مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
عقل شناسی
معرفت شناسی اومانیسم
معرفت شناسی پسینی
معرفت شناسی پیشینی
معرفت شناسی تجربه عرفانی
معرفت شناسی رئالیستی
معرفت شناسی عقلی
معرفت شناسی فمینیستی
معرفت شناسی کانتی
معرفت شناسی کلاسیک
معرفت شناسی مدرن
معرفت شناسی معاصر
معرفت شناسی نوین
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
هرمنوتیک
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
تعداد رکورد ها : 695
عنوان :
نقش تخصص و ارتباط آن با انگیزش و روحیه سازمانی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
عزت رازقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اصول دین
,
سنی
,
علوم انسانی
,
عصمت امام
,
انگیزش
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
قرآن
,
بانکداری
,
رضایت شغلی
,
نظام اقتصادی
,
آموزش کارکنان
,
رضایت از کار
,
روحیه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هدایت
,
حدیث
,
قرآن
,
ولایت امامت
,
motivation
,
personnel training
,
morale
,
work satisfaction
,
morale
,
motivation
,
banking
,
شیوه استخدام
,
hiring practices
,
personnel training
,
job satisfaction
,
امنیت در کار
,
motivation
,
job satisfaction
,
personnel training
,
morale
,
work satisfaction
,
banking
,
شیوه استخدام
,
hiring practices
,
امنیت در کار
چکیده :
در فصلهای مختلف تحقیق حاضر با توجه به هدف تحقیق به کشف روابط علت و معلولی بین عامل مهم تخصص و انگیزش و بالنهایه کارایی در سازمان پرداخته شد کارکنان متخصص یعنی افراد با تحصیلات دانشگاهی و چند سال تجربه بعنوان نمونه بررسی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب و بطور نمونهگیری تصادفی، پرسشنامه در دو نوبت بین آنان توزیع گردید. همانطور که در فصل چهارم ملاحظه گردید اطلاعاتی که از دومرحله توزیع پرسشنامه کسب شده است و همچنین مقایسه اطلاعات حاصل از توزیع دومرحلهای پرسشنامهها مشروحا ذکر گردیده اینک براساس اطلاعات حاصله از پرسشنامهها که پیرامون فرضیههای تحقیق میباشد و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اطلاعات مربوط به حوزه بررسی نتایج حاصل از تحقیق شرح داده میشود: 1- طبق تحقیق علمی میزان حقوق و مزایای با سطح دشواری، پیچیدگی و اهمیت مشاغل تناسب کمی وجود دارد میزان رضایت کارکنان از سیستم ترفیع و درجهبندی مشاغل در سطح کم میباشد و تاثیر کمی بر انگیزش بکار دارد. 2-در پژوهش تجربی یافتیم که بکار بردن صحیح تخصص میتواند در افزایش میزان کارایی نقش مهمی داشته باشد و همچنین باعث بالارفتن انگیز و روحیه کاری کارکنان متخصص گردد. 3-در تحقیق علمی ثابت گردید میزان آموزش کارکنان در داخل و خارج کشور نسبت به گذشته کمتر شده است و در چند ساله مورد بررسی میزان تاثیر بانک در توسعه مهارتها و پرورش استعدادهای کارکنان تا حد کمی بوده است. 4- کارکنان تاحدودی در انجام وظایف محوله میتوانند از خود ابتکار ارائه دهند و برابر تشخیص و قضاوت خود در کار عمل نمایند. 5-کارکنان عقیده دارند مدیریت واحد مربوط به آنها از تخصصهای لازمه و خصوصیات مربوط به مدیر تا حدی تاثیر دارد. 6- با توجه به پژوهش علمی مشخص میگردد که گردش شغلی در بالا رفتن میزان کارایی کارکنان متخصص در بانک تاثیر زیاد داد لکن این روش در حال حاضر وجود ندارد در صورتیکه وجود آن در بالا رفتن رضایت بکار و انگیزش کارکنان موثر واقع میشود. 7- سیستم ارزشیابی در بانک در سنجش توانائیهای بالقوه کارکنان حدودا تاثیر کمی داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی در کلام شیعه
نویسنده:
ابراهیم افتخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
شیعه
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اسلامی
,
کلام
چکیده :
کلام، علمی کاملا اسلامی و علمی است که درباره اصول دین اسلام بحث کرده و گزاره های دینی را توضیح و از شبهات وارده دفاع می کند. غیر از راه عرفان، برای رسیدن به خدا و شناخت او باید استدلال کرده و با تعقل و تفکر و تدبر و تفلسف او را شناخت. فلسفه و استدلال عقلی در اسلام کاملا مورد تایید بلکه مورد تاکید است و فراگیری و کاربرد استدلال و تفلسف لازم و واجب است و بر این مطلب هم دلیل عقلی موجود است و هم دلیل نقلی که آیات فراوانی دستور به تفکر و استدلال می دهد و پیام اکرم و ائمه معصومین (ع) نیز با استدلال و تفلسف آن را مورد تاکید قرار داده و همواره مشوق اندیشمندان برجسته شیعه بوده اند بطوری که شناساندن کلام اسلامی توسط امام اول شیعیان امیر المومنین (ع) به همراه استدلالهای عقلی و فلسفی فراوان بر وجود و وحدت و نفی شریک خدای متعال است و سایر ائمه نیز با دستورات مستقیم و غیر مستقیم خود همواره بر این مطلب تاکید داشته اند. شاهد بر مطالب فوق موارد متعددی در قرآن کریم است که حاوی استدلالهای فلسفی بوده و نمایانگر اهمیت استدلال فلسفی است. همچنین در متون روایی شیعه نیز موارد استدلال فلسفی کم نیست. بنابراین ائمه در هر فرصتی با تربیت کردن شاگردانی متخصص و کارآمد در تمام زمینه ها ازجمله در زمینه کلام، افراد برجسته ای همچون هشام بن حکم تربیت کرده اند حاصل این تلاشها و تاکیدها در کتبی ارزشمند، همچون "الکافی" و آثار شیوخ عصر آل بویه بروز و ظهور یافته است. چون قبل از آل بویه اوضاع و شرایط بر علیه شیعیان بوده و فرصتی جهت بروز عقاید وجود نداشت. به هر حال اندیشمندان شیعه در عهد آل بویه کلام شیعی را بطور آزادانه تری تدوین و مکتوب نمودند و بعد از آن متکلمین و فیلسوفان شیعه بر غنای کلام شیعی و استفاده از تفلسف و فلسفه در کلام اسلامی نهایت تلاش خود را بکار برده اند و اکنون شاهد کلامی متقن، مدلل و همراه براهین عقلی و فلسفی هستیم که در کتبی همچون "تجرید الاعتقاد" ظهور یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و دین از دیدگاه غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
ظاهر اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
دین
,
علوم انسانی
,
کلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق اسلامی
,
کلام
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
mysticism
,
Religion
,
اصطلاحنامه عرفان
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
محمدبنمحمد
,
450-505 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
محمد بن محمد
,
محمد بن محمد
,
450-505 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمدبنمحمد
,
450-505 ق.
,
عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بررسی رابطه عقل و دین یکی از بحثهای دین یکی از بحثهای دیرینه در میان دین پژوهان و فلاسفه بوده است که هر کدام نسبت به سازگاری و ناسازگاری آنها پرداخته و به کارکردهای عقل در رابطه با دین اظهار نظر فرموده اند. در این رساله دیدگاه اختصاصی غزالی و ملاصدرا که هر دو نقش مهمی در این میان داشته اند مطرح شده است. آنچه مطالب این رساله را در برخواهد داشت چهار فصل است. در فصل اول به تاریخچه این بحث در میان اندیشمندان مسلمان و مسیحی پرداخته شده همچنین در این بخش واژه های کلیدی عقل، دین توضیح داده شده و مراد اصلی از واژه مورد نظر در این بحث تبیین گردیده است. در فصل دوم به شرح حال و آراء غزالی در پیوند عقل و دین پرداخته شده و عمده دلایل مخالفت غزالی با فلاسفه مورد پژوهش قرار گرفته است. هرچند غزالی در مخالفت با فلاسفه مشهور گشته ولی خودش لحظه ای از تفکر عقلانی غافل نشده و به هماهنگی عقل و شرع اصرار ورزیده است. غزالی از متکلمان اشعری و فقهای نامدار شافعی است که دیدگاه وی را باید از این دو زاویه مورد بحث و کنکاش قرارداد ایشان عقل را به عنوان مفتاح شریعت می پذیرد و بعد از اثبات شرع به آن توجه و اعتنایی نمی کند. در فصل سوم گزیده زندگانی و آثار ملاصدرا معرفی و دیدگاه او در رابطه با عقل و دین بیان شده است ملاصدرا از حکمای شیعه است که حکمت متعالیه را بنیان نهاده و به تطابق حکمت و شریعت اصرار ورزیده است. در نظام حکمت صدرایی قرآن برهان عرفان موید یکدیگر خوانده شده است. از دیدگاه ملاصدرا هم قبل از شرع و هم بعد از شرع ما نیازمند استدلالهای عقلی و مکاشفات ذوقی هستیم و هیچگاه مکاشفات ذوقی با قوانین برهانی در تضاد و ستیز نخواهد بود. در فصل چهارم میان دیدگاه غزالی و ملاصدرا مقایسه انجام گرفته است. خلق آثار عدیده تاثیر نفوذ افکار آنها بر متأخران اهتمام به کشف و شهود عرفانی پای بندی به استدلالهای عقلی و برهانی تدریس و تحقیقاز جمله امتیازات مشترک این دو دانشمند بزرگ است. اماآنچه حکیم متاله صدرای شیرازی را از حجت الاسلام غزالی امتیاز می بخشد ابتکارات جدید او و بنیانگذاری حکمت متعاله است. او نسبت به حکمای مسلمان و فلاسفه یونان باستان با دید مثبت نگاه می کند برخلاف غزالی که به بیان تهافت آراء آنها پرداخته و برخی از آراء فیلسوفان مسلمان را موجب کفر آنها می داند. غزالی و ملاصدرا برای عقل نقش و جایگاه ویژه ای را در نظر می گیرند. غزالی کاربرد عقل را تا زمان دسترسی به شرع برجسته دیده و پس از آن آنرا کنار می گذارد ولی ملاصدرا هیچگاه عقل را کنار ننهاده بلکه هم قبل از شرع و هم بعد از شرع از آن مدد می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر عوامل غیر معرفتی در کسب معرفت شهودی از منظر قرآن
نویسنده:
محمدرضا کرمزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عوامل غیرمعرفتی
,
شناخت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معرفت شهودی
چکیده :
این طرح در مورد تأثیر عوامل غیر معرفتی در کسب معرفت شهودی از منظر قرآن است.شهود درک بی واسطه و مستقیم معارف است.چون انسان باید به کمال لایق انسانیت خویش برسد، باید سطح آگاهی او بالا برود.از طرفی هر چه درک او از خود و محیط اطراف خود بیشتر باشد، امکان رسیدن به این کمال بیشتر است. پس بهترین نوع معرفتی که می تواند حاصل کند معرفت شهودی است.این معرفت هم قابل اکتساب است و در جهت رسیدن به آن عوامل و موانعی وجود دارد که باید رعایت شوند.عوامل هم دو دسته اند. یا معرفتی هستند یا غیر معرفتی. هدف ما بررسی عوامل غیر معرفتی می باشد.قرآن به وجود این عوامل اذعان و اعتراف دارد.این مسأله هم ثبوتا و هم اثباتا قابل اثبات است. عوامل غیرمعرفتی عبارتند از: الف: عوامل تخلیه ای یا همان موانع شهود.که عبارتند از:الف :شیطانب: غفلتج : پیروی از هواهای نفسانی.د:علم زدگی ه :انواع گناهو:تمام ابعاد خودبینی ز: تعلق به دنیاب: عوامل تحلیه ای یا عوامل پیش برنده:الف:توبهب:زهد ج: ریاضات شرعیهد:استاد (مرادو پیر)ه:تقویو:جهادز: اخلاصاین عوامل مقدمی هستند.بعضی از این عوامل باید ترک شوند و اگر نبودند سالک نباید ابدا سراغ آنها برود و برخی دیگر باید در وجود سالک نهادینه شوند تا معرفت شهودی ایجاد شود.شهود واقعی مبتنی بر این عوامل است و انسان، با تمسک به آنها، زمینه ی رسیدن به معرفت شهودی را فراهم می کند. این طرح فلسفی است زیرا راههای رسیدن به گونه ای معرفت را بیان می کند که در مباحث معرفت شناسی مطرح می شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه وجود شناختی و معرفت شناختی عقول عرضیه در فلسفه اشراق با تکیه بر آثار سهروردی
نویسنده:
نفیسه سادات موسوی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
وجودشناسی
,
اشراق
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه و منطق
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی،یحیی بن حبش
,
عقل عرضی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
عقل عرضی
چکیده :
طبق قاعده الواحد از خداوند که از جمیع جهات واحد است تنها یک موجود صادر می شود در حالیکه در این جهان این کثرات متعدد مشاهده می شود. چگونه می توان کثرات موجود را به آن وجود واحد (خداوند) نسبت داد؟ سهروردی نظریه عقول عرضیه را جهت تبیین صدور کثرات مادی ارائه کرده است که برگرفته از مثل افلاطونی است. عقول عرضیه (انوار قواهر ارباب اصنام) سلسله ای از انوار مجرده اند که در انتهای عقول طولیه واقع شده و در عرض یکدیگر می باشند. به این معنا که با یکدیگر رابطه علی و معلولی ندارند. هر یک از عقول عرضیه رب النوع یک نوع مادی بوده و ایجاد و صورت بخشی افراد آن را بر عهده دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی مساله حمل در فلسفه اسلامی و معرفت شناسی کانت
نویسنده:
مرتضی میرباقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
حمل
,
فلسفه و منطق
,
تجزیه و تحلیل تطبیقی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
وجود (معرفت شناسی)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
مساله شناخت یا بحث معرفت در مقایسه با سایر مباحث فلسفی از اهمیت بسزائی برخوردار است . با عنایت به ضرورت تلاش عقلی و فلسفی برای حل مسائل مربوط به شناخت هستی و با توجه به جایگاه ویژه مساله حمل در شناخت عقلانی انسان نسبت به جهان خارج، حمل یکی از مسائل مهم انتولوژی در فلسفه به شمار میآید زیرا حمل به معنای این همانی در "استی" و "هستی" است و ما به وسیله حمل است که رابطه میان ذهن و عین و علم و معلوم و موضوع و محمول را تبیین مینماییم. این موضوع در حوزه فلسفه نظری کانت و در قسمت تحلیل استعلایی و در بخش تقسیم احکام و قضایا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . کانت در یک تقسیمبندی کلی، احکام و قضایا را به دو دسته تحلیلی و ترکیبی تقسیم مینماید، این تقسیمبندی همانند تفکیکی است که فلاسفه اسلامی کاملا با حکم تحلیلی نزد کانت منطبق است ، همچنین بر حسب تعریف حمل شایع صناعی مساوی با احکام ترکیبی است . وجه مشابهتی که بین احکام ترکیبی و حمل شایع وجود دارد این است که چون موضوع و محمول در آنها مغایرت ماهوی با یکدیگر دارند، برای اینکه با یکدیگر متحد شوند به یک امر ثالثی نیاز دارند. این امر ثالث گاهی به گونهای است که رابطه محمول با موضوع را ضروری میگرداند و گاهی غیرضروری. در فلسفه کانت قضایای ضروری را تالیفی ماتقدم و در فلسفه اسلامی حمل شایع بالذات مینامند. هر دو فلسفه احکام و قضایای علمی را از اینگونه قضایا به شمار میآورند. کانت سر امکان این قضایا و یا به تعبیر دیگر امر ثالثی که باعث ایجاد رابطه ضروری بین محمول و موضوع میگردد را با توسل به ویژگیهای دستگاه فاهمه آدمی یعنی شهود حسی و مقولات فاهمه توجیه مینماید در حالی که فلاسفه اسلامی با تمایز بین مقومات موضوع و عوارض ذاتی موضوع و تفکیک بین ذاتی باب ایساغوجی و ذاتی باب برهان ثابت میکنند که عقل میتواند با مقایسه و سنجش بین مفاهیم موجود در ذهن - که میتوانند حاکی از امور واقعی باشند - به نسبت ضرورت و قطعیت بین موضوع و محمول پی ببرد. گاهی این مقایسهها مستقیم و ساده انجام میشود و گاه با تشکیل قیاسات و براهین عقلی تواءم میگردد. از دیگر موارد قابل بررسی در باب احکام و قضایای وجودی است : یعنی قضایایی که محمول آنها "موجود" میباشد. از شعارهای معروف فلسفه کانت انکار وجود محمولی و انحصار وجود، در "وجود رابط" است . فلاسفه اسلامی هر چند همانند کانت به وجود روابط قائل هستند اما برخلاف وی تماما به وجود محمولی اذعان داشته و آن را یکی از امهات مسائل فلسفی به شمار میآورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه وجود شناختی و معرفت شناختی عقل فعال در فلسفه مشا
نویسنده:
نرگس شکوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه مشائی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل فعال
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عقل فعال
,
فلسفه و منطق
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
وجود (معرفت شناسی)
چکیده :
عقل فعال به عنوان مرتبه ای از نفس انسان ، برای اولین بار در آثار ارسطو مطرح شد. عقل فعال در بین شارحین مشایی ارسطو مانند کندی و ابن رشد و توماس آکویناس همان جایگاه ارسطویی را داشت. اسکندر افرودیسی از آن به عنوان موجود مجرد تام ، مستقل از انسان( محرک نامتحرک ارسطویی) نام برد. برجسته ترین نظریه مشایی درمورد عقل فعال در فلسفه ابن سینا و فارابی به عنوان آخرین عقل از سلسله عقول طولیه، ممکن الوجود، مجرد تام و مستقل از انسان ارائه شد. عقل فعال سینوی کارکردی عالی و گسترده در وجود شناسی مشایی دارد. این عقل به عنوان حلقه ارتباط بین مجردات (عقول طولیه) و مادیات مبدا صدور کثرات جهان مادی و کدخدای عالم تحت القمر است. ایجاد هیولی، عناصر اربعه ، مرکبات و نفوس (غیرفلکی) وابسته به افاضه صور وجودی از عقل فعال با معاونت حرکات و اوضاع فلکی می باشد. عقل فعال سینوی درحیطه معرفت شناسی نیز جایگاه برجسته دارد. معرفت انسانی (ادراک حصولی) درتمام مراتب خود وابسته به افاضه صورکلی و معقولات توسط این عقل بر نفس ناطقه و خروج آن از قوه به فعلیت است. علم واجب الوجود به جزئیات متغیر نیز با کمک عقل فعال صورت می گیرد. بدین ترتیب عقل فعال در تمام مراتب وجودی و معرفتی مشایی در حیطه مادیات نقشی عالی و کارکردی گسترده دارد و از ارکان فلسفه مشایی به حساب می آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق البحث العلمي
نویسنده:
كارل بوبر؛ مترجم: محمد بغدادی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
مركز الدراسات الوحدة العربية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
روش علمی شناخت
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
احتمالات ,
روش شناسی علوم ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
شناخت علمی ,
نظریه کوانتوم ,
معرفت علمی ,
ابطال پذیری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
روش شناسی علوم طبیعی ,
نظریه ها ,
اکتشاف علمی ,
نظریه روش علمی ,
چکیده :
نویسنده کتاب «منطق البحث العلمي»، كارل بوبر، همانند هر دانشمند و فیلسوف دیگری می کوشد در اين كتاب نقاب از چهره حقیقت بردارد، اما از راه هایی به این تلاش می پردازد که با نوآوری ها و نو اندیشی های خود او آمیخته اند. بوبر علم را سراسر به منزله جهان شناسی می انگارد و معتقد است که افتخار فلسفه متناسب با سهمی است که در این تکاپو داشته است. نویسنده در این کتاب اهمیت رشد معرفت را هسته بنیادین مسائل شناخت شناسی می داند. به اعتقاد وی بهترین راه شناخت چگونگی رشد معرفت، مطالعه نحوه رشد معرفت علمی است. بوبر نشان می دهد که اصیل ترین مسائل رایج در شناخت شناسی از حد روش های پر رونق زبان کاوانه فراتر می رود و تحلیل معرفت علمی را ایجاب می کند. بوبر در این کتاب سعی دارد تا پاسخی برای پوزیتیویست های منطقی حلقه وین فرآهم آورد. این کتاب کوششی است در جهت تبیین راه درس گرفتن از تجربه. در عین حال به این نکته تاکید می ورزد که راه درس گرفتن از تجربه، انجام مشاهدات مکرر نیست، سهم تکرار مشاهدات در قیاس با سهم اندیشه هیچ است. همه چیز در گرو اندیشه ورزی فعال ما در باب جهان است. ما مدام می کوشیم تا تجارب خویش را تفسیر عقلی کنیم. این کتاب در دو قسمت نگاشته شده: قسمت اول- مقدمه بر منطق معرفت علمی شامل بررسی چند مساله اساسی و درباره نظریه روش علمی است. قسمت دوم- پاره ای از مقولات تجربه شناسی نظری شامل تئوری ها، ابطال پذیری، مساله تعیین مبنای تجربه، درجات آزمون پذیری، سادگی، احتمالات، تئوری کوانتوم، تقویت تئوری ها.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صراط مستقیم : نقد مبانی مکتب تفکیک براساس تقریر حجت الاسلام و المسلمین سیدان
نویسنده:
محمدحسن وکیلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
مولف,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
عقل و نقل ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
اصول عقاید ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
شناخت ,
معاد(کلام) ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد در متون دینی ,
نقد و بررسی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه الهی ,
حکمت متعالیه ,
صراط ,
جایگاه عقل ,
مکتب تفکیک ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
جایگاه نقل ,
صراط دنیا و آخرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شابک (isbn):
978-964-04-1850-5
چکیده :
کتاب «صراط مستقیم» نوشته محمد حسن وکیلی، نقد مبانی مکتب تفکیک بر اساس تقریر حجة الاسلام و المسلمین سیّدان است. در این کتاب که بحثی است درباره «صراط» به عنوان نمونه فهم یکی از اهل تفکیک از فیلسوفان، طرح و سپس نقد شده است و به خوبی روشن شده است که: اولا: چقدر مدعیان فلسفه ستیزی از فهم عبارات حکما عاجزند، در حدی که گاه از عبارات، نقیض مقصود نویسنده را می فهمند. ثانیا: دغدغه حکیمانی همچون ملاصدرا، شرح روایات عمیق معارفی است، کاری که هیچ فلسفه ستیزی بدان نپرداخته است و صدرا در این باب جلودار و پرچمدار است. ثالثا: لسان روایات اهل بیت (ع) در ساخت های گوناگون و با مخاطبان مختلف، مختلف است و یک سطح انگاشتن روایات از نظر ژرفای مضمون، سطحی نگری و ساده اندیشی است. رابعا: بزرگانی هم چون صدرالمتألهین نه فهمشان از وحی از اصحاب تفکیک ضعیف تر و نه دلسوزیشان برای دین و مکتب تشیع از آنان کمتر و نه تلاششان برای ترویج مذهب از آن ها کمرنگ تر است. نکته حساس این کتاب علاوه بر نقد مبانی اصلی این گرایش، این بود که تلاش شد اثبات شود مطالب مرحوم صدرالمتألهین رضوان الله علیه، شرح روایات اهل بیت علیهم السلام است و بدون استفاده از فعالیت های ایشان اصلاً روایات قابل فهم نیست. کتاب در چهار فصل و یک خاتمه نوشته شده است: جایگاه نقل، بررسی آیات و روایات در مساله صراط، تقریر فرمایش مرحوم صدرالمتاهلین، نقل و نقد عبارات کتاب معاد، جایگاه عقل. ضمیمه کتاب نیز مکتب تفکیک روش فقهای امامیه یا اخباریان است که اصول چهارگانه مکتب تفکیک در تقریر آیت الله سیدان شامل تقسیم عقل به بین و غیر بین، تقدیم نقل بر عقل غیر بین، لزوم رجوع به آیات و روایات در تفاصیل عقاید، انفتاح باب علم در روایات معارفی بررسی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبناگروی و برهان تسلسل : دوره 4، شماره 10 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
برهان تسلسل
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
اصطلاحنامه منطق
,
ﺗﻼﺋﻢ گروی
کلیدواژههای فرعی :
قیاس (منطق) ,
استقراء ,
باور صادق مُوَجَّه ,
باورهای پایه ,
تعریف (تحلیل) سه جزیی معرفت ,
مبناگروی سنتی ,
مبناگروی خطاپذیر ,
مبناگرایی خطا ناپذیر ,
باورهای انسان ,
باورهای بدیهی ذاتی ,
باورهای بدیهی حسی ,
باورهای بطلان ناپذیر ,
استنتاج بهترین تبیین ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مبناگروی قدیمیترین نظریه در باب «توجیه» است. در این نظریه مجموعه باورهای انسان به یک ساختمان تشبیه میشود: همان طور که هر ساختمان دارای دو قسمت زیر بنا و روبناست و روبنا به زیربنا متکی است، مجموعه باورهای انسان نیز چنین است: بعضی باورها زیربنایند و باورهای دیگر روبنا, و روبناها به زیربناها متکیاند. در این مقاله, ضمن بیان اصول مبناگروی و انواع آن, به مهمترین برهان حامیان این نظریه یعنی «برهان تسلسل» میپردازیم و نشان میدهیم که این برهان بیش از آن که به سود نظریه یاد شده باشد به نفع نظریة رقیب, یعنی: تلائم گروی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
تعداد رکورد ها : 695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید