مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آموزه‌ها‌ی مسیحی(دامنه ادیان غرب) آیین های مسیحی(دامنه ادیان غرب) ارمنی (دین مسیحیت از ادیان غرب) فرقه‌های مسیحی(دامنه ادیان غرب) مسیحیت آسیا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت آغازین(دامنه ادیان غرب) مسیحیت آفریقایی- آمریکایی(دامنه ادیان غرب) مسیحیت اروپا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت استرالاسیا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت افریقا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت تبشیری(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در امریکای لاتین(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در ایران(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در بریتانیا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در چین(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در ژاپن(دامنه ادیان غرب) مسیحیت در کانادا(دامنه ادیان غرب) مسیحیت شرقی(دامنه ادیان غرب) مسیحیت قبطی(دامنه ادیان غرب) مسیحیت نسطوری(دامنه ادیان غرب) مسیحیت نوین(دامنه ادیان غرب) مسیحیت هندی(دامنه ادیان غرب)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 45
دایرة‌المعارف مسیحیت باستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Angelo Di Berardino , Thomas C. Oden , Joel C. Elowsky , James Hoover
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دایره المعارف مسیحیت باستان هشت قرن کلیسای مسیحی را پوشش می دهد و شامل 3220 مدخل توسط تیمی متشکل از 266 محقق از 26 کشور است که نشان دهنده انواع سنت های مسیحی است. این رشته از زمینه هایی مانند باستان شناسی، هنر و معماری، زندگی نامه، مطالعات فرهنگی، کلیسای شناسی، جغرافیا، تاریخ، فلسفه و الهیات استفاده می کند. این دایره المعارف سه جلدی پوشش بی نظیر و جامعی از مردم، مکان ها و ایده های مسیحیت باستان ارائه می دهد. پوشش دایره المعارف A-to-Z از «هارون (شکل نگاری)» تا «زوسیموس، پاپ» و از نظر زمانی از خاستگاه مسیحیت تا Bede (متوفی 735) در غرب و جان دمشقی (متوفی حدود 749) در شرق یونان، با تأکید دقیق بر چهار قرن اول تاریخ مسیحیت. این نسخه با افزودن بیش از 500 مقاله جدید (اضافه شده به نسخه ایتالیایی یا انگلیسی فعلی)، از جمله 30 مقاله منحصر به نسخه IVP، نسخه های قبلی ایتالیایی و انگلیسی زبان را به روز می کند و گسترش می دهد. ارجاعات متقابل گسترده، کاوش در مقالات مرتبط را آسان می کند، و کتابشناسی های مفید، از جمله منابع اولیه (متون، نسخه های انتقادی، ترجمه ها) و منابع ثانویه کلیدی (کتاب ها و مقالات مجلات)، دسترسی به جدیدترین پژوهش های عمیق در رشته های بی شمار را فراهم می کند. از مطالعه دایره المعارف جدید مسیحیت باستان IVP (2014) از Nuovo dizionario patristico e di antichita cristiane (2006-2008) ترجمه شده است، که توسط Institutum Patriisticum Augustinianum، پیشروترین مرکز جهان برای مطالعات پاتریستی، به سرپرستی پروفسور آنجلو دیارد تهیه شده است. دایره المعارف کلیسای اولیه در سال 1992 (انتشارات دانشگاه آکسفورد / جیمز کلارک) را به شدت به روز می کند و گسترش می دهد.
بین آخرالزمان و اشاتون: تاریخ و ابدیت در هانری دو لوباک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph S. Flipper (جوزف اس. فلیپر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Fortress Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بین آخرالزمان و اشاتون به بررسی الهیات سیستماتیک هنری دو لوباک، اس جی، یکی از مهم‌ترین الهی‌دانان کاتولیک قرن بیستم می‌پردازد. در حالی که بسیاری از کارهای اخیر در مورد دو لوباک بر مناقشات پیرامون الهیات ماوراء الطبیعه تمرکز دارد، بین آخرالزمان و اشاتون استدلال می‌کند که آخرت‌شناسی کلید پروژه الهیاتی دو لوباک است و برای درک الهیات نوین، گروهی از الهی‌دانانی که د لوباک با آنها همکاری می‌کنند، حیاتی است. لوباک مرتبط بود. در آن زمان، مناقشات درون کاتولیک ها پیرامون الهیات نو به عنوان بخشی از یک نگرانی گسترده تر در مورد از دست دادن امر ابدی در اروپای قرن بیستم به وجود آمد. اشغال فرانسه توسط آلمان در جنگ جهانی دوم زمینه ای برای تجدید تفکر آخرالزمانی و آخرت شناختی در میان کاتولیک های فرانسوی بود. Theologie nouvelle بحثی را در مورد معنای "پایان" ایجاد کرد که برای درک شکاف های الهیاتی، معنوی و سیاسی در دوره پس از جنگ بسیار مهم بود. پس از جنگ جهانی دوم، نوشته های دو لوباک به طور فزاینده ای بر الهیات تاریخ و آخرت شناسی متمرکز شد. کار حاضر تمرکز را به این جنبه اغلب نادیده گرفته شده از کار دو لوباک بازمی گرداند. درباره نویسنده جوزف اس. فلیپر استادیار الهیات در دانشگاه بلارمین در لوئیزویل، کنتاکی است. او دوره فوق دکترا را در دانشگاه ویسکانسین-میلواکی به پایان رساند و دریافت کننده بورسیه بنیاد فورد بود. آخرین انتشار او مقاله "رنج به عنوان شکوه در هانس اورس فون بالتاسار و جیمز کون" در مجله سمپوزیوم الهیات کاتولیک سیاه (2013) است.
دین مسیح
عنوان :
نویسنده:
برایان ویلسون؛ ترجمه‌: حسن افشار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مرکز,
چکیده :
دین‌ها از عناصر مهم شکل‌دهنده‌ی فرهنگ ملتها در طول تاریخ بوده‌اند و آشنایی با آنها در واقع آشنایی با بخشی مهم از فرهنگ و تاریخ فرهنگی بشریت است. کتاب‌های این مجموعه دانستنی‌هایی مفید و ضروری درباره‌ی اعتقادات دینی ملل و اقوام مختلف جهان به دست می‌دهند و پس از شرح گذشته‌ی تاریخی ادیان مختلف، وضع کنونی هر دین و پیروان آن را نیز بررسی می‌کنند. هر کتاب به وجوه و ابعاد گوناگون یکی از ادیان جهان می‌پردازد و تعالیم، روایات، تشکیلات و مناسک و شعایر آن را توصیف می‌کند. بخشی از کتاب حاضر به وضعیت دین مسیح در برخورد با مدرنیته و عصر پسامدرن می‌پردازد و مسایل مربوط به گسترش مسیحیت در جهان را بررسی می‌کند.
درسگفتار الهیات نقلی مسیحی الف
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
درسگفتار فوق درباب الهیات نقلی مسیحی به بحث پرداخته است، به علاوه مباحثی نظیرعلم کلام، دین مسیحیت و اسلام، عدل، شر و... را نیز مطرح می کند.
مقایسه تثلیت در آفرینش از دیدگاه ابن عربی و مسیحیت
نویسنده:
آلی لا عطار، عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
انسان کامل (کلام) , 2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam , الهیات(کلام جدید) , الهیات مسیحی , اعیان ثابته , فیض الهی , مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) , عرفان تطبیقی , فلسفه دین , نفس رحمانی(عرفان نظری) , اعیان ثابته , وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) , کثرت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) , حقائق محمدیه(انسانیت) , هستی شناسی ابن عربی , اقانیم ثلاثه , ایمان در مسیحیت , صدور کثرت از وحدت (عرفان) , خاستگاه تثلیث در مسیحیت (عرفان) , جایگاه کلمه لوگوس در تثلیث (عرفان) , کارکرد تثلیث در الاهیات مسیحی (عرفان) , تثلیث در قضایای منطقی (عرفان) , رابطه فردیت و تثلیث (عرفان) , رابطه فردیت و تثلیث در فص محمدیه از دیدگاه ابن عربی (عرفان) , فردیت تثلیث (عرفان) , رابطه تثلیث و طبیعت و تدوین (عرفان) , رابطه تثلیث و آفرینش از دیدگاه ابن عربی (عرفان) , جایگاه کلمه در تثلیث از دیدگاه ابن عربی (عرفان) , حقیقت محمدیه از دیدگاه ابن عربی (عرفان) , حقیقت تثلیث در ابن عربی و مسیحیت (عرفان) ,
چکیده :
در کلام جدید و فلسفة دین، جهان را علت غایی آفرینش در نظر می‌گیرند و رابطة جهان و خداوند را به گونه‌ای پس از آفرینش قطع می‌نمایند. دریافت فهم صحیحی از آفرینش و چگونگی رابطه خداوند با عالم و عدم جدایی این دو از یکدیگر از ضرورت‌هایی است که می‌بایست به اثبات برسد تا زندگی انسان در این عالم معنا پیدا کند. در اکثر سنت‌های مذهبی و نظام‌های فلسفی و برخی از ادیان، سه گانه‌هایی در ارتباط با نیروهای خداوند متعال می‌توان یافت که تثلیت را به عنوان یک نماد ظهور کامل قدرت الهی در جهان معرفی می‌نمایند. در ایمان مسیحیت تثلیت از آموزه‌های اصلی در الهیات مسیحی است که عیسی را مایة نجات بشر و روح القدوس را رابطة این نجات با ذات (پدر) معرفی می‌کند. در میان عارفان مسلمان ابن عربی در هستی‌شناسی خود نوعی تثلیت را در امر آفرینش الهی بیان می‌کند که از آن می‌توان پدیدة صدور کثرت از وحدت را تبیین نمود. ابن عربی علاوه بر بیان دیدگاه عرفا مانند بحث حقیقت محمدیه و عشق برای تبیین آفرینش از قضایای منطقی مانند صغری و کبری و حد وسط استفاده برده و محور اساسی کار خود را بر مبنای اسماء بنا نهاده است و به غیر از فاعل به قابل نیز پرداخته و نیمی از خلقت را به قبول همت قابل می‌داند. بدین لحاظ بحث فردیت و تثلیت را مطرح می‌کند تا چگونگی ظهور کثرت از وحدت را به نوعی بیان نماید و برای بیان این مطلب به مثال‌های مختلفی مانند علم و عالم و معلوم، عقل و عاقل و معقول، عشق و عاشق و معشوق، فعل و فاعل و مفعول اشاره می‌کند. او تثلیت را هم از طرف فاعل می‌گیرد و هم از طرف قابل و هر یک را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد چنانکه ذات- اراده و قول را در برابر اعیان ثابته- پذیرش (سماع) و تسلیم می‌آورد و از این طریق چگونگی صدور کثرت از وحدت را تبیین می‌نماید.
صفحات :
از صفحه 170 تا 191
ویژگی‌های سبکی شعر عارفانه شمس مغربی (عارف قرن هشتم)
نویسنده:
اسماعیل آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شمس مغربی شاعر قرن هشتم و اوایل قرن نهم، شاعری است صوفی مسلک با کشش و تمایل به ساحت عرفان اسلامی. سبک او در ژرف ساخت متاثر از سنائی غزنوی و عطار است. او تحت تاثیر مکاتبی چون پانته ایسم، بودائیسم، مسیحیت و وحدت وجود قرار گرفته و از شخصیت‌هایی مانند ابن عربی بهره برده است. همین تاثیرها یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های سبکی او را رقم می‌زند. غزل‌های عارفانه شمس مغربی از نظر نقد ساختاری یک دست و یک پارچه است. میان بیت‌های غزل، مفهومی فراگیر وجود دارد به گونه‌ای که ارتباط و همبستگی‌های معنادار در غزل‌های عارفانه او مشهود است. زبان مغربی در پاره‌ای از قافیه‌ها متکلف و در سطح غزل آمیختگی فراوان با واژه‌های عربی و گاه ترکیب‌های نامأنوس دارد. از نظر فکری مغربی متمایل به عرفان ابن عربی و از نظر هنر شاعری می‌توان او را میان سنائی و عطار دانست. ویژگی‌های دیگر سبکی او کاربرد واژه‌هائی است که مبین ذوق صوفیگری و عارفانۀ شاعر است مانند: تجلی، آینه، خورشید، فنا و... از دیگر ویژگی‌های سبکی او، عبور از تصوف زاهدانه به سوی عرفان عاشقانه است.
صفحات :
از صفحه 100 تا 122
  • تعداد رکورد ها : 45