جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
کارکرد الاهیاتی مرگ در قرآن و عهد جدید
نویسنده:
پدیدآور: سمیه فیروزفر ؛ استاد راهنما: مهراب صادق‌نیا ؛ استاد مشاور: فاطمه توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مسئله مرگ و حیات پس‌ازآن در اسلام و مسیحیت نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و بر مبنای آن مناسک ویژه‌ای در هر دو دین ایجاد گردیده است. با مطالعه قرآن و کتاب مقدس درمی‌یابیم که در هر دو به‌دفعات به مرگ پرداخته‌شده است. با بررسی آموزه مرگ در قرآن و کتاب مقدس به این نتیجه می‌رسیم که هر دو مرگ را آغازگر حیاتی جدید و جاودانه و انتقال از عالم جسمانی به عالم روحانی می‌دانند. برخی اشتراکات درباره مرگ و حوادث حین آن و پس‌ازآن، بین این دو دین وجود دارد و هر دو به برزخ، رستاخیز، داوری، بهشت و جهنم معتقدند لیکن تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. نقاط کلیدی این اختلاف به تعریف این دو از مرگ، ماهیت مرگ و کارکرد الاهیاتی مرگ بازمی‌گردد. شاید بتوان گفت تقریباً در اغلب صفحات قرآن سخن از مرگ و معاد به میان آمده است. مرگ در اسلام تقدیری است الهی که برای تمامی موجودات ماسوای ذات الهی و نه‌فقط انسان، مقدر شده است. درواقع مرگ بخشی از حیات همه موجودات عالم است که از ابتدای خلقت برای همه مقدر شده، اما در مسیحیت بیان می‌شود که مرگ برای انسان‌ها وجود نداشته و گناه آدم و حوا آن را به انسان‌ها تحمیل کرده است. در مسیحیت با توجه به اینکه دیدگاه پولسی در این آیین غلبه دارد، با تحقیق بر روی این دیدگاه درمی‌یابیم که بررسی ماهیت مرگ وارد رویکردی فلسفی شده و پولس بر اساس پیش‌فرض‌هایی به تبیین مسئله مرگ پرداخته که به‌کلی باعث دگرگونی این آموزه در مسیحیت گشته است. مرگ‌شناسی در مسیحیت پولسی مبتنی بر گناه اصلی و خوردن میوه ممنوعه است به این معنا که با خوردن آن توسط آدم گناه و مرگ وارد حیات بشری گردید و براثر گناه آدم وارثان او آلوده گناه شدند و مرگ نیز در عالم هستی داخل شد. از طرفی قرآن از مرگ به‌عنوان عاملی برای دوری از گناه و اقبال به سمت زندگی اخلاق‌مدارانه یادکرده و مستقیماً یا تلویحاً از مرگ و آخرت تحذیر داده و انسان‌ها را به تفکر و توجه درباره مرگ تشویق نموده است؛ اما در مسیحیت شاید با مراجعه به بخش‌های اندکی از عهد جدید تحذیری این‌چنین ببینیم لیکن در رساله‌های پولس که نگاه غالب در مسیحیت است، نگاه تحذیری به مرگ وجود ندارد و مسیحیت پولسی بر حذر داشتن از گناه و زیست اخلاقی را در ترس از مرگ جستجو نمی‌کند بلکه برای این امر بر محبت و زیست در مسیح تأکید دارد.
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه‌ ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می ‌توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه‌ ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می ‌توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
  • تعداد رکورد ها : 3