مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
انطباعات((هیوم)، مقابل تصورات هیوم) تصور بدیهی(مقابل تصور نظری) تصور بسیط((جان لاک)، مقابل تصور مرکب جان لاک) تصور تام(مقابل تصور ناقص) تصور جزئی(مقابل تصور کلی) تصور حقیقی(مقابل تصور غیر حقیقی) تصور غیر حقیقی(مقابل تصور حقیقی) تصور کلی(مقابل تصور جزئی) تصور مرکب((جان لاک)، مقابل تصور بسیط جان لاک) تصور ناقص(مقابل تصور تام) تصور نظری(مقابل تصور بدیهی) تصورات بسیط((جان لاک)، مقابل تصورات مرکب جان لاک) تصورات جعلی((دکارت)، قسیم تصورات فطری و خارجی) تصورات حسی((جان لاک)، مقابل تصورات تاملی جان لاک) تصورات خارجی((دکارت)، قسیم تصورات جعلی و فطری) تصورات فطری((دکارت)، قسیم تصورات جعلی و خارجی) تصورات مرکب((جان لاک)، مقابل تصورات بسیط جان لاک) تصورات((هیوم)، مقابل انطباعات هیوم) عنوان(اصطلاح وابسته) مدلول(اصطلاح وابسته) مصداق(اصطلاح وابسته) معنا(اصطلاح وابسته) معنای اسمی(مقابل معنای حرفی) معنای حرفی(مقابل معنای اسمی) معنون(اصطلاح وابسته) مفاهیم پسین(مقابل مفاهیم پیشین) مفاهیم پیشین(مقابل مفاهیم پسین) مفاهیم حقیقی(مقابل مفاهیم غیر حقیقی) مفاهیم غیر حقیقی(مقابل مفاهیم حقیقی)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
کاوشی در حقیقت اراده انسان
نویسنده:
محسن عمیق
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ابن سینا: ابوعلی سینا , افعال جوانحی , 03. انسان شناسی Human nature , جبر و اختیار(کلام) , افعال جوارحی , علم نفس , اراده الهی , اختیار انسان , انگیزه بیرونی , انگیزه درونی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , علامه جعفری , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , کیف نفسانی , علیت , امام خمینی , ابونصر فارابی , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , تصور(مقابل تصدیق) , تصدیق(مقابل تصور) , منفعت اندیشی , مبادی اراده , شوق به فعل , وجودشناسی اراده انسان , ماهیت اراده انسان , اراده و ادراک , اراده و تصمیم , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 49 تا 68
بدیهی انگاری تصورات و نقدهای آن
نویسنده:
سیدمحمود یوسف ثانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع), پاييز و زمستان/ 1385
صفحات :
از صفحه 5 تا 21
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفت شناسی نوصدرایی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، مهدی عاشوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1392
چکیده :
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفت­شناسی از آن بهره برده­اند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» می‌دانند، این تقسیم در «معرفت­شناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمی­توان «تصدیق» را در اصطلاح معرفت­شناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علم­حصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستی­شناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفت­شناسی مساوق با «قضیه» می­باشد، نه یک «هستی علمی»­ که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع می­شود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفت­شناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد می­شود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفت­شناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده ­شود.
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
معقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
منطق صوری , مقولات کانت , ادراک (معرفت شناسی) , تصور , مفاهیم ماهوی , مقولات فاهمه , معقولات اولی , فلسفه کانت (فلسفه) , منطق استعلایی , مفاهیم محض فاهمه , معقول ثانیة فلسفی , معقولات در فلسفه کانت , مفاهیم غیر ماهوی , معقول اول , انواع مفاهیم , مفهوم ضروری , ادراک نفسانی استعلایی , حکم تجربی ذهنی , حکم تجربی عینی , حکم وقوعی , صورت منطقی حکم , ادراک پیشین , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ادراک انسان , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , فلسفه کانت , کلی , ایمانوئل کانت , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فردریک کاپلستون , تصور(مقابل تصدیق) , تصدیق(مقابل تصور) , تصور جزئی(مقابل تصور کلی) , تصور کلی(مقابل تصور جزئی) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , مفاهیم ماهوی حسی , مفاهیم ماهوی شهودی , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته) , یارعلی کردفیروزجایی
چکیده :
یکی از مباحث مهم در فلسفه و منطق، انواع مفاهیم است. در منطق سنتی و فلسفه اسلامی، مفاهیم به سه دسته ماهوی، معقولات ثانی منطقی و معقولات ثانی فلسفی تقسیم شده‌اند. در مقاله حاضر، ابتدا دیدگاه‌های فیلسوفان مسلمان درباره معقولات ثانی منطقی بررسی شده است. در فلسفه مغرب‌زمین نیز کانت از مفاهیم محض فاهمه یا مقولات سخن گفته است که با معقولات ثانی منطقی و فلسفی قابل مقایسه است. از این رو پس از گزارش چگونگی طرح مفاهیم محض فاهمه در فلسفه کانت و بررسی احکام آن، دیدگاه کانت درباره این مفاهیم با دیدگاه‌های منطق‌دانان سنتی درباره معقولات ثانی منطقی بررسی تطبیقی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 69 تا 90