مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقل شناسی معرفت شناسی اومانیسم معرفت شناسی پسینی معرفت شناسی پیشینی معرفت شناسی تجربه عرفانی معرفت شناسی رئالیستی معرفت شناسی عقلی معرفت شناسی فمینیستی معرفت شناسی کانتی معرفت شناسی کلاسیک معرفت شناسی مدرن معرفت شناسی معاصر معرفت شناسی نوین معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) هرمنوتیک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 695
وحدت وجود یا وحدت شهود از دیدگاه ابن عربی و اکهارت
نویسنده:
قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظریه «وحدت وجود» که از جانب عرفا مطرح شده به علت دور از عقل بودن و نیز مخالفت با بعضی از ظواهر متون مقدس، مورد انتقادهای فراوان قرار گرفته است. جمعی از طرفداران این نظریه برای کاستن چنین انتقادی آن را به «وحدت شهود» تأویل کرده‌اند و آن را بیشتر مقوله‌ای «معرفت شناختی» دانسته‌اند تا «وجود شناختی». مقاله حاضر بر آنست تا این بحث را از دیدگاه دو عارف بزرگ مسلمان و مسیحی، یعنی ابن عربی و اکهارت مورد بررسی قرار دهد و نیز نشان دهد که تمایز بین «وحدت وجود» و «وحدت شهود» با مبانی عرفا سازگار نیست و نزد آنان این دو یک چیز بیشتر نیستند. هم چنان که بین «ذهن» و «عین» نیز چنین تمایزی را قائل نیستند.
صفحات :
از صفحه 157 تا 177
هرمنوتيك‏
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به سه گرايش در ارتباط با ساز و كار فهم متن و هرمنوتيك كه عبارت است از: 1. اصل با مؤلف متن است، 2. اصل با متن بوده و متن مستقل از مؤلف است، 3. اصل با مفسّر متن است، هرمنوتيك شلايرماخر مربوط به كدام يك از اين سه گرايش است؟
درباره هرمنوتيك ج بیشتر ...
موانع معرفت فطرى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با مطالعه آياتى كه خداشناسى فطرى را مطرح مى كنند، به راحتى مى توان دليل اين را كه برخى در همه حال به فكر خدا نيستند و بعضى ديگر به كلى منكر خدا مى شوند، دريافت. به اجمال مى توان موارد ذيل را براساس آيات قرآن، موانع بى توجهى به معرفت فطرى قلمداد كرد:< بیشتر ...
عقل نظرى و تهذيب نفس‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خير؛ از مجموع روايات در باب خلقت «عقل»، چنين استفاده مى‏شود كه عقل داراى دو قوس صعود و نزول است و از آن به اقبال (روى آوردن) و ادبار (بازگشتن) تعبير شده است. «1» با توجه به مضامين احاديث و تفسير انديشمندان بزرگ اسلامى «اقبال عقل»، روى آوردن به عالم بیشتر ...
چهار ركن ايمان از منظر امام رضا (علیه السلام)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حضرت على بن موسى الرضا (عليه السلام) مى فرمايد:
ايمان چهار ركن است:
التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ؛ توكل بر خدا.
و الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ؛ خشنودى به قضاى خدا.
و التَّسْلِيمُ لأَمْرِ اللَّهِ؛ تسليم به فرمان خدا.
وَ التَّفْوِيضُ إِل بیشتر ...
اهمیت علم
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست بهتر است که روایات مربوط به این مساله را ذکر کنیم تا زمینه ی مناسب برای استنباط از این روایات گهربار فراهم گردد.
1ـ علی (ع) فرمودند: « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النَّفْسِ وَ فِيهِ مَعْرِفَةُ الرَّبِّ عَز بیشتر ...
اسلامی شدن علوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يا اينكه از آيات و روايات مى‏توان «روش» استخراج كرد (مثلًا روش پزشكى در اسلام)؟
در اين باره بايد دانست؛ منابع اسلامى- كه شامل آيات و روايات است- حاوى «دانش» ها و «روش» ها است. با اين تفاوت كه آنچه مربوط به معرفت‏شناسى و احكام تكليفى شرعى مى‏شود، بیشتر ...
علم و اراده
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

علم از مبادی اراده می باشد ؛ یعنی بدون علم ، اراده تحقّق نمی یابد.
علم یعنی حضور امر مجرّدی در نزد امر مجرّد دیگر ؛ که امر مجرّد نخست را معلوم و امر مجرّد دوم را عالم گویند. برای مثال وقتی چشم ما با درخت مواجه می شود ، نوری به چشم می خورد ؛ اث بیشتر ...
علم نافع جهت رسیدن به کمال
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين که همه انسانها مي توانند مسير کمال را طي کنند و به کمال لايق خود برسند ترديدي نيست ولي رسيدن به غايت کمال پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و عين آنها شدن از محالات است. همه مي توانند خليفه الله شوند ولي خلافت کليه مطلقه خاص چهارده معصوم است؛ واحدي ا بیشتر ...
رشد ذهن
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ آن معنا از ذهن که در روانشناسی ذهن یا مهندسی ذهن مطرح است ، در روایات اهل بیت (ع) با عنوان ذهن مطرح نشده ، بلکه عناوین دیگر به آن داده شده و ، از واژه ی ذهن در چنین مواردی کمتر استفاده شده است.
2ـ بسیاری از آموزه ها که در چنین چهارچوبهای روانش بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 695