مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
احکام خداشناسی
ادله توحید (کلام)
اسمای الهی
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
توحید (علم توحید)
صفات الهی
معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 1282
عنوان :
مقایسه راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه وحیدی، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر
,
تئودیسه روح
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
شر اخلاقی ,
رنج ,
حکمت الهی ,
عدل الهی ,
اصالت وجود ,
انسان شناسی ,
خیر و شر اخلاقی ,
حکم شرعی ,
فلسفه آلام ,
عدمی بودن شر ,
وجودی بودن شر ,
اقسام شر ,
شرور تکوینی ,
شرور تشریعی ,
پرورش روح ,
شر طبیعی ,
نسبیت شر ,
شرایط اختیار ,
تفکیک ناپذیری خیرات و شرور ,
رنج گزاف ,
شناخت اختیاری خدا ,
شر در حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شر در قرون اخیر به صورت منطقی و قرینه ای(علیه وجود خدا) مطرح و به منزله نقدی بر آموزههای دینی مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان راه حلهای متنوعی ارائه داده اند که از جمله پاسخها، پاسخ هیک (فیلسوف و متکلم مسیحی) است که تئودیسه پرورش روح است و نیز پاسخ علامه طباطبایی که قایل به عدمی بودن شر شده، آن را لازمه عالم مادی و اختیار انسان می داند. این دو نظریه عدل باور با وجود نقاط اشتراک، دارای تفاوتهای بنیادیناند. در مقایسه و تطبیق دو نظریه، ابعاد مسئله روشنتر می شود و راهحل جدیدی بهدست می آید. لذا مقاله حاضر به بررسی و تطبیق این راهحلها می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معرفت فطری خداوند از دیدگاه آیت الله محمد باقر ملکی میانجی و جان کالوین
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی فدایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
حس الوهی
,
فطرت(کلام)
,
معرفت بسیط
,
معرفت قلبی
,
مکتب تفکیک
,
آیت الله ملکی میانجی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
آیه فطرت ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سوره ابراهیم ,
سکینه ,
شناخت درونی خدا ,
نقش گناه در معرفت ,
چکیده :
از منظر آیت الله ملکی میانجی، در ادیان توحیدی معرفت به ذات مقدس خداوند مشکوک و مجهول نیست؛ بلکه معرفت خداوند در قلب و جان انسان به ودیعت نهاده شده است. از سوی دیگر بر اساس الهیات کالوینی بسیاری از تلاش ها برای رد و انکار وجود خداوند و زیستن بدون او، خود شاهدی بر وجود میل و گرایش فطری به خداوند است. آیت الله ملکی میانجی و جان کالوین بر وجود معرفت فطری خدا در نهاد انسان تأکید دارند. در این مقاله کوشیده ایم وجوه اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهائية و النظام العالمي الجديد : وحدة الادیان و الحكومة العالمیة - الجزء الاول : المقدمة، الشیخیة-الکشفیة، البابیة
نویسنده:
احمد وليد سراج الدين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: مطبعة الداودی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
بهائیت (فرق اسلامی)
,
کتب شناخت بابیت
کلیدواژههای فرعی :
وحدت ادیان ,
01. خداشناسی (کلام) ,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines) ,
بابیه (فرق کلامی) ,
بهائیه (فرق کلامی) ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
شیخیه ,
تناسخ نفوس ,
بابیت (فرق اسلامی) ,
بهاییگری ,
بابیگری ,
عقاید شیخیه ,
بهائیان ,
چکیده :
کتاب «البهائية النظام العالمي الجديد وحدة الادیان و الحکومة العالمیة» نوشته احمد وليد سراج الدين است. ایجاد ادیان و فرق ساختگی یکی از ترفندهای مرسوم دول استعمارگر برای به انحراف کشیدن جریان صحیح دین داری بوده است. در حقیقت هدف کلی این بوده که فرق دست ساز در نهایت جایگزین ادیان الهی شده و یا حداقل چهره ادیان الهی را مشوش سازند. ادیان بابیت و بهائیت نیز از این دسته اند. این کتاب باب چهارم از جزء اول کتاب است و در چند فصل به طور مفصل نگاشته شده: فصل اول- بهاء الله. فصل دوم- کتب بهاء الله شامل الایقان، القدس و تحریم تأویل الکتب البهائیة. فصل سوم- المبادی الاساسیة البهائیة که در این کتاب بخش های اساسی دین بهائیت شامل توحید ادیان، حکومت، تحریم جهاد، صلح اکبر و اصغر، تحریم سیاسی، تحریم امر به معروف و نهی از منکر و غیره آمده است. فصل چهارم- الالوهیة و النبوة و الرسالة است که معنای هر یک از این سه کلمه را نزد بهائیان بررسی کرده است. فصل پنجم- الروح و الروح القدس و الملائکة است که در آن به روح و روح قدس و تناسخ ارواح پیوسته و در بحثی نیز ملائکه و فرشتگان را نزد بهائیان بررسی کرده است. فصل ششم- القیامة و الجنة و النار و الحساب، به مباحث قیامت و بهشت و جهنم نزد بهائیان پرداخته است. فصل هفتم- العبادات و المعابد البهائیة که به عبادات و آداب و رسوم بهائیان مانند نماز، روزه، حج، زکات، حق الله و... پرداخته است. در فصل هشتم به مباحث مربوط به ازدواج و طلاق پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كلام الإسلامي المعاصر المجلد 1
نویسنده:
عبدالحسين خسرو پناه؛ مترجم: محمدحسین واسطی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی علم کلام ,
01. خداشناسی (کلام) ,
19. مسایل کلامی ,
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
صفات الهی ,
ایمان مذهبی ,
برهان وجود شناختی(کلام جدید) ,
اثبات وجود خدا ,
کثرت گرایی دینی ,
فایده علم کلام ,
امامت در کلام اسلامی ,
احکام خداشناسی ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
چکیده :
«الکلام الاسلامی المعاصر»، تعریب شده کتابی سه جلدی است که با زبان فارسی به بررسی برخی از مسائل كلامی منطبق با دیدگاه شیعه امامیه مانند خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی و امامتشناسی، میپردازد. این مجموعه اثر عبدالحسین خسروپناه است. کتاب «الکلام الاسلامی المعاصر»، ترکیبی از کلام جدید و قدیم با ساختاری جدید است. این کتاب در هفت بخش و سی و سه گفتار تدوین شده است. مبادی و مقدمات، خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی، امامتشناسی، اسلامشناسی و فرجامشناسی، هفت بخش تشکیل دهنده این کتاب هستند. جلد اول شامل: چیستی كلام اسلامی، معقولیت و اثباتپذیری گزارههای دینی، شناخت و اثبات وجود خداوند، اثبات و مراتب توحید الهی، صفات الهی، افعال الهی، حقیقت دین، حقیقت تجربه دینی، انتظار بشر از دین، منشاء دین، ایمان دینی و كثرتگرایی دینی. در مبحث فرجامین، شش دلیل اقامه شده برای پلورالیسم دینی، مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی خودشناسی باخداشناسی در قرآن و روایات
نویسنده:
مرضیه اشرفی مشهود
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خود شناسی
,
خداشناسی
چکیده :
یکی از مهمترین موضوعاتی که در قرآن بسیار به آن سفارش و توصیهشده، خودشناسی است. آدمی به واسطهی خودشناسی به موقعیت، شخصیت و ارزش خود پی میبرد. انسان تا زمانیکه موقعیت خود را در جهان آفرینش نشناسد، نمیتواند به ارزش وجودی خود دست یابد و در نیل به آنکه هدف غایی خلقت است سعی و کوشش نماید. خداوند متعال نیز به مسأل? شناخت نفس اهمیت داده است و در آیهی 14 سورهی مبارکهی قیامت میفرماید: «بَلِ الأنسانُ علی نَفسِهِ بَصیره». پروردگار بلند مرتبه با فرستادن آیاتش برآن است که انسان خود را کشف و شخصیتش را درک کند؛ زیرا شناخت انسان موجب شناخت و معرفت خداست و نهایت شناخت نفس، رسیدن به ذات باری تعالی است؛ و این معنای همان کلام الهی است: «وَ إلیهِ المُنتهی» که منتها، بازگشت و آخرین نقطه مقام کمال انسانیت، خداست و بس. پژوهش حاضر بر آن است که مسألهی خودشناسی(معرفت نفس)، اهمیت، موانعی و آثار آن را مورد واکاوی قرار دهد و اینکه معرفت نفس، چگونه ما را به سمت خداشناسی و معرفت رب میکشاند و چگونه معرفت نفس، مستلزم معرفت حق است. در این راستا راههای خداشناسی، آثار و موانع آن نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. یکی از راههای شناخت خداوند، شناخت نفس است و خود فراموشی عامل اصلی خدا فراموشی است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در نهج الفصاحه، در مورد شناخت حقتعالی فرمودهاند: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرفَ رَبَّهُ» که از آن مفهوم میشود «هر کس خودش را بشناسد، پس قطعاً پروردگارش را شناخته است». از این حدیث، دو قرائت امتناعی و امکانی ارائه و گفتهشده است که برخی آن را تعلیق به محال دانستهاند و برخی به طرق گوناگون درصدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس برآمدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی فاعلیت خداوند در عالم طبیعت از دیدگاه قرآن و بررسی اشکالات منکران آن
نویسنده:
فاطمه توحیدی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علت فاعلی
,
عالم طبیعت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
فاعلیت
,
قرآن
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
خداشناسی
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
اصل علّیت
,
حدیث و علم الرجال
,
حدیث و علم الرجال
,
عالم الهیه
,
جعل الهی
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
عالم الهیه
,
جعل الهی
چکیده :
در قرآن کریم آیات بسیاری دربارهی فاعلیت خداوند در عالم طبیعت وجود دارد. منظور از فاعلیت خداوند، پدیدآورنده بودن، علت بودن و موثر بودن او نسبت به تمام پدیدههای هستی است. آیات پیرامون فاعلیت را بهطور کلی در این موضوعات میتوان دسته بندی کرد که شامل: خالقیت خداوند، رازقیت، جاعلیت، إحیاء و إماته و سایر افعالی است که به او منسوب شدهاند. قرآن در عین اینکه پدیدههای طبیعی را به خداوند نسبت میدهد و او را در همهی امور فاعل میداند؛ ولی وجود روابط علت و معلولی میان آنها را انکار نکرده و برآن صحه گذاشته است. قرآن کریم، هستی، عوارض و آثار وجودی همهی پدیدههای مادی و نیز روابطی که میان آنها وجود دارد و اتفاقاتی که در عالم طبیعت رخ میدهد را به خداوند نسبت داده و فعل او میداند. عدهای از دانشمندان مادیگرا رویکرد خداباورانهی مذهب به طبیعت را ناشی از جهل به علل مادی پدیدهها تلقی کردهاند. با بررسی توصیفی-تحلیلی آیات فاعلیت در قرآن بهعنوان یک کتاب مهم و ارزشمند مذهبی، وجود رابطهی علت و معلولی مادی میان پدیدهها در عین وجود فاعلیت خداوند، اثبات میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
ناصر خسرو
,
ثواب و عقاب
,
علوم انسانی
,
حدوث و قدم
,
فرشتگان
,
خیر و شر
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
رؤیت
,
امامت
,
تکلیف (افعال الهی)
,
توبه
,
حسن و قبح
,
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
بهشت
,
جهنم
,
کفر
,
لطف
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قضا و قدر
,
شیطان
,
قرآن
,
الهیات(کلام جدید)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
جهنم
,
بهشت
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عَدلٌ
,
قرآن
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
کفر
,
کفر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
کفر
,
13. علم کلام
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
ایمان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
در این رساله عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است . روش کار به این صورت بوده است که پس از پرداختن به شرح زندگی و احوال و سبک سخنسرایی و مذهب حکیم تاریخچهای مختصر در مورد علم کلام و چگونگی پیدایش آن مورد بحث قرار گرفته است تا خواننده آمادگی لازم را برای ورود به بحث پیدا کند، سپس درباره مذهب اسمعیلیه که طریقه و مشرب حکیم بوده، بحث شده است ، پس از آن هر کدام از مباحث کلامی بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به نظر برخی از فرق اشاره شد و در پایان هر مبحث عقیده حکیم درباره آن مسئله خاص بیان شده است . حسن این روش آن است که خواننده ابتدا با مباحث کلامی و نظر فرق مختلف کلامی و اختلاف اندیشهها آشنا میشود وسپس عقیده و نظر حکیم مورد بحث قرار میگیرند تا طرز تفکر وی کاملا معلوم و آشکار شود و فهم مسائل کلامی او در مباحثش سهل و آسان گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق کاربردی در آثار شهید مطهری
نویسنده:
فریده نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
سیاست
,
آموزش و پرورش
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اخلاق
,
معارف اسلامی
,
فناوری
,
اخلاق عملی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عدالت(فقه)
,
عدالت
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اخلاق عملی
,
درباره مرتضی مطهری
چکیده :
رساله حاضر، بر آن است تا با نگاهی به آثار شهید مطهری، اندیشه اخلاقی وی را در برخی از حوزههای اخلاق کاربردی، استخراج و ساماندهی کند. اخلاق سیاست، اخلاق تکنولوژی و اخلاق علمآموزی از جمله این حوزهها هستند. اخلاق کاربردی، نیاز به پایه و مبنایی دارد که پشتوانهای برای آن باشد،انسانشناسی و خداشناسی، دو مقولهای هستند که به عنوان مبانی اخلاق کاربردی شناخته میشوند، در این میان انسانشناسی از اهمیت ویژهای برخوردار است و این مقوله نه فقط به دلیل آن است که انسان موضوع اخلاق است، بلکه تجزیه و تحلیل قوا و نیروهای انسانی نیز کلید تمامی حوزههای گوناگون تعلیم و تربیت، سیاست، تکنولوژی و.... است. در اخلاق سیاست، نظام سیاسی باید بیانگر قلمرو دین باشد و یکی از تجلیات آن مسئولیتپذیری انسان است و مسئولیت منهای دین و خدا معنا ندارد، و از عناصر اخلاق سیاست، حضور و استمرار عدالت در تمامی زمینهها، رعایت حقوق مردم، آزادی و کرامت انسانی است. اخلاق تکنولوژی نیز مانند دیگر شاخههای اخلاق کاربردی باید منعکس کننده تعهد اخلاقی افراد و نهادهای تخصصی آن باشد و تکنولوژی باید در جهت توسعه و تکامل و بر هم نزدن ارزشها سوق داده شود. در اخلاق علمآموزی، هدف اساسی، الهی شدن آدمی است و برای رسیدن به این هدف، باید استعدادهای عالی انسان به شیوه صحیح رشد کند و به فعلیت برسد زیرا تعلیم و تربیت، مهمترین جنبه زندگی بشر است و هر نوع انحراف در آن باعث انحراف در همه امور زندگیمیشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات و مرگ از دیدگاه مولانا
نویسنده:
زهره حسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
مرگ
,
معاد(کلام)
,
حیات
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
مرگ (فقه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حیات
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
مثنوی (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
مثنوی (کتاب)
چکیده :
آنچه در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است، بررسی مسئله حیات و مرگ در مثنوی مولانا است. از نظر مولانا آنچه که باعث حیات حقیقی است صرف نفس کشیدن و تحرک داشتن نیست، حیات واقعی بهره بردن از زندگی دنیوی در راه رسیدن به کمال و نائل شدن به هدف والای انسانیت، وصول به حق است، که با تهذیب نفس امکان مییابد. اما کسانیکه خود را محدود به لذتهای زودگذر میکنند و هوا و هوس را خدای خود ساختهاند به حقیقت مردهاند و بهرهای از حیات ندارند. مولانا، ترس از مرگ را نمی پذیرد زیرا مرگ هرکس همرنگ خود اوست و پلی است که باعث انتقال از این جهان به جان دیگر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه خدا در ایدئالیسم بارکلی
نویسنده:
شهره مرشدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
آرمان گرایی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وجود (معرفت شناسی)
,
برکلی، جورج
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
برکلی، جورج
,
برکلی، جورج
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
بارکلی
چکیده :
جرج بارکلی (1685-1753) فیلسوف قرن هفدهم به عنوان کشیش مسیحی با نظر و بهره گیری و اصلاح تجربه گرایی لاک پایه گذار فلسفه ای شد که به ایدئالیسم موسوم گردید.پرسش اساسی که این پژوهش می خواهد به آن پاسخ دهد این است که مبنای دینی بارکلی و بویژه عقیده ی او نسبت به خداچه نقشی در ساماندهی فلسفه ی ایدئالیستی وی دارد.به بیان دیگر در این پژوهش برآنیم که ببینیم خدا به عنوان یکی از اصول اساسی دین چه نقش و جایگاهی در این نظام فلسفی دارد.چگونه این ایده به شکل دهی پاره ای از مولفه های ایدئالیسم بارکلی انجامیده است و این دیدگاه ایدئالیستی چگونه در خدمت مولفه های دینی و بویژه خدا در اندیشه ی او قرار گرفته است.به نظر می رسد نسبت اندیشه ی خدا و فلسفه ایدئالیستی بارکلی نسبتی دو سویه است زیرا به اعتقاد او از سویی نگاه رئالیستی و ماده گرایانه نه تنها همسوی با خداباوری نیست بلکه به الحاد منتهی می شود و از سوی دیگر بارکلی از ایده ی خدا به عنوان مدرِک کامل بهره می گیرد تا شکاف و مشکلات نظام ایدئالیستی خود را سامان دهد.با توجه به اهمیت جایگاه ایده ی خدا در فلسفه ی بارکلی و به رغم نبودن اثری از او و شارحانی که مستقیمأ به این موضوع پرداخته باشند برآنیم تا با تحلیل نوشته های عمده ی فلسفی وی مانند رساله ای در اصول علم انسانی،سه گفت و شنود و با بهره گیری از آثار پراکنده ی شارحان و به روش تحلیل محتوا به پاسخگویی به چنین پرسشهایی بپردازیم که فلسفه ی ایدئالیستی بارکلی چگونه در راستای اثبات وجود خدا و تحکیم نقش آن در جهان قرار می گیرد؟ خداباوری چگونه می تواند به رفع پاره ای از شکافها و مشکلات فلسفه ی ایدئالیستی بارکلی کمک کند؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 1282
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید