علی (ع) و زمان گرداوری آن می توان نتیجه گرفت که مصحف آن حضرت نخستین کتاب در حوزه علوم قرآنی می باشد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مواجهه کلینی و صدوق با روایات مربوط به اراده خداوند
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
ثقةالاسلام کلینی و شیخ صدوق، دو محدث بزرگ امامیه و صاحب دو اثر گرانسنگ حدیثی الاصول من الکافی و التوحید، هر کدام میراثبرِ جریانی از تاریخ حدیث و کلام روایی امامیه هستند که بر پایۀ الگو و نظام معرفتی خویش، روایات مرتبط با ارادۀ خداوند را گزینش و تبویب کردهاند. نقاط اشتراک نظر این دو محدث عظیمالشأن همانند حدوث اراده، صفت فعل بودن، حتمی و غیرحتمی بودن و پوشش عالم تکوین و تشریع و... اگرچه فراوان است، اما بارزترین نقطۀ افتراق شیخ صدوق و کلینی، در نحوه ارائه مضامینِ دیگریِ از مطالبِ مرتبط با ارادۀ خداوند، همچون مراتب فعل الهی است. کلینی اگرچه بر حسب روایاتی به ذومرتبه بودن فعل خداوند معتقد است، اما شیخ صدوق همین مضامین را احتمالاً از آن رو که قرابتی با جبر در افعال دارد، نقل نکرده و وجهۀ همتِ خویش را بیان نقشِ الهی در مشیتِ آدمی، و نشان دادن عمومیت و شمول اراده و مشیت خداوند قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاء
نویسنده:
أبو علي الحسين بن عبد الله [ ابن سينا ]
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم ریاضی
,
اصطلاحنامه منطق
,
13. علم کلام
,
علوم طبیعی
کلیدواژههای فرعی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
اصل امامت ,
اصل نبوت ,
فلسفه الهی ,
امور عامه ,
حرکت جوهری ,
عقل ( جوهر ) ,
ماده ,
هیولی ,
وحدت واجب الوجود ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
قضاء ,
قضاء حتمی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
مفهوم واجب الوجود ,
مفهوم ممکن الوجود ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
شفا کتابی است از ابوعلی سینا به زبان عربی که آن را در موضوعات الهيات، طبیعیات، رياضيات و منطق تأليف كرده است. مىتوان اين كتاب را به عنوان جامعترين اثر بوعلى، به حساب آورد. وى، در مورد موضوعهاى ياد شده، در كتابهاى ديگرى نيز سخن گفته است كه به آنها اشاره خواهيم كرد، لكن چيزى كه در كتاب شفا با آن روبهرو هستيم، مجموعهاى است كامل و دقيق كه ترجمه يا تلخيص مطالب آن در كتابهاى ديگرش، همچون نجات و دانشنامهى علايى آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
شاد ساختن مؤمن
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حیات دینی ,
انس ,
رثای امام حسین (ع) ,
فطرت(کلام) ,
عبادت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات انسانی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
طاعت ,
هوی و هوس ,
پاداش آخرت ,
حزن مطلوب ,
شادى در گرو تأمین خواست افراد ,
ملاک سعادت ,
فطرت خوشی طلب انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
در شماره پيشين ادامه سلسله بحث هاى اخلاق حضرت استاد را در زمينه ملاك سعادتمندى افراد، تفاوت بهره افراد از سعادت، استقامت به عنوان شرط دست يابى به سعادت، تحذيز از بدگويى نسبت به مؤمنان، شرايط سعادت از ديدگاه اسلام و اركان ايمان به محضر اهل معرفت تقديم داشتيم. در اين شماره نيز مواعظ ايشان در تبيين وصاياى امام صادق (عليه السلام) به عبدالله بن جندب را به گوش جان مى سپاريم. «يابن جندب من سَرَّه ان يزوجه اللهُ الحورالعين و يتوّجه بالنور فليدخل على اخيه المؤمن السرور»؛ يعنى پاداش كسى كه در اين دنيا برادر مؤمنش را شاد كند اين است كه در آخرت خداى متعال تاجى از نور بر سر او مى گذارد و همسر او را از حورالعين قرار مى دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیباییشناسی در جهانبینی دینی و فلسفی و علمی
نویسنده:
حسن ذوالفقارزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی در جهان بینی دینی
,
زیبایی شناسی در جهان بینی فلسفی
,
زیبایی شناسی در جهان بینی علمی
,
اخلاق دینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
مثل ,
افلاطون ,
مرتضی مطهری ,
سید حسین نصر ,
اخلاق دینی ,
زیبایی ,
بد بودن دین ,
تعامل ,
شیخ محمود شبستری ,
تدبیر منزل ,
سیاست مدن ,
هستی شناسی دینی ,
نور الهی ,
نخستین خلقت ,
جمال و سرچشمه زیبایی ,
انتظام فضایی و زیبایی در جهان خلقت ,
انواع زیبایی ,
زیبایی و اعتقادات ,
زیبایی و اخلاق ,
زیبایی و احکام ,
تعامل دین و فلسفه در زیبایی شناسی ,
تعامل دین و علم در زیبایی شناسی ,
زیبایی طبیعی ,
غلامحسین ابراهیمی دینانی ,
حسن و قبح عقلی ,
مولانا ,
امام علی بن موسی الرضا ,
قرآن ,
اخلاق ,
ابن سینا ,
پیامبر ,
تعالی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
جهانبینی نوعی برداشت و نحوۀ تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوۀ نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دستهبندی شده است که نسبت به هم ترتّب زمانی دارند. در هستیشناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همۀ علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر میکند.<br /> در جهانبینی دینی، زیبایی از سرچشمۀ جمال مطلق نشئت میگیرد و ذات حق، جمیل علیالاطلاق است؛ ظلّ جمیل، جمیل است و محال است که جمیل نباشد. زیبایی در جهانبینی فلسفی، از دیدگاه افلاطون در خط منقسم هستیشناسی نخست در عالم مُثُل تعیّن پیدا میکند و در عالم ریاضی کمّ و کیف به خود میگیرد و در عالم محسوسات به تعیّن عینی میرسد. در جهانبینی علمی و تجربی، طبیعت و جهان خلقت دارای انتظام فضایی و زیبایی است. جهان هستی کارگاه صنع الهی است و زیباترین مخلوقات بین همۀ موجودات در خلقت انسان، پدیدار گشته است.<br /> در تعامل دین و فلسفه، حکما و فلاسفۀ اسلامی مکتب فلسفیشان را از سرچشمۀ زلال دین کسب کردهاند. در تعامل دین و علم، زبباییشناسی تجربی تحت شمول احکام الهی قرارمیگیرد و در تعامل علم و فلسفه، زیباییشناسی علمی و تجربی، مصداقی و زیباییشناسی فلسفی، کلّی و دربرگیرندۀ مصادیق متعدد است.<br /> زیبایی حقیقی از دین و نظام ارزشی نشئت میگیرد و در فلسفه و علم جریان پیدا میکند و پس از ظهور زیبایی، زیبایی دینی و فلسفی و علمی در تعامل هم قرارمیگیرند و همۀ زیباییها در دین به وحدت میرسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 689
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید