مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
پژوهش‌ تاریخی (روش‌) پژوهش های تاریخی تاریخ اجتماعی تاریخ تشیع تاریخ سیاسی تاریخ نگاری تقویم اسلامی تمدن اسلامی سیره معصومین(ع) عصر امامت عصر خلافت عصر غیبت عصر نبوت نسب شناسی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
سلسله درسهایى از اخلاق و عرفان اسلامى (استاد مصباح یزدى) -2
نویسنده:
محمد تقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
در انسان نيازهائی وجود دارد مانند نياز به تغذيه، نياز به همسر، نياز به عواطف متقابل اجتماعی، نياز به‌ ابراز شخصيت و ساير غرائز فطری انسان، از جمله آنها نوعی نياز نهفته و ناآگاهانه در اعماق روح انسان است‌كه در برخی افراد خودبخود و در بعضی ديگر، با تلاش و كوشش به سر حدّ آگاهی می رسد. اين تمايل، شريف‌ترين‌ و ارزنده‌ترين تمايلی است كه در وجود انسان هست و او رابه سوی عالی ترين كمال انسان سوق می دهد. اين تمايل را اجمالا «تمايل عرفانی» يا به تعبير ساده «حس‌مذهبی» می ناميم. در این مقاله موضوع مورد بحث در حوزه اخلاق و عرفان ذیل مباحث: كيفيت تبلور تمايل عرفانی و ظهور آن در انسان، وجه مشترك گرايشات عرفانی مذاهب، دليل اعتقاد به تحريف نشدن قرآن، مورد بحث قرار می گیرد.
معرفی پژوهشگران: روشمندى و شرایط تحقیق در تاریخ و خلاهاى موجود در تدوین تاریخ اسلام
نویسنده:
صادق آئینه وند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
مقاله حاضر گفت و گویی است با تاریخ شناس معاصر، دکتر صادق آیینه وند. موضوعات این بحث پیرامون: تعریف علم تاریخ، تاریخ در صدر اسلام، وظیفه علم تاریخ، رابطه تاریخ و جامعه شناسی، ویژگی های مورخ و علوم کمکی تاریخ، در جهت تبیین خلاءهای موجود در تدوین علم تاریخ اسلامی شکل گرفته است.
بررسی تطبيقی آيه ولايت در تفاسير فريقين
نویسنده:
ابراهيم كلانتری، محمدرضا عبدالله پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
آيه 55 مائده، از آيات چالشی و مورد اختلاف ميان علما، انديشمندان و مفسران فريقين است. دليل اصلی اين اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذين آمنوا...» در تركيب آيه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولين شيعه ارائه كرده اند و در ضمن بيان ديدگاه های خود، ايرادهايی به ديدگاه مفسران شيعی وارد كرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آيه ولايت، به معنای دوستی، ياری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذين آمنوا...» را منحصر در علی (ع) نمی دانند، اين در حالی است كه مفسران و علمای شيعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولايت در تصرف، ولايت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق كسی كه در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی (ع) می دانند. اين دو برداشت متفاوت در تفسير آيه، سرچشمه اختلاف بين علمای فريقين گشته است. اين مقاله با روش استنادی، تحليلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهايت با تکيه بر ادله ای چند به اثبات ديدگاه مفسران شيعه پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
نگاهى به حکومت اسلامى (2)
نویسنده:
حسین رییس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
بحث های این مقاله، که در واقع بخش دوم یک مقاله است، پیرامون موضوعات: اهداف حکومت، سعادت انسان در حکومت، موضوع آزادی در حکومت، حکومت علوی، حکومت در قرآن، اهداف حکومت اسلامی شکل گرفته است. نگارنده می کوشد در بخش دوم به نتایج اصلی یعنی موضوع ماهیت حکومت در اندیشه اصیل اسلامی (قرآن و سنت) پرداخته و علاوه بر بحث مفهومی، نمونه های عینی تاریخی را نیز به عنوان الگو به خواننده نشان دهد.
امیرالمومنین علیه السلام اسوه وحدت
نویسنده:
محمد واعظ زاده خراسانی؛ گردآورنده: محمدسعید معزالدین
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معاونت تبلیغات و انتشارات,
چکیده :
نویسنده کتاب «امیر المومنین علیه السلام اسوه وحدت» محمد واعظ زاده خراسانی است. او در این کتاب می کوشد: حوادث دوران زندگی علی علیه السلام را به هم ربط دهد و سلسله روابط علت و معلولی را تا حد مقدور دنبال کند و نقاط اتفاق و اختلاف مسلمانان را از نظر مسائل تاریخی دوران خلافت و شخصیت علی (ع)، همان طور که هست، و نه آن طور که افراد تندرو و متعصب از فرق گوناگون می پسندند، بیان می کند. در همین زمینه نظر پیشوایان مذاهب اسلامی را نسبت به علی و خاندان رسالت یاد می کند.
آشنایی با پیشینه، مبانی و دیدگاههای مذهب شیعه
نویسنده:
علی بابائی آریا؛ ناظر: محمدتقی فخلعی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
همانطور که می دانیم مکتب شیعه در طول تاریخ آماج حمله دشمنان قرار گرفته و به رغم آن همچنان سرفراز و قامت برافراشته حیات خود را ادامه می دهد. اموی ها آن روز که فاجعه کربلا را رقم زدند به زعم خود دودمان پیامبر را به باد فنا دادند لیکن به شهادت تاریخ کربلا به رمز ماندگاری شیعه تبدیل شد. در این نوشتار سعی بر این است که مذهب شیعه را از نظر تاریخی بررسی کرده سپس به بررسی گرایش های مختلف مذهب شیعه بپردازیم. در ادامه مبانی مذهب شیعه را بررسی کرده و علل افتراق آن از سایر مذاهب اسلامی را بیان می کنیم. همچنین نگاهی کوتاه به مسأله علم امام، خاستگاه و سرچشمه آن و عصمت از دیدگاه مذهب شیعه می اندازیم. علاوه بر این موضوع مهدویت را در قرآن و سنت بررسی کرده ایم و به دقتی به دیدگاه های خاص و فرعی شیعه کرده ایم.
حیاة الفکریة و السیاسیة لأئمة أهل البیت علیهم السلام
نویسنده:
رسول جعفریان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الحق,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الحياة الفكرية و السياسية لأئمة أهل البيت (ع)» تأليف رسول جعفريان، به زبان عربى است و موضوع آن بررسى زندگى سياسى اهل بيت (ع) مى‌ باشد. كتاب، مشتمل بر دو مقدمه از جعفر مرتضى عاملى و مؤلف است. در مقدمه اول، پيرامون كتاب و موضوع آن و هم‌چنين پيرامون اهل بيت (ع) مطالبى بيان شده است. از جمله اين مطالب، بيان سى و چهار نكته است كه در كتاب پيرامون اهل بيت (ع) ذكر شده است. برخى از اين نكات بدين شرح است: بيان تاريخى مختصر از ولادت، وفات، محل سكونت، اولاد، زوجه، اصحاب و ساير مشخصات فردى اهل بيت (ع)؛ بحثى در مورد كرامات اهل بيت (ع) و توضيح در مورد آن؛ توضيح در مورد اموال و مقدار اموال اهل بيت (ع)؛ اهتمام اهل بيت (ع) به تربيت متخصصين در علوم مختلف. مؤلف نيز در مقدمه خود پيرامون اهل بيت (ع) مطالبى را شرح داده است. جلد دوم، زندگى‌ نامه امام هفتم تا دوازدهم را در خود جاى داده است.
امامت جلد 2
عنوان :
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مترجم: موسی خسروی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: کتاب فروشی اسلامیه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع امامت از مسائل مهم در مکتب شیعه است و اندیشمندان بزرگ شیعی در طول تاریخ به این مبحث توجه ویژه ای داشته اند. مجموعه 5 جلدی امامت که حول این موضوع نگاشته شده است ترجمه جلد 7 از مجموعه کتب بحار الانوار علامه مجلسی است. علامه مجلسی در مقدمه جلد هفتم از مجموعه بحار الانوار می نویسد: «اینک جلد هفتم بحار الانوار است که تالیف بنده خطا کار محمد ابن محمد تقی مشهور به باقر است و در اختیار شما است، امید است نامه عمل من و پدرم را در روز رستاخیز به دست راستمان بدهند. این جلد مشتمل بر احوال ائمه گرامی (ع) و دلایل امامت آنها و فضایل و مناقب و کارهای شگفت انگیز و معجزات ایشان است».
امام شناسی جلد 9
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسى» از مهمترین آثار علامه طهرانى بشمار مى رود که در 18 جلد تدوین شده است این کتاب مجموعه اى است از بحث هاى تفسیرى، فلسفى، روائى، تاریخى، اجتماعى درباره امامت و ولایت به طور کلى و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) ائمه معصومین علیهم السلام بالخصوص که به صورت درس هاى استدلالى علمى متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلى و نقدى پیرامون ولایت مى باشد. این مجموعه که شامل 270 درس است در سال 1391 هجرى قمرى در ماه مبارک رمضان براى برخى از دوستان ایمانى تدریس شده است.
سیمای عقاید شیعه (ترجمه کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: جواد محدثی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «سیمای عقاید شیعه» که ترجمه «کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین» تالیف آیت الله جعفر سبحانی می باشد به‌ منظور تبیین عقاید شیعه و پاسخ به شبهات مخالفان و به انگیزه روشن ساختن حق و کنار زدن نقاب از چهره حقیقت و به هدف ایجاد وحدت میان شیعه و فرقه‌ هاى دیگر اسلامى، نوشته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1629