آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
حسن حسن زاده آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 471
عنوان :
بررسی و تحلیل نسبت انسان با عالم در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
عالم صغیر
,
عالم کبیر
,
شخصیت ها
,
جهان شناسی ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
الله ,
کشف و شهود ,
اتحاد عاقل و معقول ,
استکمال نفس ,
وحدت تشکیکی وجود ,
مراتب وجود ,
قرآن ,
انفتاح ,
فعلیت بی نهایت ,
امکان بی نهایت ,
احکام مراتب وجود ,
حذف دوگانگی ,
رابطه عین و ذهن ,
تطابق عالم عینی و عالم عقلی ,
اتحاد نفس با خارج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در انسان شناسی ملاصدرا، که به شدت متأثر از عرفان اسلامی است، انسان تنها موجودی است که دارای ماهیت مشخص و معین نبوده و همواره به سوی فعلیت ها و امکان های بی نهایت که در پیش روی دارد، مفتوح و منکشف است. ملاصدرا از طریق کشف و شهود و به کمک اصول فلسفه متعالیه به ویژه دو اصل حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول در پی تبیین نسبت انسان با عالم برآمده است. در هستی شناسی ملاصدرا فرض انسان بدون عالم و عالم بدون انسان امری غیرممکن می نماید. وی معتقد است انسان و مراتب وجودی او متناظر و مطابق با عالم و مراتب وجودی آن است، به گونه ای که احکام هر یک در خصوص دیگری صدق می کند. نگارنده در این نوشتار نخست رویکرد خاص ملاصدرا به انسان و به ویژه آدمی در برابر حقایق عینی و عوالم وجودی و سپس «انفتاح و گشودگی» صفت حذف دوگانگی بین انسان و عالم و تبیین ملاصدرا از رابطه ذهن و عین به عنوان ثمره اصلی رویکرد یاد شده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق زیست محیطی با پردازش نظریه گایا و قاعده فلسفی بسیط الحقیقه
نویسنده:
محمد بیدهندی , محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گایا
,
اخلاق زیست محیطی
,
لاولاک
,
محیط زیست
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
مراتب هستی ,
بحران زیست محیطی ,
ارزش ذاتی طبیعت ,
شعورمندی کره زمین ,
بعد متافیزیکی طبیعت ,
اکوفمنیسم ,
نگرش جنسیتی به طبیعت ,
سلطه بر طبیعت ,
رابطه مدرنیته و طبیعت ,
جانداری عالم ,
کیهان زنده ,
عینیت بسیط الحقیقه با اشیاء ,
ظهور حق در مراتب هستی ,
اخلاق زیست محیطی ملاصدرا ,
عینیت وجود با صفات ,
سریان کمالات وجودی ,
کثرت در وحدت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
امروزه با وقوع بحرانهای زیست محیطی، نحوه نگرش به ارتباط بین انسان و طبیعت به یکی از چالش بر انگیزترین مسائل در حوزه اخلاق زیست محیطی تبدیل شده است. بدین خاطر بسیاری از اندیشمندان در تلاش اند راه حلی جامع برای فرارفت از بحرانهای خودساخته زیست محیطی بیابند. در این نوشتار برآنیم ضمن تبیین ابعاد گوناگون اخلاق زیست محیطی، به دو نحوه نگرش خاص نسبت به این موضوع بپردازیم: از سویی به طرح «نظریه گایا» که یکی از نظریات مطرح در علوم تجربی است، می پردازیم و از سوی دیگر به بررسی «قاعده بسیط الحقیقه» ملاصدرا به عنوان نظریه ای نوین جهت ارائه الهیات زیست محیطی خواهیم پرداخت. ازجمله نتایج این پژوهش، تحقق نظریهای نوین با استفاده از قاعده فلسفی بسیط الحقیقه در حوزه اخلاق زیست محیطی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی مکاشفه و تجربه عرفانی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
بیوک علیزاده، عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکاشفه
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
ابن سینا
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
وحدت وجود ,
اتصال نفس به عقل فعال ,
فنا ,
عقل مستفاد ,
مراتب سعادت ,
تناقض آمیزی عرفان ,
ابتهاج ,
سماع ,
عشق عفیف ,
مراتب مکاشفات عرفانی ,
آگاهی عارفانه ,
عرفان آفاقی ,
عرفان انفسی ,
تجربه امر واحد ,
تساهل عارف ,
تمثیلات ابن سینا ,
شهود زیبایی ,
تجربه بی واسطه هستی ,
رابطه سعادت و لذت ,
تفاوت میان عارف و زاهد و عابد ,
ابتهاج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
برخی عرفان پژوهان معاصر با رویکردی پسینی و با توجه به گزارشهای عرفا، از اقالیم و سنتهای دینی مختلف؛ به دیدگاهی موسوم به ذاتگرایی قائل شدهاند که طبق آن، تجارب عرفانی با وجود اختلافات متعدد، دارای هستهای مشترکاند. از میان فیلسوفان قدیم، ظاهرا میتوان ابن سینا را از زمره ذاتگرایان محسوب کرد، اگر چه دست کم در دو مورد از آنها افتراق مییابد: 1) به لحاظ روش شناسی: ابن سینا با رویکردی پیشینی و مبتنی بر نفس شناسی و جهاننگری فلسفیاش طرح بحث کرده است؛ 2)شیخ به ویژگی مهم تناقضآمیزی تجربه عرفانی اعتقادی ندارد، زیرا در اندیشههای فلسفی-اشراقی او تناقض جایگاهی ندارد. تجربه و مکاشفه عرفانی نزد شیخ، آگاهی بی واسطهای است که نفس و عقل سالک -که در سیر استکمالی خود به درجه عقل مستفاد رسیده است– با اتصال به عقل فعال، حقایق کلی هستی را ادراک میکند و از درک این حقایق ملتذ و مبتهج میگردد. شیخ به ویژگی کانونی مکاشفات، یعنی مواجهه با حقیقت واحد تصریح کرده، ترجیح هر چیزی، حتی خود عرفان را بر آن، انحراف از توحید میداند. وی با فراستی تمام، زودگذر بودن و بیانناپذیری تجارب عرفانی را یادآوری میکند. عارف در عالیترین تجارب خود در همه چیز، خدا را میبیند و این بدان معنا میتواند باشد که تجارب عرفانی نزد شیخ الرییس حداکثر از سنخ تجارب عرفان آفاقی است. دیدگاه ابن سینا را در نهایت در چارچوب معرفت شناسی عقلی-اشراقی وی میتوان جای داد و لذا به نظر وی، عارف در مکاشفه خود حداکثر به مرتبه وحدت شهود و نه وحدت وجود، نائل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل آراء فیلسوفان مسلمان در مورد تعریف علم از ابن سینا تا صدرالمتالهین
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تعریف علم
,
تاریخ علم شناسی فلاسفه مسلمان
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
فخر رازی ,
سهروردی ,
وجود ذهنی ,
خواجه نصیر طوسی ,
ابو نصر فارابی ,
علاءالدین علی بن محمد سمرقندی ,
سازگاری ,
ملا رجبعلی تبریزی ,
پیش فرض ,
علامه میرصدرالدین دشتکی ,
تمثل حقیقت شیء ,
اشکال اجتماع جوهر و عرض ,
نظریه کیفیت ذات اضافه ,
نظریه شَبَح ,
نظریه ماهوی ,
ظهور ظلی ,
ثبوت ماهیت در ذهن ,
علامه جلال الدین دوانی ,
انکار وجود ذهنی ,
صورت ادراکی ,
شبهه استلزام فرض محل واحد ,
دبیران کاتبی ,
مطابقت ادراک با عالم خارج ,
ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین حقیقت علم و چگونگی دسترسی به واقع از جمله مباحث عمیق و پر ماجرائی است که فیلسوفان از آغاز پیدایش فلسفه تاکنون به آن توجه داشته اند و سنگینی آن را بر دوش خود احساس نموده اند و هنوز نیز از معماهای ناگشوده فلسفی به شمار می آید. در فلسفه اسلامی این موضوع از جهت رابطه ادراک با شیء ادراک شده و رابطه ادراک با شخص ادراک کننده مورد توجه قرار گرفته است. این بحث با توجه به تعریف علم به تمثل حقیقت شیء یا حضور ماهیت شیء در نزد مدرک همواره با اشکال معروف اجتماع جوهر و عرض مواجه بوده است و به آراء گوناگونی انجامیده است: 1)نظریه کیفیت ذات اضافه 2)نظریه شبح 3)نظریه ماهوی در تبیین های مختلف. در این مقاله پس از بیان چگونگی تحول آراء فیلسوفان مسلمان در این موضوع به بررسی تحلیل و ارزیابی هر یک از این نظریات پرداخته، پیش فرض ها، عوامل موثر بر شکل گیری آنها، همچنین اشکالات وارد بر آنها را بر اساس ملاک های سازگاری (consistency)، استقلال (independence)، تمامیت (completeness) و میزان مقاومت آنها در برابر حملات شکاکانه بیان می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی «حدوث عالم» در حکمت صدرا و نهج البلاغه
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، ملیحه جمشیدیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حدوث عالم
,
حدوث زمانی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
خلقت ,
زمان ,
حدوث ذاتی ,
حدوث دهری ,
اِبداع (آفرینش) ,
دوام فیض الهی ,
حدوث زمانی کل عالم ,
حدوث ذاتی عالم ,
حدوث اسمی ,
اقسام حدوث و قدم ,
حدوث و قدم زمان ,
زمان موهوم ,
اتصاف خدا به حرکت و سکون ,
اوصاف موجودات حادث ,
صفات خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، حدوث عالم در حکمت صدرا با مطالب نهج البلاغه مقایسه شده است. به این منظور، کتب فلسفی و تفسیری صدرا مطالعه و آرای او درباره ی حدوث عالم جمع آوری شده است. هم جنین مطالب نهج البلاغه در رابطه با حدوث عالم مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با مقایسه آرای صدرا در مورد حدوث عالم با مطالب نهج البلاغه، این نتیجه به دست آمده که آرای بیان شده با مطالب نهج البلاغه از جهات زیادی هم خوانی دارد: در نهج البلاغه ویژگی هایی مانند زمان داشتن، مکانمند بودن، حرکت داشتن و متغیر بودن برای پدیده ی حادث مطرح شده است که می تواند مبنایی باشد برای تفسیر حدوث جهان، آن گونه که ملاصدرا به آن پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
عباس فنی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الشفاعة
,
شفاعت استفاضه نور
,
علل ذاتی
,
علل عرضی
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
قاعده امکان اشرف ,
شفاعت پیامبر (ص) ,
دامنه شفاعت ,
شفیع علی الاطلاق ,
تابش نور الهی ,
اول مستفیض نور الهی ,
وساطت گناه کاران ,
اولین شفاعت کننده ,
شفاعت در قرآن ,
شفاعت کنندگان ,
تجری به کبیره ,
تعارضات شفاعت ,
اقسام نفوس ناقص ,
اثبات شفاعت ,
انحصار شفاعت در پیامبر ,
مرحومین ,
اهل توحید معصیت کار ,
شقاوت علمی ,
شقاوت عملی ,
آخرین شفیع قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شفاعت از مباحث مهم اسلامی است که در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) عنایت ویژه ای به آن شده است. مسلمانان نیز به طور اجماعی، اصل شفاعت را پذیرفته و از مسلمات و ارکان عقاید اسلامی به حساب آورده اند. پیچیدگی و ظرافت بحث مذکور، به ارایه تبیین های متفاوت و بروز اختلاف نظرهایی میان مسلمانان انجامیده است که جایگاه ویژه بحث و اهمیت آن، ایجاب می کند که نسبت به تبیین صحیح آن بر اساس دیدگاه یکی از حکمای بزرگ عالم اسلام، صدرالمتالهین شیرازی، اقدام نماییم. در این راستا، پاسخ به سوالات متعددی ضروری می نماید؛ از جمله این که کدام روش برای رسیدن به حقیقت شفاعت کارساز است؟ شفاعت به چه معناهایی به کار رفته و کدام معنا موجب بروز اختلاف شده است؟ شفیع واقعی کیست و آیا شفیع دیگری غیر او هست یا نه؟ آیا شفاعت منحصر به این عالم است، یا در عالم دیگر هم واقع خواهد شد؟ در این نوشتار، سعی شده است که دیدگاه ملاصدرا نسبت به مباحث مذکور بیان شده، با ارایه تبیین صحیح و حکیمانه، گامی در راستای تبیین صحیح عقاید اسلامی برداشته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سه اصل تمایز در سه نظام فلسفی
نویسنده:
سید محمدکاظم علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماده و صورت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصل تمایز
,
توجیه کثرت در عالم
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اصالت وجود ,
قوه و فعل ,
علت های چهارگانه ,
وجودشناسی ,
تمایز وجود و ماهیت ,
اصل علیت ,
عروض وجود بر ماهیت ,
تشخص وجود ,
مفهوم وجود ,
حقیقت وجود ,
معانی وجود ,
علت غایی ,
ماهیت واجب الوجود ,
ملاک احتیاج به علت ,
حقیقت بسیطه نوریه ,
خواص مفهوم وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شناخت نظامهای فلسفی و مقایسهی آنها با یکدیگر،پژوهشی پرثمر است. این پژوهش با بیان تفاوتها و شباهتهای سامانهای،به بررسی نظامهای فلسفی میپردازد و به بازشناسی آنها از یکدیگر همت میگمارد.بر این اساس،در باب اصلی که نظام فلسفی مدنظر با آن سامان یافته و مبادی و مبانیاش براساس آن باید توجیه شود،تحقیق انجام میگیرد.این تحقیق در سه نظام فلسفی ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا صورت میپذیرد و در صدد پاسخ به این پرسش است که تمایز بنیاد توجیه شود،تحقیق انجام میگیرد.این تحقیق در سه نظام فلسفی ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا صورت میپذیرد و در صدد پاسخ به این پرسش است که تمایز بنیادین این سه نظام فلسفی در چیست؟به عبارتی دیگر،اصول بنیادینی که این سه سنت را از هم متمایز میکند چیست؟این اصول،اصول تمایز سهگانهای هستند که در هر سه سنت فلسفی به گونهای متفاوت بیان شدهاند.اصل نخست، اصل تمایز ماده و صورت در نظام فلسفی ارسطو است.اصل دوم،اصل تمایز وجود و ماهیت در نظام فلسفی ابن سینا و اصل سوم،اصل تمایز حقیقت وجود و مفهوم وجود در فلسفهی ملاصدرا است.با بیان این سه اصل،میتوان به درک سامانمند از سنتهای فلسفی ارسطویی،سینوی و صدرایی دست یافت.این سه اصل دارای تطور تاریخی نیز هستند و به ترتیب بیان شده تکامل فلسفی از یونان تا آخرین مکتب فلسفهی اسلامی را بیان میدارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودی اصل امتناع تناقض
نویسنده:
محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناقض منطقی
,
تناقض وجودی
,
اصل امتناع تناقض
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
اصالت وجود ,
عدم ,
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
شناخت حضوری وجود ,
سفسطه ,
کاربرد های اصل تناقض ,
معقول ثانی منطقی ,
سوژه ,
درک عدم ,
انتزاع مفهوم عدم ,
مفاهیم بدیهی ,
احکام تقابل ,
درک وجود رابط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در باب جنبههای منطقی اصل امتناع تناقض بحثهای فراوانی مطرح شده است. به نظر میرسد حصر توجه به زوایای منطقی و عدم تبیین وجودی از اصل امتناع تناقض سبب تبدیل شدن آن به مسألهای صرفاً منطقی گردیده که نقش آن در گزارههای فلسفی بیشتر به صورت غیر مستقیم و بالقوه نمایان میشود، در حالی که با تبیین وجودی نحوهی شکلگیری این اصل بنیادین، علاوه بر تأمین جنبهی هستیشناختی اصل امتناع تناقض، در پی توجیه ریشه و مبنای منطقی این اصل، میتوان جایگاه فلسفی آن را نیز تغییر داد. تبیین وجودی اصل امتناع تناقض ناظر به تبیین دو طرف آن، یعنی وجود و عدم و همچنین به منزلهی فاعل شناسا است که در نهایت، منجر به شکلگیری اصل امتناع تناقض در ساحت وجودی فاعل شناسا میگردد و بر این اساس، فاعل شناسا همه چیز را از دروازهی امتناع تناقض فلسفی مینگرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های نور و رنگ در کشفیات عرفانی و تحلیلات روان شناختی
نویسنده:
مهدی امامی جمعه, محسن حسن زاده فروشانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رنگ
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
رنگ در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نور سیاه ,
رنگ سیاه ,
روانشناسی رنگ ها ,
مراتب کشف ,
مقام نفس ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
رنگ سرخ ,
نور و رنگ سفید ,
نور و رنگ زرد ,
نور و رنگ بنفش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
پديدارشناسی رنگ ها در عرفان اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است؛ از جمله در ميان نظريات برخی از عرفا به ذكر مسائل سير و سلوك با استفاده از تمثيلات رنگی پرداخته شده است. در كشف و شهود عرفا رنگ ها عرض نيستند بلكه نمايانگر باطنی معنا هستند و شاخصی می شوند برای محك زدن رتبه معنوی عارف و اينكه عارف در چه مقام عرفانی قرار گرفته است. انواع عبادات و اذكاری كه عرفا انجام می دهند هر يک را نوری است كه تابش اين انوار در ابتدا به صورت برقی می باشد كه آسمان دل را روشن می كند و زود خاموش می شود. سهروردی اين برق ها را طالع و لوايح خوانده است. در حكمت و عرفان در مورد نخستين انواری كه از عالم قدس بر روان سالک می تابد بحث می شود. از طرفی در روان شناسی رنگ ها به اثرات روحی و روانی رنگ ها به عنوان جلوه های مختلف نور، بحث شده است. بررسی تطبيقی و تحليلی دست آوردهای اين دو حوزه معرفتی پيرامون رنگ و نور، قلمروهای تازه ای را فرا روی انسان قرار می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 2 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور تاریخی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضایای ثلاث
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
فخر رازی ,
سهروردی ,
خواجه نصیر طوسی ,
مرتضی مطهری ,
ملاصدرا ,
قطب الدین شیرازی ,
میرزا مهدی آشتیانی ,
تفتازانی ,
علامه حلی ,
ابن ترکه ,
میر سیدشریف جرجانی ,
شهرزوری ,
طبقه بندی مثنی ,
طبقه بندی مثلث ,
قضیه خارجیه ,
افضل الدین خونجی ,
تقسیم بندی قضایا ,
قضیه محصور حقیقی ,
قضیه محصور خارجی ,
اثیرالدین ابهری ,
نجم الدین کاتبی قزوینی ,
قضیه محصور ,
ابن سینا ,
بستر معرفتی قضایای ثلاث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
خونجی و پیروان وی، با اثرپذیری از فخر رازی، قضیه محصور را به دو قسم حقیقی و خارجی تقسیم کردهاند. ابهری قسم سومی را تحت عنوان «ذهنی» به دو قسم پیشگفته اضافه میکند. خواجه طوسی و پیروان وی با طرح دیدگاه رقیب به رد دیدگاه خونجی میپردازند. تحلیل و تبیین تطور تاریخی طبقه بندی گزاره حملی به حقیقی، خارجی، و ذهنی مسئله تحقیق حاضر است. در پرتو تحلیل و تبیین تاریخی این تقسیمبندی، روشن می شود که در این مسئله دو طبقهبندی تحت عنوانی واحد مطرح شدهاند. طبقهبندی نخستْ تقسیم ثنایی، و طبقهبندی دومْ تقسیم ثلاثی نامیده میشود. این پژوهش سهم منطقنگاران دوبخشی قرن هفتم را در بسط و توسعه دانش منطق، با عطف توجه به مسئلهای معین، نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 471
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید